2025. december 10., szerda
Mennyit mozogjon naponta egy gyerek?
4 meglepő dolog, amit a kisgyerekektől tanulhatunk és a felnőtt életben segít
Amikor a kisfiam tegnap a kertben a pocsolyában ugrált és zokogva nevetett egyszerre, hirtelen eszembe jutott: milyen ritkán engedem meg magamnak, hogy én is így éljek. A gyerekek mindent teljes intenzitással élnek meg, és a legapróbb dolgokban is látnak csodát. Ha figyelünk rájuk, mi felnőttek is tanulhatunk tőlük: újra kíváncsiak és bátrak lehetünk.
Amikor egy kisgyerek mellett éled a mindennapokat, könnyen észreveszed, mennyi mindent csinálnak ösztönösen, ami nekünk felnőtteknek már rég feledésbe merült. A nevetésük, a kíváncsiságuk, a haragjuk és az örömük mind-mind leckék arról, hogyan lehet teljesebben élni az életet. Ha figyelünk rájuk, nemcsak velük élhetjük át ezeket a pillanatokat, hanem mi magunk is tanulhatunk valami igazán fontosat.
Íme 5 dolog, amit a kicsiktől tanulhatunk:
1. Élni a pillanat örömében
A kisgyerekek nem a tegnapba révednek, és nem aggódnak a holnap miatt. Egyszerűen benne vannak a mostban. Amikor a fiam a homokozóban a kezébe szorítja a homokszemeket, és mutatja, milyen „óriási” várat épített, rájövök, mennyire elfelejtettük mi felnőttek élvezni az apró dolgokat. Egy nevetés, egy ölelés, egy közös süti sütés – ezek mind a pillanat örömei, amiket újra felfedezhetünk.
2. Kíváncsiság minden mennyiségben
"Miért anya?” – hangzik a kérdés reggel 7-kor, és néha a kimerültségtől legszívesebben csak felsóhajtanék. De aztán látom, ahogy a fiam szemében csillog a kíváncsiság, és eszembe jut, hogy én mikor kérdeztem utoljára csak úgy, kíváncsiságból. A gyerekek mellett újra megtanulom, hogy nem baj, ha valamiről nincs azonnal válaszunk, az a kíváncsiság tartja életben a lelket és az elmét.
3. Érzések teljes átélése
A kisfiam egyszer azzal rohant oda hozzám, hogy „Anya, nagyon mérges vagyok!”, majd egy pillanat múlva már nevetett. Nem fojtja el az érzelmeit, hanem átéli mindet, és gyorsan továbblép. Emlékeztet arra, hogy felnőttként hajlamosak vagyunk mindent visszatartani, túl racionálisnak lenni, pedig az érzelmek átélése adja az élet sava-borsát. Amikor én is hagyom, hogy sírjak, nevessek, megijedjek vagy örüljek, rájövök, mennyivel közelebb kerülök önmagamhoz – és a gyerekemhez is.
4. Gyors talpra állás
Egy kisfiú elesik a biciklivel, feláll, megdörzsöli a térdét, és máris újra próbálkozik. A gyerekek gyorsan elengedik a kudarcot. Egyik este a kisfiam kiborult rajta, hogy elrontott egy rajzot, de megbeszéltük és a végén már együtt nevettünk rajta. Másnap pedig újra nekiállt rajzolni. Ez emlékeztet arra, hogy nekünk felnőtteknek is meg kéne tanulnunk elengedni a haragot, a félelmet, és újra próbálkozni, tisztán, egyszerűen, ahogy ők teszik.
A gyerekek emlékeztetnek minket arra, hogy nem kell mindig erősnek lenni és nem kell mindent tökéletesen csinálni. Megtanítanak minket arra, hogy a kíváncsiság, az őszinte érzelmek és a kis örömök adnak valódi színt a mindennapoknak. És ha figyelünk rájuk, rájövünk, hogy az élet néha épp a kis dolgokban, a közösen átélt pillanatokban a legszebb.
Forrás: https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek- Tóth Nikolett
Indexkép: Goda Morgan fotója a Pexels oldaláról
2025. december 9., kedd
Az elkényeztetett gyerek
2025. december 8., hétfő
Adventi mese a szeretetről: A kis gyertya fénye
2025. december 2., kedd
Mikulásváró versek, mondókák, énekek
Hókastélyban jéglakás:
Ott lakik a Mikulás.
Szél a szánja – mégse fázik,
Úgy röpül egy messzi házig.
Csengõje a hópehely.
Szánkójának énekelj,
Mintha dallal idehúznád,
S tedd ki ablakba a csizmád.
Ne lesd meg a Mikulást,
Rajta varázs a palást:
Leshetsz reggelig magadban,
Mert ha eljön, láthatatlan.
Hogyha tudnád, hol lakik,
S odaérnél hajnalig,
Jutnál mesebeli tájra –
Elolvadna palotája.
Megriadna és tova –
Röpítené fagylova,
A helyén meg, idenézz csak,
Sírdogálna ezer jégcsap.
Ne lesd meg a Mikulást,
Hadd suhogjon a palást,
Jöjjön, jöjjön láthatatlan
Éjszakában és havakban.
Táncolj, örülj, énekelj,
Mint kerengõ hópehely.
Csengõjüket fenyõk rázzák,
Telis-teli cipõd, csizmád.
Mikulás, Mikulás, öreg Mikulás!
Jó, hogy jössz, jó, hogy jössz, minden gyerek vár!
Krumplicukor, csokoládé, jaj, de jó!
De a virgács jó gyereknek nem való!
Mikulás, Mikulás, öreg Mikulás!
Jó, hogy jössz, jó, hogy jössz, Téged várunk már!
Csendes este, téli este,
halkan hull a hó.
Csendes utcán, havas utcán
siklik egy szánkó.
Itt egy ablak, ott egy ablak,
halkan kinyílik.
Kis cipőbe, nagy csizmába,
ajándék hullik.
Reggel a sok gyermek szeme
csupa csillogás.
Vígan mondják: "Itt járt a jó
Mikulás"
Donkó László: Mikulás de csudás!
Mikulás, Mikulás,
mindene de csudás:
Legszebb a puttonya, ajándékból
minden jóból
ki nem fogy soha!
Mikulás, Mikulás,
mindene de csudás:
legjobb a jó szíve,
ajándéknál
dúsgazdagabb
jósággal van tele!
Dr. Sándorné Manyika: Mikulás
Rénszarvasok húzzák
A Mikulás szánját,
Röpülnek, mint szél,
Hegyen és völgyön át.
Akár a sas madár,
Ha kibontja szárnyát,
Kell, hogy siessenek,
Hisz oly nagy a világ!
Beoson a házba
Ablakon, kéményen,
Varázsereje van
Úgy, mint a mesékben.
Ajándékát osztja
Nappal és sötétben,
Sok gyermek várja őt
A föld kerekségen.
Gyurkovics Tibor: Vers a Mikuláshoz
Miki, Miki, Mikulás,
hova bújsz, hova állsz,
mennyi aranyat találsz
a csomagban?
Vár rád a gyerekcsapat,
ide add, oda add
a cukrot, a kosarat,
gyere gyorsan!
Azt hiszed, nem láttalak
a jegenyefák alatt?
Lopództál egy nagy halom
dióval a válladon!
Bármily csendben lépeget
bakancsod a rét felett,
minden gyerek észrevett
az ablakból tégedet!
Olyan ember vagy te, mint mi,
csak az ég ruhádra hinti
a havat, és ezüst,
csillogó hajad a füst.
Felhőből van a szakállad,
szél tömi meg a pipádat,
rókaprémből van a bundád,
szeretettel gondolunk rád!
Kitesszük az ablakunkba
a csizmát, a cipőt,
mi meg addig elbújunk a
sutban, hogy legyen időd
hozni mindenféle jót,
mazsolát, mogyorót,
s mikulások, gyerekek,
cinkostársak legyenek!
Megcsörren a mogyoró
puttonyodban, csuda jó!
Mi már tudjuk, hogy te jössz,
kócnadrágod csupa szösz!
Itt állunk megilletődve,
míg a lábad törlöd le,
jól tudod te, illik ez
a mikulás-emberhez!
A kezedben alma, keksz,
bezörögsz, bejöhetsz,
tapsolunk, ámulunk,
soha el nem árulunk!
Minden este feldíszíti
csillagfény a homlokod,
olyan ember vagy te, mint mi,
csak pirosabb és nagyobb!
Devecsery László: Jön a Mikulás
A Mikulás gyorsan eljő
feje felett nagy hófelhő.
Rénszarvasok húzzák szánját,
hó csipkézi a bundáját.
Kövér puttony van a vállán,
hópihe ül a szakállán.
Mikor hozzád megérkezik,
cipőd sok-sok jóval telik.
Hull a hó, nézd, odakint,
a Mikulás néked int.
Zelk Zoltán: Mikulás
Égi úton fúj szél,
hulldogál a hó.
Nem bánja azt, útra kél
Mikulás apó.
Vállán meleg köpönyeg,
Fújhat már a szél,
Nem fagy meg a jó öreg,
míg a földre ér.
Lent a földön dalba fog
száz és száz harang,
Jó hogy itt vagy Mikulás,
gilingi-galang.
Ablakba tett kiscipők,
várják már jöttödet,
Hoztál cukrot, mogyorót,
jóságos Öreg?!
-Hoztam bizony, hoztam én,
hisz itt az idő.
Nem marad ma üresen
egyetlen cipő.
Hajnalodik. Csillagok
szaladnak elé.
Amint ballag Mikulás
már hazafelé.
Forrás: picibaba.hu
2025. november 27., csütörtök
Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei
"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni?
Vészharangot kongatnak a logopédusok
Stréhliné Peternák Magdolna logopédus sokkoló számokkal szembesíti a szülőket:
„Az 5 évesek kötelező logopédiai szűrése során vissza kell mondaniuk olyan nehéz szavakat, mint például a tevekaraván. A teberakavántól kezdve a terekabaránig hallunk mindent tőlük. Néhány éve ezt még gond nélkül vissza tudták mondani a nagycsoportosok, most 10-ből 2-nek sikerül."
A szakember szerint az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzóan kongatják a vészharangot: az elmúlt 2-3 évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye. Egy évtizede átlagosan a kiscsoportosok 7 százalékánál volt megfigyelhető nyelvi késés – ez az arány mostanra a sokszorosára ugrott.
Magyar kutatás: a járvány után még rosszabb lett a helyzet
Pogány Ákos, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékének adjunktusa 2021-ben indított kutatást az MTA támogatásával, amelyben az óvodáskorúak digitális eszközhasználatát vizsgálták a Covid-járvány idején és után.
A kutatás egyértelműen kimutatta: az óvodások a korlátozások alatt jelentősen többet néztek tévét, többet használtak tabletet és okostelefont – elsősorban mesefilmeket és videókat fogyasztottak.
„A legnyugtalanítóbb, hogy hihetetlen sebességgel zajlik a digitális térhódítás: pár évvel ezelőtt még azt vizsgálták, mit okoz a kütyüzés óvodáskorban, ma viszont rendszerszerűen hallják a logopédusoktól, hogy már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek – például etetés közben" – mondja a kutató.
Mi az a „virtuális autizmus"?
A jelenséget először Marius Teodor Zamfir román pszichológus írta le 2018-ban. A virtuális autizmus nem valódi autizmus, hanem olyan tünetegyüttest jelent, amely nagyban hasonlít az autizmus tüneteire, de a túlzott képernyőhasználat okozza, és visszafordítható.
„A szakemberek virtuális autizmusként szoktak hivatkozni a túl korai vagy túl nagy mértékű eszközhasználat következményeire. Gyakorlatilag olyan viselkedést, tüneteket látnak ezeken a gyerekeken, amelyek az autizmussal diagnosztizált gyerekeknél szoktak megjelenni" – magyarázza Pogány Ákos.
Koncz Angéla logopédus így fogalmaz: „Szinte lehetetlen megállapítani, hogy a gyerek virtuális autizmusban vagy klasszikus autizmusban szenved-e, mert a tünetek tökéletesen megegyeznek."
Figyelmeztető jelek: Mikor kell aggódni?
2 éves kor körül:
- Még nem beszél a gyermek
- Nincs 50 szavas aktív szókincse
- Nyelvi fejlettsége nem felel meg az életkori átlagnak
3-6 éves korban:
- Szemkontaktus hiánya: csak futólag tekint a másikra
- Beszéd- és nyelvi elmaradás: nehezen fejezi ki magát, szegényes szókincs
- Szociális kommunikáció zavara: nehezen vonható be játékba, nem kezdeményez
- Beszédészlelési problémák: összecseréli a hangokat, szótagokat
- Beszédértési nehézségek: nem érti, amit mondanak neki
- Ismétlődő tevékenységek: sztereotip játékmintázatok
- Arcjáték hiánya: mimikája kevésbé kifejező
- Figyelem és emlékezet problémák: nehéz megszerezni a figyelmét
Pappné Borzavári Krisztina logopédus szerint
„azt látjuk, hogy ezek a gyerekek nemcsak a beszéd és nyelvi területeken mutatnak egyértelmű lemaradást kortársaikhoz képest, hanem a szociális kommunikációban is."
Miért olyan veszélyes a korai kütyüzés?
„A kisgyermekkor első pár éve olyan speciális időszak, amikor a gyerek az anyanyelvét passzívan tanulja, hallás után, akusztikai információkra kihegyezve. A kütyüzés ezt a passzív akusztikus csatornát zárja be, mert jóval érdekesebb vizuális ingereket kínál" – mondja Pogány Ákos.
Ha nincs nyelv, nincs kommunikáció. És kommunikáció nélkül?
„Nem tudunk olyan területet mondani a gyerekek fejlődésében, amihez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy értse a nyelvet" – teszi hozzá a kutató.
Kereki Judit fejlődéspszichológus így fogalmaz: „A szülőknek tudniuk kell, hogy kisgyermekkorban a túlzott képernyőidő, az okostelefon, tablet, televízió mérték és kontroll nélküli jelenléte káros hatással van a gyermekek fejlődésére."
A logopédusok számtalan hasonló esetről számolnak be: gyerekek, akik kétéves korukban alig beszéltek, kerülték a szemkontaktust, és állandóan a képernyő után nyúltak. Miután a szülők megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, hónapok alatt látványos változás következett be...
Visszafordítható-e a folyamat?
Igen! Ez a legfontosabb üzenet a szülőknek.
„A klasszikus és a virtuális autizmus között fontos különbség, hogy az előbbi esetében biológiai tényezők által okozott neurológiai eltérésről beszélünk, míg a második esetben a stimuláció és a megfelelő idegi területek fejlesztésének hiányáról van szó, amelyből a gyermek felépülhet" – magyarázza Zamfir.
Koncz Angéla logopédus megerősíti: „Minél korábban felismerjük, hogy a gyermekünknek valamilyen lemaradása van, és minél korábban eljutunk vele a megfelelő szakemberhez, annál nagyobb az esély arra, hogy ezeket a problémákat orvosolni, javítani tudjuk."
Mit tegyen a szülő? – Szakértői tanácsok
1. Képernyőidő szigorú korlátozása
Az Egészségügyi Világszervezat (WHO) ajánlása:
- 0-2 éves korig: 0 perc képernyőidő
- 2-5 éves kor között: maximum napi 1 óra, kizárólag szülői felügyelettel
Magyar szakértők ennél is szigorúbbak:
- Óvodáskorban: legfeljebb napi 15-30 perc
- Két mese összesen naponta – külön-külön nézve
Gálné Nagy Dalma pszichológus javaslata: „Óvodáskorban a kütyüzési idő napi 30 percnél ne legyen több. A gyermek ugyanis a képernyő előtt nem használja a fantáziáját, kreativitását."
2. A „leszoktatás" lépései
Pappné Borzavári Krisztina tanácsai:
- Fokozatosan csökkentsd a képernyőidőt – 10 percekkel naponta
- Ne csak elvegyél, adj is helyette valami mást! – közös játék, mondókázás, játszótér
- Számíts ellenállásra – de megfelelő kitartással elérhető a cél
- Ne telefonozzon a gyermek a babakocsiban, az autóban, várakozásnál
3. Mit adjunk a kütyü helyett?
Élő kapcsolatok:
- Mondókázás, ölbéli játékok, höcögtetők
- Közös mesélés
- Beszélgetés folyamatosan: „Most megterítünk! Kirakjuk a villát, a kanalast..."
Mozgás:
- Hintáztatás, ringatás, forgatás
- Játszótér, természetjárás
- Házimunkába való játékos bevonás
Érzékszervi fejlesztés:
- Gyurmázás, homokozás
- Szerepjátékok
- 3D élmények, valós világ felfedezése
Koncz Angéla logopédus azt tanácsolja:
„Legyünk kreatívak, merjünk énekelni, mondókázni, viccelődni, állathangokat utánozni! A legfontosabb az élő, személyes kapcsolat. Kapcsoljuk ki a tévét, teremtsünk csendet, amibe beleszülethet az élőszó."
Mikor forduljunk szakemberhez?
Azonnal kérj szakember segítségét, ha:
- 2 éves korban nem beszél a gyermek vagy nincs 50 szavas szókincse
- Kerüli a szemkontaktust
- Nehezen vonható be játékba
- Beszédértési problémák mutatkoznak
- 5 éves korban is nehezen érthető a beszéde
Kikhez fordulhatsz:
- Logopédus – beszéd- és nyelvfejlesztés
- Fejlesztőpedagógus – mozgás- és képességfejlesztés
- Gyermekpszichológus – viselkedési és érzelmi támogatás
„A fejlesztéssel, a digitális eszközök megvonásával visszafordítható folyamatról beszélünk" – nyugtat meg Stréhliné Peternák Magdolna.
Hogyan előzd meg a problémát?
Szabályok 0-3 éves korig:
- Nulla képernyőidő – kivétel nélkül
- Te se telefonozz a gyerek jelenlétében – ő a mintádat követi
- Háttérben se menjen a tévé – ez is számít képernyőidőnek
- Etetés közben semmiképp se kütyüzzön
Szabályok óvodáskorban:
- Maximum 30 perc naponta – inkább kevesebb
- Csak szülői felügyellettel
- Életkornak megfelelő tartalom – ne azt nézze, amit akar
- Utána élményfeldolgozás: közös beszélgetés, lejátszás, lerajzolás
A szülő felelőssége:
„A szülő hibáztatása nélkül – hiszen a gyermeknevelés nem könnyű – fontos rámutatni, hogy ami látszólag mindkét félnek jó (a szülő hiszti nélkül meg tudta etetni a kisgyereket), annak hatalmas ára lehet" – mondja Pogány Ákos.
„Ha a szülő maga is folyamatosan az okostelefonját nézi, ritkábbak a közös figyelmi helyzetek, csorbát szenved az érzelmi odafordulás, a verbális és nonverbális interakció" – figyelmeztet Kereki Judit.
A remény üzenete
A jó hír: ez egy visszafordítható folyamat! Ha most lépünk, még nem késő.
„Ezek a gyerekek még kicsik. Ha most – időben – lépünk, akkor ezek a problémák kisebbíthetők, javíthatók" – mondja Koncz Angéla logopédus.
Zamfir kutatása szerint azok a gyerekek, akiknél megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, rohamosan javulni kezdtek. Néhány hónap alatt olyan készségeket sajátítottak el, amikre korábban képtelenek voltak.
„Ha az elektronikai eszközöket eltávolítják a kisgyermekek életéből és a szülők több figyelmet, időt töltenek velük játékkal, közös tevékenységekkel, akkor ezek a tünetek visszahúzódnak" – ígéri Kereki Judit.
Ne hagyjuk, hogy egy egész generáció nyelvi képességek csökkenésével nőjön fel! A megoldás a kezünkben van: kapcsoljuk ki a képernyőket, és kapcsoljuk be magunkat a gyermekeink életébe. Most még nem késő.
A cikk szakértői forrásai: ELTE Alfa Generáció Labor, Pogány Ákos kutatása, Stréhliné Peternák Magdolna logopédus, Koncz Angéla logopédus, Pappné Borzavári Krisztina logopédus, Kereki Judit fejlődéspszichológus, WHO ajánlások, Marius Zamfir kutatásai.
Forrás: https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek
2025. november 25., kedd
Mit tehet egy szülő, ha irigy a gyereke?
Az eddig véltnél évekkel korábban érthetik a számolást a kisgyerekek
Évekkel azelőtt, hogy a kisgyerekek ki tudnák mondani a számneveket, már fogalmuk lehet arról, mint jelent a számolás – állapították meg amerikai tudósok.
A Johns Hopkins Egyetem kutatóinak tanulmánya a Developmental Science című szaklap aktuális számában jelent meg – adta hírül az MTI.
“Évekre vannak még attól, hogy megértsék a számnevek pontos jelentését, de már felismerik, hogy a számolás mennyiségekről szól. Kutatásunk ismét rávilágít arra, hogy a babák elég jól értik az őket körülvevő világ összetettségét, megpróbálják értelmezni mindazt, amit a felnőttek mondanak, így a számolást és a számokat is” – mondta Lisa Feigenson, a tanulmány vezető szerzője, a Johns Hopkins Egyetem kognitív tudományokra, azon belül a gyerekek számolási képességére szakosodott kutatója a medicalxpress.com portálnak.
A gyerekek többsége nagyjából négyéves koráig nem érti teljesen a számokat, ami Feigenson szerint meglepő, hiszen rengeteget hallják a felnőtteket számolni.
“Számolós könyveket veszünk nekik, a tipegőkkel hangosan számolunk, ami felveti a kérdést: tényleg fogalmuk sincs a számokról négy-ötéves korukig?” – magyarázta.
A kutatásról
Kutatótársával együtt 14-18 hónapos kisgyerekekkel dolgoztak, akik figyelték, amint a kutatók játékokat, kisautókat vagy plüsskutyákat rejtettek el egy dobozban, amibe nem láthattak bele.
Volt, hogy a kutatók minden egyes játékot hangosan megszámoltak, amikor a dobozba ejtették: “figyelj, egy, kettő, három, négy kiskutya!”. Máskor csak egyesével betették őket a dobozba, miközben azt mondták: ez, ez, ez és ez – ezek kutyák.
Ha nem számoltak, a kisgyerekek alig emlékeztek arra, hogy négy dolog került a dobozba. Általában megelégedtek azzal, ha a kutató egy játékot húzott elő, mintha több nem is lenne ott.
Ám amikor meg is számolták a kutatók a játékokat, a gyerekek egyértelműen várták, hogy újabbat és újabbat húzzanak elő a dobozból. Pontos mennyiségre nem emlékeztek, csak arra, hogy körülbelül hány játék került a rejtekhelyre.
“Nagy meglepetés volt, amikor láttuk, hogy sokkal jobban emlékeztek a játékok mennyiségére, ha megszámoltuk őket előtte. Eredményeink elsőként mutatták meg, hogy már a nagyon kicsi gyerekeknek is van fogalma arról, hogy ha az emberek számolnak, az körülbelül milyen mennyiséghez köthető” – mondta a kutató.
A csapat most számos további vizsgálatot folytat, hogy vajon a korai számolásgyakorlás később jobb számolási készségekhez vezet-e, valamint hogy az angol anyanyelvű kisgyerekek reagálnak-e arra, ha idegen nyelven hallják a számolást.
Forrás: https://felelosszulokiskolaja.hu/babahaz
2025. november 24., hétfő
Gyerekvitaminok: Mikor, mit és hogyan adj a gyereknek?
2025. november 20., csütörtök
10 retró játék, amik a mai gyerekszobákból sem hiányozhatnak!
2025. november 19., szerda
Mozi ajánló: Kiskedvencek elszabadulva
Francia-amerikai
animációs film. Egy száguldó vonaton csapdába esett háziállatoknak meg kell
hiúsítaniuk Hans, egy bosszúszomjas borz terveit. Bár a baleset
elkerülhetetlen, az állatok számíthatnak Sólyomra, a pörgős és találékony
mosómedvére, aki bármit megtenni a megmentésükért.
Helyszín: Krúdy Art Mozi
Időpont:
2025. november 21. Péntek 15:00
2025. november 22. Szombat 12:50
Forrás: www.port.hu
2025-ös útmutató: Mikor adhatunk telefont a gyereknek?
Korfüggő digitális szabályok szülőknek
A "Wait Until 8th" mozgalomtól a magyar mindennapokig
A „Wait Until 8th” (Várj 8. osztályig) mozgalom a szülőket arra bátorítja, hogy legalább 14 éves korig várjanak az első okostelefon vásárlásával. Magyarországon azonban sokszor már 7-9 évesen a gyerekek kezében landol az első mobil. A feszítő szülői kérdés minden családot érint: mikor, mit, milyen feltételekkel szabad adni? Ez a cikk korcsoportonként, szakértői ajánlások alapján ad gyakorlati eligazítást.
6–8 évesek: Legyen-e telefon és ha igen, milyen?
- Javasolt: alapfunkciós hívás-sms készülék vagy okosóra, amely csak családdal való kapcsolattartásra alkalmas.
- Internethasználat és játék: szigorúan csak szülői jelenléttel, 30–60 perc képernyőidő naponta, főleg oktató tartalom.
- Okosóra lehet jó átmenet - GPS, hívás, nincs közösségi média.
- Szülői példa: legyenek eszközmentes családi időszakok - reggelinél, vacsoránál, közös kiránduláson mindenki rakja el a telefont.
9–11 évesek: Digitális önállóság első lépései
- Korlátozott, részben „okos” mobil vagy okosóra már szóba jöhet, de a közösségi alkalmazásokat (TikTok, Messenger, YouTube) továbbra is kerüljük.
- Szülői felügyelet: beépített vagy letölthető appokkal követhető az idő és az elérhető tartalom (például Family Link, Apple Screen Time).
- Képernyőidő: hétköznap max. 1 óra, hétvégén max. 2 óra.
- Beszéljünk az adatvédelemről, a digitális lábnyomról, készítsetek családi szabályrendszert!
12–14 évesek: Beléphet az első „igazi” okostelefon, de nem mindenáron
- Fontos a fokozatosság: először belépőszintű, szülő által ellenőrizhető okostelefon, minden platformra tartalomszűrővel.
- Közösségi média használat kizárólag 13-16 év felett ajánlott - például csak akkor, ha a gyermek magabiztosan és éretten kezeli a digitális veszélyeket.
- A képernyőidőt érdemes „zsetonrendszerrel”, heti limitálható tokenekkel menedzselni - így előre kiszámítható a szabadon felhasználható digitális idő.
- Legyen rendszeres családi beszélgetés a netes veszélyekről, adatmegosztásról, felhasználói jelszavakról.
Szülői ellenőrzés, példamutatás és beszélgetési keretek
- Fektessetek le családi „digitális házirendet” - mikor, milyen célra, mennyi és milyen eszközt lehet használni, és mi számít tabunak (pl. éjszakai használat, közös vacsoránál telefon).
- Használjatok szülői felügyeletet (Family Link, iOS Családi Megosztás, YouTube Kids)!
- Legyetek következetesek: a szabályok érvényesek mindenkire, felnőttre is.
- Tartsatok rendszeres, őszinte beszélgetéseket a hasznos internetes tartalmakról, a veszélyekről, a való életről és a digitális világról is.
- Időnként vonjátok be a gyereket a szabályalkotásba - így nem éli meg büntetésként a korlátokat.
Miért népszerű, mégis nehéz?
Átlagosan már tízéves korukban telefonhoz jutnak a magyar gyerekek, és a szülők bizonytalanságát leginkább az okozza, hogy nincs egyetlen, minden családban működő, biztos recept. Abban viszont segítenek a korcsoportos ajánlások, hogy a szülők önálló, átgondolt döntést hozzanak, miközben minden szabály rugalmas maradhat, igazodva a család életéhez és a gyerek aktuális fejlettségéhez.
Forrás: https://www.csaladinet.hu
Nyitókép: depositphotos
Mennyit mozogjon naponta egy gyerek?
4 meglepő dolog, amit a kisgyerekektől tanulhatunk és a felnőtt életben segít
Amikor a kisfiam tegnap a kertben a pocsolyában ugrált és zokogva nevetett egyszerre, hirtelen eszembe jutott: milyen ritkán engedem meg magamnak, hogy én is így éljek. A gyerekek mindent teljes intenzitással élnek meg, és a legapróbb dolgokban is látnak csodát. Ha figyelünk rájuk, mi felnőttek is tanulhatunk tőlük: újra kíváncsiak és bátrak lehetünk.
Amikor egy kisgyerek mellett éled a mindennapokat, könnyen észreveszed, mennyi mindent csinálnak ösztönösen, ami nekünk felnőtteknek már rég feledésbe merült. A nevetésük, a kíváncsiságuk, a haragjuk és az örömük mind-mind leckék arról, hogyan lehet teljesebben élni az életet. Ha figyelünk rájuk, nemcsak velük élhetjük át ezeket a pillanatokat, hanem mi magunk is tanulhatunk valami igazán fontosat.
Íme 5 dolog, amit a kicsiktől tanulhatunk:
1. Élni a pillanat örömében
A kisgyerekek nem a tegnapba révednek, és nem aggódnak a holnap miatt. Egyszerűen benne vannak a mostban. Amikor a fiam a homokozóban a kezébe szorítja a homokszemeket, és mutatja, milyen „óriási” várat épített, rájövök, mennyire elfelejtettük mi felnőttek élvezni az apró dolgokat. Egy nevetés, egy ölelés, egy közös süti sütés – ezek mind a pillanat örömei, amiket újra felfedezhetünk.
2. Kíváncsiság minden mennyiségben
"Miért anya?” – hangzik a kérdés reggel 7-kor, és néha a kimerültségtől legszívesebben csak felsóhajtanék. De aztán látom, ahogy a fiam szemében csillog a kíváncsiság, és eszembe jut, hogy én mikor kérdeztem utoljára csak úgy, kíváncsiságból. A gyerekek mellett újra megtanulom, hogy nem baj, ha valamiről nincs azonnal válaszunk, az a kíváncsiság tartja életben a lelket és az elmét.
3. Érzések teljes átélése
A kisfiam egyszer azzal rohant oda hozzám, hogy „Anya, nagyon mérges vagyok!”, majd egy pillanat múlva már nevetett. Nem fojtja el az érzelmeit, hanem átéli mindet, és gyorsan továbblép. Emlékeztet arra, hogy felnőttként hajlamosak vagyunk mindent visszatartani, túl racionálisnak lenni, pedig az érzelmek átélése adja az élet sava-borsát. Amikor én is hagyom, hogy sírjak, nevessek, megijedjek vagy örüljek, rájövök, mennyivel közelebb kerülök önmagamhoz – és a gyerekemhez is.
4. Gyors talpra állás
Egy kisfiú elesik a biciklivel, feláll, megdörzsöli a térdét, és máris újra próbálkozik. A gyerekek gyorsan elengedik a kudarcot. Egyik este a kisfiam kiborult rajta, hogy elrontott egy rajzot, de megbeszéltük és a végén már együtt nevettünk rajta. Másnap pedig újra nekiállt rajzolni. Ez emlékeztet arra, hogy nekünk felnőtteknek is meg kéne tanulnunk elengedni a haragot, a félelmet, és újra próbálkozni, tisztán, egyszerűen, ahogy ők teszik.
A gyerekek emlékeztetnek minket arra, hogy nem kell mindig erősnek lenni és nem kell mindent tökéletesen csinálni. Megtanítanak minket arra, hogy a kíváncsiság, az őszinte érzelmek és a kis örömök adnak valódi színt a mindennapoknak. És ha figyelünk rájuk, rájövünk, hogy az élet néha épp a kis dolgokban, a közösen átélt pillanatokban a legszebb.
Forrás: https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek- Tóth Nikolett
Indexkép: Goda Morgan fotója a Pexels oldaláról
Az elkényeztetett gyerek
Adventi mese a szeretetről: A kis gyertya fénye
Mikulásváró versek, mondókák, énekek
Hókastélyban jéglakás:
Ott lakik a Mikulás.
Szél a szánja – mégse fázik,
Úgy röpül egy messzi házig.
Csengõje a hópehely.
Szánkójának énekelj,
Mintha dallal idehúznád,
S tedd ki ablakba a csizmád.
Ne lesd meg a Mikulást,
Rajta varázs a palást:
Leshetsz reggelig magadban,
Mert ha eljön, láthatatlan.
Hogyha tudnád, hol lakik,
S odaérnél hajnalig,
Jutnál mesebeli tájra –
Elolvadna palotája.
Megriadna és tova –
Röpítené fagylova,
A helyén meg, idenézz csak,
Sírdogálna ezer jégcsap.
Ne lesd meg a Mikulást,
Hadd suhogjon a palást,
Jöjjön, jöjjön láthatatlan
Éjszakában és havakban.
Táncolj, örülj, énekelj,
Mint kerengõ hópehely.
Csengõjüket fenyõk rázzák,
Telis-teli cipõd, csizmád.
Mikulás, Mikulás, öreg Mikulás!
Jó, hogy jössz, jó, hogy jössz, minden gyerek vár!
Krumplicukor, csokoládé, jaj, de jó!
De a virgács jó gyereknek nem való!
Mikulás, Mikulás, öreg Mikulás!
Jó, hogy jössz, jó, hogy jössz, Téged várunk már!
Csendes este, téli este,
halkan hull a hó.
Csendes utcán, havas utcán
siklik egy szánkó.
Itt egy ablak, ott egy ablak,
halkan kinyílik.
Kis cipőbe, nagy csizmába,
ajándék hullik.
Reggel a sok gyermek szeme
csupa csillogás.
Vígan mondják: "Itt járt a jó
Mikulás"
Donkó László: Mikulás de csudás!
Mikulás, Mikulás,
mindene de csudás:
Legszebb a puttonya, ajándékból
minden jóból
ki nem fogy soha!
Mikulás, Mikulás,
mindene de csudás:
legjobb a jó szíve,
ajándéknál
dúsgazdagabb
jósággal van tele!
Dr. Sándorné Manyika: Mikulás
Rénszarvasok húzzák
A Mikulás szánját,
Röpülnek, mint szél,
Hegyen és völgyön át.
Akár a sas madár,
Ha kibontja szárnyát,
Kell, hogy siessenek,
Hisz oly nagy a világ!
Beoson a házba
Ablakon, kéményen,
Varázsereje van
Úgy, mint a mesékben.
Ajándékát osztja
Nappal és sötétben,
Sok gyermek várja őt
A föld kerekségen.
Gyurkovics Tibor: Vers a Mikuláshoz
Miki, Miki, Mikulás,
hova bújsz, hova állsz,
mennyi aranyat találsz
a csomagban?
Vár rád a gyerekcsapat,
ide add, oda add
a cukrot, a kosarat,
gyere gyorsan!
Azt hiszed, nem láttalak
a jegenyefák alatt?
Lopództál egy nagy halom
dióval a válladon!
Bármily csendben lépeget
bakancsod a rét felett,
minden gyerek észrevett
az ablakból tégedet!
Olyan ember vagy te, mint mi,
csak az ég ruhádra hinti
a havat, és ezüst,
csillogó hajad a füst.
Felhőből van a szakállad,
szél tömi meg a pipádat,
rókaprémből van a bundád,
szeretettel gondolunk rád!
Kitesszük az ablakunkba
a csizmát, a cipőt,
mi meg addig elbújunk a
sutban, hogy legyen időd
hozni mindenféle jót,
mazsolát, mogyorót,
s mikulások, gyerekek,
cinkostársak legyenek!
Megcsörren a mogyoró
puttonyodban, csuda jó!
Mi már tudjuk, hogy te jössz,
kócnadrágod csupa szösz!
Itt állunk megilletődve,
míg a lábad törlöd le,
jól tudod te, illik ez
a mikulás-emberhez!
A kezedben alma, keksz,
bezörögsz, bejöhetsz,
tapsolunk, ámulunk,
soha el nem árulunk!
Minden este feldíszíti
csillagfény a homlokod,
olyan ember vagy te, mint mi,
csak pirosabb és nagyobb!
Devecsery László: Jön a Mikulás
A Mikulás gyorsan eljő
feje felett nagy hófelhő.
Rénszarvasok húzzák szánját,
hó csipkézi a bundáját.
Kövér puttony van a vállán,
hópihe ül a szakállán.
Mikor hozzád megérkezik,
cipőd sok-sok jóval telik.
Hull a hó, nézd, odakint,
a Mikulás néked int.
Zelk Zoltán: Mikulás
Égi úton fúj szél,
hulldogál a hó.
Nem bánja azt, útra kél
Mikulás apó.
Vállán meleg köpönyeg,
Fújhat már a szél,
Nem fagy meg a jó öreg,
míg a földre ér.
Lent a földön dalba fog
száz és száz harang,
Jó hogy itt vagy Mikulás,
gilingi-galang.
Ablakba tett kiscipők,
várják már jöttödet,
Hoztál cukrot, mogyorót,
jóságos Öreg?!
-Hoztam bizony, hoztam én,
hisz itt az idő.
Nem marad ma üresen
egyetlen cipő.
Hajnalodik. Csillagok
szaladnak elé.
Amint ballag Mikulás
már hazafelé.
Forrás: picibaba.hu
Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei
"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni?
Vészharangot kongatnak a logopédusok
Stréhliné Peternák Magdolna logopédus sokkoló számokkal szembesíti a szülőket:
„Az 5 évesek kötelező logopédiai szűrése során vissza kell mondaniuk olyan nehéz szavakat, mint például a tevekaraván. A teberakavántól kezdve a terekabaránig hallunk mindent tőlük. Néhány éve ezt még gond nélkül vissza tudták mondani a nagycsoportosok, most 10-ből 2-nek sikerül."
A szakember szerint az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzóan kongatják a vészharangot: az elmúlt 2-3 évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye. Egy évtizede átlagosan a kiscsoportosok 7 százalékánál volt megfigyelhető nyelvi késés – ez az arány mostanra a sokszorosára ugrott.
Magyar kutatás: a járvány után még rosszabb lett a helyzet
Pogány Ákos, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékének adjunktusa 2021-ben indított kutatást az MTA támogatásával, amelyben az óvodáskorúak digitális eszközhasználatát vizsgálták a Covid-járvány idején és után.
A kutatás egyértelműen kimutatta: az óvodások a korlátozások alatt jelentősen többet néztek tévét, többet használtak tabletet és okostelefont – elsősorban mesefilmeket és videókat fogyasztottak.
„A legnyugtalanítóbb, hogy hihetetlen sebességgel zajlik a digitális térhódítás: pár évvel ezelőtt még azt vizsgálták, mit okoz a kütyüzés óvodáskorban, ma viszont rendszerszerűen hallják a logopédusoktól, hogy már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek – például etetés közben" – mondja a kutató.
Mi az a „virtuális autizmus"?
A jelenséget először Marius Teodor Zamfir román pszichológus írta le 2018-ban. A virtuális autizmus nem valódi autizmus, hanem olyan tünetegyüttest jelent, amely nagyban hasonlít az autizmus tüneteire, de a túlzott képernyőhasználat okozza, és visszafordítható.
„A szakemberek virtuális autizmusként szoktak hivatkozni a túl korai vagy túl nagy mértékű eszközhasználat következményeire. Gyakorlatilag olyan viselkedést, tüneteket látnak ezeken a gyerekeken, amelyek az autizmussal diagnosztizált gyerekeknél szoktak megjelenni" – magyarázza Pogány Ákos.
Koncz Angéla logopédus így fogalmaz: „Szinte lehetetlen megállapítani, hogy a gyerek virtuális autizmusban vagy klasszikus autizmusban szenved-e, mert a tünetek tökéletesen megegyeznek."
Figyelmeztető jelek: Mikor kell aggódni?
2 éves kor körül:
- Még nem beszél a gyermek
- Nincs 50 szavas aktív szókincse
- Nyelvi fejlettsége nem felel meg az életkori átlagnak
3-6 éves korban:
- Szemkontaktus hiánya: csak futólag tekint a másikra
- Beszéd- és nyelvi elmaradás: nehezen fejezi ki magát, szegényes szókincs
- Szociális kommunikáció zavara: nehezen vonható be játékba, nem kezdeményez
- Beszédészlelési problémák: összecseréli a hangokat, szótagokat
- Beszédértési nehézségek: nem érti, amit mondanak neki
- Ismétlődő tevékenységek: sztereotip játékmintázatok
- Arcjáték hiánya: mimikája kevésbé kifejező
- Figyelem és emlékezet problémák: nehéz megszerezni a figyelmét
Pappné Borzavári Krisztina logopédus szerint
„azt látjuk, hogy ezek a gyerekek nemcsak a beszéd és nyelvi területeken mutatnak egyértelmű lemaradást kortársaikhoz képest, hanem a szociális kommunikációban is."
Miért olyan veszélyes a korai kütyüzés?
„A kisgyermekkor első pár éve olyan speciális időszak, amikor a gyerek az anyanyelvét passzívan tanulja, hallás után, akusztikai információkra kihegyezve. A kütyüzés ezt a passzív akusztikus csatornát zárja be, mert jóval érdekesebb vizuális ingereket kínál" – mondja Pogány Ákos.
Ha nincs nyelv, nincs kommunikáció. És kommunikáció nélkül?
„Nem tudunk olyan területet mondani a gyerekek fejlődésében, amihez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy értse a nyelvet" – teszi hozzá a kutató.
Kereki Judit fejlődéspszichológus így fogalmaz: „A szülőknek tudniuk kell, hogy kisgyermekkorban a túlzott képernyőidő, az okostelefon, tablet, televízió mérték és kontroll nélküli jelenléte káros hatással van a gyermekek fejlődésére."
A logopédusok számtalan hasonló esetről számolnak be: gyerekek, akik kétéves korukban alig beszéltek, kerülték a szemkontaktust, és állandóan a képernyő után nyúltak. Miután a szülők megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, hónapok alatt látványos változás következett be...
Visszafordítható-e a folyamat?
Igen! Ez a legfontosabb üzenet a szülőknek.
„A klasszikus és a virtuális autizmus között fontos különbség, hogy az előbbi esetében biológiai tényezők által okozott neurológiai eltérésről beszélünk, míg a második esetben a stimuláció és a megfelelő idegi területek fejlesztésének hiányáról van szó, amelyből a gyermek felépülhet" – magyarázza Zamfir.
Koncz Angéla logopédus megerősíti: „Minél korábban felismerjük, hogy a gyermekünknek valamilyen lemaradása van, és minél korábban eljutunk vele a megfelelő szakemberhez, annál nagyobb az esély arra, hogy ezeket a problémákat orvosolni, javítani tudjuk."
Mit tegyen a szülő? – Szakértői tanácsok
1. Képernyőidő szigorú korlátozása
Az Egészségügyi Világszervezat (WHO) ajánlása:
- 0-2 éves korig: 0 perc képernyőidő
- 2-5 éves kor között: maximum napi 1 óra, kizárólag szülői felügyelettel
Magyar szakértők ennél is szigorúbbak:
- Óvodáskorban: legfeljebb napi 15-30 perc
- Két mese összesen naponta – külön-külön nézve
Gálné Nagy Dalma pszichológus javaslata: „Óvodáskorban a kütyüzési idő napi 30 percnél ne legyen több. A gyermek ugyanis a képernyő előtt nem használja a fantáziáját, kreativitását."
2. A „leszoktatás" lépései
Pappné Borzavári Krisztina tanácsai:
- Fokozatosan csökkentsd a képernyőidőt – 10 percekkel naponta
- Ne csak elvegyél, adj is helyette valami mást! – közös játék, mondókázás, játszótér
- Számíts ellenállásra – de megfelelő kitartással elérhető a cél
- Ne telefonozzon a gyermek a babakocsiban, az autóban, várakozásnál
3. Mit adjunk a kütyü helyett?
Élő kapcsolatok:
- Mondókázás, ölbéli játékok, höcögtetők
- Közös mesélés
- Beszélgetés folyamatosan: „Most megterítünk! Kirakjuk a villát, a kanalast..."
Mozgás:
- Hintáztatás, ringatás, forgatás
- Játszótér, természetjárás
- Házimunkába való játékos bevonás
Érzékszervi fejlesztés:
- Gyurmázás, homokozás
- Szerepjátékok
- 3D élmények, valós világ felfedezése
Koncz Angéla logopédus azt tanácsolja:
„Legyünk kreatívak, merjünk énekelni, mondókázni, viccelődni, állathangokat utánozni! A legfontosabb az élő, személyes kapcsolat. Kapcsoljuk ki a tévét, teremtsünk csendet, amibe beleszülethet az élőszó."
Mikor forduljunk szakemberhez?
Azonnal kérj szakember segítségét, ha:
- 2 éves korban nem beszél a gyermek vagy nincs 50 szavas szókincse
- Kerüli a szemkontaktust
- Nehezen vonható be játékba
- Beszédértési problémák mutatkoznak
- 5 éves korban is nehezen érthető a beszéde
Kikhez fordulhatsz:
- Logopédus – beszéd- és nyelvfejlesztés
- Fejlesztőpedagógus – mozgás- és képességfejlesztés
- Gyermekpszichológus – viselkedési és érzelmi támogatás
„A fejlesztéssel, a digitális eszközök megvonásával visszafordítható folyamatról beszélünk" – nyugtat meg Stréhliné Peternák Magdolna.
Hogyan előzd meg a problémát?
Szabályok 0-3 éves korig:
- Nulla képernyőidő – kivétel nélkül
- Te se telefonozz a gyerek jelenlétében – ő a mintádat követi
- Háttérben se menjen a tévé – ez is számít képernyőidőnek
- Etetés közben semmiképp se kütyüzzön
Szabályok óvodáskorban:
- Maximum 30 perc naponta – inkább kevesebb
- Csak szülői felügyellettel
- Életkornak megfelelő tartalom – ne azt nézze, amit akar
- Utána élményfeldolgozás: közös beszélgetés, lejátszás, lerajzolás
A szülő felelőssége:
„A szülő hibáztatása nélkül – hiszen a gyermeknevelés nem könnyű – fontos rámutatni, hogy ami látszólag mindkét félnek jó (a szülő hiszti nélkül meg tudta etetni a kisgyereket), annak hatalmas ára lehet" – mondja Pogány Ákos.
„Ha a szülő maga is folyamatosan az okostelefonját nézi, ritkábbak a közös figyelmi helyzetek, csorbát szenved az érzelmi odafordulás, a verbális és nonverbális interakció" – figyelmeztet Kereki Judit.
A remény üzenete
A jó hír: ez egy visszafordítható folyamat! Ha most lépünk, még nem késő.
„Ezek a gyerekek még kicsik. Ha most – időben – lépünk, akkor ezek a problémák kisebbíthetők, javíthatók" – mondja Koncz Angéla logopédus.
Zamfir kutatása szerint azok a gyerekek, akiknél megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, rohamosan javulni kezdtek. Néhány hónap alatt olyan készségeket sajátítottak el, amikre korábban képtelenek voltak.
„Ha az elektronikai eszközöket eltávolítják a kisgyermekek életéből és a szülők több figyelmet, időt töltenek velük játékkal, közös tevékenységekkel, akkor ezek a tünetek visszahúzódnak" – ígéri Kereki Judit.
Ne hagyjuk, hogy egy egész generáció nyelvi képességek csökkenésével nőjön fel! A megoldás a kezünkben van: kapcsoljuk ki a képernyőket, és kapcsoljuk be magunkat a gyermekeink életébe. Most még nem késő.
A cikk szakértői forrásai: ELTE Alfa Generáció Labor, Pogány Ákos kutatása, Stréhliné Peternák Magdolna logopédus, Koncz Angéla logopédus, Pappné Borzavári Krisztina logopédus, Kereki Judit fejlődéspszichológus, WHO ajánlások, Marius Zamfir kutatásai.
Forrás: https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek
Mit tehet egy szülő, ha irigy a gyereke?
Az eddig véltnél évekkel korábban érthetik a számolást a kisgyerekek
Évekkel azelőtt, hogy a kisgyerekek ki tudnák mondani a számneveket, már fogalmuk lehet arról, mint jelent a számolás – állapították meg amerikai tudósok.
A Johns Hopkins Egyetem kutatóinak tanulmánya a Developmental Science című szaklap aktuális számában jelent meg – adta hírül az MTI.
“Évekre vannak még attól, hogy megértsék a számnevek pontos jelentését, de már felismerik, hogy a számolás mennyiségekről szól. Kutatásunk ismét rávilágít arra, hogy a babák elég jól értik az őket körülvevő világ összetettségét, megpróbálják értelmezni mindazt, amit a felnőttek mondanak, így a számolást és a számokat is” – mondta Lisa Feigenson, a tanulmány vezető szerzője, a Johns Hopkins Egyetem kognitív tudományokra, azon belül a gyerekek számolási képességére szakosodott kutatója a medicalxpress.com portálnak.
A gyerekek többsége nagyjából négyéves koráig nem érti teljesen a számokat, ami Feigenson szerint meglepő, hiszen rengeteget hallják a felnőtteket számolni.
“Számolós könyveket veszünk nekik, a tipegőkkel hangosan számolunk, ami felveti a kérdést: tényleg fogalmuk sincs a számokról négy-ötéves korukig?” – magyarázta.
A kutatásról
Kutatótársával együtt 14-18 hónapos kisgyerekekkel dolgoztak, akik figyelték, amint a kutatók játékokat, kisautókat vagy plüsskutyákat rejtettek el egy dobozban, amibe nem láthattak bele.
Volt, hogy a kutatók minden egyes játékot hangosan megszámoltak, amikor a dobozba ejtették: “figyelj, egy, kettő, három, négy kiskutya!”. Máskor csak egyesével betették őket a dobozba, miközben azt mondták: ez, ez, ez és ez – ezek kutyák.
Ha nem számoltak, a kisgyerekek alig emlékeztek arra, hogy négy dolog került a dobozba. Általában megelégedtek azzal, ha a kutató egy játékot húzott elő, mintha több nem is lenne ott.
Ám amikor meg is számolták a kutatók a játékokat, a gyerekek egyértelműen várták, hogy újabbat és újabbat húzzanak elő a dobozból. Pontos mennyiségre nem emlékeztek, csak arra, hogy körülbelül hány játék került a rejtekhelyre.
“Nagy meglepetés volt, amikor láttuk, hogy sokkal jobban emlékeztek a játékok mennyiségére, ha megszámoltuk őket előtte. Eredményeink elsőként mutatták meg, hogy már a nagyon kicsi gyerekeknek is van fogalma arról, hogy ha az emberek számolnak, az körülbelül milyen mennyiséghez köthető” – mondta a kutató.
A csapat most számos további vizsgálatot folytat, hogy vajon a korai számolásgyakorlás később jobb számolási készségekhez vezet-e, valamint hogy az angol anyanyelvű kisgyerekek reagálnak-e arra, ha idegen nyelven hallják a számolást.
Forrás: https://felelosszulokiskolaja.hu/babahaz
Gyerekvitaminok: Mikor, mit és hogyan adj a gyereknek?
10 retró játék, amik a mai gyerekszobákból sem hiányozhatnak!
Mozi ajánló: Kiskedvencek elszabadulva
Francia-amerikai
animációs film. Egy száguldó vonaton csapdába esett háziállatoknak meg kell
hiúsítaniuk Hans, egy bosszúszomjas borz terveit. Bár a baleset
elkerülhetetlen, az állatok számíthatnak Sólyomra, a pörgős és találékony
mosómedvére, aki bármit megtenni a megmentésükért.
Helyszín: Krúdy Art Mozi
Időpont:
2025. november 21. Péntek 15:00
2025. november 22. Szombat 12:50
Forrás: www.port.hu
2025-ös útmutató: Mikor adhatunk telefont a gyereknek?
Korfüggő digitális szabályok szülőknek
A "Wait Until 8th" mozgalomtól a magyar mindennapokig
A „Wait Until 8th” (Várj 8. osztályig) mozgalom a szülőket arra bátorítja, hogy legalább 14 éves korig várjanak az első okostelefon vásárlásával. Magyarországon azonban sokszor már 7-9 évesen a gyerekek kezében landol az első mobil. A feszítő szülői kérdés minden családot érint: mikor, mit, milyen feltételekkel szabad adni? Ez a cikk korcsoportonként, szakértői ajánlások alapján ad gyakorlati eligazítást.
6–8 évesek: Legyen-e telefon és ha igen, milyen?
- Javasolt: alapfunkciós hívás-sms készülék vagy okosóra, amely csak családdal való kapcsolattartásra alkalmas.
- Internethasználat és játék: szigorúan csak szülői jelenléttel, 30–60 perc képernyőidő naponta, főleg oktató tartalom.
- Okosóra lehet jó átmenet - GPS, hívás, nincs közösségi média.
- Szülői példa: legyenek eszközmentes családi időszakok - reggelinél, vacsoránál, közös kiránduláson mindenki rakja el a telefont.
9–11 évesek: Digitális önállóság első lépései
- Korlátozott, részben „okos” mobil vagy okosóra már szóba jöhet, de a közösségi alkalmazásokat (TikTok, Messenger, YouTube) továbbra is kerüljük.
- Szülői felügyelet: beépített vagy letölthető appokkal követhető az idő és az elérhető tartalom (például Family Link, Apple Screen Time).
- Képernyőidő: hétköznap max. 1 óra, hétvégén max. 2 óra.
- Beszéljünk az adatvédelemről, a digitális lábnyomról, készítsetek családi szabályrendszert!
12–14 évesek: Beléphet az első „igazi” okostelefon, de nem mindenáron
- Fontos a fokozatosság: először belépőszintű, szülő által ellenőrizhető okostelefon, minden platformra tartalomszűrővel.
- Közösségi média használat kizárólag 13-16 év felett ajánlott - például csak akkor, ha a gyermek magabiztosan és éretten kezeli a digitális veszélyeket.
- A képernyőidőt érdemes „zsetonrendszerrel”, heti limitálható tokenekkel menedzselni - így előre kiszámítható a szabadon felhasználható digitális idő.
- Legyen rendszeres családi beszélgetés a netes veszélyekről, adatmegosztásról, felhasználói jelszavakról.
Szülői ellenőrzés, példamutatás és beszélgetési keretek
- Fektessetek le családi „digitális házirendet” - mikor, milyen célra, mennyi és milyen eszközt lehet használni, és mi számít tabunak (pl. éjszakai használat, közös vacsoránál telefon).
- Használjatok szülői felügyeletet (Family Link, iOS Családi Megosztás, YouTube Kids)!
- Legyetek következetesek: a szabályok érvényesek mindenkire, felnőttre is.
- Tartsatok rendszeres, őszinte beszélgetéseket a hasznos internetes tartalmakról, a veszélyekről, a való életről és a digitális világról is.
- Időnként vonjátok be a gyereket a szabályalkotásba - így nem éli meg büntetésként a korlátokat.
Miért népszerű, mégis nehéz?
Átlagosan már tízéves korukban telefonhoz jutnak a magyar gyerekek, és a szülők bizonytalanságát leginkább az okozza, hogy nincs egyetlen, minden családban működő, biztos recept. Abban viszont segítenek a korcsoportos ajánlások, hogy a szülők önálló, átgondolt döntést hozzanak, miközben minden szabály rugalmas maradhat, igazodva a család életéhez és a gyerek aktuális fejlettségéhez.
Forrás: https://www.csaladinet.hu
Nyitókép: depositphotos











.jpg)


