Amikor érzékszervi
fejlesztésről beszélünk nagyon fontos, hogy ne feledkezzünk meg a szaglásról. A
mai modern korban nagyon sok intenzív mesterséges illat vesz körül minket a
finom természetes aromák mellett. A lakásainkat illatos tisztítószerekkel takarítjuk,
a ruháinkat illatos öblítőkkel mossuk, emellett illatosított a legtöbb krém és
parfüm is, amiket magunkra kenünk…szinte végtelen a lista.
Az talán már kezd
köztudott lenni, hogy ha pici babát megyünk látogatni nem szabad beparfümözni
magunkat. Ennek fontosságát nem győzöm ismételni! Egy újszülött baba
minden illatot nagyon intenzíven érez, az erősebbek nemcsak zavarják, hanem
bódító hatással is vannak rá. Látása még nem fejlődött ki születésekor, de
bizonyított tény, hogy anyukája illatát felismeri több tucat másik között. Ez a
veleszületett csodálatos képesség legtöbbször nincs kielégítve megfelelő módon
élete első évei alatt, ehhez szeretnék segítséget adni a következő pár sorban.
A kellemes és változatos
szaglással összekapcsolódó élmények tehát szükségesek és örök életünkre
beágyazódnak a tudatalatti emlékekbe. Kivel nem fordult elő, hogy nagyon
szereti például az estikét és felnőttként egy nap kiderül, hogy bölcsője
melletti ablak alatt virágzott, aminek illatára pihent és aludt el élete első
hónapjaiban vagy éveiben tavasztól őszig.
Az összes érzékszervet,
így a szaglást is fokozatosan és finoman kell stimulálni. Eleinte csak
természetes és egymástól eltérő illatokkal kezdjük, például gyümölcs, zöldség
és gyógynövények (alma, paradicsom, petrezselyem, kapor, rozmaring). A
virágokat mértékkel használjuk, mert túl intenzív lehet a gyermeknek, kezdésnek
a kamillát és levendulát ajánlom.
Újszülötten (első 2-3
hónap) a babának legnagyobb szüksége az anyukája illatát érezni. Ez megnyugtatja
és biztonságot ad neki a kemény munkával járó külső világba való
beilleszkedéshez.
2-3 hónapos kortól készítsünk
a babának egy-egy puha kis párnát vagy zsákot, amibe kellemes természetes
illatot csempészünk (kamilla, levendula stb). Figyeljünk oda, hogy olyankor
adjuk oda a babának, amikor éppen nem mással foglalkozik és lehetőleg ne
közvetlen szoptatás után. Hagyjuk, hogy nyugalomban és kedvére szagolgassa a
párnát, ameddig csak szeretné, agya a fejlődéshez nagyon fontos és értékes
impulzusokat fog kapni.
5-6 hónapos kortól elkezdi
a kezébe venni az első a kemény tárgyakat és ebben az időszakban szokott készen
állni a gyermek az önálló táplálkozásra is. Kössük össze ezt a két fontos
változást az életében: például, amikor ismerkedik a reszelt almával (vagy
üveges almapéppel), akkor adjunk a kezébe egy egész mosott gyümölcsöt. A
szájához fogja húzni, beleharapni nem tud, de érezni fogja a formája, színe és
hőmérséklete mellett a finom illatát is. Ebben az időszakban bátran legyen
mindig velünk a gyermek miközben főzünk, és mutassuk meg neki finoman az ételek
és fűszerek illatát. Eközben nem kell nagyon beszélni, vagy túlmagyarázni a
dolgot, csak esetleg megnevezni a tárgyakat, az illatokat és ízeket. Ne
vonjuk el a figyelmét az élményről, adjuk meg neki a kellő fontosságot a csönddel:
szagoljuk meg mi is az almát és mondjuk “alma” “édes” és figyeljük az ő
reakcióját.
8-10 hónapos kortól elkészíthetünk
neki különféle illatdobozokat üres fűszertartókból, fém dobozokból stb.
Ilyenkor már bátran lehet erősebb illatokat is próbálni, mint a kávé, menta,
narancs vagy citrom. Az illatok változatossága nagyon fog neki tetszeni.
Figyeljük meg, ha szeretne belevonni minket az élménybe, akkor mi is lelkesen
szagoljuk és nevezzük meg őket. Ha egyedül szeretne csak az illatokkal maradni
és azokra koncentrálni, akkor ne avatkozzunk bele semmiképpen. Nagyon sok
gyermek ebben a korban elkezd egy-egy neki jelentős élménybe mélyen elmerülni
és arra koncentrálni, ez egy nagyon fontos lépés a fejlődésben. Az érzékszervi
fejlesztés egyik sajátossága Montessori pedagógiájában, hogy izoláltan csak az
egy adott szervet célozza meg és ingerli. A gyermeki agynak így lehetősége van
megtapasztalni a koncentrációt és nyugalmat, túlstimulálás veszélye nélkül. Ez
a harmonikus fejlődés egyik kulcsa az élet első éveiben.
18 hónapos kortól próbáljuk meg elkészíteni a gyermeknek az első illatpárosító játékot: 2 vagy 3 egymástól nagyon különböző illatot válasszunk ehhez, amiket már lehetősége volt a gyermeknek megismerni, tehát nem újdonság számára. Teljesen egyforma 4 vagy 6 illatdobozt használjunk hozzá és készítsük el a párokat. Mutassuk meg mi a gyermeknek: hosszasan beleszagolunk, utána fogjunk meg egy másikat és szagoljunk abba is bele, ha egyforma bólintsunk a fejükkel és rakjuk egymás mellé őket. Miután összepárosítottuk mi, összekeverjük őket újra és megpróbálhatja a gyermek is, ha szeretné. Ne erőltessük vagy avatkozzunk közbe, lehet, hogy először csak szagolgatni fogja párosítás nélkül.
2-3 éves kortól már
lehet próbálkozni egyszerű illat és tárgy azonosítással: például a narancs
illatát össze tudja kötni a naranccsal. Ilyenkor már nyugodtan egy-egy
párosítás után szánjunk időt a szókincsfejlesztésre: lehet a gyümölcsről
beszélgetni, megnevezni részeit, méretét, tapintását, ízét stb. Ezek az
egyszerű tevékenységek lehetőséget adnak a beszéd fejlesztésére, ami ebben a
korban egy nagyon aktív szenzitív periódus. A szókincs gazdagítása a gyermeket
elősegíti az önállóság hosszú útján is, hiszen egyre pontosabban és
változatosabban ki tudja magát fejezni, kommunikálni az emberekkel.
Remélem tetszett ez a pár
ötlet és az illatokról szóló pár sor! Élvezzétek a természetet, ne sajnáljátok
az időt, álljatok meg egy-egy percre a gyermekkel és szívjátok magatokba
a környezet illatát.
Forrás: www.montessorimindenkinek.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése