Interjú Gurmai Beáta animációs rendezővel.
Forrás:
https://www.filmtekercs.hu/interju/a-varazslat-benned-van-interju-gurmai-beata-animacios-rendezovel
2013. július 30.
Gurmai
Beáta a Magyar Média Mecenatúra program a Macskássy Gyula animációs pályázat
keretében Gurmai Beáta Borka és a varázsruha című rajzfilmtervét is támogatta.
A legkisebbeknek szóló mese nagyszerűen ötvözi a modern és a tradicionális
elemeket és olyan élethelyzeteket vonultat fel, amelyekkel egy kisgyermek is
nap mint nap találkozhat. Borka a varázsruháját a dédnagymamájától örökölte, a
ruhán lévő csudafa ágai pedig ezer varázslatot rejtenek. Egy tapssal elő tudja
hívni közülük azokat az állatokat, akik átsegítik őt a nehéz helyzeteken.
Arról, hogy mik ezek a nehéz helyzetek, és hogy mi inspirálta Borka alakját,
Gurmai Beátával beszélgettünk, aki a filmet közösen rendezi Horváth Molnár
Pannával, az idei KAFF (Kecskeméti Animációs Filmfesztivál) legjobb elsőfilmes
rendezőjével. Gurmai
Beata A Magyar Média Mecenatúra program a Macskássy Gyula animációs pályázat
keretében Gurmai Beáta Borka és a varázsruha című rajzfilmtervét is támogatta.
A legkisebbeknek szóló mese nagyszerűen ötvözi a modern és a tradicionális
elemeket és olyan élethelyzeteket vonultat fel, amelyekkel egy kisgyermek is
nap mint nap találkozhat. Borka a varázsruháját a dédnagymamájától örökölte, a
ruhán lévő csudafa ágai pedig ezer varázslatot rejtenek. Egy tapssal elő tudja
hívni közülük azokat az állatokat, akik átsegítik őt a nehéz helyzeteken.
Arról, hogy mik ezek a nehéz helyzetek, és hogy mi inspirálta Borka alakját,
Gurmai Beátával beszélgettünk, aki a filmet közösen rendezi Horváth Molnár
Pannával, az idei KAFF (Kecskeméti Animációs Filmfesztivál) legjobb elsőfilmes
rendezőjével.
Gurmai
Beáta jogászként végzett, később beiratkozott a Fotografus.hu Alapítványi
Fotóiskolába, majd elvégezte a Dunaversitas Egyesület mozgókép szerkesztői
–rendezői, operatőri mesterkurzusát. Több fotókiállításon szerepelt, készített
tapintható betűtanító könyvet és ő írta a Világszám c. mesekönyvet.
Honnan
származik a Borka és a varázsruha ötlete?
„Hivatalból”
figyelve a piacot – a rendező 4 gyermek édesanyja (a szerk.) –, azt
tapasztaltam, hogy a gyerekek számára készített animációs filmek terén komoly
igény van a megújulásra. Öröm, hogy beindult az M2 és a nézettségi mutatói jók,
és az is öröm, hogy a Médiatanács támogatásával új animációs filmek
készülhetnek. A Magyar Média Mecenatúra program pályázatára egy filmes barátunk
hívta fel a figyelmemet, akkor már ott motoszkált bennem két történet: a Borka
és a Csoda-család-fa. A karakter, vagyis Borka megszületésének apropója az,
hogy vettem a lányoknak egy kokeshi fababáról szóló, nagyon trendi, és emellett
nagyon igényes mesekönyvet, amelyben érzékenyen elegyítik a hagyományos és a
modern japán képi világát. Arra gondoltam, miért ne lehetne ezt megcsinálni
magyar mintát alapul véve.
Hogyan
alakult ki Borka karaktere és a varázsruha motívum?
Elkezdtem
kidolgozni a történet lecsupaszított vázát. Egy kislány, egy család, hétköznapi
problémákkal: a kislány fél a sötétben, veszekszenek a szülei, testvérei
születnek, akikre féltékeny, meghal a nagypapája stb. Ha nagy szavakat akarok
használni, a témáim: konfliktuskezelés, kommunikáció, veszteségkezelés,
szorongás stb. A Borka történetszövése szándékaim szerint attól egyedi, hogy a
megoldás mindig a családból érkezik. Borka a hagyományokat jelképező védőburok,
a ruha segítségével talál megoldást a problémáira. A varázsruha ugyanis, –
amikor nagy szükség van rá – segít. A ruhán lévő fa a családfát, a kötődést, az
ősi tudást jelképezi. A ruhán szereplő stilizált motívumok a magyar
szimbólumrendszerből valók, ahogyan a ruhából előbújó, epizódonként különböző,
hímzett állatok is, akik a történetek során Borkát segítik.
Borka
Mindez
nagyon elvontan hangzik, de a valóságban egy kíváncsi, kicsit hisztis, de
rendkívül szerethető Borka figura formálódik. A tudatosan nehezebb
témaválasztást humorral, a család intim pillanataiba bepillantást engedő
jelenetekkel és vizuális gegekkel, zenével akarjuk oldani. Az adott epizódban
felmerülő konfliktus megoldásában Borka mindig szerepet vállal, a konfliktus
megoldásának hogyanjára a segítő állaton keresztül az ősök által felhalmozott
tudás adja meg a választ.
A mese
a tradicionális mellett modern elemeket is hordoz majd. Miért kell ezeket
vegyíteni?
Nagy
tragédiája a mai embernek, hogy nem tudja áthagyományozni, a fiatalabbak, pedig
nehezen képesek befogadni a népmesékben is leülepedett, a régiek számára
evidens alapigazságokat. A tradicionális-modern mese instant segítséget,
megoldó kulcsot nyújt mindehhez. A modern történetet és a modern képi
megfogalmazást megfelelőnek tartjuk, és igyekszünk elkerülni, hogy didaktikusak
legyünk. A szöveg nem lesz hangsúlyos, a képek, a színek, a hang és a ritmus
lesznek fontosak, hogy rabul ejtsék ezt a korosztályt.
Miért
fontos a tradíció beleszövése a történetbe, vagy a család értékként való
bemutatása?
A
családfa motívum a felmenőkről a fiatalabb generációkra áthagyományozott tudást
jelképezi. Mi már nem élünk úgy együtt, mint ahogyan régebbi generációk együtt
éltek. Már alig tudunk valamit ük- és szépszüleinkről, pedig fontos lenne.
Borka családi történetei pedig azért is fontosak, mert a gyerekek kifejezetten
szeretik hallani, megérezni, hogy egy nagy egész részét képezik, annak
megmutatása pedig, hogy a nagy egészen belül hol helyezzék el magukat, további
fogódzót jelent számukra.
A
történet számukra megfogalmazott üzenete így szól: „A varázslat benned van!”
Borka2
A mese
a szülők számára is hordoz üzenetet, ők maguk ugyanis – fogódzók és élő
hagyományok nélkül – hajlamosak saját bizonytalanságuk következményeként a
gyermekeket iránytű nélkül hagyni, döntési helyzetekbe kényszeríteni,
szorongásaikat alábecsülni vagy éppenséggel túlreagálni. A konfliktuskezelő és
kommunikációs mintákkal rendelkező – egyfajta védőburokban felnövő – gyermek
lesz képes arra, hogy egészséges felnőttként megtalálja a helyét a közösségben.
A szülők számára megfogalmazott üzenet a mesében tehát így szól: „Ha megmutatod
a gyermekednek, ha érezteted a gyerekeddel, hogy van helye a családban és hol
van a helye, ha védőn beburkolod őt a tradícióval, akkor a varázslat benne
lesz”.
A
Macskássy Gyula pályázat támogatásából most csak a pilot epizód készül el.
Terveznek még további részeket?
Igen,
szeretnénk, ha a Borka sorozat lenne, 4-5 éves gyermekek részére, egyszerű,
általuk is nap, mint nap átélt történetekkel. De vannak további terveim is. Úgy
gondolom, hogy készíteni kellene az említett témákat, problémákat körüljáró
óvodai nevelési programot, a családi életre nevelési program „kistestvérét”. K.
Németh Margit klinikai szakpszichológussal, egyetemi tanárral beszélgettünk
erről, aki szakmailag nagyon fontosnak tartja az elképzelést. De ez már egy
másik történet…
Fontosnak
tartja az animációs műfaj támogatását?
Igen,
nagyon fontos. Például ezzel a pályázattal egy mesesorozat első, 5 perces
epizódja készülhet el. Bízunk a történet erejében és a rengeteg belefektetett
munkában, ezért reméljük, hogy készülhetnek majd továbbiak is. Ugyan a műfaj
költséges, de időtálló. A régi, 20-30 éve készült rajzfilmeket ma is sikerrel
vetítik. Ez azt jelenti, hogy ha a Borkán több generáció nő majd föl, akkor
megtérül a befektetett pénz és energia. És nem csak anyagi értelemben. Ha Borka
segíteni tud néhány szorongó kisgyereknek, ha másokat megnevettet, már nem
dolgoztunk hiába.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése