2025. június 25., szerda

Őszinte gyerek – Maradhat az?


Melyik szülő nem szeretné, hogy csemetéje becsületes és őszinte gyerek legyen? Hogyan őrizhetjük meg azt, hogy bízhassunk a gyerek szavában?

Amikor a gyerek megteszi az első lépéseket, néha lever vagy kiborít valamit. A szülők ilyenkor nagyon türelmesek, mert tudják, hogy a gyerek még csak most tanulja irányítani a testét. Eltart egy darabig, mire a gyerek mozgásának koordinációja megközelíti egy felnőttét. A lényeg azonban, hogy a kicsik nem szándékosan vernek le egy poharat. Nem is rosszindulatból tépnek el egy levelet, amit a szülő a keze közelében hagyott.

A szabályok

Családja válogatja, hogy mit tartanak jó és mit rossz dolgoknak, de az tény, hogy az is eltart egy darabig, amíg a gyerek ezeket megtanulja. A szülők elég sokszor mondanak olyat, hogy „ezt nem szabad”, azt pedig „szabad”. Így a gyerek már 1-2 éves korában, akár még a beszéd kialakulása előtt tudja, hogy a szülei minek örülnek és minek nem.

Szabad – nem szabad. Látszólag egyszerű dolgok. Ezek néha ellentmondanak a gyerek érdekeinek, még akkor is, ha sok szabály a gyerek védelmében születik. Ha azt mondod a gyereknek, hogy a „gyufával tilos játszani”, akkor ezzel is komoly veszélytől akarod megóvni.

Egy gyerek annál könnyebben tart be egy szabályt, minél jobban érti, hogy miért hasznos annak a betartása.

Erre szülők néha olyasmit válaszolnak, hogy „Szeretném én azt látni, ahogyan megmagyarázod, hogy aludni menni 10-kor hasznosabb, mint 11 órakor!” Akár ebben is szépen egyetértésre lehet jutni egy gyerekkel, de ennél most fontosabb, hogy a szabályokkal való egyet nem értés arányos a megszegésükre irányuló szándékkal.

A legtöbb gyerek az elején nagymértékben hallgat a szüleire és őszinte. Bár önmagában azért, mert a szülő kijelenti, hogy ezt vagy azt „nem szabad és kész”, a gyerek még nem feltétlen ért egyet azzal a szabállyal. Minél kevésbé ért vele egyet, annál könnyebben szegi meg azokat. Ezért bármilyen szabályt is vezetsz be a családban, jól teszed, ha alaposan elmagyarázod a gyereknek, hogy az miért előnyős, hogyan támogatja a gyerek és a család „túlélését”.

A szabályok megszegése

Mikor is van szükség leginkább arra, hogy a gyerek őszinte legyen? Pontosan akkor, ha nem úgy tesz, ahogyan elvárják tőle, leginkább pedig akkor, ha megszegett valami szabályt.
Amikor a gyerek rossz jegyet hoz haza az iskolából, és arról nem szívesen beszélne a szüleinek, akkor persze nem mindig van egy konkrét szabály, amit a rossz osztályzattal megszegett, hanem egy szülői elvárás az, aminek nem tudott megfelelni.

Az igazmondás oldaláról nézve végül is mindegy, hogy leírt, megbeszélt szabályt sértett, vagy valamilyen ki nem mondott vagy kimondott elvárásnak nem felelt meg a gyerek. A lényeg az, hogy megmondja a apának vagy anyának őszintén, vagy inkább eltitkolja.

Az őszinteség következményei

A gyerekek eleinte szinte mindent megosztanak szüleikkel. Eközben azonban gyűjtik a tapasztalatokat arról, hogy miként reagál apa vagy anya, olyan helyzetekben, amikor számukra nem elfogadható dolog történik.

Vannak szülők, akik szomorúsággal veszik tudomásul a gyerek által elmondott rossz híreket, mások idegesek lesznek, ha a gyerek olyasmit tett, amit tudvalevőleg nem szabad abban a családban. A gyerek például hazahozza az uzsonnáját az iskolából, pedig anyukája minden nap a lelkére köti, hogy meg kell ennie. Ő hazajön, az uzsonna pedig még a táskában. Most mit tegyen?

Ha az uzsonnából korábban még nem volt otthon nagyobb csinnadratta, akkor simán elmondja anyukájának, hogy elfelejtette megenni. Ha viszont már sokszor és jó alaposan leszúrták hasonló dologért, akkor a gyerek megtanulhatta, (valójában persze téves következtetésre jutott,) hogy nem éri meg elmondani az igazat.

Ez a példa megvilágítja azt a szabályt, hogy ha a gyerek őszintén bevall valamit, amit tett, nem tett, vagy rosszul tett, akkor a szülő jól teszi, ha méltányosan áll hozzá ehhez, az ő nézőpontjából negatív esethez, mert különben az ő reakciója a gyerek őszinteségét csökkentheti majd.

Dicsérjük meg egy csínytevésért?

Nem arról van szó, hogy szülőként helyeselni kellene a gyerek szabályszegéseit. Ha a gyerek rossz fát tett a tűzre, akkor kérheted őt arra, hogy hozza helyre. Annak azonban nincs értelme, hogy óriásira nagyítsunk egy hibát, amit elkövetett.

Ha a szülő gyakran túlreagálja azt, amit a gyerek csinált, akkor a gyerek megszokja, hogy őszinteségéért és megbánásáért nem megértést kap, hanem egy számára igencsak stresszes leszúrást.

Erre most néhány szülő azt mondja: De mit csináljak, ha már vagy hússzor elmondtam neki, hogy egye meg az uzsonnát, de újra és újra elfelejti?
Nincs mese, még több információt kell adni a gyereknek arról, hogy ha nem eszik eleget, akkor éhesen nem tud majd figyelni arra, amit tanulnak, ez pedig rosszabb osztályzatokhoz vezethet.

Maradhat becsületes és őszinte gyerek?

Persze lesznek gyerekek, akiknek ötször is megvilágíthatod ugyanazt a szabályt, és mégsem tartják majd be, de ha már nem tartják be, akkor nem jobb mégis, ha őszintén bevallják, mintha titkolnák előtted? Ha nagyon is tudja mi a szabály, de megszegi, és te türelmesen megkérdezed tőle, hogyan tudná jóvátenni, amit csinált vagy nem csinált, akkor a gyerek őszinte maradhat.

Ha viszont a szülő alaposan lehordja a gyereket, és nem kínál neki semmilyen módot arra, hogy helyrehozza, jóvátegye a dolgot, akkor a gyerek megtanulja majd, hogy jobb eltitkolnia azt, aminek a szülei nem örülnének. Ha a szülő vagy pedagógus a testvérek vagy osztálytársak közötti őszinteséget, segítségkérést gyakran árulkodásnak tekintik, akkor ez is csökkentheti az őszinteséget.

Meddig lehet „jóvátenni”?

A jóvátétel lehetőségének felkínálása lehetővé teszi a gyereknek, hogy többé-kevésbé helyrehozza, amit viselkedésével vagy valamilyen hibával okozott. Ha annak ellenére, hogy te, mint szülő újra és újra lehetővé teszed neki, hogy jóvá tegye azt, amit tett, de utána ő újra és újra úgy tesz, ahogyan korábban, akkor emeld a tétet. Ezen itt azt értjük, hogy ha megint ugyanazt követi el, mint korábban, akkor olyat kérj tőle jóvátétel gyanánt, ami mennyiségben vagy minőségben meghaladja azt, amit legutóbb megígért és megtett jóvátétel gyanánt.

Ha például korábban azzal tette jóvá, hogy nem tanult és ezért rossz jegyet kapott, hogy alaposan felkészült, és maga jelentkezett felelésre és kapott egy jobb osztályzatot, akkor most, amikor ugyanolyan hibát követett el, akkor már ne fogadd el, hogy azzal intézze el a dolgot, hogy jelentkezik a tanárnál felelésre és hoz egy jó jegyet. Csináljon valamivel többet, például segítsen más osztálytárásnak vagy saját testvérének megtanulni valamit, ami azoknak rosszul megy.

Büntetés

A büntetés hatásairól egy könyvet is teleírhatnánk. Arról, hogy legtöbbször miért káros a gyereknevelésben. Ha viszont a gyerek minden nap fáradt lenne az iskolában azért, mert éjszaka is számítógépén vagy mobiltelefonján játszana, akkor letilthatnánk a wifi-ről egy időre. Ezt azonban nem nevezném büntetésnek, hanem csak a csere helyreállításának, amin azt értem, hogy ne kedvezzünk extrákkal a gyereknek, ha nem érdemli meg.

A gyereknek szüksége van rád

A gyerekek könnyen őszinték. Ne szoktassuk hát le őket a becsületes hozzáállásukról azzal, hogy mindenért büntetést kapnak. Jól teszed, ha időnként meg is kérdezed, hogy van-e valami, ami a lelkét nyomja. Biztosítsd arról, hogy ha elmondja, nem fogod a fejére olvasni, újra és újra felemlegetni azt, amit tett. Így sem lesz könnyű dolga, hogy elmondjon valamit, amit szégyell!

Ha megtartod a gyerekkel a jó kapcsolatot, ami azt is elviseli, hogy őszintén elmond neked valami kellemetlen dolgot, akkor hozzád tud majd fordulni akkor, amikor valamilyen szerinte megoldhatatlan helyzetbe kerül. Ilyenkor nagy szüksége lehet majd rád, és sokkal jobb, hogy egy felelősségteljes személyre, rád támaszkodhat. Valami alig ismert, laza haver tanácsait megfogadva esetleg még nagyobb bajba is kerülhetne.

Amit kevés szülő tesz meg

Szeretnéd megtartani, vagy növelni az őszinte gyerek beléd vetett bizalmát? Ahhoz majdnem elég egyetlen dolog. Amikor te hibázol vele kapcsolatban, akkor jelezd, hogy helytelenül viselkedtél, és kérj tőle elnézést. Sok szülő azt hiszi, hogy ezzel csökken a tekintélye, pedig ez fordítva igaz.

Ha azt tapasztalja, hogy anya és apa is belátják, ha hibáznak, akkor ő sem ragaszkodik majd „vélt igazságához”. Az őszinte gyerek belátja majd, hogy tévedett valamiben, és nem kell eltitkolnia azt sem, ha véletlenül vagy szándékosan komolyabb hibát vét.

Forrás: www.gyerekneveles.hu


2025. június 24., kedd

Hány éves kortól vigyük a gyereket anyajegyszűrésre? Az orvos elmondja.


Amikor anyajegyszűrésről van szó, legtöbben a felnőttek anyajegyeinek ellenőrzésére gondolnak. De vajon gyerekeknél, fiataloknál nem fontos az anyajegyszűrés?

Mikortól érdemes elvégezni az önvizsgálatot? Milyen rizikófaktorok érintik a gyerekeket? Ezekre a kérdésekre válaszolt dr. Borbola Kinga, az Anyajegyszűrő Központ bőrgyógyásza, klinikai onkológus.

Minél előbb el kell kezdeni az ellenőrzést

Bár az igaz, hogy minél idősebb valaki, annál nagyobb a rizikója a bőrráknak, mindenképpen le kell szögezni, hogy ez a betegség bármely életkorban kialakulhat. Ez azt jelenti, hogy akár gyerekeknél is – igaz, nagyon ritkán. A melanóma pedig – amely a legveszélyesebb bőrrák típusok közé tartozik – az a daganat, amelyet leggyakrabban diagnosztizálnak tinédzsereknél és fiatal felnőtteknél.

Számos nemzetközi szervezet ezért azt ajánlja, hogy az első anyajegyszűrést 20 éves kor körül már mindenképpen érdemes megejteni. Ezek után pedig az onkodermatológus által ajánlott fél-, egy évente ajánlott ismételni azt, miközben havonta egyszer otthon is fontos önellenőrzést végezni. Ugyanakkor a bőrrákszűrések gyakoriságát és az első szűrés időpontját a rizikófaktorok jelenléte is befolyásolja. Például, ha valaki egy új, gyanús képletet, anyajegyet vesz észre magán vagy változást tapasztal a már meglévőben (esetleg mindezt egy szülő tapasztalja a gyereknél), mindenképpen orvoshoz kell fordulnia, függetlenül az életkorától. Azzal is számolnia kell, hogy a 20 éves korban történő első szűrés csak az átlagos kockázatú személyekre igaz, ha magas kockázattal lehet számolni, már fiatalabb életkorban is rendszeres anyajegy ellenőrzésre van szükség.

Milyen rizikófaktorokkal kell számolni?

A bőrrák jellemzően az évekig tartó napsütésnek vagy UV sugárzásnak kitett területeken alakul ki. UV sugárzást bocsát ki a szolárium is, ami károsítja a bőrsejteket és olyan mutációkat hozhat létre a DNS-ben, amelyek bőrrákhoz vezetnek. Tehát az évek során összeadódó UV terhelés, a leégések száma és az anyajegyek száma alapvetően növeli a rosszindulatú bőrdaganatok kialakulásának esélyét. A gyermekkorban elszenvedett hólyagos égések szintén hozzájárulnak a rizikóhoz. Ha valaki 5 vagy több hólyagos égést szenved el 15-20 éves kora között, közel 80%-kal növeli a melanóma kifejlődésének kockázatát és 68%-kal a más típusú bőrrákok (basalioma és laphámrák) rizikóját.

További rizikófaktorokat is érdemes tekintetbe venni:

- világos bőrszín,

- szőke vagy vörös hajszín,

- zöld vagy kék szemszín,

- gyorsan leégő vagy szeplősödő bőr,

- néhány nagyméretű, vagy sok kisebb méretű anyajegy,

- bőrrák megelőző állapot (aktinikus keratózis) megléte,

- sok szabadban töltött idő.

Ha pedig a családban az elsőfokú rokonoknál (szülő, testvér, gyerek) már volt bőrrák, mindenképpen ellenőriztetni kell a családtagokat is, függetlenül az életkoruktól.

Mit kell figyelni önellenőrzéskor?

"A rendszeres évenkénti, bizonyos esetekben félévenkénti anyajegyszűrés mellett nagyon fontos a havi önellenőrzés is" – hangsúlyozza dr. Borbola Kinga, az Anyajegyszűrő Központ bőrgyógyásza, klinikai onkológus. – Ilyenkor fel kell figyelni minden változásra, mint például a szín, a határok megváltozása, viszketés, kisebesedés, vérzés, és ha ilyet tapasztalunk, bőrgyógyászhoz kell fordulni. (Bár az normális, ha az anyajegyek mérete szép lassan, a gyerekkel együtt nő.) Ugyancsak törekedni kell a rizikófaktorok kiküszöbölésére, elsősorban a fényvédelemre. Ki kell mondani, hogy a barnulás nem az egészség, hanem a bőr védekezésének jele, tehát lehetőleg csak a reggeli és délutáni, esti órákban ajánlatos nyáron szabadban tartózkodni és már tavasztól fontos a fényvédő termékek használata, a szabadon lévő testrészek fedése. Ha pedig valaki a rizikócsoportba tartozik, évente iktasson be egy anyajegyszűrést.

Mikor kell az anyajegyeket eltávolítani?

A legtöbb anyajegy ártalmatlan, és nincs szükség eltávolításra. Ha olyan anyajegye van, amely melanóma kialakulásának gyanúját mutatja, orvosa azt eltávolítja. Az olyan anyajegyek, amelyek folyamatos irritációnak vannak kitéve (például a fehérnemű vagy más ruhadarab dörzsölésének), szintén eltávolíthatók. Esztétikai okokból olyan anyajegy eltávolítására is van lehetőség, amelynek az elhelyezkedése vagy a mérete zavarja.

Forrás: www.egeszsegkalauz.hu


2025. június 23., hétfő

A Harry Potteren túl: ezt olvassa a gyerek a nyári szünetben


Ránk szakadt a nyári szünet, a gyereket pedig le kell foglalnunk valahogy. Ez mindig nagyon nehéz, de az iskolásoknál működhet az a tipp, ami annak idején nálunk is bevált: az olvasás.

Sok szülő felhorkan, hiszen úgy tűnik, az igazi, kézzel fogható könyvek és a csendes olvasás a múlt századba emigrált, hogy soha többé vissza se jöjjön. A mai gyerekek nem könyvtárba járnak, hanem okostelefonért, tabletért, laptopért nyúzzák a szüleiket, és a neten lógnak, de még ott is videókat, rövid klipeket néznek, a hosszabb szövegeknek neki sem veselkednek. De azért nincs minden veszve, némi furfanggal újra meg tudjuk szerettetni az olvasást a gyerekekkel.

Az olvasás egyik akadálya: a szövegértelmezés

Nagyon nehéz az olvasást népszerűsíteni egy olyan korban, amelyben az általános iskola első két évében nem feltétlenül a legjobb módszerekkel tanítják a gyerekeket írni, olvasni, szöveget értelmezni. Időt sem hagynak rá annyit, mint a mi időnkben, karácsonyra olvasni kell sok helyen, ha a fene fenét eszik is, szegény gyerekek meg pont ott maradnak le, ami a lényeg lenne.

Megtanulják dekódolni az ábécét és össze tudják olvasni, ki tudják mondani a hangokat, de ez nem jelenti azt, hogy meg is jelenik egy belső kép a fejükben az olvasott szóról, szövegről.

Azaz mechanikusan, mint egy számítógép megfejtik ugyan az írást, olvasást, de a szövegértelmezésük igen gyenge.

Már a mostani kamaszoknál megfigyelték ezt a folyamatot a tanítók és a szülők: a jó módszer és a türelem hiánya miatt, no meg a felgyorsult világnak és az internethasználatnak köszönhetően a gyerekek agya nehezebben alakítja ki azt a belső fantáziaképet, ami magát az olvasást élménnyé teszi. Hiszen amikor mi, felnőttek a szövegen haladunk a szemünkkel, belül egy, a könyv által írt és saját fantáziánkból szőtt világba csöppenünk, és ha ez a belső mozi elég izgalmas, akkor gondoljuk azt, hogy egy könyv jó.

Azok az iskolások, akiknél ez a belső kép részlegesen vagy alig alakul ki, nem értik, mégis miért vegyék kezükbe mondjuk az Egri csillagokat, mikor tele van apró betűkkel, amin fárasztó átrágni magukat. Ők nem képzelik magukat Gergely vagy Vica helyébe, nem rettegnek Jumurdzsáktól, nem kaszabolják a törököt képzeletben, csak dekódolnak. Az meg unalmas.

A régi könyvek veszte

Elérkeztünk a mai gyerekek olvasási szokásainak másik rákfenéjéhez, a könyvekhez. Az általános iskolák egy része egyáltalán nem halad a korral, ahogy a tanterv sem, és ugyanazokat a kötelező olvasmányokat sózzák rá a kicsikre, amiket annak idején ránk is.

Csakhogy harminc meg negyven évvel ezelőtt a világ, amiben éltünk, hasonló tempóban hömpölygött, mint a sok oldalnyi tájleírással, a paraszti élet kemény valóságával vagy a szegénységgel foglalkozó könyvek. Képesek voltunk azonosulni a szereplőkkel, így a történetüket kicsit a magunkénak éreztük.

De melyik gyerek figyeli a madarakat vagy a rókákat órákon keresztül csendben fekve a mezőn, hogy aztán este ugyanilyen jól szórakozzon Fekete István valamelyik ifjúsági regényén?

Állatokat maximum az állatsimogatóban, vadasparkban látnak, vagy ha látogatóba mennek a nagyszülőkhöz vidékre. A mai gyerekek nem úgy unatkoznak, ahogy mi, akik a nyári melegben szálló por illatára is emlékszünk, ami a meztelen lábunk alatt szállt fel séta vagy egyszerű piszmogás közben.

Nem építenek wigwamot és falják Karl May-t, akit évtizedeken át May Károlynak hazudtak, vagy veszik elő Verne Gyula kalandos műveit. Őket influenszerek, youtuberek, podcasterek, sztárok veszik körbe az interneten, az utazás repülőn történik vagy autóval, a szekér szó jelentését meg kell nekik magyarázni. Hogyan várjuk, hogy élvezettel olvassák a régi idők pöttyös, csíkos, poros műveit?

A megoldás: a gyerek azt olvassa a nyári szünetben, ami illik hozzá.

Ha azt szeretnénk, hogy a gyerekünk olvasó emberré váljon, a példamutatáson túl be kell vezetnünk egy általa nem ismert világba. El kell vinnünk olyan gyerekkönyvtárba, ahol dolgoznak azon, hogy a könyvek izgalmasak legyenek, az olvasás pedig menő kihívás.

Limitáld a telefonozást!

Nem szabad okostelefont adnunk a gyerek kezébe nagyjából 12 éves koráig, vagy csak napi egy órára korlátozni a használatát. Ne hagyjuk, hogy rászokjon arra a fényerőre, sebességre, könnyű megértésre, mert az mindig könnyebben fogyasztható, mint az olvasás.

Okostelefon és tablet nélkül megőrizhetünk valamit abból a belső, békés lassúságból, amire a könyvforgatáshoz szükség van.

Meséljünk sokat, ezzel is segítve a belső kép kialakulását, a fantázia fejlődését. De ami a legfontosabb: keressünk olyan könyveket, amelyek a mai gyerekeknek szólnak. Ha ezek képes-szöveges könyvek vagy képregények, akkor azokat. Olyan művekre lesz szükségünk, amelyek rezonálnak a mai gyerekek érzelmeivel, vágyaival, gondolataival, amelyekben közvetlen a nyelvezet és sok a humor. A kisebbeknek az is fontos, hogy színesek, érdekesek legyenek a rajzok és megfelelően nagy a sortávolság.

Nem is könyvet, alternatív világot keresünk

S persze számít a világ is, amit ábrázolnak. Nem véletlen, hogy az alkar vastagságú Harry Potter könyvek egy egész generációt hoztak vissza az olvasáshoz, míg ugyanezt Mikszáthtal nem lehetett volna elérni. Nagyon sok gyerek Rowlingon kívül nagyjából mást nem is hajlandó könyvként kezelni, pedig ha szétnézünk a könyvpiacon, sok hasonlót találunk. Szinte minden problémára, érzelemre találunk könyvet, kezdve Cidrimókussal, vagy a Mit keres Jakab az ágy alatt? című művel, ezek a félős gyerekeket kuncogtatják meg.

A kislányok könnyen azonosulnak Borival, aki pont olyan kalamajkákba keveredik, mint ők, a fiúknak pedig ott a sok varázsvilág vagy a modern világot elmagyarázó Hogyan működik? könyvek. Azok is sikert aratnak, amelyeket varázslámpával, kihajtható részekkel, kis naplóval bolondítanak meg, ezek képesek felkelteni a gyerekek érdeklődését és segítenek megszeretni az olvasást.

Ha aztán ezt elértük, utána már csak arról kell gondoskodnunk, hogy mindig az életkorhoz, élethelyzethez igazodó könyvek legyenek a gyerek keze ügyében. Lehet, hogy ezek vámpírosak lesznek vagy fantáziavilágokat, romantikus történeteket kínálnak, de ez nem a sznobizmus helye, arra ráérünk a kamaszkorban. Ettől persze nem fogják a gyerekek az egész nyári szünetet a szobában kuksolva, csendes olvasással tölteni, de legalább ez is egy lehetőség lesz a szórakozásra. Egy nagyon fontos lehetőség.

Forrás: www.noklapja.hu


Egyre több gyerek küzd beszédfejlődési zavarral - Akár több évnyi különbség is lehet az azonos korú gyerekek beszédfejlettsége között

Egyre gyakrabban találkoznak a pedagógusok olyan gyerekekkel, akik nem tudják megfelelően kifejezni gondolataikat, hiányos a szókincsük, az új kifejezéseket pedig nehezen tudják befogadni. A probléma mögött különféle okok állnak, ám a szakemberek arra hívják fel a figyelmet, hogy a beszédfejlődés legfőbb motorja az otthoni beszélgetés, meseolvasás, mondókázás - vagyis nem mindegy, letesszük-e vacsora közben a telefont. 














„A pedagógusok tapasztalatai és a kutatások is azt mutatják, hogy az óvodába, majd iskolába lépő gyerekek igen nagy részénél fedezhetünk fel olyan zavarokat, amelyek a kommunikációjukon, a beszédükön és a beszéd megértésén is nyomot hagynak” – mondja Dr. Gasparicsné dr. Kovács Erzsébet, a pedagógusokat és segítő szakembereket képző Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója, kiemelve: ezek a problémák komoly hatással lehetnek az iskolai előrehaladásra, hiszen az írás és az olvasás elsajátításának alapja a megfelelő beszédészlelés és beszédprodukció.

A nemzetközi kutatások valóban azt jelzik, hogy világszerte növekszik a beszédfejlődési zavarok előfordulása, amelyek messze túlmutatnak a logopédiai zavarokon. „Az óvodapedagógusok többek között azt tapasztalják, hogy a gyerekek egy része nem tudja megfelelően kifejezni a gondolatait, szándékait, nincsenek meg az ehhez szükséges nyelvi eszközei. Gyakran találkozunk az óvodában és az iskolában azzal, hogy hiányos a gyerekek szókincse, nem ismerik a szavak szinonimáit, az adott beszédhelyzetben nem az odaillő kifejezéseket használják. Sokszor észrevesszük, hogy a versek, mesék új szavait nem tudják szócsaládhoz kötni, ami arra vezethető vissza, hogy nem elég fejlett a nyelvi asszociációs képességük” – magyarázza a szakember. Hozzáteszi: az azonos korú gyerekek beszédfejlettsége között akár több évnyi különbség is lehet, ez pedig komoly kihívás elé állítja az óvodapedagógusokat és a tanítókat. 

Mennyit beszélgetnek a szülők a gyerekekkel? 

A probléma mögött különféle okok állnak, ám a szakemberek egyetértenek abban: az anyanyelv-elsajátítás a családban kezdődik, és ha egy gyereknél nincs speciális probléma, a beszédfejlődés legfőbb motorja az otthoni beszélgetés, meseolvasás, mondókázás. Vagyis nem mindegy, mennyit beszélgetnek a szülők a gyerekekkel.

„A genetikai tényezők mellett már a születéstől kezdve óriási jelentősége van annak, milyen kommunikáció zajlik a családban, valóban meghatározó az a minta, amit a szülők nyújtanak”– mondja Dr. Gasparicsné dr. Kovács Erzsébet.   

Csakhogy arra számos kutatás rávilágított, hogy a megnövekedett képernyőidő csökkenti a családi beszélgetések gyakoriságát és hosszát. Az elmúlt években több nemzetközi felmérés azt mutatta, hogy a szülők naponta átlagosan fél-háromnegyed órát beszélgetnek a gyerekeikkel – ám egy korábbi kutatás szerint naponta mindössze 5-6 percben hallgatják és osztják meg egymással gondolataikat, érzéseiket, vagyis folytatnak „valódi” beszélgetést. Egy 2025-ös tanulmány egy másik tendenciára is rámutatott: a brit családok negyede már nem beszélget vacsora közben, helyette az asztalhoz is magukkal viszik a telefonjukat – pedig a megkérdezett gyerekek 82 százaléka vágyna arra, hogy vacsora közben elmesélhesse aznapi élményeit. 

Mese, mondóka, játék

„A hétköznapi kommunikáció mellett óriási jelentősége van az irodalomnak is. A jól megválasztott mesék komplex módon hatnak a gyerekekre, a mondókák és a versek hangzása, a rímek, a ritmus, a dallam, az érdekes vagy éppen egybecsengő szavak, a hangok játékossága pedig megragadja a figyelmüket” – mondja az Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója, kiemelve: ezek a műfajok éppen ezért a bölcsődében, az óvodában és az iskolában is főszerepet kapnak. 

A főiskolán a leendő csecsemő- és kisgyermeknevelőket, óvodapedagógusokat, tanítókat felkészítik arra is, hogyan tudják felmérni a gyerekek beszédfejlődésének ütemét, és milyen differenciált, egyénre szabott tevékenységekkel tudják hatékonyan segíteni a fejlődésüket. „Az óvodapedagógusnak készülő hallgatóinktól például azt kértük, állítsanak össze anyanyelvi játékokból gyűjteményt, amelyben légzőgyakorlatokkal, az arcizmokat és a nyelvet erősítő, valamint a szókincs bővítését és a mondatalkotás gyakorlását célzó játékokkal is segítik a gyerekeket a tisztább artikuláció elsajátításában, illetve a változatos nyelvhasználat kialakításában, ezzel is felkészülve az iskolára” – magyarázza a szakember, hozzátéve: hallgatóik így gazdag módszertani gyűjteménnyel indulhatnak el a pályán.

 

 

 

Forrás:https://www.csaladinet.hu

Nyitókép: Shutterstock

 

 

 


2025. június 18., szerda

Strandröplabda: edzés és remek kikapcsolódás is egyben



Ha ezen a nyáron szeretnéd formában tartani magad, csak ragadj meg egy labdát és engedd ki a gőzt a homokban! A strandröplabda nemcsak nagyszerű teljes körű testedzés, hanem rendkívül jó kikapcsolódási lehetőség is.

A strandröplabda erősebbé, hajlékonyabbá tesz és remek formába hoz. Strandröplabdázás közben folyamatosan új kihívások elé kerülsz: fizikailag, mentálisan, sőt érzelmileg is. Nemcsak a karokat és a vállakat edzi, hanem a lábadat is. Mivel a homok egyenetlen és puha, az egyensúly megőrzése játék közben nagyobb erőfeszítést kíván. Az eredmény: gyönyörű hasizmok, feszes lábak.

A homokon való futás, ugrálás olyan igénybevétel, amivel sehol máshol nem találkozhatunk. Gyakorold a homokban való mozgást! Fuss rövid, majd hosszabb távokat a homokban!

Bár biztosan azt gondolod, hogy a röplabdát a magas embereknek találták ki, a valóságban nem csak a magasság számít, a technika, az ügyesség, a taktika és a csapatjáték legalább annyira fontosak.

Strandröplabda szabályok - Strandröplabda pálya

A hivatalos strandröplabdát négyen játsszák, egy csapat tehát két főből áll. A strandröplabda pálya 8x16 méteres téglalap, amit homok borít.

A férfi röplabdaháló magassága 2,43 méter, a női röplabdaháló magassága 2,24 méter magas lehet.

A labdát maximum három érintéssel kell a hálón átjuttatni úgy, hogy nem érhet talajt a saját térfelünkön, hiszen éppen az a cél, hogy a labda az ellenfél térfelén essen le a földre, ekkor jár nekünk egy pont.

Mivel itt csak két játékos van, jóval többet kell vetődni, ezért a szabályok nem tiltják, ha valaki a képzeletbeli középvonalon átnyúlva, az ellenfél térfelén ér földet.

A röplabdát 21 pontig játsszák.

Ennyit a hivatalos szabályokról. Természetesen nem kell azokhoz ragaszkodni, kedvetek szerint alakíthatjátok a csapat létszámát és a szabályokat.

Szerencsére ma már a legtöbb strandon található röplabda pálya, úgyhogy legközelebb, ha épp a strandon vagy, gyerünk, állj össze a haverokkal, a barátokkal, a családdal, alakítsatok két csapatot vagy hívjatok ki másokat, és már mehet is röpi!

A strandröplabda 7 előnye:

1. Megállás nélkül végzel erőnléti edzést

Strandröplabdázás közben az egész testedet, de különösen a lábizmokat nagyon keményen megdolgoztatod, a homokban ugyanis minden lábmozdulathoz sokkal nagyobb erőkifejtésre van szükség, mint kemény talajon. Ugrálj sokat a homokban, és a lábaid sokkal erősebbek lesznek!

2. Minden rajtad és a társadon múlik

Szerválsz, blokkolsz, védekezel, passzolsz, ütsz és fedezel. És mindezt jól kell csinálnod. Minden rajtad és a társadon múlik. A röplabdában sok gyakorlással, sokat fejlődhetsz: gyakorold azt, amiben nem vagy még túl jó!

3. Elképesztő formába kerülsz

Biztos láttál már strandlabda játékost! Ők mind szuper karcsúak, igaz? Nos, ez tényleg nem csoda és nem csak a profik kiváltsága. A puha, süppedő homokban végzett folyamatos lábmunka, kigyorsítások, guggoláshoz hasonló mozdulatok, felugrások biztosítják a gyors és hatékony alakformálást.

A játék közben a tüdő, a szív és az izmok szinte teljes kapacitással dolgozhatnak. Ez az állandó mozgás a testet elképesztő formába hozza. Egy intenzív strandröplabda meccsen, óránként körülbelül 600 kalóriát égetsz el! Ezen kívül megerősödik a szív- és érrendszered is, nő az állóképességed.

4. Ritkán sérülsz meg

Az egyik legnagyobb előnye a strandröplabdának, hogy nincs fizikai kontakt a játékosok között és amennyiben a homokban elesel, a homok csillapítja az esés erejét. A homok megkíméli az ízületeket, nem úgy, mint egy kemény felület. A strandröplabdában a strandröplabda is puhább.

Amikor strandröplabdázol, sokkal változatosabb mozgásokat és technikákat kell alkalmaznod, szemben a teremröplabdával, ahol a mozgásod sokkal helyhez kötöttebb és ismétlődőbb jellegű.

5. Szuper hajlékony és rugalmas leszel

Ahhoz, hogy a labdajáték közben ne essen le nálad és átjuttasd a háló felett az ellenfél térfelére vagy a társadhoz üsd a labdát, játékhelyzettől függően guggoló vagy félguggoló mozdulatokra, felugrásra vagy nyújtózó mozdulatra lesz szükséged. Ezáltal sokkal rugalmasabb leszel, nő a hajlékonyságod.

6. Új barátokat szerezhetsz

A strandokon vagy a tengerparton pillanat alatt kialakulnak spontán meccsek, így egyedül vagy többedmagaddal idegenekhez is csatlakozhatsz, ezáltal új barátokat szerezhetsz. A közösségben végzett tevékenységnek összekovácsoló ereje van és segít a kapcsolatok elmélyítésében.

7. Segít fejleszteni a szem-kéz koordinációt

A röplabdában minden az időzítésről szól. A repülő labdát folyamatosan figyelni kell játék közben, hogy pontosan tudd, mikor kell lendítened a karodat. A labda mozgását nemcsak szemmel, hanem egész testtel is követned kell játék közben, ebből fakadóan a játék egyszerre fejleszt mentálisan és fizikálisan is. 

Aki a futást vagy más magányosan űzhető sportot unalmasnak talál, de nem szeretne lemondani a rendszeres testedzésről, sokat profitálhat a röplabdázás előnyeiből. A rendszeres vagy alkalmi strandröplabdázás egészséges táplálkozással kiegészítve, látványosan hozzájárul fizikai erőnlétünk és általános egészségi állapotunk megőrzéséhez.

Hány éves kortól lehet elkezdeni a röplabdázást?

A gyerekeknek 8-10 éves kortól érdemes elkezdeni röplabdázni. Előnyben vannak azok a gyerekek, akik előtte valamely más sportot is űztek már (például foci vagy úszás).

A röplabda előnyei a gyerekeknek:

1. Csapatmunka és szocializálódás

2. Jót tesz a gyerekek egészségének, javítja a testtartást is.

3. Megtanítja a gyerekeknek a munkamorált, a felelősségtudatot, a fegyelmet és a kitartást.

4. Az egyik legmegfizethetőbb sport. Csak egy jó sportcipőre van szükség és egy röplabdára.

5. Megtanítja a gyerekeket, hogyan kell biztonságos módon elesni.

6. A röplabda jóval veszélytelenebb, mint sok más csapatsport.

Melyik gyereknek nem ajánlott a röplabdázás?

Mint minden fizikai sport, úgy a röplabdázás is igénybe veszi a testet. Éppen ezért bizonyos (gyerekkorban szerencsére ritkán előforduló) egészségügyi problémával küszködő gyerekeknek sajnos egyáltalán nem ajánlott a röplabdázás. Ilyen problémák a gerincoszlop nyaki szakaszának instabilitása, a krónikus szívbetegségek, illetve a mozgásrendszer betegségei. (Természetesen ezek az ajánlások a felnőttekre is vonatkoznak.)

Ha a gyermeked ezekkel vagy hasonló jellegű betegségekkel él együtt, akkor elengedhetetlen kikérni egy orvos szakvéleményét arról, hogy játszhat-e vagy sem.

Bizonyos esetekben van, hogy a röplabdát kifejezetten ajánlják a szakorvosok azoknak a gyerekeknek, akiknek például javítaniuk kellene a testtartásukon.

Mi a különbség a röplabda és a strandröplabda mögött?

A röplabdázás nem csupán egy remek sport, ami az egész testet átmozgatja, hanem remek kikapcsolódás is azoknak, akik kedvelik a csapatjátékot és az aktív időtöltést.

A strandon játszott röplabdának számos további előnye van. Egyrészt a „sima” röplabdához képest intenzívebb, másrészt a szabad levegőn végzett csapatjáték mentálisan is jobban formába hoz, harmadrészt fizikailag is erősebbé, rugalmasabbá tesz, és bomba formába hoz.

Forrás: www.ertekmarket.hu


Főzött gyurma 1.









Hozzávalók:
  • 20 dkg liszt,
  • 10 dkg só,
  • 2 kk citromsav,
  • 1 ek étolaj,
  • 3 dl víz,
  • ételszínezék több színben.

 

Az elkészítés menete:

Egy serpenyőbe öntöm a vizet, és a felmelegítem. Melegedés közben hozzáadom a sót, étolajat, citromsavat, amíg azok el nem olvadnak. Leveszem a tűzről, és hozzáadom a lisztet.


2025. június 17., kedd

Az úszás jelentősége gyermekkorban


Az úszás az ember számára egyike a létező legegészségesebb mozgásformáknak. Jótékony hatásairól rengeteget lehetne írni. Minél fiatalabb korban kezdjük el, annál több előnyét élvezhetjük később. Az úszás igazi, biztosan megtérülő hosszútávú befektetés az egészségünkbe, ha minőségi életet szeretnénk élni. Most kiderül, miért is jó kora gyermekkorban megismerkedni vele.

Az úszás bizonyos szempontból olyan, mint futni, vagy biciklizni. Könnyen megtanulható, és sosem lehet elfelejteni. A gyerekek minden újdonságba lelkesebben vetik bele magukat, a kudarc nem zavarja őket annyira, mint minket, felnőtteket. Nagyon fontos, hogy már gyermekkorban elkezdjenek rendszeresen mozogni. Ha sportolni járnak iskola mellett, hatalmas előnnyel indulnak az életben, hiszen számos pozitív hatása ismert. Nos, nézzük, miért érdemes beíratni úszásra a gyerkőcöket?

Szerintem az életben a legfontosabb dolog az egészségünk, ami már önmagában elég, hogy elkezdjünk úszni. Az úszás az egyik legegészségesebb sport az összes közül. Egy azok közül, amivel a legtöbb kalóriát égetjük, az egész testet átmozgatja. Edzi a tüdőt, szívet és eközben még az ízületeket is kíméli. Azonban mindez csak akkor igaz, ha megfelelő technikát alkalmazunk.

Az ember fokozatos átalakuláson megy keresztül egész életében. Gyermekkorban nagyon gyorsan fejlődik a testünk, éppen ezért nem mindegy, mivel tölti a gyerek az iskola mellett a szabadidejét. Az úszás az egyetlen sportág, amely szinte az összes izmot igénybe veszi, emellett légzésszabályozásra is kényszerít. Befolyásolja az egész szervezet működését, a szív- és érrendszer, a légzőrendszer működését, az anyagcsere-folyamatokat is segíti. Javul  tőle a szervezet oxigénellátása, emellett a szellemi teljesítményt is fokozza. Az úszás során a felső, és alsó testfélre egyforma mennyiségű terhelés hárul, nem hiába az úszás az egyik sport, amivel a legtöbb kalóriát égetjük el. Úszás közben fokozódik az endorfintermelés, tehát boldogsághormont szabadít fel, valamint csökkenti a stresszt. Az ember, ha már gyermekkorában ezt a sportot választja, és élsportolóként folytatja, a teste teljesen át fog alakulni. Izomfelépítése, magassága jóval eltérőbb lesz, mint az átlagembereknek, akik soha nem sportoltak. Nő a csontok szilárdsága, teherbíró képessége. Nagyon sok olyan embert ismerek, akik rendszeresen úsztak, és idős korukra erősebb, teherbíróbb csontozattal rendelkeznek, mint azok, akik nem sportoltak.

Gyermekkorban, sportolás közben könnyebben tanulják meg a stresszes helyzetek elviselését, és könnyebben is szocializálódnak, mivel nem csak az iskolában vannak közösségben, hanem azon kívül egy másik csapat tagjai is. Tehát nem csak testi, de szellemi fejlődést is biztosít! Mint minden sport, az agyra is kiváló hatást gyakorol. A rendszeresen sportoló gyermekek nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak az iskolában is. Azok a gyerekek, akik rendszeresen járnak úszóedzésre, sokkal nyugodtabban viselkednek a tanórákon, fegyelmezettebbek, kitartóbbak az unalmasabb témaköröket illetően is. Figyelmük sokkal tovább fenntartható, mint nem sportoló társaiknak.

Sok sportoló maximalista, hiszen hozzászokott, hogy ha valamit el akar érni, azért küzdeni kell, és keményen edzeni. Így van ez a civil életben is, mondjuk az iskolai teljesítményt nézve. Sok sportoló kiválóan végzi el a tanulmányait, amellett, hogy élsportoló. Miért? Edzés közben a test elfárad ugyan, de az agy kitisztul, mondhatni feltöltődik, és mikor tanulni kell, csak az adott feladatra tud koncentrálni. Éppen ezért igaz, hogy kevesebb ideje van tanulásra a sport mellett, de abban a kis időben annál hatékonyabban végzi el a kapott feladatot.

A sport hatalmas állóképességet ad az embernek, felnőtt korában kitartóbb lesz az élet minden területén, megtanulja, hogy ha valamit el szeretne érni azért igenis meg kell küzdeni. Az iskola mellett tartozik valahová, egy csapat vagy egyesület tagja is, és ez nagyon fontos, mivel sok tinédzser kallódik el, nyúl cigarettához, alkoholhoz, vagy drogokhoz, mivel szabadidejében nincs semmi elfoglaltsága, nincs célja. De ha a sport figyelemre tanít, motivál, célt ad a fiataloknak, akkor arra koncentrálnak, és nem kell pótcselekvés, kellőképpen le lesznek terhelve az edzések által.

Nagyon sok munkáltató jobban szereti alkalmazni a sportolókat, mivel kitartóbbak, pontosabban dolgoznak, a különbség itt is megmutatkozik.
Összességében, ha már gyermekkorban úszni küldjük a csemetét, még ha nem is lesz olimpiai bajnok, de hatalmas ajándékot adunk számára. Egy kiegyensúlyozott, kitartó és egészséges felnőtt lesz, aki mindig szeretni fogja az úszást, illetve az élete részévé fog válni a sport. Sajnos, ebben a kütyükkel teli világban újra meg kell tanítanunk a gyerekeknek, hogy mozogni igenis jó dolog. Csapatban dolgozni, tartozni valahová, emellett barátokra lelni. Az edzés pozitív hatásai az egész életüket végigkísérik majd. Megtanítják a gyerekeket szabályok betartására, és követésére, konfliktushelyzetek megoldására, a kudarcok leküzdésére. Az egyik legfontosabb lecke, amit a sport megtaníthat a gyerekeknek, hogy képesek legyenek hinni önmagukban, és magabiztosak legyenek az élet minden területén!

Forrás: www.buborekok.hu


Őszinte gyerek – Maradhat az?


Melyik szülő nem szeretné, hogy csemetéje becsületes és őszinte gyerek legyen? Hogyan őrizhetjük meg azt, hogy bízhassunk a gyerek szavában?

Amikor a gyerek megteszi az első lépéseket, néha lever vagy kiborít valamit. A szülők ilyenkor nagyon türelmesek, mert tudják, hogy a gyerek még csak most tanulja irányítani a testét. Eltart egy darabig, mire a gyerek mozgásának koordinációja megközelíti egy felnőttét. A lényeg azonban, hogy a kicsik nem szándékosan vernek le egy poharat. Nem is rosszindulatból tépnek el egy levelet, amit a szülő a keze közelében hagyott.

A szabályok

Családja válogatja, hogy mit tartanak jó és mit rossz dolgoknak, de az tény, hogy az is eltart egy darabig, amíg a gyerek ezeket megtanulja. A szülők elég sokszor mondanak olyat, hogy „ezt nem szabad”, azt pedig „szabad”. Így a gyerek már 1-2 éves korában, akár még a beszéd kialakulása előtt tudja, hogy a szülei minek örülnek és minek nem.

Szabad – nem szabad. Látszólag egyszerű dolgok. Ezek néha ellentmondanak a gyerek érdekeinek, még akkor is, ha sok szabály a gyerek védelmében születik. Ha azt mondod a gyereknek, hogy a „gyufával tilos játszani”, akkor ezzel is komoly veszélytől akarod megóvni.

Egy gyerek annál könnyebben tart be egy szabályt, minél jobban érti, hogy miért hasznos annak a betartása.

Erre szülők néha olyasmit válaszolnak, hogy „Szeretném én azt látni, ahogyan megmagyarázod, hogy aludni menni 10-kor hasznosabb, mint 11 órakor!” Akár ebben is szépen egyetértésre lehet jutni egy gyerekkel, de ennél most fontosabb, hogy a szabályokkal való egyet nem értés arányos a megszegésükre irányuló szándékkal.

A legtöbb gyerek az elején nagymértékben hallgat a szüleire és őszinte. Bár önmagában azért, mert a szülő kijelenti, hogy ezt vagy azt „nem szabad és kész”, a gyerek még nem feltétlen ért egyet azzal a szabállyal. Minél kevésbé ért vele egyet, annál könnyebben szegi meg azokat. Ezért bármilyen szabályt is vezetsz be a családban, jól teszed, ha alaposan elmagyarázod a gyereknek, hogy az miért előnyős, hogyan támogatja a gyerek és a család „túlélését”.

A szabályok megszegése

Mikor is van szükség leginkább arra, hogy a gyerek őszinte legyen? Pontosan akkor, ha nem úgy tesz, ahogyan elvárják tőle, leginkább pedig akkor, ha megszegett valami szabályt.
Amikor a gyerek rossz jegyet hoz haza az iskolából, és arról nem szívesen beszélne a szüleinek, akkor persze nem mindig van egy konkrét szabály, amit a rossz osztályzattal megszegett, hanem egy szülői elvárás az, aminek nem tudott megfelelni.

Az igazmondás oldaláról nézve végül is mindegy, hogy leírt, megbeszélt szabályt sértett, vagy valamilyen ki nem mondott vagy kimondott elvárásnak nem felelt meg a gyerek. A lényeg az, hogy megmondja a apának vagy anyának őszintén, vagy inkább eltitkolja.

Az őszinteség következményei

A gyerekek eleinte szinte mindent megosztanak szüleikkel. Eközben azonban gyűjtik a tapasztalatokat arról, hogy miként reagál apa vagy anya, olyan helyzetekben, amikor számukra nem elfogadható dolog történik.

Vannak szülők, akik szomorúsággal veszik tudomásul a gyerek által elmondott rossz híreket, mások idegesek lesznek, ha a gyerek olyasmit tett, amit tudvalevőleg nem szabad abban a családban. A gyerek például hazahozza az uzsonnáját az iskolából, pedig anyukája minden nap a lelkére köti, hogy meg kell ennie. Ő hazajön, az uzsonna pedig még a táskában. Most mit tegyen?

Ha az uzsonnából korábban még nem volt otthon nagyobb csinnadratta, akkor simán elmondja anyukájának, hogy elfelejtette megenni. Ha viszont már sokszor és jó alaposan leszúrták hasonló dologért, akkor a gyerek megtanulhatta, (valójában persze téves következtetésre jutott,) hogy nem éri meg elmondani az igazat.

Ez a példa megvilágítja azt a szabályt, hogy ha a gyerek őszintén bevall valamit, amit tett, nem tett, vagy rosszul tett, akkor a szülő jól teszi, ha méltányosan áll hozzá ehhez, az ő nézőpontjából negatív esethez, mert különben az ő reakciója a gyerek őszinteségét csökkentheti majd.

Dicsérjük meg egy csínytevésért?

Nem arról van szó, hogy szülőként helyeselni kellene a gyerek szabályszegéseit. Ha a gyerek rossz fát tett a tűzre, akkor kérheted őt arra, hogy hozza helyre. Annak azonban nincs értelme, hogy óriásira nagyítsunk egy hibát, amit elkövetett.

Ha a szülő gyakran túlreagálja azt, amit a gyerek csinált, akkor a gyerek megszokja, hogy őszinteségéért és megbánásáért nem megértést kap, hanem egy számára igencsak stresszes leszúrást.

Erre most néhány szülő azt mondja: De mit csináljak, ha már vagy hússzor elmondtam neki, hogy egye meg az uzsonnát, de újra és újra elfelejti?
Nincs mese, még több információt kell adni a gyereknek arról, hogy ha nem eszik eleget, akkor éhesen nem tud majd figyelni arra, amit tanulnak, ez pedig rosszabb osztályzatokhoz vezethet.

Maradhat becsületes és őszinte gyerek?

Persze lesznek gyerekek, akiknek ötször is megvilágíthatod ugyanazt a szabályt, és mégsem tartják majd be, de ha már nem tartják be, akkor nem jobb mégis, ha őszintén bevallják, mintha titkolnák előtted? Ha nagyon is tudja mi a szabály, de megszegi, és te türelmesen megkérdezed tőle, hogyan tudná jóvátenni, amit csinált vagy nem csinált, akkor a gyerek őszinte maradhat.

Ha viszont a szülő alaposan lehordja a gyereket, és nem kínál neki semmilyen módot arra, hogy helyrehozza, jóvátegye a dolgot, akkor a gyerek megtanulja majd, hogy jobb eltitkolnia azt, aminek a szülei nem örülnének. Ha a szülő vagy pedagógus a testvérek vagy osztálytársak közötti őszinteséget, segítségkérést gyakran árulkodásnak tekintik, akkor ez is csökkentheti az őszinteséget.

Meddig lehet „jóvátenni”?

A jóvátétel lehetőségének felkínálása lehetővé teszi a gyereknek, hogy többé-kevésbé helyrehozza, amit viselkedésével vagy valamilyen hibával okozott. Ha annak ellenére, hogy te, mint szülő újra és újra lehetővé teszed neki, hogy jóvá tegye azt, amit tett, de utána ő újra és újra úgy tesz, ahogyan korábban, akkor emeld a tétet. Ezen itt azt értjük, hogy ha megint ugyanazt követi el, mint korábban, akkor olyat kérj tőle jóvátétel gyanánt, ami mennyiségben vagy minőségben meghaladja azt, amit legutóbb megígért és megtett jóvátétel gyanánt.

Ha például korábban azzal tette jóvá, hogy nem tanult és ezért rossz jegyet kapott, hogy alaposan felkészült, és maga jelentkezett felelésre és kapott egy jobb osztályzatot, akkor most, amikor ugyanolyan hibát követett el, akkor már ne fogadd el, hogy azzal intézze el a dolgot, hogy jelentkezik a tanárnál felelésre és hoz egy jó jegyet. Csináljon valamivel többet, például segítsen más osztálytárásnak vagy saját testvérének megtanulni valamit, ami azoknak rosszul megy.

Büntetés

A büntetés hatásairól egy könyvet is teleírhatnánk. Arról, hogy legtöbbször miért káros a gyereknevelésben. Ha viszont a gyerek minden nap fáradt lenne az iskolában azért, mert éjszaka is számítógépén vagy mobiltelefonján játszana, akkor letilthatnánk a wifi-ről egy időre. Ezt azonban nem nevezném büntetésnek, hanem csak a csere helyreállításának, amin azt értem, hogy ne kedvezzünk extrákkal a gyereknek, ha nem érdemli meg.

A gyereknek szüksége van rád

A gyerekek könnyen őszinték. Ne szoktassuk hát le őket a becsületes hozzáállásukról azzal, hogy mindenért büntetést kapnak. Jól teszed, ha időnként meg is kérdezed, hogy van-e valami, ami a lelkét nyomja. Biztosítsd arról, hogy ha elmondja, nem fogod a fejére olvasni, újra és újra felemlegetni azt, amit tett. Így sem lesz könnyű dolga, hogy elmondjon valamit, amit szégyell!

Ha megtartod a gyerekkel a jó kapcsolatot, ami azt is elviseli, hogy őszintén elmond neked valami kellemetlen dolgot, akkor hozzád tud majd fordulni akkor, amikor valamilyen szerinte megoldhatatlan helyzetbe kerül. Ilyenkor nagy szüksége lehet majd rád, és sokkal jobb, hogy egy felelősségteljes személyre, rád támaszkodhat. Valami alig ismert, laza haver tanácsait megfogadva esetleg még nagyobb bajba is kerülhetne.

Amit kevés szülő tesz meg

Szeretnéd megtartani, vagy növelni az őszinte gyerek beléd vetett bizalmát? Ahhoz majdnem elég egyetlen dolog. Amikor te hibázol vele kapcsolatban, akkor jelezd, hogy helytelenül viselkedtél, és kérj tőle elnézést. Sok szülő azt hiszi, hogy ezzel csökken a tekintélye, pedig ez fordítva igaz.

Ha azt tapasztalja, hogy anya és apa is belátják, ha hibáznak, akkor ő sem ragaszkodik majd „vélt igazságához”. Az őszinte gyerek belátja majd, hogy tévedett valamiben, és nem kell eltitkolnia azt sem, ha véletlenül vagy szándékosan komolyabb hibát vét.

Forrás: www.gyerekneveles.hu


Hány éves kortól vigyük a gyereket anyajegyszűrésre? Az orvos elmondja.


Amikor anyajegyszűrésről van szó, legtöbben a felnőttek anyajegyeinek ellenőrzésére gondolnak. De vajon gyerekeknél, fiataloknál nem fontos az anyajegyszűrés?

Mikortól érdemes elvégezni az önvizsgálatot? Milyen rizikófaktorok érintik a gyerekeket? Ezekre a kérdésekre válaszolt dr. Borbola Kinga, az Anyajegyszűrő Központ bőrgyógyásza, klinikai onkológus.

Minél előbb el kell kezdeni az ellenőrzést

Bár az igaz, hogy minél idősebb valaki, annál nagyobb a rizikója a bőrráknak, mindenképpen le kell szögezni, hogy ez a betegség bármely életkorban kialakulhat. Ez azt jelenti, hogy akár gyerekeknél is – igaz, nagyon ritkán. A melanóma pedig – amely a legveszélyesebb bőrrák típusok közé tartozik – az a daganat, amelyet leggyakrabban diagnosztizálnak tinédzsereknél és fiatal felnőtteknél.

Számos nemzetközi szervezet ezért azt ajánlja, hogy az első anyajegyszűrést 20 éves kor körül már mindenképpen érdemes megejteni. Ezek után pedig az onkodermatológus által ajánlott fél-, egy évente ajánlott ismételni azt, miközben havonta egyszer otthon is fontos önellenőrzést végezni. Ugyanakkor a bőrrákszűrések gyakoriságát és az első szűrés időpontját a rizikófaktorok jelenléte is befolyásolja. Például, ha valaki egy új, gyanús képletet, anyajegyet vesz észre magán vagy változást tapasztal a már meglévőben (esetleg mindezt egy szülő tapasztalja a gyereknél), mindenképpen orvoshoz kell fordulnia, függetlenül az életkorától. Azzal is számolnia kell, hogy a 20 éves korban történő első szűrés csak az átlagos kockázatú személyekre igaz, ha magas kockázattal lehet számolni, már fiatalabb életkorban is rendszeres anyajegy ellenőrzésre van szükség.

Milyen rizikófaktorokkal kell számolni?

A bőrrák jellemzően az évekig tartó napsütésnek vagy UV sugárzásnak kitett területeken alakul ki. UV sugárzást bocsát ki a szolárium is, ami károsítja a bőrsejteket és olyan mutációkat hozhat létre a DNS-ben, amelyek bőrrákhoz vezetnek. Tehát az évek során összeadódó UV terhelés, a leégések száma és az anyajegyek száma alapvetően növeli a rosszindulatú bőrdaganatok kialakulásának esélyét. A gyermekkorban elszenvedett hólyagos égések szintén hozzájárulnak a rizikóhoz. Ha valaki 5 vagy több hólyagos égést szenved el 15-20 éves kora között, közel 80%-kal növeli a melanóma kifejlődésének kockázatát és 68%-kal a más típusú bőrrákok (basalioma és laphámrák) rizikóját.

További rizikófaktorokat is érdemes tekintetbe venni:

- világos bőrszín,

- szőke vagy vörös hajszín,

- zöld vagy kék szemszín,

- gyorsan leégő vagy szeplősödő bőr,

- néhány nagyméretű, vagy sok kisebb méretű anyajegy,

- bőrrák megelőző állapot (aktinikus keratózis) megléte,

- sok szabadban töltött idő.

Ha pedig a családban az elsőfokú rokonoknál (szülő, testvér, gyerek) már volt bőrrák, mindenképpen ellenőriztetni kell a családtagokat is, függetlenül az életkoruktól.

Mit kell figyelni önellenőrzéskor?

"A rendszeres évenkénti, bizonyos esetekben félévenkénti anyajegyszűrés mellett nagyon fontos a havi önellenőrzés is" – hangsúlyozza dr. Borbola Kinga, az Anyajegyszűrő Központ bőrgyógyásza, klinikai onkológus. – Ilyenkor fel kell figyelni minden változásra, mint például a szín, a határok megváltozása, viszketés, kisebesedés, vérzés, és ha ilyet tapasztalunk, bőrgyógyászhoz kell fordulni. (Bár az normális, ha az anyajegyek mérete szép lassan, a gyerekkel együtt nő.) Ugyancsak törekedni kell a rizikófaktorok kiküszöbölésére, elsősorban a fényvédelemre. Ki kell mondani, hogy a barnulás nem az egészség, hanem a bőr védekezésének jele, tehát lehetőleg csak a reggeli és délutáni, esti órákban ajánlatos nyáron szabadban tartózkodni és már tavasztól fontos a fényvédő termékek használata, a szabadon lévő testrészek fedése. Ha pedig valaki a rizikócsoportba tartozik, évente iktasson be egy anyajegyszűrést.

Mikor kell az anyajegyeket eltávolítani?

A legtöbb anyajegy ártalmatlan, és nincs szükség eltávolításra. Ha olyan anyajegye van, amely melanóma kialakulásának gyanúját mutatja, orvosa azt eltávolítja. Az olyan anyajegyek, amelyek folyamatos irritációnak vannak kitéve (például a fehérnemű vagy más ruhadarab dörzsölésének), szintén eltávolíthatók. Esztétikai okokból olyan anyajegy eltávolítására is van lehetőség, amelynek az elhelyezkedése vagy a mérete zavarja.

Forrás: www.egeszsegkalauz.hu


A Harry Potteren túl: ezt olvassa a gyerek a nyári szünetben


Ránk szakadt a nyári szünet, a gyereket pedig le kell foglalnunk valahogy. Ez mindig nagyon nehéz, de az iskolásoknál működhet az a tipp, ami annak idején nálunk is bevált: az olvasás.

Sok szülő felhorkan, hiszen úgy tűnik, az igazi, kézzel fogható könyvek és a csendes olvasás a múlt századba emigrált, hogy soha többé vissza se jöjjön. A mai gyerekek nem könyvtárba járnak, hanem okostelefonért, tabletért, laptopért nyúzzák a szüleiket, és a neten lógnak, de még ott is videókat, rövid klipeket néznek, a hosszabb szövegeknek neki sem veselkednek. De azért nincs minden veszve, némi furfanggal újra meg tudjuk szerettetni az olvasást a gyerekekkel.

Az olvasás egyik akadálya: a szövegértelmezés

Nagyon nehéz az olvasást népszerűsíteni egy olyan korban, amelyben az általános iskola első két évében nem feltétlenül a legjobb módszerekkel tanítják a gyerekeket írni, olvasni, szöveget értelmezni. Időt sem hagynak rá annyit, mint a mi időnkben, karácsonyra olvasni kell sok helyen, ha a fene fenét eszik is, szegény gyerekek meg pont ott maradnak le, ami a lényeg lenne.

Megtanulják dekódolni az ábécét és össze tudják olvasni, ki tudják mondani a hangokat, de ez nem jelenti azt, hogy meg is jelenik egy belső kép a fejükben az olvasott szóról, szövegről.

Azaz mechanikusan, mint egy számítógép megfejtik ugyan az írást, olvasást, de a szövegértelmezésük igen gyenge.

Már a mostani kamaszoknál megfigyelték ezt a folyamatot a tanítók és a szülők: a jó módszer és a türelem hiánya miatt, no meg a felgyorsult világnak és az internethasználatnak köszönhetően a gyerekek agya nehezebben alakítja ki azt a belső fantáziaképet, ami magát az olvasást élménnyé teszi. Hiszen amikor mi, felnőttek a szövegen haladunk a szemünkkel, belül egy, a könyv által írt és saját fantáziánkból szőtt világba csöppenünk, és ha ez a belső mozi elég izgalmas, akkor gondoljuk azt, hogy egy könyv jó.

Azok az iskolások, akiknél ez a belső kép részlegesen vagy alig alakul ki, nem értik, mégis miért vegyék kezükbe mondjuk az Egri csillagokat, mikor tele van apró betűkkel, amin fárasztó átrágni magukat. Ők nem képzelik magukat Gergely vagy Vica helyébe, nem rettegnek Jumurdzsáktól, nem kaszabolják a törököt képzeletben, csak dekódolnak. Az meg unalmas.

A régi könyvek veszte

Elérkeztünk a mai gyerekek olvasási szokásainak másik rákfenéjéhez, a könyvekhez. Az általános iskolák egy része egyáltalán nem halad a korral, ahogy a tanterv sem, és ugyanazokat a kötelező olvasmányokat sózzák rá a kicsikre, amiket annak idején ránk is.

Csakhogy harminc meg negyven évvel ezelőtt a világ, amiben éltünk, hasonló tempóban hömpölygött, mint a sok oldalnyi tájleírással, a paraszti élet kemény valóságával vagy a szegénységgel foglalkozó könyvek. Képesek voltunk azonosulni a szereplőkkel, így a történetüket kicsit a magunkénak éreztük.

De melyik gyerek figyeli a madarakat vagy a rókákat órákon keresztül csendben fekve a mezőn, hogy aztán este ugyanilyen jól szórakozzon Fekete István valamelyik ifjúsági regényén?

Állatokat maximum az állatsimogatóban, vadasparkban látnak, vagy ha látogatóba mennek a nagyszülőkhöz vidékre. A mai gyerekek nem úgy unatkoznak, ahogy mi, akik a nyári melegben szálló por illatára is emlékszünk, ami a meztelen lábunk alatt szállt fel séta vagy egyszerű piszmogás közben.

Nem építenek wigwamot és falják Karl May-t, akit évtizedeken át May Károlynak hazudtak, vagy veszik elő Verne Gyula kalandos műveit. Őket influenszerek, youtuberek, podcasterek, sztárok veszik körbe az interneten, az utazás repülőn történik vagy autóval, a szekér szó jelentését meg kell nekik magyarázni. Hogyan várjuk, hogy élvezettel olvassák a régi idők pöttyös, csíkos, poros műveit?

A megoldás: a gyerek azt olvassa a nyári szünetben, ami illik hozzá.

Ha azt szeretnénk, hogy a gyerekünk olvasó emberré váljon, a példamutatáson túl be kell vezetnünk egy általa nem ismert világba. El kell vinnünk olyan gyerekkönyvtárba, ahol dolgoznak azon, hogy a könyvek izgalmasak legyenek, az olvasás pedig menő kihívás.

Limitáld a telefonozást!

Nem szabad okostelefont adnunk a gyerek kezébe nagyjából 12 éves koráig, vagy csak napi egy órára korlátozni a használatát. Ne hagyjuk, hogy rászokjon arra a fényerőre, sebességre, könnyű megértésre, mert az mindig könnyebben fogyasztható, mint az olvasás.

Okostelefon és tablet nélkül megőrizhetünk valamit abból a belső, békés lassúságból, amire a könyvforgatáshoz szükség van.

Meséljünk sokat, ezzel is segítve a belső kép kialakulását, a fantázia fejlődését. De ami a legfontosabb: keressünk olyan könyveket, amelyek a mai gyerekeknek szólnak. Ha ezek képes-szöveges könyvek vagy képregények, akkor azokat. Olyan művekre lesz szükségünk, amelyek rezonálnak a mai gyerekek érzelmeivel, vágyaival, gondolataival, amelyekben közvetlen a nyelvezet és sok a humor. A kisebbeknek az is fontos, hogy színesek, érdekesek legyenek a rajzok és megfelelően nagy a sortávolság.

Nem is könyvet, alternatív világot keresünk

S persze számít a világ is, amit ábrázolnak. Nem véletlen, hogy az alkar vastagságú Harry Potter könyvek egy egész generációt hoztak vissza az olvasáshoz, míg ugyanezt Mikszáthtal nem lehetett volna elérni. Nagyon sok gyerek Rowlingon kívül nagyjából mást nem is hajlandó könyvként kezelni, pedig ha szétnézünk a könyvpiacon, sok hasonlót találunk. Szinte minden problémára, érzelemre találunk könyvet, kezdve Cidrimókussal, vagy a Mit keres Jakab az ágy alatt? című művel, ezek a félős gyerekeket kuncogtatják meg.

A kislányok könnyen azonosulnak Borival, aki pont olyan kalamajkákba keveredik, mint ők, a fiúknak pedig ott a sok varázsvilág vagy a modern világot elmagyarázó Hogyan működik? könyvek. Azok is sikert aratnak, amelyeket varázslámpával, kihajtható részekkel, kis naplóval bolondítanak meg, ezek képesek felkelteni a gyerekek érdeklődését és segítenek megszeretni az olvasást.

Ha aztán ezt elértük, utána már csak arról kell gondoskodnunk, hogy mindig az életkorhoz, élethelyzethez igazodó könyvek legyenek a gyerek keze ügyében. Lehet, hogy ezek vámpírosak lesznek vagy fantáziavilágokat, romantikus történeteket kínálnak, de ez nem a sznobizmus helye, arra ráérünk a kamaszkorban. Ettől persze nem fogják a gyerekek az egész nyári szünetet a szobában kuksolva, csendes olvasással tölteni, de legalább ez is egy lehetőség lesz a szórakozásra. Egy nagyon fontos lehetőség.

Forrás: www.noklapja.hu


Egyre több gyerek küzd beszédfejlődési zavarral - Akár több évnyi különbség is lehet az azonos korú gyerekek beszédfejlettsége között

Egyre gyakrabban találkoznak a pedagógusok olyan gyerekekkel, akik nem tudják megfelelően kifejezni gondolataikat, hiányos a szókincsük, az új kifejezéseket pedig nehezen tudják befogadni. A probléma mögött különféle okok állnak, ám a szakemberek arra hívják fel a figyelmet, hogy a beszédfejlődés legfőbb motorja az otthoni beszélgetés, meseolvasás, mondókázás - vagyis nem mindegy, letesszük-e vacsora közben a telefont. 














„A pedagógusok tapasztalatai és a kutatások is azt mutatják, hogy az óvodába, majd iskolába lépő gyerekek igen nagy részénél fedezhetünk fel olyan zavarokat, amelyek a kommunikációjukon, a beszédükön és a beszéd megértésén is nyomot hagynak” – mondja Dr. Gasparicsné dr. Kovács Erzsébet, a pedagógusokat és segítő szakembereket képző Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója, kiemelve: ezek a problémák komoly hatással lehetnek az iskolai előrehaladásra, hiszen az írás és az olvasás elsajátításának alapja a megfelelő beszédészlelés és beszédprodukció.

A nemzetközi kutatások valóban azt jelzik, hogy világszerte növekszik a beszédfejlődési zavarok előfordulása, amelyek messze túlmutatnak a logopédiai zavarokon. „Az óvodapedagógusok többek között azt tapasztalják, hogy a gyerekek egy része nem tudja megfelelően kifejezni a gondolatait, szándékait, nincsenek meg az ehhez szükséges nyelvi eszközei. Gyakran találkozunk az óvodában és az iskolában azzal, hogy hiányos a gyerekek szókincse, nem ismerik a szavak szinonimáit, az adott beszédhelyzetben nem az odaillő kifejezéseket használják. Sokszor észrevesszük, hogy a versek, mesék új szavait nem tudják szócsaládhoz kötni, ami arra vezethető vissza, hogy nem elég fejlett a nyelvi asszociációs képességük” – magyarázza a szakember. Hozzáteszi: az azonos korú gyerekek beszédfejlettsége között akár több évnyi különbség is lehet, ez pedig komoly kihívás elé állítja az óvodapedagógusokat és a tanítókat. 

Mennyit beszélgetnek a szülők a gyerekekkel? 

A probléma mögött különféle okok állnak, ám a szakemberek egyetértenek abban: az anyanyelv-elsajátítás a családban kezdődik, és ha egy gyereknél nincs speciális probléma, a beszédfejlődés legfőbb motorja az otthoni beszélgetés, meseolvasás, mondókázás. Vagyis nem mindegy, mennyit beszélgetnek a szülők a gyerekekkel.

„A genetikai tényezők mellett már a születéstől kezdve óriási jelentősége van annak, milyen kommunikáció zajlik a családban, valóban meghatározó az a minta, amit a szülők nyújtanak”– mondja Dr. Gasparicsné dr. Kovács Erzsébet.   

Csakhogy arra számos kutatás rávilágított, hogy a megnövekedett képernyőidő csökkenti a családi beszélgetések gyakoriságát és hosszát. Az elmúlt években több nemzetközi felmérés azt mutatta, hogy a szülők naponta átlagosan fél-háromnegyed órát beszélgetnek a gyerekeikkel – ám egy korábbi kutatás szerint naponta mindössze 5-6 percben hallgatják és osztják meg egymással gondolataikat, érzéseiket, vagyis folytatnak „valódi” beszélgetést. Egy 2025-ös tanulmány egy másik tendenciára is rámutatott: a brit családok negyede már nem beszélget vacsora közben, helyette az asztalhoz is magukkal viszik a telefonjukat – pedig a megkérdezett gyerekek 82 százaléka vágyna arra, hogy vacsora közben elmesélhesse aznapi élményeit. 

Mese, mondóka, játék

„A hétköznapi kommunikáció mellett óriási jelentősége van az irodalomnak is. A jól megválasztott mesék komplex módon hatnak a gyerekekre, a mondókák és a versek hangzása, a rímek, a ritmus, a dallam, az érdekes vagy éppen egybecsengő szavak, a hangok játékossága pedig megragadja a figyelmüket” – mondja az Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója, kiemelve: ezek a műfajok éppen ezért a bölcsődében, az óvodában és az iskolában is főszerepet kapnak. 

A főiskolán a leendő csecsemő- és kisgyermeknevelőket, óvodapedagógusokat, tanítókat felkészítik arra is, hogyan tudják felmérni a gyerekek beszédfejlődésének ütemét, és milyen differenciált, egyénre szabott tevékenységekkel tudják hatékonyan segíteni a fejlődésüket. „Az óvodapedagógusnak készülő hallgatóinktól például azt kértük, állítsanak össze anyanyelvi játékokból gyűjteményt, amelyben légzőgyakorlatokkal, az arcizmokat és a nyelvet erősítő, valamint a szókincs bővítését és a mondatalkotás gyakorlását célzó játékokkal is segítik a gyerekeket a tisztább artikuláció elsajátításában, illetve a változatos nyelvhasználat kialakításában, ezzel is felkészülve az iskolára” – magyarázza a szakember, hozzátéve: hallgatóik így gazdag módszertani gyűjteménnyel indulhatnak el a pályán.

 

 

 

Forrás:https://www.csaladinet.hu

Nyitókép: Shutterstock

 

 

 


Strandröplabda: edzés és remek kikapcsolódás is egyben



Ha ezen a nyáron szeretnéd formában tartani magad, csak ragadj meg egy labdát és engedd ki a gőzt a homokban! A strandröplabda nemcsak nagyszerű teljes körű testedzés, hanem rendkívül jó kikapcsolódási lehetőség is.

A strandröplabda erősebbé, hajlékonyabbá tesz és remek formába hoz. Strandröplabdázás közben folyamatosan új kihívások elé kerülsz: fizikailag, mentálisan, sőt érzelmileg is. Nemcsak a karokat és a vállakat edzi, hanem a lábadat is. Mivel a homok egyenetlen és puha, az egyensúly megőrzése játék közben nagyobb erőfeszítést kíván. Az eredmény: gyönyörű hasizmok, feszes lábak.

A homokon való futás, ugrálás olyan igénybevétel, amivel sehol máshol nem találkozhatunk. Gyakorold a homokban való mozgást! Fuss rövid, majd hosszabb távokat a homokban!

Bár biztosan azt gondolod, hogy a röplabdát a magas embereknek találták ki, a valóságban nem csak a magasság számít, a technika, az ügyesség, a taktika és a csapatjáték legalább annyira fontosak.

Strandröplabda szabályok - Strandröplabda pálya

A hivatalos strandröplabdát négyen játsszák, egy csapat tehát két főből áll. A strandröplabda pálya 8x16 méteres téglalap, amit homok borít.

A férfi röplabdaháló magassága 2,43 méter, a női röplabdaháló magassága 2,24 méter magas lehet.

A labdát maximum három érintéssel kell a hálón átjuttatni úgy, hogy nem érhet talajt a saját térfelünkön, hiszen éppen az a cél, hogy a labda az ellenfél térfelén essen le a földre, ekkor jár nekünk egy pont.

Mivel itt csak két játékos van, jóval többet kell vetődni, ezért a szabályok nem tiltják, ha valaki a képzeletbeli középvonalon átnyúlva, az ellenfél térfelén ér földet.

A röplabdát 21 pontig játsszák.

Ennyit a hivatalos szabályokról. Természetesen nem kell azokhoz ragaszkodni, kedvetek szerint alakíthatjátok a csapat létszámát és a szabályokat.

Szerencsére ma már a legtöbb strandon található röplabda pálya, úgyhogy legközelebb, ha épp a strandon vagy, gyerünk, állj össze a haverokkal, a barátokkal, a családdal, alakítsatok két csapatot vagy hívjatok ki másokat, és már mehet is röpi!

A strandröplabda 7 előnye:

1. Megállás nélkül végzel erőnléti edzést

Strandröplabdázás közben az egész testedet, de különösen a lábizmokat nagyon keményen megdolgoztatod, a homokban ugyanis minden lábmozdulathoz sokkal nagyobb erőkifejtésre van szükség, mint kemény talajon. Ugrálj sokat a homokban, és a lábaid sokkal erősebbek lesznek!

2. Minden rajtad és a társadon múlik

Szerválsz, blokkolsz, védekezel, passzolsz, ütsz és fedezel. És mindezt jól kell csinálnod. Minden rajtad és a társadon múlik. A röplabdában sok gyakorlással, sokat fejlődhetsz: gyakorold azt, amiben nem vagy még túl jó!

3. Elképesztő formába kerülsz

Biztos láttál már strandlabda játékost! Ők mind szuper karcsúak, igaz? Nos, ez tényleg nem csoda és nem csak a profik kiváltsága. A puha, süppedő homokban végzett folyamatos lábmunka, kigyorsítások, guggoláshoz hasonló mozdulatok, felugrások biztosítják a gyors és hatékony alakformálást.

A játék közben a tüdő, a szív és az izmok szinte teljes kapacitással dolgozhatnak. Ez az állandó mozgás a testet elképesztő formába hozza. Egy intenzív strandröplabda meccsen, óránként körülbelül 600 kalóriát égetsz el! Ezen kívül megerősödik a szív- és érrendszered is, nő az állóképességed.

4. Ritkán sérülsz meg

Az egyik legnagyobb előnye a strandröplabdának, hogy nincs fizikai kontakt a játékosok között és amennyiben a homokban elesel, a homok csillapítja az esés erejét. A homok megkíméli az ízületeket, nem úgy, mint egy kemény felület. A strandröplabdában a strandröplabda is puhább.

Amikor strandröplabdázol, sokkal változatosabb mozgásokat és technikákat kell alkalmaznod, szemben a teremröplabdával, ahol a mozgásod sokkal helyhez kötöttebb és ismétlődőbb jellegű.

5. Szuper hajlékony és rugalmas leszel

Ahhoz, hogy a labdajáték közben ne essen le nálad és átjuttasd a háló felett az ellenfél térfelére vagy a társadhoz üsd a labdát, játékhelyzettől függően guggoló vagy félguggoló mozdulatokra, felugrásra vagy nyújtózó mozdulatra lesz szükséged. Ezáltal sokkal rugalmasabb leszel, nő a hajlékonyságod.

6. Új barátokat szerezhetsz

A strandokon vagy a tengerparton pillanat alatt kialakulnak spontán meccsek, így egyedül vagy többedmagaddal idegenekhez is csatlakozhatsz, ezáltal új barátokat szerezhetsz. A közösségben végzett tevékenységnek összekovácsoló ereje van és segít a kapcsolatok elmélyítésében.

7. Segít fejleszteni a szem-kéz koordinációt

A röplabdában minden az időzítésről szól. A repülő labdát folyamatosan figyelni kell játék közben, hogy pontosan tudd, mikor kell lendítened a karodat. A labda mozgását nemcsak szemmel, hanem egész testtel is követned kell játék közben, ebből fakadóan a játék egyszerre fejleszt mentálisan és fizikálisan is. 

Aki a futást vagy más magányosan űzhető sportot unalmasnak talál, de nem szeretne lemondani a rendszeres testedzésről, sokat profitálhat a röplabdázás előnyeiből. A rendszeres vagy alkalmi strandröplabdázás egészséges táplálkozással kiegészítve, látványosan hozzájárul fizikai erőnlétünk és általános egészségi állapotunk megőrzéséhez.

Hány éves kortól lehet elkezdeni a röplabdázást?

A gyerekeknek 8-10 éves kortól érdemes elkezdeni röplabdázni. Előnyben vannak azok a gyerekek, akik előtte valamely más sportot is űztek már (például foci vagy úszás).

A röplabda előnyei a gyerekeknek:

1. Csapatmunka és szocializálódás

2. Jót tesz a gyerekek egészségének, javítja a testtartást is.

3. Megtanítja a gyerekeknek a munkamorált, a felelősségtudatot, a fegyelmet és a kitartást.

4. Az egyik legmegfizethetőbb sport. Csak egy jó sportcipőre van szükség és egy röplabdára.

5. Megtanítja a gyerekeket, hogyan kell biztonságos módon elesni.

6. A röplabda jóval veszélytelenebb, mint sok más csapatsport.

Melyik gyereknek nem ajánlott a röplabdázás?

Mint minden fizikai sport, úgy a röplabdázás is igénybe veszi a testet. Éppen ezért bizonyos (gyerekkorban szerencsére ritkán előforduló) egészségügyi problémával küszködő gyerekeknek sajnos egyáltalán nem ajánlott a röplabdázás. Ilyen problémák a gerincoszlop nyaki szakaszának instabilitása, a krónikus szívbetegségek, illetve a mozgásrendszer betegségei. (Természetesen ezek az ajánlások a felnőttekre is vonatkoznak.)

Ha a gyermeked ezekkel vagy hasonló jellegű betegségekkel él együtt, akkor elengedhetetlen kikérni egy orvos szakvéleményét arról, hogy játszhat-e vagy sem.

Bizonyos esetekben van, hogy a röplabdát kifejezetten ajánlják a szakorvosok azoknak a gyerekeknek, akiknek például javítaniuk kellene a testtartásukon.

Mi a különbség a röplabda és a strandröplabda mögött?

A röplabdázás nem csupán egy remek sport, ami az egész testet átmozgatja, hanem remek kikapcsolódás is azoknak, akik kedvelik a csapatjátékot és az aktív időtöltést.

A strandon játszott röplabdának számos további előnye van. Egyrészt a „sima” röplabdához képest intenzívebb, másrészt a szabad levegőn végzett csapatjáték mentálisan is jobban formába hoz, harmadrészt fizikailag is erősebbé, rugalmasabbá tesz, és bomba formába hoz.

Forrás: www.ertekmarket.hu


Főzött gyurma 1.









Hozzávalók:
  • 20 dkg liszt,
  • 10 dkg só,
  • 2 kk citromsav,
  • 1 ek étolaj,
  • 3 dl víz,
  • ételszínezék több színben.

 

Az elkészítés menete:

Egy serpenyőbe öntöm a vizet, és a felmelegítem. Melegedés közben hozzáadom a sót, étolajat, citromsavat, amíg azok el nem olvadnak. Leveszem a tűzről, és hozzáadom a lisztet.


Az úszás jelentősége gyermekkorban


Az úszás az ember számára egyike a létező legegészségesebb mozgásformáknak. Jótékony hatásairól rengeteget lehetne írni. Minél fiatalabb korban kezdjük el, annál több előnyét élvezhetjük később. Az úszás igazi, biztosan megtérülő hosszútávú befektetés az egészségünkbe, ha minőségi életet szeretnénk élni. Most kiderül, miért is jó kora gyermekkorban megismerkedni vele.

Az úszás bizonyos szempontból olyan, mint futni, vagy biciklizni. Könnyen megtanulható, és sosem lehet elfelejteni. A gyerekek minden újdonságba lelkesebben vetik bele magukat, a kudarc nem zavarja őket annyira, mint minket, felnőtteket. Nagyon fontos, hogy már gyermekkorban elkezdjenek rendszeresen mozogni. Ha sportolni járnak iskola mellett, hatalmas előnnyel indulnak az életben, hiszen számos pozitív hatása ismert. Nos, nézzük, miért érdemes beíratni úszásra a gyerkőcöket?

Szerintem az életben a legfontosabb dolog az egészségünk, ami már önmagában elég, hogy elkezdjünk úszni. Az úszás az egyik legegészségesebb sport az összes közül. Egy azok közül, amivel a legtöbb kalóriát égetjük, az egész testet átmozgatja. Edzi a tüdőt, szívet és eközben még az ízületeket is kíméli. Azonban mindez csak akkor igaz, ha megfelelő technikát alkalmazunk.

Az ember fokozatos átalakuláson megy keresztül egész életében. Gyermekkorban nagyon gyorsan fejlődik a testünk, éppen ezért nem mindegy, mivel tölti a gyerek az iskola mellett a szabadidejét. Az úszás az egyetlen sportág, amely szinte az összes izmot igénybe veszi, emellett légzésszabályozásra is kényszerít. Befolyásolja az egész szervezet működését, a szív- és érrendszer, a légzőrendszer működését, az anyagcsere-folyamatokat is segíti. Javul  tőle a szervezet oxigénellátása, emellett a szellemi teljesítményt is fokozza. Az úszás során a felső, és alsó testfélre egyforma mennyiségű terhelés hárul, nem hiába az úszás az egyik sport, amivel a legtöbb kalóriát égetjük el. Úszás közben fokozódik az endorfintermelés, tehát boldogsághormont szabadít fel, valamint csökkenti a stresszt. Az ember, ha már gyermekkorában ezt a sportot választja, és élsportolóként folytatja, a teste teljesen át fog alakulni. Izomfelépítése, magassága jóval eltérőbb lesz, mint az átlagembereknek, akik soha nem sportoltak. Nő a csontok szilárdsága, teherbíró képessége. Nagyon sok olyan embert ismerek, akik rendszeresen úsztak, és idős korukra erősebb, teherbíróbb csontozattal rendelkeznek, mint azok, akik nem sportoltak.

Gyermekkorban, sportolás közben könnyebben tanulják meg a stresszes helyzetek elviselését, és könnyebben is szocializálódnak, mivel nem csak az iskolában vannak közösségben, hanem azon kívül egy másik csapat tagjai is. Tehát nem csak testi, de szellemi fejlődést is biztosít! Mint minden sport, az agyra is kiváló hatást gyakorol. A rendszeresen sportoló gyermekek nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak az iskolában is. Azok a gyerekek, akik rendszeresen járnak úszóedzésre, sokkal nyugodtabban viselkednek a tanórákon, fegyelmezettebbek, kitartóbbak az unalmasabb témaköröket illetően is. Figyelmük sokkal tovább fenntartható, mint nem sportoló társaiknak.

Sok sportoló maximalista, hiszen hozzászokott, hogy ha valamit el akar érni, azért küzdeni kell, és keményen edzeni. Így van ez a civil életben is, mondjuk az iskolai teljesítményt nézve. Sok sportoló kiválóan végzi el a tanulmányait, amellett, hogy élsportoló. Miért? Edzés közben a test elfárad ugyan, de az agy kitisztul, mondhatni feltöltődik, és mikor tanulni kell, csak az adott feladatra tud koncentrálni. Éppen ezért igaz, hogy kevesebb ideje van tanulásra a sport mellett, de abban a kis időben annál hatékonyabban végzi el a kapott feladatot.

A sport hatalmas állóképességet ad az embernek, felnőtt korában kitartóbb lesz az élet minden területén, megtanulja, hogy ha valamit el szeretne érni azért igenis meg kell küzdeni. Az iskola mellett tartozik valahová, egy csapat vagy egyesület tagja is, és ez nagyon fontos, mivel sok tinédzser kallódik el, nyúl cigarettához, alkoholhoz, vagy drogokhoz, mivel szabadidejében nincs semmi elfoglaltsága, nincs célja. De ha a sport figyelemre tanít, motivál, célt ad a fiataloknak, akkor arra koncentrálnak, és nem kell pótcselekvés, kellőképpen le lesznek terhelve az edzések által.

Nagyon sok munkáltató jobban szereti alkalmazni a sportolókat, mivel kitartóbbak, pontosabban dolgoznak, a különbség itt is megmutatkozik.
Összességében, ha már gyermekkorban úszni küldjük a csemetét, még ha nem is lesz olimpiai bajnok, de hatalmas ajándékot adunk számára. Egy kiegyensúlyozott, kitartó és egészséges felnőtt lesz, aki mindig szeretni fogja az úszást, illetve az élete részévé fog válni a sport. Sajnos, ebben a kütyükkel teli világban újra meg kell tanítanunk a gyerekeknek, hogy mozogni igenis jó dolog. Csapatban dolgozni, tartozni valahová, emellett barátokra lelni. Az edzés pozitív hatásai az egész életüket végigkísérik majd. Megtanítják a gyerekeket szabályok betartására, és követésére, konfliktushelyzetek megoldására, a kudarcok leküzdésére. Az egyik legfontosabb lecke, amit a sport megtaníthat a gyerekeknek, hogy képesek legyenek hinni önmagukban, és magabiztosak legyenek az élet minden területén!

Forrás: www.buborekok.hu