Oldalak

2025. augusztus 12., kedd

Veszekednek a gyerekek?


Gyakori, de régi panasza szülőknek, hogy veszekednek a gyerekek. Tudtad, hogy a Google keresőben többen keresnek erre: „Veszekednek a szüleim”?

Ez azt jelenti, hogy a gyerekek az interneten gyakrabban keresnek választ arra, hogy miért veszekednek az ő szüleik. Gyakrabban, mint ahányszor szülők keresik a választ gyerekeik veszekedésére. Költői a kérdés: Vajon kinek nagyobb probléma a körülötte élők veszekedése? Ki dolgozza azt fel lelkileg nehezebben, a gyerek vagy a felnőtt?

Ha a gyerekek gyakran keresnek erre az interneten, akkor az azért van, mert ezt tapasztalják otthon vagy maguk körül. Túlzás lenne azt állítani, hogy ezzel már meg is válaszoltuk, miért tapasztalja a szülő azt, hogy gyakran veszekednek a gyerekek. Vannak szülők, akik maguk ritkán mutatnak rossz példát a gyerekeiknek, azok mégis „háborúban állnak” néha.

A szülők példája

Mégis a szülők példájánál kell kezdeni. A gyerekek különösen kisebb korukban részben viselkedési minták megismerésével és másolásával „foglalkoznak”. Csúnyább kifejezéssel utánoznak. „Anya nevet, én nevetek.” „Anya sír, én is szomorú vagyok.” „Apa és Anya dühös …?”

A gyermek eleinte visszahúzódással kezelheti a környezetében tapasztalt ingerültséget, de nagyon is jól elraktározza, hogyan viselkedik a dühös ember. Később pedig így nem okoz neki gondot dühösnek lenni. Nem csak magát a viselkedési mintát tanulják meg. Azt is felfogják, hogy milyen helyzetekben használható ez az érzelem (düh) mások legyőzésére.

Ezért minél ritkább a szülők között a dráma, annál kevesebb esélyt adunk a gyereknek e negatív viselkedés másolására. Mielőtt bárki a gyerekekben keresi a hibát, érdemes tehát rápillantania saját párkapcsolatára: „Mi szoktunk veszekedni?”

Általános hazugság

Annak érdekében, hogy az emberek mentsék magukat, a legtöbb negatív viselkedésükre azt mondják, hogy az általános. Tisztelet a kivételnek, de sokan mondanak ilyeneket: „Mindenki veszekszik.” Ennek másik megfogalmazása: „Aki nem veszekszik, az még nem volt házas.”

Az ilyen általános hazugságokat azok terjesztik, akiknek van mit takargatniuk. Nem arról van szó, hogy nem fordulhat elő valakivel, hogy veszekszik, de igenis vannak házasságok, ahol a vitás dolgok megbeszélését nem helyettesítik veszekedéssel.

Ha a szülők azt tapasztalják, hogy náluk néha veszekedéssel érnek véget a viták, akkor legalább ne a gyerek előtt tegyék. Ez nem oldja meg a házasságuk problémáit, de megkíméli a gyerekeket. Tudják, hogy néha elszakad a cérna? Akkor legalább a fontos témák megvitatását ne akkor kezdjék, amikor otthon vannak a gyerekek!

Veszekednek a gyerekek?

Amikor a testvérek veszekednek, akkor már nem az a céljuk, hogy megértessék magukat a másikkal. Akkor az a cél, hogy a gyerek győzzön, a másik pedig visszahúzódjon és elismerje vereségét vagy látható legyen rajta a vereség.

Ennek a „győztes” részéről az az elvárt következménye, hogy ő úgy érezheti, neki „igaza van”. A veszekedés ilyen szempontból a győzelem félreértelmezése.
Vannak családok, melyekben a szülők jól kijönnek egymással, de a gyerek olyan közösségbe jár, ahol mindennapos a veszekedés. Sajnos saját kortársaiktól is eltanulhatja a gyerek a viták rendezésének ezt a barbár módját. Ezért oda kell figyelni, hogy milyen játszótérre járunk, vagy milyen sportklubba engedjük a gyereket.

Az óvoda és az iskola az egy külön téma. A pedagógusok sem tudnak mindent megváltoztatni a saját csoportjaikban, osztályaikban. Ők azzal szembesülnek, hogy egy-két agresszív gyerek megnehezíti az egész csoport életét, és más gyerekek tőlük veszik át az ingerültséget. Ettől még a pedagógus javíthatja egy osztályban uralkodó állapotokat.

Sajnos nem mindenkinek van lehetősége iskolát választani, falun pedig szinte esélytelen. Ahol azonban van erre lehetőség, ott a tanító személyét érdemes megválasztani, s csak ezáltal az iskolát. Egy rosszul felszerelt iskola is jobb lesz a gyereknek, ha az ott tanítók megértő és barátságos légkör kialakításán dolgoznak.

Mit tehetsz meg otthon?

Kevesebbet veszekednek a gyerekek, ha a szabályok betartását tanuljátok sporton, társasjátékon, házi vetélkedőn keresztül. Ezek segítenek nekik elsajátítani a sportszerűséget.

Taníthatod őket arra, hogy adjanak maguknak elegendő időt a vitás kérdések megbeszélésére. Néha ugyanis csak túl gyorsan akarják elintézni a dolgot. Ezt gyakorolhatod is velük. Gyakorlás során olyan témát válasszatok, amin nem szoktak hajba kapni. A régi görögök mesteri szinten tanították a vitatkozást.

Magyarázat egy fontos lépéshez

Ha egy pontos menetrendet szeretnék írni egy szülőnek, aki maga szeretné megoldani a dolgot, akkor egy valamit biztosan nem hagynék ki a lépések közül. Ez ugyan nem a teljes technika, de a technika fontos része.

A veszekedő gyerekeknek általában ismerethiányuk is van. Nem értik bizonyos szavak jelentését.

Így a szavakkal jelölt fogalmakkal nem tudnak gondolkodni. Ha ez nem megy, akkor viselkedésükben egyáltalán nem vagy rosszul használják azokat. Ezért az egymással való együttműködés kárt szenved.

A legtöbb szülő nagyon ügyes, amikor szelíd szavakkal próbál meggyőzni veszekedő testvéreket a helyesebb együttműködésről. Általában mégis kudarcra vannak ítélve. A meggyőzés legtöbbször azért nem sikerül, mert a gyerekek nem értenek pár dolgot, ami sok felnőttnek természetes.

A szavak csodálatos erejével

Veszekednek vagy csúfolódnak egymással a testvérek? Ismertesd meg őket a következő szavak pontos jelentésével. Erre érdemes rászánni néhány órát nagyobbacska gyerekeknél.

- cél

- szorgalom

- veszít

- győz

- hazugság

- igazság

- féligazság

- provokál

- idegesít

- vita

- kiabál

- sír

- figyel

- beszél

- megbeszél

- meggyőz

- belát

- enged

- hallgat

- meghallgat

- megért

Hogyan csináld? Találj egy nyugodt helyet, ahol nem szakíthatnak félbe. A gyerekek ne legyenek éhesek és fáradtak. Menj velük végig a szavakon. Mondd el nekik a legegyszerűbben a jelentésüket. Kérdezd meg, hogy értik-e, majd mondasd el velük is a jelentést. Ha látod, hogy értik, akkor kérd meg, hogy mondjanak olyan mondatokat, amelyek tartalmazzák ezt a szót.

Ha a „mondat” szót még nem értik, mert kisebbek, akkor kérd tőlük például így: Mondj valamit, amiben benne van az, hogy „győz”! Közben csak egy szabály van, mindig csak egy valakihez fordulsz a válaszért, mindig csak egy beszél. Ha szavanként felváltva foglalkozol velük, akkor menni fog. Felváltva itt azt jelenti, hogy az egyik szót az egyik, a következőt a másik gyerekkel kezdd!

Forrás: www.gyerekneveles.hu


2025. augusztus 11., hétfő

Közel a suli – Így készítsd fel a gyerekeket az iskolakezdésre!


Zsírkréta-, új füzet és új tornacipők szaga lengi be augusztusban a legtöbb otthont, ahol iskolás gyerek él. Az iskolaszerek beszerzése mellett ne feledkezzünk el arról sem, hogy a gyereket mentálisan felkészítsük az iskolakezdésre, hogy szeptemberben lelkesen, kedvvel, élményekkel telve kezdje el a tanévet.

A ráhangolódás semmiképpen se tanulás legyen, inkább élvezzük ki az utolsó laza napok kötetlenségét.

Most jött el játékba bújtatott fejlesztőjátékok ideje, amikor úgy érezhetjük jól magunkat, hogy közben felkészítjük a gyereket.

Fordítsunk energiát a kényelmes, de elég alvást biztosító napi rutin megtalálásra és álljunk pozitívan az iskolakezdéshez.

Egy amerikai összeállításban tanárok segítségével szedték össze, mivel segíthetünk a gyerekeknek abban, hogy időben felkészüljenek az iskolakezdésre, és könnyen visszazökkenjenek majd a normális kerékvágásba.

Évnyitóra fel!

Az egyik ohiói zene- és testnevelés oktató, Bryson Tarbet például azt tanácsolja, hogy próbáljunk egy rutint kialakítani. Ez nem azt jelenti, hogy ébresszük fél hétkor a gyerekeket, mintha iskola lenne, de legalább érjük el, hogy időben vacsorázzanak és 10 előtt már aludjanak. Az utolsó két hét ugyanis egy átmeneti időszak, amikor még élvezhetik a szabadságot, de fontos, hogy kipihentek legyenek. Senkinek nem lenne jó, ha teljesen kimerült gyerek ülne be az iskolapadba…

Ha lehet, akkor ne az iskolakezdés előtti héten menjünk nyaralni, legyen legalább egy hete az iskolásoknak átállni az iskolai rutinra. És ehhez ez elegendő, 9-10 óra nyugodt alvás is hozzátartozik.

5 perc olvasás, számtalan előny

Egy tanulási módszereket oktató szakértő Lana White, a We Tutor Young Minds társalapítója azt tanácsolja, olvassunk minden nap a kisiskolásoknak. Az sem baj, ha ők maguk nem akarnak olvasni, és inkább a tablethez nyúlnak, de mi szülőként minden nap szakítsunk időt egy kis közös olvasásra.

Ez több okból fontos, egyrészt így kénytelen lesz egy „mesélőre” koncentrálni, másrészt talán ő maga is kedvet kap az olvasáshoz, harmadrészt már napi 5 perc olvasás fejleszti a szókincset, szövegértést, halláskészséget, tehát ezzel az esti rituáléval sokat nyerhetünk.

Felmerülhet a kérdés, hogy a nagyobb gyerekeknél hogyan érjük el a napi 5-10 perc olvasást? A legjobb ösztönzés, ha olyan olvasmányokat adunk a kezébe, ami érdekli, lehet az szuperhősös vagy Garfield-képregény, viccmagazin, focistákról szóló matricás újság vagy egy romantikus tiniregény. A lényeg, hogy forgassa minden nap picit az olvasmányt.

Sokat segíthet, ha beiratkozunk közösen a legközelebbi könyvtárba, hiszen ott is kaphatnak ötleteket, hozzájuthatnak ott is magazinokhoz, és még költeniük sem kell érte. Ha úgy vesszük, már az sem képernyő előtt töltött idő, amíg elsétál a könyvtárba, és válogat.

A kütyük előnyei

És ha már képernyőidő! Ezt sem kell démonizálni. Dr. Bohács Krisztina, a kognitív képességek fejlesztésével foglalkozó intelligenciakutató, a GEM tanulási központ szakmai vezetője szerint használjuk ki a technikai vívmányok előnyeit.

„Az okostelefon sem mindig átok, megkérhetjük gyermekünket, hogy dokumentálja a nyarat, készítsen fényképeket, videókat, vágjon filmet a családi nyaralásról. Tervezzen meg utazást online eszközök, költségvetési platformok segítségével” – ad hasznos tippeket a szakértő.

Felkészülés az iskolára

De nem ez a szakértő egyetlen jó tanácsa, nézzük, milyen programokkal, tevékenységekkel tornáztathatjuk a gyerekek agyát úgy, hogy észre sem veszik.

1. Irány a zöld!

Egy erdőben vagy parkban tett séta serkenti a vérkeringést, ami javítja a gondolkodási folyamatot, mivel több oxigén jut az agyba. A természetben fedezzük fel a színeket, a levelekben, csigaházakban, virágfejekben rejlő geometriát!
Plusz tipp: A kiránduláshoz töltsünk le olyan appokat, amik felismerik a vadak lábnyomait, vagy a fa korát, esetleg felismeri a növényt, amit érdekesnek találunk.

2. Ez volt a legjobb a nyárban…

Naplóírással a tudatosságot, az IQ-t is növeljük, fokozzuk az érzelmi intelligenciát, javítjuk a memóriát és a koncentrációt, serkentjük a kreativitást és a kommunikációs készséget. 
Plusz tipp: Azoknak, akik nem szeretnek sokat írni, vegyünk matricákat, nyomdákat, új filceket vagy nyomtassunk képeket az illusztráláshoz, hátha ez jobban motiválja őket.

3. Alkotás a konyhában

A sütés-főzés is rengeteg fontos információra tanítja a gyerekeket, a táplálkozástól, a mértékegységek használatán keresztül az időbeosztásig, sőt a művészi tálalásig. Ha sikerül megkedveltetnünk velük ezt a kreatív alkotótevékenységet, az a gyerekek önállóságának növekedését eredményezheti.

4. 9-kor villany leó!

Ahogy fentebb írtuk, ne vegyük túl szigorúan az esti villanyoltást, egyrészt sokáig világos van, másrészt a kitolódott lefekvési időt nem lehet egyik napról a másikra hirtelen órákkal előrébb hozni. Dr. Bohács Krisztina azt tanácsolja, augusztus 20-a után ragaszkodjunk a 9 órai lámpaoltáshoz. Persze kamaszoknál ez lehet később is, de semmiképp ne hagyjuk, hogy a nagyobbak hajnalig ébren legyenek az utolsó héten.

Amennyiben az a tapasztalatunk, hogy a gyerekünknek soha nem megy könnyen az átállás a szünetről az iskolai rutinra, ha feszült, fél, és ez a tanulmányi eredményeire is rányomja a bélyegét, akkor járjunk utána, miért lehet ez! Az is előfordulhat, hogy tanulási nehézség áll a lelki probléma hátterében, ezt egy fejlesztő pedagógus néhány óra alatt tesztekkel fel tudja mérni. 

5. Kihívás: elfogadva

Amennyiben kishitűségből fakad a gyerek szorongása, akkor kicsit turbózzuk fel az önbizalmát iskolakezdés előtt. Na, nem azt tanácsoljunk, hogy motivációs beszédet tarts neki minden nap. Inkább adj olyan feladatokat, amik felelősséggel járnak. Ezzel bebizonyítod neki, hogy alkalmasnak tartod nehezebb feladatok elvégzésére, bízol a képességeiben. 

Ilyen kihívás lehet számára, ha elküldöd bevásárolni, befizetteted vele a saját telefonszámláját vagy edzését. Írja össze, mik azok az ételek, amiket nagyon szeret és akár ő maga is el tudná készíteni uzsonnának – sulikezdésig ezekkel nyugodtan kísérletezhet is.

Vesd fel, hogy elvihetné már egyedül is a macskátokat állatorvoshoz, de talán az is lehet kihívás, hogy kiszelektálja a kinőtt ruháit és megunt játékait. 13-14 éves kor felett már rájuk lehet bízni a mosást, mosogatást, takarítást, autómosást, vasalást, vagy kérjük meg, hogy vigyázzon kicsit a kistestvérre otthon, amíg mi mással foglalkozunk a kertben.

Mindig dicsérjük meg és ösztönözzük, hogy minél több olyan feladatot vállaljon el, ami addig a komfortzónáján kívül esett. Így iskolakezdésre egy felkészült, kiegyensúlyozott és magabiztosabb iskolás veti bele magát újra a tanulásba.

Forrás: www.noklapja.hu


Mikor merjük otthon hagyni a gyereket a nyári szünetben? - Szülői tapasztalatok és tanácsok

A nyári szünet az egyik legszebb, mégis legtöbb kihívással teli időszak a családok életében. Amikor a munka és a gyerekfelügyelet összeegyeztetése nehézzé válik, gyakran felmerül a kérdés: mikor hagyhatjuk először egyedül otthon a gyerekünket? Számos szülő kíváncsi rá, hogy mások mikor vállalták ezt, és mit javasolnak a szakértők - összegyűjtöttük a legfontosabb szempontokat, személyes történeteket és hasznos tippeket. 














Egyedül otthon a nyári szünetben – mikortól lesz biztonságos?

A kérdés, hogy mikor hagyhatjuk egyedül a gyereket otthon, nemcsak a szülők, hanem a pedagógusok és pszichológusok körében is gyakran vitatott téma. Nincs egységes, minden gyerekre érvényes életkor, mert a biztonságos otthoni egyedüllét érettségtől, önállóságtól, a környezet biztonságától és a szülő bizalmától függ.

A közösségi felületeken, szülői csoportokban indult beszélgetésekben, ahol szülők osztották meg tapasztalataikat, az derül ki, hogy a legtöbben 10-12 éves kor körül merik először otthon hagyni gyermeküket rövidebb időre, főleg a nyári szünet idején.

Mit mondanak a szülők?

Számos anya és apa osztotta meg személyes tapasztalatát a családi fórumokon:

„A nyári szünet első heteiben először 10 éves korában hagytam otthon 1-2 órára, majd fokozatosan növeltük az időt.”

* * *

„Az én kislányom 12 évesen maradt egyedül otthon egy egész délutánra, előtte viszont mindig alaposan átbeszéltük a biztonsági szabályokat.”

* * *

„Mi 9 éves kor körül kezdtük el a rövidebb egyedüllétet, de mindig kéznél volt a telefon, és csak nagyon jól ismert szomszédokkal körülvéve.”

Fontos, hogy a szülők mindig vegyék figyelembe a gyermek érettségét: mennyire felelősségteljes, képes-e betartani a szabályokat, és hogyan érzi magát egyedül.

Szakértői vélemény: mire figyeljünk?

Gyermekpszichológusok és családterapeuták szerint a következő szempontok segíthetnek eldönteni, mikor jöhet el az egyedüllét ideje:

  • A gyermek érettsége és felelősségérzete: Tudja-e, hogyan kell reagálni váratlan helyzetekben?
  • Kommunikációs képesség: Tud-e segítséget kérni, ha szükséges?
  • Biztonsági ismeretek: Ismeri a fontos telefonszámokat, az ajtózárakat, tűzvédelmi szabályokat?
  • A környezet biztonsága: Mennyire biztonságos a lakókörnyezet, van-e szomszéd vagy rokon, akihez fordulhat?
  • Időtartam: Kezdetben csak rövid időre hagyjuk egyedül, fokozatosan növelve az időt.

Hasznos tippek szülőknek az első egyedülléthez

Az alábbi tippekkel könnyebbé tehetjük az első alkalmat, amikor a gyermek egyedül marad otthon a nyári szünetben:

  • Beszéljétek át a szabályokat! Közösen fektessétek le az irányelveket, hogy milyen helyzetben kihez fordulhat, mikor lehet kijárni a házból, vagy mikor kell azonnal hívni a szülőt.
  • Gyakoroljátok a kommunikációt! Beszéljetek meg egy „ellenőrző” hívást, amikor a gyerek jelentkezik.
  • Készüljön fel a váratlanra! Ismerje a háztartási eszközök biztonságos használatát, és tudja, hogyan kell cselekedni vészhelyzetben.
  • Szomszédok és rokonok elérhetősége: Adjátok meg neki a legközelebbi személyek elérhetőségét, akik szükség esetén a segítségükre lehetnek, és kérjétek meg őket, hogy figyeljenek a gyerekre.
  • Kezdjétek kicsiben: Az első alkalommal csak egy órára, majd később hosszabb időre hagyjátok egyedül.

Az egyedüllét megtapasztalása hozzájárul a gyermek önbizalmának, felelősségtudatának fejlődéséhez. A nyári szünet ideális alkalom arra, hogy a gyerekek kis lépésekben megtanulják, hogyan gondoskodjanak magukról, miközben a szülők is felmérhetik, mennyire képesek az önállóságra.

A gyerek otthoni egyedül hagyása a nyári szünet alatt egyéni döntés, melyhez alapos mérlegelésre, fokozatosságra és a gyerek érettségének figyelembevételére van szükség. A közösségi tapasztalatok szerint a legtöbb család a gyerek 10-12 éves korában kezdi meg az otthoni egyedüllétet, mindig a biztonságot szem előtt tartva. A megfelelő felkészítés, szabályok és folyamatos kommunikáció segíthet abban, hogy a nyári szünet nyugodtabb legyen mindenkinek.

 

 

 

 

 Forrás: https://www.csaladinet.hu

 Nyitókép: depositphotos

 


2025. augusztus 7., csütörtök

Segít vagy bekavar? AI a gyereknevelésben

Te is érzed néha, hogy a nap 24 órája sem elég mindenre? Munka, háztartás, gyerekek, és még a saját magadra szánt idő is valahol a lista végén kullog. Nos, képzeld, egyre több szülő fedez fel egy új "segítőt" a mindennapokban: a mesterséges intelligenciát, vagyis az AI-t. De vajon tényleg megkönnyíti az életünket, vagy csak egy újabb kütyü, ami elvonja a figyelmünket? 












AI, a szuperasszisztens, aki sosem fáradt

Először is, lássuk, miben segíthet ez a digitális csoda.
Gondolj csak bele: este van, a gyerekek már ágyban, de még meg kellene írnod azt az e-mailt a tanárnak, vagy kitalálni a holnapi menüt. Ilyenkor jöhet jól az AI! Egy gyors kérdés a ChatGPT-nek, és máris ott a profi levéltervezet, vagy egy komplett bevásárlólista. Sőt, akár esti mesét is kitalálhat nektek, a gyerek kedvenc hőseivel a főszerepben és azt le is rajzolhatja!
Segíthet a tanulásban, vagy új játékokat találhat ki. Ugye milyen jól hangzik?
 

 








 
 
 
ezt az illusztrációt a ChatGPT készítette a cikkhez 
 
Sok szülő arról számol be, hogy az AI egyfajta "ítéletmentes zónát" biztosít. Kiöntheted neki a szívedet, ha épp eleged van a hisztiből, vagy ha úgy érzed, kudarcot vallottál. Nincs szemrehányás, csak egy "digitális váll", amire támaszkodhatsz. Ez persze nem helyettesíti a barátnőket vagy a szakembereket, de egy gyors stresszoldónak tökéletes lehet.
 

De mi van a sötét oldallal? Az adatvédelem és a "hallucinációk"

Persze, mint minden új technológia, az AI is hordoz magában kockázatokat. Az egyik legfontosabb az adatvédelem. Ha megosztasz az AI-val személyes információkat a gyerekedről – például az egészségügyi adatait vagy a tanulmányi eredményeit –, azzal kockáztatod, hogy ezek az adatok illetéktelen kezekbe kerülnek. Fontos, hogy mindig óvatos légy, és csak annyit ossz meg, amennyi feltétlenül szükséges.
 
Arról se feledkezzünk meg, hogy az AI nem ember. Nincs empátiája, és néha "hallucinál", azaz téves vagy pontatlan információkat adhat. Ezért sose támaszkodj kizárólag az AI-ra komoly döntések meghozatalakor, főleg, ha a gyereked egészségéről vagy fejlődéséről van szó. Mindig ellenőrizd az információkat, és fordulj szakemberhez, ha bizonytalan vagy!

 

Ne hagyd, hogy az AI átvegye az irányítást!

A legnagyobb veszély talán az, ha túlságosan is rátámaszkodunk az AI-ra, és elfelejtjük a saját ösztöneinket, vagy a gyerekünkkel való közvetlen, emberi interakciót. A gyereknevelés nem egy feladatlista kipipálásáról szól, hanem a szeretetről, a közös élményekről, a nevetésről és a sírásról. Az AI nem tudja pótolni a szülői ölelést, a közös játékot, vagy a mély beszélgetéseket.
Az AI egy eszköz, egy segítő kéz, de sosem használhatjuk a szülő helyett. Kezeld okosan, mértékkel, és ne hagyd, hogy elvonja a figyelmedet arról, ami igazán fontos: a gyerekedről és a családotokról.
 
Beszélgess a gyerekeddel az AI-ról, tanítsd meg neki, hogyan használja felelősségteljesen, és mutass példát te is!
 
 
 
 
 
 
 
 Forrás: https://www.csaladinet.hu/
 indexkép: depositphotos
 

2025. augusztus 6., szerda

Hogyan válasszuk ki a megfelelő dezodort a gyermekünk számára


Amikor a szülők először szembesülnek gyermekeik személyes higiéniai kérdéseivel, gyakran elgondolkodnak azon, mikor a megfelelő idő dezodor használatának megkezdésére. Ez egy olyan kérdés, amelyet sok szülő feltesz, amint gyermekeik elkezdenek belépni a pubertás korába. Miért kellene a gyerekeknek dezodort használniuk? És mikor van itt az ideje elkezdeni?

Miért fontos a dezodor a gyerekek számára?

A pubertás az az időszak, amikor a test számos változáson megy keresztül, és ezek közül az egyik a fokozott izzadás. Maga az izzadás nem jelent nagy problémát, de a bőrön lévő baktériumokkal kombinálva kellemetlen szagot okozhat. Ez a jelenség teljesen normális, de a gyerekek számára, akik próbálnak beilleszkedni társadalmi csoportokba, és egyre tudatosabbak a testük iránt, ez stressz és kellemetlenség forrása lehet.

A dezodorok és az izzadásgátlók segíthetnek enyhíteni ezeket a kellemetlenségeket. A dezodorok úgy vannak tervezve, hogy elfedjék vagy megszüntessék a szagot, míg az izzadásgátlók csökkentik a test által termelt izzadság mennyiségét. Mindkét termék hasznos lehet a pubertás változásait tapasztaló gyerekek számára.

Mikor kezdjék el használni a dezodort?

Az egyik leggyakoribb kérdés, amelyet a szülők feltesznek, hogy mikor kezdjék el gyermekeik használni a dezodort. A válasz nem univerzális, és a gyermek egyéni fejlődésétől függ. Néhány gyermek már 8 vagy 9 éves korában elkezd változásokat érezni, míg másoknál a pubertás jelei csak 12 éves kor körül jelennek meg.

Fontos figyelni a gyermek teste által küldött jeleket. Ha észreveszi, hogy gyermeke jobban izzad, vagy, hogy az izzadsága kellemetlen szagúvá válik, itt lehet az ideje elgondolkodni a dezodor használatán. Jó ötlet nyílt beszélgetést folytatni a gyermekkel ezekről a változásokról, és elmagyarázni, miért fontos a személyes higiénia.

Hogyan válasszuk ki a megfelelő dezodort a gyermek számára?

A megfelelő dezodor kiválasztása a gyermek számára bonyolult lehet, mivel a piacon sokféle márka és típus található. A döntés során kulcsfontosságú figyelembe venni néhány fontos tényezőt. Először is, ügyelni kell az összetevők biztonságára. A dezodoroknak nem szabad káros vegyi anyagokat, például parabéneket, ftalátokat vagy alumíniumsókat tartalmazniuk, amelyek irritálhatják az érzékeny gyermekbőrt, és potenciálisan negatívan befolyásolhatják az egészséget. Egy másik fontos tényező a bőr érzékenysége. A gyerekek bőre gyakran érzékenyebb, mint a felnőtteké, ezért érdemes kifejezetten gyermekeknek vagy érzékeny bőrre tervezett, hipoallergén és alkoholt nem tartalmazó dezodorokat választani, amelyek nem okoznak kiszáradást vagy irritációt. A dezodor illata is fontos. A gyerekek általában az enyhe illatokat részesítik előnyben, amelyek frissesség érzetét keltik anélkül, hogy túl erősek lennének. Végül figyelembe kell venni az alkalmazás típusát. Vannak spray-k, roll-onok és stiftek, és mindegyik típusnak megvannak a maga előnyei. A spray-k gyorsak és könnyen használhatók, míg a roll-onok és stiftek kíméletesebbek a bőrrel, és néhány gyermek számára kényelmesebbek lehetnek.

Hogyan tanítsuk meg a gyerekeket a dezodor helyes használatára?

A dezodor használata a mindennapi higiénia kulcsfontosságú része, de fontos, hogy a gyerekek tudják, hogyan kell helyesen használni. Az első élmények a dezodorral zavaróak vagy kellemetlenek lehetnek a gyerekek számára, ezért elengedhetetlen, hogy világos és érthető utasításokat kapjanak. Először is, a rendszerességre kell őket oktatni, hogy minden nap használják a dezodort, ideális esetben zuhanyzás vagy fürdés után, amikor a bőr tiszta. Ez a szokás segít megőrizni a frissesség érzését egész nap. Ezenkívül a gyerekeknek tudniuk kell, hogy nem szükséges nagy mennyiségű dezodort felvinni, elég egy vékony réteg, amely lefedi a hónalj területét. A túlzott mennyiség bőrirritációt okozhat, vagy foltokat hagyhat a ruhán. Ami a technikát illeti, spray használatakor a gyerekeknek ügyelniük kell arra, hogy megfelelő távolságból, ideális esetben 15-20 cm-ről alkalmazzák. A stiftek vagy roll-onok használatakor fontos a gyengéd és kíméletes felvitel. Végül a gyerekeket arra kell tanítani, hogy a dezodort száraz és hűvös helyen tárolják, ahol könnyen elérhető, például a fürdőszobában vagy a tisztálkodási táskájukban.

Természetes dezodorok gyerekeknek: Igen vagy nem?

Az utóbbi években a szülők egyre inkább érdeklődnek a hagyományos kozmetikai termékek természetes alternatívái iránt, ami a dezodorokra is vonatkozik. A természetes dezodorok általában nem tartalmaznak alumíniumsókat, parabéneket vagy szintetikus illatanyagokat. Ehelyett természetes összetevőket használnak, mint például kókuszolaj, szódabikarbóna vagy illóolajok. De vajon tényleg a természetes dezodorok jelentik a legjobb választást a gyerekek számára? Számos tényezőt kell figyelembe venni. Az első az hatékonyság. Néhány szülő rájöhet, hogy a természetes dezodorok nem olyan hatékonyak a szag vagy az izzadás ellenőrzésében, mint a szintetikus társaik. Ez azonban a gyermek testének egyéni reakciójától függ. Néhány gyerek számára a természetes dezodor elegendő lehet, míg másoknak nem nyújtja a szükséges védelmet. Egy másik tényező az összetevőkkel szembeni érzékenység. Bár a természetes dezodorokat gyakran kíméletesebbnek tartják a bőrrel, néhány gyerek érzékeny lehet az összetevőkre, mint például a szódabikarbóna vagy az illóolajok. Ha irritáció lép fel, érdemes másik márkát kipróbálni. Végül, a rendelkezésre állás és az ár is problémát jelenthet, mivel a természetes dezodorok általában drágábbak és kevésbé elérhetők, mint a hagyományos termékek.

A dezodor használata fontos lépés a gyerekek számára a felnőtté válás és az önállóság felé. Segít nekik frissnek és magabiztosnak érezni magukat abban a környezetben, ahol folyamatosan körülveszik őket kortársaik. Amikor azon gondolkodik, mikor van itt az ideje dezodort vásárolni gyermekének, ne feledje, hogy nincs univerzális válasz. Minden gyermek más és saját fejlődési ritmusával rendelkezik.

A kulcs az, hogy figyeljük a pubertással járó változásokat, és nyílt, támogató beszélgetést folytassunk a személyes higiéniáról. Akár a hagyományos, akár a természetes dezodor mellett dönt, a fontos az, hogy gyermeke kényelmesen érezze magát, és képes legyen megfelelően gondoskodni magáról.

Van otthon olyan gyermek, aki kezd szembesülni a személyes higiénia kérdéseivel? Talán itt az ideje leülni és megbeszélni a dezodorok és a testápolás egyéb aspektusait. Gyermeke hálás lesz a támogatásért és megértésért ebben az érzékeny életszakaszában.

Forrás: www.ferwer.hu


2025. augusztus 5., kedd

Kik azok a vattacukor szülők, és miről lehet felismerni őket?


A vattacukor szülő kifejezés 2022-ben született, Stefano Rossi olasz pszichopedagógus használta először. Mutatjuk, kik is ők pontosan!

A vattacukor szülők kerülik a konfliktusokat a gyerekeikkel, és minden erejükkel azon vannak, hogy megóvják a legkisebbek boldogságát. „A vattacukor szülők édesek és puhák, akárcsak a színes, felhőszerű édesség, amit úgy szeretnek a gyerekek. Fontos tudni, hogy minden esetben a jó szándék vezérli őket, szembetűnő ismertetőjegyük, hogy nem tudnak határokat szabni a legifjabb családtagoknak” – írja róluk Stefano Rossi, a szülőtípus kitalálója.

Hogy lehet felismerni egy vattacukor szülőt?

Tudatosan törekszenek arra, hogy boldog gyermeket neveljenek, ezért mindent megtesznek azért, hogy a kisebbek a jóra fókuszáljanak, bármi is történjen. Ez alapvetően egy klassz hozzáállás, megvan azonban annak a veszélye, hogy túlzásba esnek, és a gyerekek később hajszolni fogják a „muszájboldogságot”. Stefano Rossi szerint, akármilyen fájdalmas is, a gyerekeknek meg kell tapasztalniuk a fájdalmat, a csalódást, a veszteséget és a többi negatív érzelmet is ahhoz, hogy kellően értékeljék a boldog periódusokat. Teljesen felesleges a szülőknek azt az illúziót kelteni, hogy mindig minden csak rendben lehet! 

Képtelenek nemet mondani a gyerekeknek. Ez lényegében az első pont következménye, azt hiszik ugyanis, hogy azzal, hogy a sarkukra állnak és „szembemennek” a gyerekük akaratával, csorbát ejtenek a boldogságukon. Ez azért nem túl szerencsés, mert a többiek nem így állnak hozzá a kicsikhez, vagyis előbb-utóbb szembesülni fognak a tiltással, a szabályokkal, a kötelességekkel, ám nagy valószínűséggel nem tudnak majd velük mit kezdeni. A szakértő szerint azok a gyerekek, akiket vattacukor szülők nevelnek, rosszul viselik, amikor világossá válik számukra, hogy nem igaz, hogy minden azonnal az övék lehet.

Cseppet sem következetesek a szabályokat illetően. Amikor Stefano Rossi azt mondta, hogy a vattacukor szülők puhák, a túlzott engedékenységükre utalt. Azzal, hogy nincsenek a családban előre lefektetett, és következetesen betartott szabályok, élesebben meghúzott határvonalak, hasonló (vagy talán még rosszabb) hatást érnek el, mint azzal, hogy nem tudnak nemet mondani.

Rendkívül empatikusak. A vattacukor szülőségnek, ahogy az életben mindennek, vannak természetesen pozitív vonatkozásai is: tökéletesen rá tudnak hangolódni a gyerekeikre, és sokszor szavak nélkül is értik egymást. 

Kivételesen szeretetteljesek. A vattacukor szülők gyerekeik nagyon sok simogatást, ölelést és puszit kapnak, ami miatt szerencsésnek érezhetik magukat a kisebbek.

Stefano Rossi szerint a vattacukor szülők egyáltalán nem felelőtlen és a szabályok tekintetében kicsapongó felnőttek, sőt! Az esetek többségében azért állnak hadilábon a „nem” használatával és a szabályok betartatásával, mert kisebb korukban túlzottan szigorú, érzelemmentes környezetben nevelkedtek, ami miatt számtalan rossz élményben részesültek. Ez az, amitől szeretnék megóvni a gyerekeiket, akiket – ahogy minden szülő – boldognak akarnak látni. 

Forrás: www.gyerekszoba.hu


5 szabály, amit érdemes betartani, ha utazás alatt etetjük a babát

Végre itt a nyár, indulhat a nyaralás! De a babák etetése ilyenkor nem kis kihívás: hogyan oldjuk meg a hozzátáplálást útközben, hűtő és konyha nélkül? Mutatjuk a legfontosabb szabályokat, ötleteket és csomagolási trükköket! 








Nyaral a család – de mit egyen a baba utazás közben?

A kisbabával való utazás felejthetetlen élmény lehet – ha fel vagyunk készülve. A legtöbb szülő ilyenkor azon aggódik: hogyan, mivel etessük a picit, ha nincs otthon a megszokott konyha, turmixgép és etetőszék? Főleg, ha épp a hozzátáplálás elején jártok.

A hozzátáplálás nyaralás alatt is folytatható – csak máshogyan

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) szerint a hozzátáplálás célja 1 éves korig nem az étkezések kiváltása, hanem az ízekkel, állagokkal való ismerkedés. Ez jó hír, hiszen nem kell mindenáron „normál ebédet” biztosítani a babának a Balaton-parton vagy a repülőn – elegendő, ha kínálunk neki néhány biztonságos, tápláló falatot.

5 szabály, amit érdemes betartani, ha utazás alatt etetjük a babát

  1. Ne most kezdjük el az új alapanyagokat!
    Az ismeretlen ételek bevezetését inkább otthonra időzítsük. Nyaralás alatt maradjunk a már bevált, jól tolerált alapanyagoknál.

  2. Mindig legyen nálad „mentőfalat”!
    Banán, avokádó, puha őszibarack, sült batáta, párolt répa darabok – mind BLW-kompatibilis és pürésíthető is.

  3. Figyelj a hűtést igénylő ételekre!
    Húsos vagy tejtermékes pürét csak akkor vigyél, ha van lehetőséged hűtésre. Inkább válaszd a hőkezelés nélkül is biztonságos alternatívákat (pl. babakeksz, párolt zöldség, gabonakása porból).

  4. Víz minden étkezéshez!
    Az MDOSZ javaslata szerint már a hozzátáplálás elején kínáljunk folyadékot is. Legjobb, ha nyitott pohárból, vagy csőrösből.

  5. Ne stresszelj – a baba érzékeli
    Ha túl görcsösen akarjuk megoldani az étkezést, az visszaüthet. Élvezzétek együtt a közös felfedezést, a nyári ízeket, a családi hangulatot!

Útravalónak ajánlott babaételek

  • 1-2 napig elálló házi ételek: zabkása vízzel vagy növényi tejjel főzve, banánpüré, sült alma fahéjjal, sütőtökkrém.

  • Készen kapható bébiételek: ha nincs lehetőség főzni, egy jó minőségű üveges étel életmentő lehet.

  • Finger food: párolt brokkoli rózsa, puha gyümölcsdarabkák, kiflihéj, főtt tészta.

  • Folyadék: víz mindig legyen nálad – palackozott, de nem ízesített.

Különleges helyzetek: repülőút, vonatozás, strandolás

  • Repülőn: kézipoggyászban hozott bébiétel engedélyezett, de érdemes előre jelezni. Szoptatás vagy cumisüveg le- és felszálláskor segít a fülkattogás ellen.

  • Strandon: figyeljünk a hőmérsékletre és a higiénére! Ne hagyjunk ételt sokáig a napon.

  • Szállodában: kérjünk segítséget a melegítéshez, pároláshoz – a legtöbb hely örömmel segít a babás vendégeknek.

Tipp: készíts „utazó hozzátáplálós csomagot”

Ebben lehet:

  • hajlékony babakanál és -villa

  • kis nyitható dobozban püré vagy darabos étel

  • nedves törlőkendő, előke, tányéralátét

  • előre elmosott gyümölcsök

  • cumisüveg, csőrös pohár vagy szívószálas kulacs

A legfontosabb: az étkezés élmény legyen, ne kényszer!

A hozzátáplálás lényege a felfedezés, nem a teljesítmény. Ez alól a nyaralás sem kivétel. Ne aggódjunk, ha a baba egyik nap alig eszik – a nyaralás alatt a megszokott rutin úgyis felborul. Az anyatej vagy tápszer még ilyenkor is fedezi a tápanyagszükséglet nagy részét. A legjobb, amit tehetünk: élményként, közös kalandként kezeljük az evéseket.

 

 

Cikk forrása:  https://www.csaladinet.hu

Kép: depositphotos


Beszélgessünk a családtámogatási rendszer változásairól a Nyíregyházi Babaklubban!

2025-ben a magyar családtámogatási rendszer jelentős változásokon megy keresztül, új támogatások és kedvezmények lépnek életbe.

Vendégünk Tóthné Csatlós Ildikó, a Nyíregyházi Polgármesteri Hivatal munkatársa, a Szociális és Köznevelési Osztály vezetője évekkel korábban már volt kedvelt vendége a Nyíregyházi Babaklubnak, örülünk, hogy vele beszélgethetünk a családokra váró új lehetőségekről.
 


 

 

 

 

 

 

Örömmel fogadunk előzetesen is kérdéseket: nyiregyhaziklub@gmail.com email címre! 

 

Helyszín: Nyíregyházi Babaklub, 4431 Nyíregyháza, Fürdő utca 29/5. 

Időpont: 2025. augusztus 8     10:30-12:30 

2025. augusztus 4., hétfő

A gyerek akkor lesz okosabb, ha élményeket gyűjt, pihen – és unatkozik


Általános tapasztalat, hogy a tanév végére a gyerekek – bölcsisek, ovisok, iskolások egyaránt – rendkívül kifáradnak. Épp ezért jön jókor a nyári szünet, ami a pihenés, a regenerálódás, az élménygyűjtés időszaka. Deliága Éva integratív gyermekterapeutával, tanácsadó szakpszichológussal ezúttal a nyári szünet jelentőségéről és pszichológiájáról beszélgettünk: arról, miért fontos a szabadság, a strukturálatlan idő, ugyanakkor az is, hogy bizonyos keretek azért ilyenkor is maradjanak, és mi a szerepe – mert bizony van – az unatkozásnak a gyerekek fejlődésében.

Rendszer, de lazább keretek között

A gyerekek év közben túlterhelt idegrendszerének szüksége van arra, hogy ne legyen minden percük beosztva. Örülnek, hogy végre azt csinálhatják, amit szeretnének, lazul a napirend, ami szabadságérzetet ad nekik. Ugyanakkor egy idő után a teljesen keretek nélküli napok könnyen szorongást, nyűgösséget válthatnak ki – különösen azoknál a gyerekeknél, akik megszokták, hogy év közben van egy jól bevált napirendjük. 

„Ha nincsenek keretek, nincs legalább egy minimálisan kiszámítható ritmusa a napoknak, a dolgok könnyen »szétcsúsznak«, és ez hosszú távon érzelmi bizonytalansághoz vezethet. A nyár sikerének kulcsa tehát az is, hogy a szabadság és a struktúra ne egymást kizáró, hanem egymást kiegészítő elemek legyenek” – hangsúlyozza Deliága Éva, aki azt tanácsolja:

„Ahhoz, hogy a nyár ne folyjon szét, érdemes egyszerű struktúrákat kialakítani. 

Jó eszköz lehet például egy közös nyári bakancslista: pár terv összeírása (vagy a kisebbekkel együtt lerajzolása), amit a család mindenképp szeretne megélni a nyáron. Ez nemcsak a tervezést segíti, de a várakozásra is épít.

Itt persze nem kell nagy dolgokra gondolni: a listára felkerülhet a közös sütögetés, a fagyizás éppúgy, mint egy-egy konkrét kirándulás vagy utazás.”

A bölcsis-ovis korú gyerekek számára különösen fontos az állandóság érzése. A jól kiszámítható napirend – például az azonos időpontban történő étkezés, alvás és kinti játék – biztonságot ad, miközben megmarad a lehetőség a spontaneitásra is. Deliága Éva szerint azonban érdemes figyelembe venni, hogy főként a kisebb gyerekek – többek közt idegrendszeri éretlenségük miatt – nehezen viselik a változásokat. 

Gyakori például, hogy egy várva várt utazás pont emiatt nem alakul úgy, ahogyan azt a szülő elképzelte. Hiába várta mindenki izgatottan a tengerparti nyaralást, sokszor ott derül ki, hogy a gyerek fél a víztől, zavarják a hullámok, és mire elkezdené élvezni, már jönni kell haza. Sok esetben az is problémát okozhat, ha új helyen kell aludni, olyankor főként a kicsik rosszabbul alszanak, ami nappal ingerlékenyebbé, fáradékonyabbá teszi őket. 

„A gyerekek frusztrációs toleranciája nyáron is alacsonyabb lehet, főleg, ha túl sok új inger, változás éri őket. Ami a felnőttnek izgalmas és pozitív, az egy gyerek számára szorongást kelthet. Az alkalmazkodáshoz pedig idő kell” – magyarázza a jelenség hátterében meghúzódó okokat a szakember. Ezért is nagyon fontos, hogy bár lazább keretek között, de a struktúra nyáron is megmaradjon.

Betáblázva: táborból táborba

Deliága Éva szerint érdemes egyensúlyra törekedni abban is, hogy a nyár ne legyen túlságosan betáblázva: „A táborokban folyamatosan alkalmazkodni kell: a közösséghez, az új szabályokhoz, az idegen környezethez. Mindez fizikailag és érzelmileg is kimeríti az ovis, kisiskolás gyerekeket. 

Ezért nagyon fontos lenne, hogy a programok között – még a kamaszok esetében is – ha megoldható, maradjon legalább egy pihenőhét. 

Mert ha három egymást követő hét is be van táblázva, szinte biztosra vehető, hogy a gyerek lebetegszik – a szervezete így jelez, hogy túl sok volt” – hívja fel a figyelmet a programok és a valódi pihenés közötti egyensúly fontosságára a szakember. 

A nyár egyik legnagyobb ajándéka a semmittevés lehetősége. Az a nap, amikor „nem történik semmi különös”, de a gyerekek önállóan kitalálnak játékot, vagy csak fekszenek a fűben, kulcsszerepet játszik a belső egyensúly kialakításában. 

Nem tragédia, ha unatkozik a gyerek

A barátokkal töltött idő kiemelt jelentőséggel bír nemcsak óvodás-kisiskolás korban, de a kamaszok esetében is. Kicsiknél akár szabad játék, akár szervezett program keretében érdemes ennek teret engedni. A családi programoknak is fontos szerepe van – még akkor is, ha a kamaszok eleinte ágálnak ellene –, hiszen ezek mélyítik a bizalmi kapcsolatokat, és érzelmi biztonságot adnak a gyerekeknek. 

Az ideális arány egyénenként eltérhet, de a nyári napok során érdemes arra törekedni, hogy mind a családi, mind a baráti élményekre jusson idő. Persze a kortárskapcsolatok nehezebben szervezhetők nyáron, mert mindenki máskor nyaral, máshol van, így az „otthon maradós” hetek alatt gyakran nincs elérhető barát. 

Ez különösen az óvodásoknál jelent kihívást, akik még ritkábban vesznek részt táborokban, de év közben szinte egész nap közösségben vannak. 

Általában pár nap otthonlét után hangzik el először az a bizonyos mondat, amit a nyár folyamán aztán legalább százszor hall még a szülő: „Unatkozom.” Ez pedig valós probléma, különösen a nyári szünet hosszúsága miatt, és ilyenkor az sem jelent százszázalékos megoldást, ha apa vagy anya home office-ban dolgozik, mert bár fizikailag jelen van, érzelmileg és a figyelmével kevésbé.

„Ilyen helyzetekben gyakran elszabadul a képernyőidő: sok gyerek számítógépezéssel, tévénézéssel próbálja elűzni az unalmát. Ám a túl sok kütyüzés hatásait már jól ismerjük: ingerlékenyebbé, impulzívabbá válik a gyerek, motiválatlan lesz, semmi máshoz nincs kedve, csak a gépezéshez. Ezért is lenne fontos, hogy a nyári otthonlét idején is legyenek keretek. Nem arról van szó, hogy percről percre be kell osztani a napot, hanem hogy legyen egy egészséges arány: egy kis program, egy kis közös idő, egy kis szabadság – és igen, akár unatkozás is” – javasolja a szakember.

Nem tragédia, ha a gyerek unatkozik, mert az unatkozásnak is van helye. Egyfajta kiindulópont, egy nulladik kilométerkő, amely kreatív energiákat indíthat el. Persze nem mindegy, hogy milyen arányban jelenik meg. Ha a nap egy részében van olyan program, amit örömmel lehet várni, de nincs túlszervezve, akkor a szabadidő megnyitja a teret a kreativitás előtt. 

Az az unatkozás, amely átbillen saját ötletekbe, alkotásba, belső motivációba, nagyon is hasznos. Ugyanakkor kell hozzá bizonyos tapasztalati alap, hogy a gyermek át tudjon billenni az unatkozásból egy aktívabb állapotba. 

Az a gyerek, aki korábban is képes volt elmélyülni valamiben – rajzolt, legózott, épített, barkácsolt vagy szerepjátékokat játszott –, az képes az önálló időt kreatívan kitölteni. Aki viszont soha nem tudta magát lefoglalni, az unatkozás számára inkább frusztráció lesz, ami újabb és újabb igényeket szül a felnőttek felé: „csináljunk valamit”, „játssz velem”. 

Ezért érdemes olyan arányokat kialakítani, ahol van szülői jelenlét, kortárs interakció és valamilyen program, ugyanakkor nem válik végeláthatatlan animációvá az egész nap. Legyen ideje a gyereknek egyedül is elmerülni a saját világában. A kisebbeknél ilyenkor különösen jó hatású lehet a szerepjáték, mert segít abban, hogy érzelmileg is feldolgozzák a nap eseményeit, kijátsszák magukból azokat az élményeket, amelyek a számítógépezés, tévézés során érték őket. 

Eltolódott napirend, több konfliktus

A nyári hónapokban sok családban teljesen eltolódik a napirend. Tovább van világos, nyolc-kilenc óra körül még kint vagyunk a szabadban, és csak ezután kezdődik a fürdés, vacsora, altatás. Ez azonban nemcsak a gyerekek alvásidejét borítja fel, hanem a szülői énidőt is jelentősen beszűkíti. 

Aki másnap dolgozik, gyakorlatilag egy időben fekszik le a gyerekkel, így nem marad tér a felnőtt kapcsolatokra, kikapcsolódásra.

„Ez a helyzet sokszor ki nem mondott feszültséget szül. A folyamatos együttlét ugyanis – legyen szó gyerek-szülő vagy testvérek közti kapcsolatról – megterhelő. Ha van például egy hat és egy négyéves testvér, akik még nem táboroznak, nyáron nem járnak bölcsibe, oviba, akkor előáll az a helyzet, hogy nonstop együtt vannak. Ez pedig idővel egyre több konfliktushoz vezet, hiszen nem ehhez szoktak hozzá – sem a gyerekek, sem a szülők. Ilyenkor érdemes a nagyobbnak valamilyen külön programot szervezni, ahol a saját korosztályával lehet együtt, és az is enyhíti a feszültséget, ha a szülővel tölthet el kettesben egy kis időt” – mondja a szakember.

Nem kell megfeszülni

„Fontos, hogy a szülő ne érezze úgy, hogy a nyári szünet arról szól, hogy meg kell feszülnie; ne legyen elkeseredve, ha olykor problémák, konfliktusok adódnak. Akkor is jól csinálja, ha a gyereket ideiglenesen megterheli a sok változás, és akkor sincs itt a világ vége, ha egy-egy hét kicsit elúszik, mert nem sikerül tartani a napirendet. De talán pont ez a lényeg: a nyár ilyen, nem tökéletes! Közben pedig olyan sok pozitív hatás éri a gyerekeket: rengeteget érnek, új tapasztalatokkal és élményekkel gazdagodnak, és szeptemberben megerősödve, ezekkel az új élményekkel, tapasztalatokkal felvértezve térhetnek vissza a bölcsődébe, óvodába, iskolába” – hívja fel a túlaggódó szülők figyelmét a szakember.

Deliága Éva szerint a nyári élmények önmagukban is jelentős fejlesztő hatással bírnak – méghozzá spontán módon. Ha a gyerek biciklizik, görkorcsolyázik, úszik, fára mászik, felfedez, és új dolgokat próbál ki, az mind-mind hozzájárul a fejlődéséhez. 

Az egyensúlyérzék, a bátorság, az önbizalom, a mozgáskoordináció csiszolása is a részei ennek a spontán tanulási folyamatnak. 

Ezekre év közben jóval kevesebb lehetőség van, így a nyár különösen értékes ebből a szempontból. Ez tehát nemcsak a pihenés, hanem az érés, növekedés időszaka is. A szervezet nagy munkát végez ilyenkor: a játék, a sok pihenés, alvás, a szabadban töltött órák – mind hozzájárulnak a gyerekek fejlődéséhez. Mert nem attól lesznek okosabbak, ha nyáron minden a nagykönyv szerinti rendben történik, hanem attól, ha élményeket gyűjtenek, pihennek, és olykor unatkoznak.

Forrás: www.kepmas.hu

 


2025. július 31., csütörtök

Miért fontos a reggeli gyermekkorban?

Magától értetődő, de sokan mégsem veszik komolyan: az a táplálék működteti a terünket, amit megeszünk, megiszunk. Az autónkat is megtankoljuk a megfelelő üzemanyaggal, ha menni akarunk vele. Mit tegyünk, ha gyermekünk nem „akar” vagy nem „tud” reggelizni? Nézzük, miért is olyan fontos a reggeli étkezés, főleg a kicsiknek!

A gyermekek között mindig is voltak jobb és rosszabb étvágyúak. Van, aki nem szeret reggelizni, úgy kell belediktálni pár falatot. Ha a tápláló reggeli kimarad, legalább egy pohár tejet, kakaót, gyümölcsteát vagy vizet itassunk a gyermekkel – ajánlja a Bébik, kicsik és nagyok cikke.


Miből álljon a reggeli?

1. Folyadék

Egy pohár narancslé. 

A napi folyadékbevitelben különösen fontos a reggeli folyadék, mivel az éjszaka a pihenésé. Fejfájás, teljesítmény csökkenés oka lehet, ha nem iszunk elég, jó minőségű folyadékot már reggel. Az üdítők, a túlcukrozott tea, a koffeintartalmú italok nem pótolják megfelelően a folyadékot. Természetesen mindenképp elfogadhatatlan, ha gyermekek energiaitalt fogyasztanak. Legjobb reggeli folyadékok: tej, gyümölcstea, gyümölcslé, víz.

2. Fehérje

Fehérje is nagyon lényeges reggelire tej, tejtermék, sajt, túró, tojás, jó minőségű, sovány felvágottak állati eredetű fehérjéket tartalmaznak. Reggelire nem kell sok fehérjét adni, de mindenképp komplettáljuk, minden nap szerepeljen állati fehérje az első étkezésre is. Az energiát jó minőségű szénhidrátokkal és a zsírokkal pótoljuk.

3. Szénhidrát

Teljes őrlésű lisztet tartalmazó péksütemények, gabonákból készült kásák, zabzabkása – gyümölccsel, kevés mézzel. Az erősen cukrozott müzlik, gabonapelyhek ritkán szerepeljenek reggelire, sok cukrot és kevés rostot tartalmaznak.

4. Zsiradék

Ha megkenjük a kenyeret, ne tegyünk rá túl sok zsiradékot. A margarinok széles választéka kapható, ma már nem tartalmaznak transzzsírsavakat. Vajat is adhatunk, ha a gyermek nem elhízott vagy túlsúlyos és eleget mozog. Nagyon jó hatású az erekre a hidegen sajtolt olajok fogyasztása, a pirítóst meglocsolva hidegen sajtolt olajjal nagyon finom és egészséges lesz a reggeli.

5. Zöldségek, gyümölcsök

A vitamin és rostbevitel szempontjából is hasznos, ha a reggeli bőségesen tartalmaz friss zöldséget, gyümölcsöt.

 

A gyermekek reggeliztetéséről további hasznos információkért kattints a bebikkicsikesnagyok.hu cikkére.

Forrás:  https://felelosszulokiskolaja.hu

2025. július 30., szerda

Így tanítsuk szörfözni a gyereket


Gyakori kérdés szörfös apukáktól, hogy mikortól tudják a gyermekeiket bevezetni a windsurf rejtelmeibe. A szörfözés még felnőtteknek sem egyszerű mozgásforma, sőt, komoly elméleti tudás is szükséges hozzá, ezért célszerű több lépésre szétbontani a műveletet.

Alapvető, hogy először a teljes vízbiztonságot kell átadni valamilyen játékos formában, meg kell szerettetni a vizet a gyerekkel. Erre tökéletesen alkalmasak a felfújható SUP-ok, a régebbi nagyobb szörfdeszkák vagy az új EVA felületű tanulószörfök. Felmászni, ugrálni róluk, evezni, egyensúlyozva játszani, megismerni a vízre tett deszka mozgását, a hullámok játékát, hetekre elegendő kalandot jelent. Ne felejtsük el, hogy az első időkben mentőmellény (vagy inkább úszást segítő mellény) mindenképp legyen rajtunk. Igen, mindenkin, hiszen a gyermek a szüleitől veszi át a viselkedési mintákat. Az úszást segítő mellényekben könnyű a mozgás, mégis fenntartanak annyira, hogy váratlan helyzetben se ijedjen meg túlzottan a poronty.

Sokan az első lehetséges alkalommal már vitorlát adnának a gyerek kezébe. Bár léteznek egy-másfél négyzetméteres gyerekvitorlázatok, 5-7 éves kor környékén még nem elég fejlett a tudatos mozgás. Persze a szélbe állított kissrácot tolja a szél, de ez hamis illúzió, nem lesz meg a kontroll, és még az sem biztos, hogy a gyerek élvezni fogja ezt a fajta haladást. Nem túl szabályos, de inkább utasként vigyük a saját szörfünkön, vagy kipróbálhatjuk a Goya tandem szörfjét, ahol mi irányítunk a vitorlánkkal, de a gyerek is vitorlával a kezében ugyanazon a deszkán szörfözhet.

Érdemesebb kb. 10 éves korig várni, ekkor már lehet, hogy ő fogja kérni, hogy szörfözhessen, utánozza a szüleit, és nem a saját akaratunkat erőltetjük rá. Fontos, hogy a megfelelő felszerelést adjuk a kezébe. A gyerekvitorlázatokat nem viharra tervezték, hanem arra, hogy gyenge szélben könnyen ki tudja húzni a vízből, lássa a vásznon, hogy honnan fúj a szél (belobbanhat a vitorla) és megérezze az irányokat. Ekkorra már el tudjuk magyarázni, hogy mikor mi történik, mi lesz, ha előre vagy hátra dönti a vitorlát, figyelni fog a szél irányára is. A deszkaválasztásnál a legjobb, ha kifejezetten gyerek-tanuló deszkát veszünk – ezek kb. 120-130 literesek, de még van svertként funkcionáló középre berakható inzert-szkegjük. Ha nem költenénk annyit, akkor is valami nagyobb, de svertes deszkán tanuljon, mert a svert nélküli 120-130 litereseken ugyan könnyen egyensúlyoz egy 35-45 kilós gyerek, de a szél felé negyedszélben haladás már túl nagy kihívás lehet. A túlságosan nagy – főleg a túl hosszú – deszka is gond, mert a relatív kis vitorlával sokkal hosszabb ideig tart az irányváltás, fordulás.

Ha eléri a 12-13 éves kort, a 2-3 négyzetméteres gyerekvitorlákat lassan kinövi, sőt, egyre nagyobb szélben szeretne menni, és kellenek is az új kihívások. Sokan ilyenkor a saját erős szeles 4 négyzetméter körüli vitorláikat adják nekik, de ez nem túl jó ötlet. A „felnőtt” kisebb vitorlákon a bum túl magasan van, ráadásul maga az árbóc és bum is túl van méretezve, azaz egy 50 kilós gyerek számára az egész rigg túl nehéz. Nekik a szörfgyártók „junior” vitorlázatokat terveznek könnyített árbóccal, bummal. Ilyenkor már persze jó nekik apa svert nélküli, 90-110 liter körüli szörfdeszkája. Szinte nulla szélben siklanak, és ezekkel a vitorlákkal a szeles helyeken felnövő fiatalok már loopokat ugranak, és mindazt könnyedén el tudják sajátítani, amit a szüleik, lásd siklás, trapézolás és wasserstart.

Óriási a szerepe a társaságnak. Vannak introvertált gyerekek, akiknek a szörfözés mint egyéni sport kiváló és közös családi program. Mégis motiváló, ha a környezetükben többen egyszerre tanulnak, egymást húzzák bele a szörfözésbe. A balatoni szörftáborok játékos formában szerettetik meg a vízi sportokat, sőt, megszerettetik magát a nyári vízparti életérzést, amiről minden szörfös szülő folyamatosan álmodozik.

Forrás: www.aquamagazin.hu