Nyíregyházi Babaklub
2025. december 10., szerda
Mennyit mozogjon naponta egy gyerek?
4 meglepő dolog, amit a kisgyerekektől tanulhatunk és a felnőtt életben segít
Amikor a kisfiam tegnap a kertben a pocsolyában ugrált és zokogva nevetett egyszerre, hirtelen eszembe jutott: milyen ritkán engedem meg magamnak, hogy én is így éljek. A gyerekek mindent teljes intenzitással élnek meg, és a legapróbb dolgokban is látnak csodát. Ha figyelünk rájuk, mi felnőttek is tanulhatunk tőlük: újra kíváncsiak és bátrak lehetünk.
Amikor egy kisgyerek mellett éled a mindennapokat, könnyen észreveszed, mennyi mindent csinálnak ösztönösen, ami nekünk felnőtteknek már rég feledésbe merült. A nevetésük, a kíváncsiságuk, a haragjuk és az örömük mind-mind leckék arról, hogyan lehet teljesebben élni az életet. Ha figyelünk rájuk, nemcsak velük élhetjük át ezeket a pillanatokat, hanem mi magunk is tanulhatunk valami igazán fontosat.
Íme 5 dolog, amit a kicsiktől tanulhatunk:
1. Élni a pillanat örömében
A kisgyerekek nem a tegnapba révednek, és nem aggódnak a holnap miatt. Egyszerűen benne vannak a mostban. Amikor a fiam a homokozóban a kezébe szorítja a homokszemeket, és mutatja, milyen „óriási” várat épített, rájövök, mennyire elfelejtettük mi felnőttek élvezni az apró dolgokat. Egy nevetés, egy ölelés, egy közös süti sütés – ezek mind a pillanat örömei, amiket újra felfedezhetünk.
2. Kíváncsiság minden mennyiségben
"Miért anya?” – hangzik a kérdés reggel 7-kor, és néha a kimerültségtől legszívesebben csak felsóhajtanék. De aztán látom, ahogy a fiam szemében csillog a kíváncsiság, és eszembe jut, hogy én mikor kérdeztem utoljára csak úgy, kíváncsiságból. A gyerekek mellett újra megtanulom, hogy nem baj, ha valamiről nincs azonnal válaszunk, az a kíváncsiság tartja életben a lelket és az elmét.
3. Érzések teljes átélése
A kisfiam egyszer azzal rohant oda hozzám, hogy „Anya, nagyon mérges vagyok!”, majd egy pillanat múlva már nevetett. Nem fojtja el az érzelmeit, hanem átéli mindet, és gyorsan továbblép. Emlékeztet arra, hogy felnőttként hajlamosak vagyunk mindent visszatartani, túl racionálisnak lenni, pedig az érzelmek átélése adja az élet sava-borsát. Amikor én is hagyom, hogy sírjak, nevessek, megijedjek vagy örüljek, rájövök, mennyivel közelebb kerülök önmagamhoz – és a gyerekemhez is.
4. Gyors talpra állás
Egy kisfiú elesik a biciklivel, feláll, megdörzsöli a térdét, és máris újra próbálkozik. A gyerekek gyorsan elengedik a kudarcot. Egyik este a kisfiam kiborult rajta, hogy elrontott egy rajzot, de megbeszéltük és a végén már együtt nevettünk rajta. Másnap pedig újra nekiállt rajzolni. Ez emlékeztet arra, hogy nekünk felnőtteknek is meg kéne tanulnunk elengedni a haragot, a félelmet, és újra próbálkozni, tisztán, egyszerűen, ahogy ők teszik.
A gyerekek emlékeztetnek minket arra, hogy nem kell mindig erősnek lenni és nem kell mindent tökéletesen csinálni. Megtanítanak minket arra, hogy a kíváncsiság, az őszinte érzelmek és a kis örömök adnak valódi színt a mindennapoknak. És ha figyelünk rájuk, rájövünk, hogy az élet néha épp a kis dolgokban, a közösen átélt pillanatokban a legszebb.
Forrás: https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek- Tóth Nikolett
Indexkép: Goda Morgan fotója a Pexels oldaláról
2025. december 9., kedd
Az elkényeztetett gyerek
2025. december 8., hétfő
Adventi mese a szeretetről: A kis gyertya fénye
2025. december 2., kedd
Mikulásváró versek, mondókák, énekek
Hókastélyban jéglakás:
Ott lakik a Mikulás.
Szél a szánja – mégse fázik,
Úgy röpül egy messzi házig.
Csengõje a hópehely.
Szánkójának énekelj,
Mintha dallal idehúznád,
S tedd ki ablakba a csizmád.
Ne lesd meg a Mikulást,
Rajta varázs a palást:
Leshetsz reggelig magadban,
Mert ha eljön, láthatatlan.
Hogyha tudnád, hol lakik,
S odaérnél hajnalig,
Jutnál mesebeli tájra –
Elolvadna palotája.
Megriadna és tova –
Röpítené fagylova,
A helyén meg, idenézz csak,
Sírdogálna ezer jégcsap.
Ne lesd meg a Mikulást,
Hadd suhogjon a palást,
Jöjjön, jöjjön láthatatlan
Éjszakában és havakban.
Táncolj, örülj, énekelj,
Mint kerengõ hópehely.
Csengõjüket fenyõk rázzák,
Telis-teli cipõd, csizmád.
Mikulás, Mikulás, öreg Mikulás!
Jó, hogy jössz, jó, hogy jössz, minden gyerek vár!
Krumplicukor, csokoládé, jaj, de jó!
De a virgács jó gyereknek nem való!
Mikulás, Mikulás, öreg Mikulás!
Jó, hogy jössz, jó, hogy jössz, Téged várunk már!
Csendes este, téli este,
halkan hull a hó.
Csendes utcán, havas utcán
siklik egy szánkó.
Itt egy ablak, ott egy ablak,
halkan kinyílik.
Kis cipőbe, nagy csizmába,
ajándék hullik.
Reggel a sok gyermek szeme
csupa csillogás.
Vígan mondják: "Itt járt a jó
Mikulás"
Donkó László: Mikulás de csudás!
Mikulás, Mikulás,
mindene de csudás:
Legszebb a puttonya, ajándékból
minden jóból
ki nem fogy soha!
Mikulás, Mikulás,
mindene de csudás:
legjobb a jó szíve,
ajándéknál
dúsgazdagabb
jósággal van tele!
Dr. Sándorné Manyika: Mikulás
Rénszarvasok húzzák
A Mikulás szánját,
Röpülnek, mint szél,
Hegyen és völgyön át.
Akár a sas madár,
Ha kibontja szárnyát,
Kell, hogy siessenek,
Hisz oly nagy a világ!
Beoson a házba
Ablakon, kéményen,
Varázsereje van
Úgy, mint a mesékben.
Ajándékát osztja
Nappal és sötétben,
Sok gyermek várja őt
A föld kerekségen.
Gyurkovics Tibor: Vers a Mikuláshoz
Miki, Miki, Mikulás,
hova bújsz, hova állsz,
mennyi aranyat találsz
a csomagban?
Vár rád a gyerekcsapat,
ide add, oda add
a cukrot, a kosarat,
gyere gyorsan!
Azt hiszed, nem láttalak
a jegenyefák alatt?
Lopództál egy nagy halom
dióval a válladon!
Bármily csendben lépeget
bakancsod a rét felett,
minden gyerek észrevett
az ablakból tégedet!
Olyan ember vagy te, mint mi,
csak az ég ruhádra hinti
a havat, és ezüst,
csillogó hajad a füst.
Felhőből van a szakállad,
szél tömi meg a pipádat,
rókaprémből van a bundád,
szeretettel gondolunk rád!
Kitesszük az ablakunkba
a csizmát, a cipőt,
mi meg addig elbújunk a
sutban, hogy legyen időd
hozni mindenféle jót,
mazsolát, mogyorót,
s mikulások, gyerekek,
cinkostársak legyenek!
Megcsörren a mogyoró
puttonyodban, csuda jó!
Mi már tudjuk, hogy te jössz,
kócnadrágod csupa szösz!
Itt állunk megilletődve,
míg a lábad törlöd le,
jól tudod te, illik ez
a mikulás-emberhez!
A kezedben alma, keksz,
bezörögsz, bejöhetsz,
tapsolunk, ámulunk,
soha el nem árulunk!
Minden este feldíszíti
csillagfény a homlokod,
olyan ember vagy te, mint mi,
csak pirosabb és nagyobb!
Devecsery László: Jön a Mikulás
A Mikulás gyorsan eljő
feje felett nagy hófelhő.
Rénszarvasok húzzák szánját,
hó csipkézi a bundáját.
Kövér puttony van a vállán,
hópihe ül a szakállán.
Mikor hozzád megérkezik,
cipőd sok-sok jóval telik.
Hull a hó, nézd, odakint,
a Mikulás néked int.
Zelk Zoltán: Mikulás
Égi úton fúj szél,
hulldogál a hó.
Nem bánja azt, útra kél
Mikulás apó.
Vállán meleg köpönyeg,
Fújhat már a szél,
Nem fagy meg a jó öreg,
míg a földre ér.
Lent a földön dalba fog
száz és száz harang,
Jó hogy itt vagy Mikulás,
gilingi-galang.
Ablakba tett kiscipők,
várják már jöttödet,
Hoztál cukrot, mogyorót,
jóságos Öreg?!
-Hoztam bizony, hoztam én,
hisz itt az idő.
Nem marad ma üresen
egyetlen cipő.
Hajnalodik. Csillagok
szaladnak elé.
Amint ballag Mikulás
már hazafelé.
Forrás: picibaba.hu
2025. november 27., csütörtök
Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei
"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni?
Vészharangot kongatnak a logopédusok
Stréhliné Peternák Magdolna logopédus sokkoló számokkal szembesíti a szülőket:
„Az 5 évesek kötelező logopédiai szűrése során vissza kell mondaniuk olyan nehéz szavakat, mint például a tevekaraván. A teberakavántól kezdve a terekabaránig hallunk mindent tőlük. Néhány éve ezt még gond nélkül vissza tudták mondani a nagycsoportosok, most 10-ből 2-nek sikerül."
A szakember szerint az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzóan kongatják a vészharangot: az elmúlt 2-3 évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye. Egy évtizede átlagosan a kiscsoportosok 7 százalékánál volt megfigyelhető nyelvi késés – ez az arány mostanra a sokszorosára ugrott.
Magyar kutatás: a járvány után még rosszabb lett a helyzet
Pogány Ákos, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékének adjunktusa 2021-ben indított kutatást az MTA támogatásával, amelyben az óvodáskorúak digitális eszközhasználatát vizsgálták a Covid-járvány idején és után.
A kutatás egyértelműen kimutatta: az óvodások a korlátozások alatt jelentősen többet néztek tévét, többet használtak tabletet és okostelefont – elsősorban mesefilmeket és videókat fogyasztottak.
„A legnyugtalanítóbb, hogy hihetetlen sebességgel zajlik a digitális térhódítás: pár évvel ezelőtt még azt vizsgálták, mit okoz a kütyüzés óvodáskorban, ma viszont rendszerszerűen hallják a logopédusoktól, hogy már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek – például etetés közben" – mondja a kutató.
Mi az a „virtuális autizmus"?
A jelenséget először Marius Teodor Zamfir román pszichológus írta le 2018-ban. A virtuális autizmus nem valódi autizmus, hanem olyan tünetegyüttest jelent, amely nagyban hasonlít az autizmus tüneteire, de a túlzott képernyőhasználat okozza, és visszafordítható.
„A szakemberek virtuális autizmusként szoktak hivatkozni a túl korai vagy túl nagy mértékű eszközhasználat következményeire. Gyakorlatilag olyan viselkedést, tüneteket látnak ezeken a gyerekeken, amelyek az autizmussal diagnosztizált gyerekeknél szoktak megjelenni" – magyarázza Pogány Ákos.
Koncz Angéla logopédus így fogalmaz: „Szinte lehetetlen megállapítani, hogy a gyerek virtuális autizmusban vagy klasszikus autizmusban szenved-e, mert a tünetek tökéletesen megegyeznek."
Figyelmeztető jelek: Mikor kell aggódni?
2 éves kor körül:
- Még nem beszél a gyermek
- Nincs 50 szavas aktív szókincse
- Nyelvi fejlettsége nem felel meg az életkori átlagnak
3-6 éves korban:
- Szemkontaktus hiánya: csak futólag tekint a másikra
- Beszéd- és nyelvi elmaradás: nehezen fejezi ki magát, szegényes szókincs
- Szociális kommunikáció zavara: nehezen vonható be játékba, nem kezdeményez
- Beszédészlelési problémák: összecseréli a hangokat, szótagokat
- Beszédértési nehézségek: nem érti, amit mondanak neki
- Ismétlődő tevékenységek: sztereotip játékmintázatok
- Arcjáték hiánya: mimikája kevésbé kifejező
- Figyelem és emlékezet problémák: nehéz megszerezni a figyelmét
Pappné Borzavári Krisztina logopédus szerint
„azt látjuk, hogy ezek a gyerekek nemcsak a beszéd és nyelvi területeken mutatnak egyértelmű lemaradást kortársaikhoz képest, hanem a szociális kommunikációban is."
Miért olyan veszélyes a korai kütyüzés?
„A kisgyermekkor első pár éve olyan speciális időszak, amikor a gyerek az anyanyelvét passzívan tanulja, hallás után, akusztikai információkra kihegyezve. A kütyüzés ezt a passzív akusztikus csatornát zárja be, mert jóval érdekesebb vizuális ingereket kínál" – mondja Pogány Ákos.
Ha nincs nyelv, nincs kommunikáció. És kommunikáció nélkül?
„Nem tudunk olyan területet mondani a gyerekek fejlődésében, amihez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy értse a nyelvet" – teszi hozzá a kutató.
Kereki Judit fejlődéspszichológus így fogalmaz: „A szülőknek tudniuk kell, hogy kisgyermekkorban a túlzott képernyőidő, az okostelefon, tablet, televízió mérték és kontroll nélküli jelenléte káros hatással van a gyermekek fejlődésére."
A logopédusok számtalan hasonló esetről számolnak be: gyerekek, akik kétéves korukban alig beszéltek, kerülték a szemkontaktust, és állandóan a képernyő után nyúltak. Miután a szülők megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, hónapok alatt látványos változás következett be...
Visszafordítható-e a folyamat?
Igen! Ez a legfontosabb üzenet a szülőknek.
„A klasszikus és a virtuális autizmus között fontos különbség, hogy az előbbi esetében biológiai tényezők által okozott neurológiai eltérésről beszélünk, míg a második esetben a stimuláció és a megfelelő idegi területek fejlesztésének hiányáról van szó, amelyből a gyermek felépülhet" – magyarázza Zamfir.
Koncz Angéla logopédus megerősíti: „Minél korábban felismerjük, hogy a gyermekünknek valamilyen lemaradása van, és minél korábban eljutunk vele a megfelelő szakemberhez, annál nagyobb az esély arra, hogy ezeket a problémákat orvosolni, javítani tudjuk."
Mit tegyen a szülő? – Szakértői tanácsok
1. Képernyőidő szigorú korlátozása
Az Egészségügyi Világszervezat (WHO) ajánlása:
- 0-2 éves korig: 0 perc képernyőidő
- 2-5 éves kor között: maximum napi 1 óra, kizárólag szülői felügyelettel
Magyar szakértők ennél is szigorúbbak:
- Óvodáskorban: legfeljebb napi 15-30 perc
- Két mese összesen naponta – külön-külön nézve
Gálné Nagy Dalma pszichológus javaslata: „Óvodáskorban a kütyüzési idő napi 30 percnél ne legyen több. A gyermek ugyanis a képernyő előtt nem használja a fantáziáját, kreativitását."
2. A „leszoktatás" lépései
Pappné Borzavári Krisztina tanácsai:
- Fokozatosan csökkentsd a képernyőidőt – 10 percekkel naponta
- Ne csak elvegyél, adj is helyette valami mást! – közös játék, mondókázás, játszótér
- Számíts ellenállásra – de megfelelő kitartással elérhető a cél
- Ne telefonozzon a gyermek a babakocsiban, az autóban, várakozásnál
3. Mit adjunk a kütyü helyett?
Élő kapcsolatok:
- Mondókázás, ölbéli játékok, höcögtetők
- Közös mesélés
- Beszélgetés folyamatosan: „Most megterítünk! Kirakjuk a villát, a kanalast..."
Mozgás:
- Hintáztatás, ringatás, forgatás
- Játszótér, természetjárás
- Házimunkába való játékos bevonás
Érzékszervi fejlesztés:
- Gyurmázás, homokozás
- Szerepjátékok
- 3D élmények, valós világ felfedezése
Koncz Angéla logopédus azt tanácsolja:
„Legyünk kreatívak, merjünk énekelni, mondókázni, viccelődni, állathangokat utánozni! A legfontosabb az élő, személyes kapcsolat. Kapcsoljuk ki a tévét, teremtsünk csendet, amibe beleszülethet az élőszó."
Mikor forduljunk szakemberhez?
Azonnal kérj szakember segítségét, ha:
- 2 éves korban nem beszél a gyermek vagy nincs 50 szavas szókincse
- Kerüli a szemkontaktust
- Nehezen vonható be játékba
- Beszédértési problémák mutatkoznak
- 5 éves korban is nehezen érthető a beszéde
Kikhez fordulhatsz:
- Logopédus – beszéd- és nyelvfejlesztés
- Fejlesztőpedagógus – mozgás- és képességfejlesztés
- Gyermekpszichológus – viselkedési és érzelmi támogatás
„A fejlesztéssel, a digitális eszközök megvonásával visszafordítható folyamatról beszélünk" – nyugtat meg Stréhliné Peternák Magdolna.
Hogyan előzd meg a problémát?
Szabályok 0-3 éves korig:
- Nulla képernyőidő – kivétel nélkül
- Te se telefonozz a gyerek jelenlétében – ő a mintádat követi
- Háttérben se menjen a tévé – ez is számít képernyőidőnek
- Etetés közben semmiképp se kütyüzzön
Szabályok óvodáskorban:
- Maximum 30 perc naponta – inkább kevesebb
- Csak szülői felügyellettel
- Életkornak megfelelő tartalom – ne azt nézze, amit akar
- Utána élményfeldolgozás: közös beszélgetés, lejátszás, lerajzolás
A szülő felelőssége:
„A szülő hibáztatása nélkül – hiszen a gyermeknevelés nem könnyű – fontos rámutatni, hogy ami látszólag mindkét félnek jó (a szülő hiszti nélkül meg tudta etetni a kisgyereket), annak hatalmas ára lehet" – mondja Pogány Ákos.
„Ha a szülő maga is folyamatosan az okostelefonját nézi, ritkábbak a közös figyelmi helyzetek, csorbát szenved az érzelmi odafordulás, a verbális és nonverbális interakció" – figyelmeztet Kereki Judit.
A remény üzenete
A jó hír: ez egy visszafordítható folyamat! Ha most lépünk, még nem késő.
„Ezek a gyerekek még kicsik. Ha most – időben – lépünk, akkor ezek a problémák kisebbíthetők, javíthatók" – mondja Koncz Angéla logopédus.
Zamfir kutatása szerint azok a gyerekek, akiknél megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, rohamosan javulni kezdtek. Néhány hónap alatt olyan készségeket sajátítottak el, amikre korábban képtelenek voltak.
„Ha az elektronikai eszközöket eltávolítják a kisgyermekek életéből és a szülők több figyelmet, időt töltenek velük játékkal, közös tevékenységekkel, akkor ezek a tünetek visszahúzódnak" – ígéri Kereki Judit.
Ne hagyjuk, hogy egy egész generáció nyelvi képességek csökkenésével nőjön fel! A megoldás a kezünkben van: kapcsoljuk ki a képernyőket, és kapcsoljuk be magunkat a gyermekeink életébe. Most még nem késő.
A cikk szakértői forrásai: ELTE Alfa Generáció Labor, Pogány Ákos kutatása, Stréhliné Peternák Magdolna logopédus, Koncz Angéla logopédus, Pappné Borzavári Krisztina logopédus, Kereki Judit fejlődéspszichológus, WHO ajánlások, Marius Zamfir kutatásai.
Forrás: https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek
2025. november 25., kedd
Mit tehet egy szülő, ha irigy a gyereke?
Mennyit mozogjon naponta egy gyerek?
4 meglepő dolog, amit a kisgyerekektől tanulhatunk és a felnőtt életben segít
Amikor a kisfiam tegnap a kertben a pocsolyában ugrált és zokogva nevetett egyszerre, hirtelen eszembe jutott: milyen ritkán engedem meg magamnak, hogy én is így éljek. A gyerekek mindent teljes intenzitással élnek meg, és a legapróbb dolgokban is látnak csodát. Ha figyelünk rájuk, mi felnőttek is tanulhatunk tőlük: újra kíváncsiak és bátrak lehetünk.
Amikor egy kisgyerek mellett éled a mindennapokat, könnyen észreveszed, mennyi mindent csinálnak ösztönösen, ami nekünk felnőtteknek már rég feledésbe merült. A nevetésük, a kíváncsiságuk, a haragjuk és az örömük mind-mind leckék arról, hogyan lehet teljesebben élni az életet. Ha figyelünk rájuk, nemcsak velük élhetjük át ezeket a pillanatokat, hanem mi magunk is tanulhatunk valami igazán fontosat.
Íme 5 dolog, amit a kicsiktől tanulhatunk:
1. Élni a pillanat örömében
A kisgyerekek nem a tegnapba révednek, és nem aggódnak a holnap miatt. Egyszerűen benne vannak a mostban. Amikor a fiam a homokozóban a kezébe szorítja a homokszemeket, és mutatja, milyen „óriási” várat épített, rájövök, mennyire elfelejtettük mi felnőttek élvezni az apró dolgokat. Egy nevetés, egy ölelés, egy közös süti sütés – ezek mind a pillanat örömei, amiket újra felfedezhetünk.
2. Kíváncsiság minden mennyiségben
"Miért anya?” – hangzik a kérdés reggel 7-kor, és néha a kimerültségtől legszívesebben csak felsóhajtanék. De aztán látom, ahogy a fiam szemében csillog a kíváncsiság, és eszembe jut, hogy én mikor kérdeztem utoljára csak úgy, kíváncsiságból. A gyerekek mellett újra megtanulom, hogy nem baj, ha valamiről nincs azonnal válaszunk, az a kíváncsiság tartja életben a lelket és az elmét.
3. Érzések teljes átélése
A kisfiam egyszer azzal rohant oda hozzám, hogy „Anya, nagyon mérges vagyok!”, majd egy pillanat múlva már nevetett. Nem fojtja el az érzelmeit, hanem átéli mindet, és gyorsan továbblép. Emlékeztet arra, hogy felnőttként hajlamosak vagyunk mindent visszatartani, túl racionálisnak lenni, pedig az érzelmek átélése adja az élet sava-borsát. Amikor én is hagyom, hogy sírjak, nevessek, megijedjek vagy örüljek, rájövök, mennyivel közelebb kerülök önmagamhoz – és a gyerekemhez is.
4. Gyors talpra állás
Egy kisfiú elesik a biciklivel, feláll, megdörzsöli a térdét, és máris újra próbálkozik. A gyerekek gyorsan elengedik a kudarcot. Egyik este a kisfiam kiborult rajta, hogy elrontott egy rajzot, de megbeszéltük és a végén már együtt nevettünk rajta. Másnap pedig újra nekiállt rajzolni. Ez emlékeztet arra, hogy nekünk felnőtteknek is meg kéne tanulnunk elengedni a haragot, a félelmet, és újra próbálkozni, tisztán, egyszerűen, ahogy ők teszik.
A gyerekek emlékeztetnek minket arra, hogy nem kell mindig erősnek lenni és nem kell mindent tökéletesen csinálni. Megtanítanak minket arra, hogy a kíváncsiság, az őszinte érzelmek és a kis örömök adnak valódi színt a mindennapoknak. És ha figyelünk rájuk, rájövünk, hogy az élet néha épp a kis dolgokban, a közösen átélt pillanatokban a legszebb.
Forrás: https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek- Tóth Nikolett
Indexkép: Goda Morgan fotója a Pexels oldaláról
Az elkényeztetett gyerek
Adventi mese a szeretetről: A kis gyertya fénye
Mikulásváró versek, mondókák, énekek
Hókastélyban jéglakás:
Ott lakik a Mikulás.
Szél a szánja – mégse fázik,
Úgy röpül egy messzi házig.
Csengõje a hópehely.
Szánkójának énekelj,
Mintha dallal idehúznád,
S tedd ki ablakba a csizmád.
Ne lesd meg a Mikulást,
Rajta varázs a palást:
Leshetsz reggelig magadban,
Mert ha eljön, láthatatlan.
Hogyha tudnád, hol lakik,
S odaérnél hajnalig,
Jutnál mesebeli tájra –
Elolvadna palotája.
Megriadna és tova –
Röpítené fagylova,
A helyén meg, idenézz csak,
Sírdogálna ezer jégcsap.
Ne lesd meg a Mikulást,
Hadd suhogjon a palást,
Jöjjön, jöjjön láthatatlan
Éjszakában és havakban.
Táncolj, örülj, énekelj,
Mint kerengõ hópehely.
Csengõjüket fenyõk rázzák,
Telis-teli cipõd, csizmád.
Mikulás, Mikulás, öreg Mikulás!
Jó, hogy jössz, jó, hogy jössz, minden gyerek vár!
Krumplicukor, csokoládé, jaj, de jó!
De a virgács jó gyereknek nem való!
Mikulás, Mikulás, öreg Mikulás!
Jó, hogy jössz, jó, hogy jössz, Téged várunk már!
Csendes este, téli este,
halkan hull a hó.
Csendes utcán, havas utcán
siklik egy szánkó.
Itt egy ablak, ott egy ablak,
halkan kinyílik.
Kis cipőbe, nagy csizmába,
ajándék hullik.
Reggel a sok gyermek szeme
csupa csillogás.
Vígan mondják: "Itt járt a jó
Mikulás"
Donkó László: Mikulás de csudás!
Mikulás, Mikulás,
mindene de csudás:
Legszebb a puttonya, ajándékból
minden jóból
ki nem fogy soha!
Mikulás, Mikulás,
mindene de csudás:
legjobb a jó szíve,
ajándéknál
dúsgazdagabb
jósággal van tele!
Dr. Sándorné Manyika: Mikulás
Rénszarvasok húzzák
A Mikulás szánját,
Röpülnek, mint szél,
Hegyen és völgyön át.
Akár a sas madár,
Ha kibontja szárnyát,
Kell, hogy siessenek,
Hisz oly nagy a világ!
Beoson a házba
Ablakon, kéményen,
Varázsereje van
Úgy, mint a mesékben.
Ajándékát osztja
Nappal és sötétben,
Sok gyermek várja őt
A föld kerekségen.
Gyurkovics Tibor: Vers a Mikuláshoz
Miki, Miki, Mikulás,
hova bújsz, hova állsz,
mennyi aranyat találsz
a csomagban?
Vár rád a gyerekcsapat,
ide add, oda add
a cukrot, a kosarat,
gyere gyorsan!
Azt hiszed, nem láttalak
a jegenyefák alatt?
Lopództál egy nagy halom
dióval a válladon!
Bármily csendben lépeget
bakancsod a rét felett,
minden gyerek észrevett
az ablakból tégedet!
Olyan ember vagy te, mint mi,
csak az ég ruhádra hinti
a havat, és ezüst,
csillogó hajad a füst.
Felhőből van a szakállad,
szél tömi meg a pipádat,
rókaprémből van a bundád,
szeretettel gondolunk rád!
Kitesszük az ablakunkba
a csizmát, a cipőt,
mi meg addig elbújunk a
sutban, hogy legyen időd
hozni mindenféle jót,
mazsolát, mogyorót,
s mikulások, gyerekek,
cinkostársak legyenek!
Megcsörren a mogyoró
puttonyodban, csuda jó!
Mi már tudjuk, hogy te jössz,
kócnadrágod csupa szösz!
Itt állunk megilletődve,
míg a lábad törlöd le,
jól tudod te, illik ez
a mikulás-emberhez!
A kezedben alma, keksz,
bezörögsz, bejöhetsz,
tapsolunk, ámulunk,
soha el nem árulunk!
Minden este feldíszíti
csillagfény a homlokod,
olyan ember vagy te, mint mi,
csak pirosabb és nagyobb!
Devecsery László: Jön a Mikulás
A Mikulás gyorsan eljő
feje felett nagy hófelhő.
Rénszarvasok húzzák szánját,
hó csipkézi a bundáját.
Kövér puttony van a vállán,
hópihe ül a szakállán.
Mikor hozzád megérkezik,
cipőd sok-sok jóval telik.
Hull a hó, nézd, odakint,
a Mikulás néked int.
Zelk Zoltán: Mikulás
Égi úton fúj szél,
hulldogál a hó.
Nem bánja azt, útra kél
Mikulás apó.
Vállán meleg köpönyeg,
Fújhat már a szél,
Nem fagy meg a jó öreg,
míg a földre ér.
Lent a földön dalba fog
száz és száz harang,
Jó hogy itt vagy Mikulás,
gilingi-galang.
Ablakba tett kiscipők,
várják már jöttödet,
Hoztál cukrot, mogyorót,
jóságos Öreg?!
-Hoztam bizony, hoztam én,
hisz itt az idő.
Nem marad ma üresen
egyetlen cipő.
Hajnalodik. Csillagok
szaladnak elé.
Amint ballag Mikulás
már hazafelé.
Forrás: picibaba.hu
Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei
"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni?
Vészharangot kongatnak a logopédusok
Stréhliné Peternák Magdolna logopédus sokkoló számokkal szembesíti a szülőket:
„Az 5 évesek kötelező logopédiai szűrése során vissza kell mondaniuk olyan nehéz szavakat, mint például a tevekaraván. A teberakavántól kezdve a terekabaránig hallunk mindent tőlük. Néhány éve ezt még gond nélkül vissza tudták mondani a nagycsoportosok, most 10-ből 2-nek sikerül."
A szakember szerint az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzóan kongatják a vészharangot: az elmúlt 2-3 évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye. Egy évtizede átlagosan a kiscsoportosok 7 százalékánál volt megfigyelhető nyelvi késés – ez az arány mostanra a sokszorosára ugrott.
Magyar kutatás: a járvány után még rosszabb lett a helyzet
Pogány Ákos, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékének adjunktusa 2021-ben indított kutatást az MTA támogatásával, amelyben az óvodáskorúak digitális eszközhasználatát vizsgálták a Covid-járvány idején és után.
A kutatás egyértelműen kimutatta: az óvodások a korlátozások alatt jelentősen többet néztek tévét, többet használtak tabletet és okostelefont – elsősorban mesefilmeket és videókat fogyasztottak.
„A legnyugtalanítóbb, hogy hihetetlen sebességgel zajlik a digitális térhódítás: pár évvel ezelőtt még azt vizsgálták, mit okoz a kütyüzés óvodáskorban, ma viszont rendszerszerűen hallják a logopédusoktól, hogy már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek – például etetés közben" – mondja a kutató.
Mi az a „virtuális autizmus"?
A jelenséget először Marius Teodor Zamfir román pszichológus írta le 2018-ban. A virtuális autizmus nem valódi autizmus, hanem olyan tünetegyüttest jelent, amely nagyban hasonlít az autizmus tüneteire, de a túlzott képernyőhasználat okozza, és visszafordítható.
„A szakemberek virtuális autizmusként szoktak hivatkozni a túl korai vagy túl nagy mértékű eszközhasználat következményeire. Gyakorlatilag olyan viselkedést, tüneteket látnak ezeken a gyerekeken, amelyek az autizmussal diagnosztizált gyerekeknél szoktak megjelenni" – magyarázza Pogány Ákos.
Koncz Angéla logopédus így fogalmaz: „Szinte lehetetlen megállapítani, hogy a gyerek virtuális autizmusban vagy klasszikus autizmusban szenved-e, mert a tünetek tökéletesen megegyeznek."
Figyelmeztető jelek: Mikor kell aggódni?
2 éves kor körül:
- Még nem beszél a gyermek
- Nincs 50 szavas aktív szókincse
- Nyelvi fejlettsége nem felel meg az életkori átlagnak
3-6 éves korban:
- Szemkontaktus hiánya: csak futólag tekint a másikra
- Beszéd- és nyelvi elmaradás: nehezen fejezi ki magát, szegényes szókincs
- Szociális kommunikáció zavara: nehezen vonható be játékba, nem kezdeményez
- Beszédészlelési problémák: összecseréli a hangokat, szótagokat
- Beszédértési nehézségek: nem érti, amit mondanak neki
- Ismétlődő tevékenységek: sztereotip játékmintázatok
- Arcjáték hiánya: mimikája kevésbé kifejező
- Figyelem és emlékezet problémák: nehéz megszerezni a figyelmét
Pappné Borzavári Krisztina logopédus szerint
„azt látjuk, hogy ezek a gyerekek nemcsak a beszéd és nyelvi területeken mutatnak egyértelmű lemaradást kortársaikhoz képest, hanem a szociális kommunikációban is."
Miért olyan veszélyes a korai kütyüzés?
„A kisgyermekkor első pár éve olyan speciális időszak, amikor a gyerek az anyanyelvét passzívan tanulja, hallás után, akusztikai információkra kihegyezve. A kütyüzés ezt a passzív akusztikus csatornát zárja be, mert jóval érdekesebb vizuális ingereket kínál" – mondja Pogány Ákos.
Ha nincs nyelv, nincs kommunikáció. És kommunikáció nélkül?
„Nem tudunk olyan területet mondani a gyerekek fejlődésében, amihez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy értse a nyelvet" – teszi hozzá a kutató.
Kereki Judit fejlődéspszichológus így fogalmaz: „A szülőknek tudniuk kell, hogy kisgyermekkorban a túlzott képernyőidő, az okostelefon, tablet, televízió mérték és kontroll nélküli jelenléte káros hatással van a gyermekek fejlődésére."
A logopédusok számtalan hasonló esetről számolnak be: gyerekek, akik kétéves korukban alig beszéltek, kerülték a szemkontaktust, és állandóan a képernyő után nyúltak. Miután a szülők megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, hónapok alatt látványos változás következett be...
Visszafordítható-e a folyamat?
Igen! Ez a legfontosabb üzenet a szülőknek.
„A klasszikus és a virtuális autizmus között fontos különbség, hogy az előbbi esetében biológiai tényezők által okozott neurológiai eltérésről beszélünk, míg a második esetben a stimuláció és a megfelelő idegi területek fejlesztésének hiányáról van szó, amelyből a gyermek felépülhet" – magyarázza Zamfir.
Koncz Angéla logopédus megerősíti: „Minél korábban felismerjük, hogy a gyermekünknek valamilyen lemaradása van, és minél korábban eljutunk vele a megfelelő szakemberhez, annál nagyobb az esély arra, hogy ezeket a problémákat orvosolni, javítani tudjuk."
Mit tegyen a szülő? – Szakértői tanácsok
1. Képernyőidő szigorú korlátozása
Az Egészségügyi Világszervezat (WHO) ajánlása:
- 0-2 éves korig: 0 perc képernyőidő
- 2-5 éves kor között: maximum napi 1 óra, kizárólag szülői felügyelettel
Magyar szakértők ennél is szigorúbbak:
- Óvodáskorban: legfeljebb napi 15-30 perc
- Két mese összesen naponta – külön-külön nézve
Gálné Nagy Dalma pszichológus javaslata: „Óvodáskorban a kütyüzési idő napi 30 percnél ne legyen több. A gyermek ugyanis a képernyő előtt nem használja a fantáziáját, kreativitását."
2. A „leszoktatás" lépései
Pappné Borzavári Krisztina tanácsai:
- Fokozatosan csökkentsd a képernyőidőt – 10 percekkel naponta
- Ne csak elvegyél, adj is helyette valami mást! – közös játék, mondókázás, játszótér
- Számíts ellenállásra – de megfelelő kitartással elérhető a cél
- Ne telefonozzon a gyermek a babakocsiban, az autóban, várakozásnál
3. Mit adjunk a kütyü helyett?
Élő kapcsolatok:
- Mondókázás, ölbéli játékok, höcögtetők
- Közös mesélés
- Beszélgetés folyamatosan: „Most megterítünk! Kirakjuk a villát, a kanalast..."
Mozgás:
- Hintáztatás, ringatás, forgatás
- Játszótér, természetjárás
- Házimunkába való játékos bevonás
Érzékszervi fejlesztés:
- Gyurmázás, homokozás
- Szerepjátékok
- 3D élmények, valós világ felfedezése
Koncz Angéla logopédus azt tanácsolja:
„Legyünk kreatívak, merjünk énekelni, mondókázni, viccelődni, állathangokat utánozni! A legfontosabb az élő, személyes kapcsolat. Kapcsoljuk ki a tévét, teremtsünk csendet, amibe beleszülethet az élőszó."
Mikor forduljunk szakemberhez?
Azonnal kérj szakember segítségét, ha:
- 2 éves korban nem beszél a gyermek vagy nincs 50 szavas szókincse
- Kerüli a szemkontaktust
- Nehezen vonható be játékba
- Beszédértési problémák mutatkoznak
- 5 éves korban is nehezen érthető a beszéde
Kikhez fordulhatsz:
- Logopédus – beszéd- és nyelvfejlesztés
- Fejlesztőpedagógus – mozgás- és képességfejlesztés
- Gyermekpszichológus – viselkedési és érzelmi támogatás
„A fejlesztéssel, a digitális eszközök megvonásával visszafordítható folyamatról beszélünk" – nyugtat meg Stréhliné Peternák Magdolna.
Hogyan előzd meg a problémát?
Szabályok 0-3 éves korig:
- Nulla képernyőidő – kivétel nélkül
- Te se telefonozz a gyerek jelenlétében – ő a mintádat követi
- Háttérben se menjen a tévé – ez is számít képernyőidőnek
- Etetés közben semmiképp se kütyüzzön
Szabályok óvodáskorban:
- Maximum 30 perc naponta – inkább kevesebb
- Csak szülői felügyellettel
- Életkornak megfelelő tartalom – ne azt nézze, amit akar
- Utána élményfeldolgozás: közös beszélgetés, lejátszás, lerajzolás
A szülő felelőssége:
„A szülő hibáztatása nélkül – hiszen a gyermeknevelés nem könnyű – fontos rámutatni, hogy ami látszólag mindkét félnek jó (a szülő hiszti nélkül meg tudta etetni a kisgyereket), annak hatalmas ára lehet" – mondja Pogány Ákos.
„Ha a szülő maga is folyamatosan az okostelefonját nézi, ritkábbak a közös figyelmi helyzetek, csorbát szenved az érzelmi odafordulás, a verbális és nonverbális interakció" – figyelmeztet Kereki Judit.
A remény üzenete
A jó hír: ez egy visszafordítható folyamat! Ha most lépünk, még nem késő.
„Ezek a gyerekek még kicsik. Ha most – időben – lépünk, akkor ezek a problémák kisebbíthetők, javíthatók" – mondja Koncz Angéla logopédus.
Zamfir kutatása szerint azok a gyerekek, akiknél megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, rohamosan javulni kezdtek. Néhány hónap alatt olyan készségeket sajátítottak el, amikre korábban képtelenek voltak.
„Ha az elektronikai eszközöket eltávolítják a kisgyermekek életéből és a szülők több figyelmet, időt töltenek velük játékkal, közös tevékenységekkel, akkor ezek a tünetek visszahúzódnak" – ígéri Kereki Judit.
Ne hagyjuk, hogy egy egész generáció nyelvi képességek csökkenésével nőjön fel! A megoldás a kezünkben van: kapcsoljuk ki a képernyőket, és kapcsoljuk be magunkat a gyermekeink életébe. Most még nem késő.
A cikk szakértői forrásai: ELTE Alfa Generáció Labor, Pogány Ákos kutatása, Stréhliné Peternák Magdolna logopédus, Koncz Angéla logopédus, Pappné Borzavári Krisztina logopédus, Kereki Judit fejlődéspszichológus, WHO ajánlások, Marius Zamfir kutatásai.
Forrás: https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek






