Az iskolához nem elég a
szépen bepakolt iskolatáska és a megfelelő órák átücsörgése. Egy sor olyan
képességre is szükség van, amire elsőre nem is gondolnánk.
Amint elkezditek a sulit,
rá fogsz jönni, hogy a tanárok csupán a 45 perces órákat tartják meg.
Megtanítják a gyereket az adott tantárgy követelményeinek teljesítésére, de
rossz esetben ezenkívül nem foglalkoznak vele. Nem tudnak odaállni mindegyik
elsős mellé megnézni, jól mosott-e kezet, a megfelelő terem felé tart-e, vagy
megette-e az ebédjét. Ezért neked, a szülőnek kell az iskolaérettségig felhozni
a gyereket arra a szintre, amilyen önállóságot egy iskola megkíván.
#1 Tájékozódás az
épületben és azon kívül
Nagyon kényelmes
kiszállni az autóból, majd anyuval vagy apuval kézen fogva elsétálni az adott
osztályteremig. Ám egy idő után maguk a tanárok és a gyerekek is kérni fogják,
hogy a szülők ne lépjenek be az iskola területére, hacsak nem muszáj. Ez nem
csupán a járványhelyzet szülte kényszermegoldás, vírus nélkül is el kell
jutniuk a gyerekeknek arra a szintre, hogy maguk jutnak be a suliba és ülnek le
a megfelelő teremben a helyükre. A rosszul tájékozódó, elveszett típusú
gyerekeknek komoly kihívást jelenthet megtalálni a tornatermet, az ebédlőt vagy
az illemhelyet. Segítség, ha képességfejlesztésbe fogtok, és még a tanítás
előtt többször is végigjárjátok a szükséges útvonalakat. Ha erre nincs
lehetőség, akkor kérjetek segítséget az osztályfőnöktől, néhány iskola például
közread digitális térképet, amivel már otthon lehet gyakorolni a tájékozódást.
Emellett fontos, hogy az iskolás ismerje a KRESZ rá vonatkozó
szabályait, és ennek megfelelően közlekedjen az iskolán kívül. Az ész nélküli
rohanás helyett meg kell tanulniuk körültekintően és felelősen viselkedni: ezt
is érdemes gyakorolni addig.
#2 Kézmosás és higiénia
Hiába csinál otthon
mindent megfelelően egy gyerek, sajnos a legtöbbjüknek megvan az a bosszantó
szokása, hogy a szülői tekintettől távol a harmadát teljesíti a megszokottnak.
Siet, nem akar leégni a többiek előtt, vagy épp hozzájuk alkalmazkodva blicceli
el a kézmosást vécéhasználat után. Talán nem kell kifejtenünk, miért olyan
fontos, hogy a mosdóból kifelé jövet minden gyerek szappannal, kellő ideig
kezet mosson. Készítsünk össze tisztasági csomagot, ha az iskolában már a
második napon nincs szappan, és vegyük rá a gyereket a használatára. Ha ezzel
kilóg a sorból, akkor nagyon trükkösen kell eljárnunk, esetleg a saját időnket
és pénzünket nem kímélve – vagy a szülőkkel összefogva – érdemes
folyamatosan felszerelni a gyerekünk által használt mosdót megfelelő higiéniai
termékekkel. A szokások kialakítása is fontos: találjunk egy kellően divatos
dalt, amit el kell énekelni az alatt a 20 másodperc alatt, amíg szappanozzák a
kezüket, olvassunk erről szóló könyveket, és persze elsősorban mutassunk jó
példát.
#3 Helyes segítségkérés
A gyerekek gyakran
összetévesztik az önállóságot a némasággal, azaz maguk akarnak megoldani
mindent, és félnek attól, hogy segítséget kérjenek. Talán azt sem tudják, hogy
kell, ha nem a szüleikről van szó. Elsősorban érdemes eloszlatnunk azt a
tévhitet, hogy ez dedós dolog. Persze meg kell találni egyfajta egyensúlyt a
tanár nyakában lógás és a Chuck Norrist megszégyenítő szótlan, egyszemélyes
világmegváltás között, de ha beszélgetünk erről otthon, szerepjátékokat
játszunk, könyveket olvasunk (főleg olyanokat, amelyekben a főhős azért kerül
bajba, mert nem szólt egy megbízható felnőttnek), akkor szeptemberre ez is
menni fog.
#4 Öltözködés megfelelő
sebességgel
Mindannyian ismerjük a
lassú gyerekeket. Ők azok, akiknek hiába van meg minden képességük a
cipőkötéshez, sapkafelvételhez, mégis a legutolsóként cammognak ki az udvarra,
és becsöngetéskor is még valami csomót bogoznak. Ezt óvodában még tolerálják,
de az iskolában senki nem fog ott állni és segíteni a lassabb csemetéknek.
Vagy odaérnek ebédre, vagy nem. Érdemes hát még otthon felgyorsítani a tempót
és beszerezni olyan ruhadarabokat, amikkel könnyen boldogul a gyerekünk: ilyen
a tépőzáras cipő, az egyujjas kesztyű, a sállal egybeépített sapka, a
praktikusan felrántható esőnadrág és társaik.
#5 A pad és az eszközök
rendben tartása
Ez is egy olyan elvárás
az iskola részéről, amire sok kisdiák nincs felkészülve. Pláne akkor, ha otthon
mindig elpakolnak utánuk a szüleik. A technikadoboz tartalmának rendszerezése,
a tornazsák, a tisztasági csomag hazavitele és nem otthon felejtése, a
tolltartó káoszának uralása mind rendszerező képességet igényel. Épp
ezért ne pakoljunk be a gyerek helyett. Hagyjuk, hogy ő álljon neki a
feladatnak mellettünk, mi pedig lássuk el hasznos tanácsokkal. Magyarázzuk el,
miért kell a szalvéta az uzsonnás csomagba, miért kell hazahozni a nap végén,
milyen büdös tud lenni a kéthetes tornacucc, hogyan nem esnek ki a padjából a
könyvei stb. A szétszórt gyerekeknek segíthetünk praktikus, feliratozott
rendszerezőkkel.
#6 Több feladat
megjegyzése és megoldása
Lesz olyan nap az
iskolában, amikor a tanár felír valamit a táblára, azt kéri a gyerekektől, hogy
másolják le, majd rajzolják le, mit gondolnak erről a témáról, aztán vigyék a
kész művet az asztalán kihelyezett pontra. A gyakorlatlan kisiskolás ebből
nagyjából egy tennivalót teljesít. Folyamatos gyakorlásra van szükség ahhoz,
hogy meg tudjon jegyezni több utasítást is. Ehhez még a nyáron kezdjük kicsit
önállóságra szoktatni. Például kérjük meg, hogy mossa meg a fogát, és aztán
vegye fel a pizsamáját. Ne álljunk ott mellette azt kérdezgetve, megvagy már?
Figyeljük, mit reagál, és fokozatosan terhelve szoktassuk a feladatsorok
memorizálásához.
#7 A saját holmijának
felügyelete
A kisgyerekkorban az a
jó, hogy szinte mindenre mások figyelnek. Ha valami hiányzik, lehet nyaggatni
valamelyik szülőt, hogy keresse meg. Az iskolában erre már nem fog
ráérni egyik pedagógus sem. Ezért érdemes gyakorolni már most a gyerekkel azt,
hogyan figyeljen a saját holmijára. Kezdjük egy kis hátizsákkal, amiben még
nincs semmi fontos, és bízzuk rá, hogy telepakolja játékokkal (mindegyik
szimbolizálhat valami iskolás tárgyat, tolltartót, uzsonnás dobozt,
az aznapra kért gyurmát, a későbbi hidegre szükséges öltözéket, ebédpénzt,
bármit). Ezt legyen az ő feladata vinni, ne szóljunk neki, ha otthagyja valahol
(persze az elején meg lehet kérdezni: nem hiányzik valami?), esténként pedig a
következő napra pakoljon ismét össze. Tanítsuk meg arra, hogy tételesen számba
vegye, mije van meg, és mi hiányzik, illetve rendszerezze a dolgait. Ezzel
elősegítjük, hogy az iskolatáskájában, a padjában és a fogason is megtaláljon
majd mindent.
Forrás: www.divany.hu

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése