2025. október 16., csütörtök

Nem csak ügyetlenség: mit árul el a mozgás a gyermek idegrendszeri érettségéről?



Nem szeret hintázni, vagy elkerüli a játszótéri mászókát? Nehézséget okoz neki a labda elkapása, a gombolás, az irányok megkülönböztetése? Ezek a jelek nem feltétlenül múlnak el maguktól – nem mindig elég, hogy "majd kinövi".

Rejtett jelek a mozgásban

Nem szeret hintázni, vagy elkerüli a játszótéri mászókát? Nehézséget okoz neki a labda elkapása, a gombolás, az irányok megkülönböztetése? Ezek a jelek nem feltétlenül múlnak el maguktól – nem mindig elég, hogy "majd kinövi".

A gyermekek mozgásában és viselkedésében sokszor olyan jeleket észlelhetünk, amelyek elsőre ártalmatlannak vagy egyszerű fejletlenségnek tűnnek. Mégis előfordulhat, hogy a háttérben idegrendszeri éretlenség vagy más fejlődési eltérés áll.

A KidSpirit Pszichológiai- és Fejlesztőközpontban egyéni TSMT-terapeutaként dolgozom, ahol mozgásfejlődési eltérések szűrésével és szenzomotoros fejlesztéssel foglalkozom. A hozzánk érkező családok gyakran eleinte csak annyit érzékelnek, hogy gyermekük „ügyetlenebb”, nehezen figyel, vagy elkerüli a mozgásos tevékenységeket. A közös munka során azonban gyakran kiderül, hogy célzott támogatással jelentős fejlődés érhető el – nemcsak a mozgásban, hanem a viselkedés és a tanulás terén is.

Milyen jelekre érdemes figyelni?

Minden gyermek más ütemben fejlődik, de az alábbi tünetek tartós fennállása esetén érdemes szakemberhez – például mozgásterapeutához, konduktorhoz vagy fejlesztőpedagógushoz – fordulni:

Nem szeret hintázni vagy forgó játékokat használni, szédülékeny, kerüli az ilyen helyzeteket.

Nehezen tanul meg biciklizni, egyensúlya bizonytalan, gyakran elesik.

Gondot okoz a labda elkapása vagy elrúgása, mozgása darabos, koordinálatlan.

Kimarad vagy elmarad a kúszás, mászás, esetleg szorong ezektől a mozgásoktól.

Gyakran téveszti az irányokat (pl. jobb–bal keverése), testtudata bizonytalan.

Finommotoros nehézségei vannak: nem tud cipőt kötni, gombolni, ollóval vágni, helytelen a ceruzafogása.

Figyelme könnyen elterelődik, nehezen követ mozgásos utasításokat.

Túlérzékeny vagy alulérzékeny bizonyos ingerekre (pl. zavarja az érintés, nem reagál fájdalomra).

Passzív vagy túlmozgékony, ritkán kapcsolódik be mozgásos játékokba.

Mozgása kortársaihoz képest elmarad, ritmustalan vagy szélsőséges.

Egy-egy tünet önmagában még nem jelent problémát, de ha több is hosszabb időn keresztül megfigyelhető, érdemes szakemberrel konzultálni. A korai felismerés és célzott fejlesztés segíthet a gyermek képességeinek kibontakoztatásában.

Mit jelezhet egy kimaradó mozgásforma?

Már a várandósság és a szülés körüli (pre- és perinatális) időszak eseményei – például oxigénhiány, koraszülés vagy elhúzódó szülés – hatással lehetnek az idegrendszeri érésre. Emellett befolyásolhatják:

- genetikai tényezők,

- csecsemőkori izomtónuszavarok,

- a mozgásfejlődési szakaszok (gurulás, kúszás, mászás) kimaradása.

Ezek a korai mozgásformák egymásra épülnek, és kulcsfontosságúak többek között a térbeli tájékozódás, a számfogalom, az éntudat és a lateralitás (jobb–bal megkülönböztetés) fejlődésében. Ha ezek kimaradnak, a gyermek mozgáskoordinációja, alkalmazkodóképessége és információfeldolgozása is sérülhet. A nem megfelelő mennyiségű inger gyengítheti az észlelés minőségét, így az információk beépítése, tárolása és előhívása is nehezebbé válhat. Ha pedig a gyermek túl sok ingerrel találkozik, az éretlen idegrendszer nem képes kiszűrni a lényeget.

Hogyan hat ez a tanulásra?

A tanulás már a születés pillanatától elkezdődik – játék, tapasztalat és a környezettel való kapcsolat formájában. Később az iskolai tanulás az alábbi alapvető képességekre épül:

- érzékelés és észlelés,

- mozgáskoordináció,

- testséma, térbeli tájékozódás,

- figyelem, emlékezet.

Ezekre épül később a képzelet, a gondolkodás, a nyelvi kifejezés és a szociális viselkedés is. Ha a fejlődés korai szakaszaiban eltérés mutatkozik, az később tanulási, magatartási és beilleszkedési nehézségekhez vezethet.

Amikor a tanulás nem megy gördülékenyen

Tanulási zavarról akkor beszélünk, ha a gyermek iskolai teljesítménye – különösen az olvasás, írás, számolás vagy idegen nyelv területén – jelentősen elmarad attól, ami az értelmi képességei alapján elvárható lenne. Ez nem értelmi fogyatékosság és nem nevelési hiba következménye.

Gyakori kísérő tünetek:

- ritmusérzék zavara,

- gyenge utánzókészség,

- szenzomotoros fejletlenség,

- információfeldolgozási nehézségek.

A tanulási zavar gyakran társul magatartási, érzelmi vagy szociális nehézségekkel (pl. frusztráció, beilleszkedési problémák, agresszió). Minél nagyobb a különbség az értelmi képességek és az iskolai teljesítmény között, annál nagyobb lehet a gyermek belső feszültsége.

Ha a fejlődés más ütemben zajlik

Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek közé tartoznak például:

- mozgásszervi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos gyermekek,

- autizmus spektrumzavarral élők,

- ADHD-val, súlyos tanulási nehézséggel küzdők.

Esetükben az idegrendszeri érés üteme vagy működése eltér a tipikustól, így fejlődésükhöz célzott, egyénre szabott, rendszeres és komplex fejlesztés szükséges. Fontos megérteni, hogy nem a „gyógyítás” a cél, hiszen ezek az állapotok nem betegségek. A fejlesztések célja a funkciók javítása, a hétköznapok gördülékenyebbé tétele és az alkalmazkodóképesség növelése.

Hogyan segít a LongiKid-vizsgálat és a TSMT?

A szülők és pedagógusok szerepe kulcsfontosságú: ha időben felismerik a jeleket, célzott mozgásterápiával jelentős előrelépés érhető el a tanulásban, a beilleszkedésben és a szociális készségek fejlődésében.

A TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) lényege, hogy a nagymozgások minősége, a szenzomotoros fejlődés és az idegrendszeri érettség szoros összefüggést mutat a gyermek figyelmével, viselkedésével, koncentrációjával és társas kapcsolataival. Ezért is lényeges, hogy ne csupán a mozgás meglétét, hanem annak minőségét is figyeljük.

A LongiKid-vizsgálat már 3 hónapos kortól elvégezhető. Célja az idegrendszeri érettség és a szenzomotoros területek (pl. testséma, térbeli tájékozódás, lateralitás, taktilis érzékelés, ritmusérzék) feltérképezése. Az eredmények alapján lehetőség nyílik a célzott felzárkóztatásra és terápiára.

Mit tehet a szülő?

A gyermekek fejlődése összetett, soktényezős folyamat. A mozgásfejlődés, az idegrendszeri érés és a tanulási képességek szorosan összekapcsolódnak. A szülők és pedagógusok időben történő észlelése, valamint a megfelelő fejlesztés nemcsak segítség, hanem lehetőség arra, hogy a gyermek a benne rejlő potenciált kibontakoztassa.

A fejlesztés nem a „gyógyulás” ígéretét, hanem a lehetőségek maximalizálását kínálja – egyénre szabottan, együttműködésen alapulva, reális elvárásokkal.

Forrás: www.csaladinet.hu


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Nem csak ügyetlenség: mit árul el a mozgás a gyermek idegrendszeri érettségéről?



Nem szeret hintázni, vagy elkerüli a játszótéri mászókát? Nehézséget okoz neki a labda elkapása, a gombolás, az irányok megkülönböztetése? Ezek a jelek nem feltétlenül múlnak el maguktól – nem mindig elég, hogy "majd kinövi".

Rejtett jelek a mozgásban

Nem szeret hintázni, vagy elkerüli a játszótéri mászókát? Nehézséget okoz neki a labda elkapása, a gombolás, az irányok megkülönböztetése? Ezek a jelek nem feltétlenül múlnak el maguktól – nem mindig elég, hogy "majd kinövi".

A gyermekek mozgásában és viselkedésében sokszor olyan jeleket észlelhetünk, amelyek elsőre ártalmatlannak vagy egyszerű fejletlenségnek tűnnek. Mégis előfordulhat, hogy a háttérben idegrendszeri éretlenség vagy más fejlődési eltérés áll.

A KidSpirit Pszichológiai- és Fejlesztőközpontban egyéni TSMT-terapeutaként dolgozom, ahol mozgásfejlődési eltérések szűrésével és szenzomotoros fejlesztéssel foglalkozom. A hozzánk érkező családok gyakran eleinte csak annyit érzékelnek, hogy gyermekük „ügyetlenebb”, nehezen figyel, vagy elkerüli a mozgásos tevékenységeket. A közös munka során azonban gyakran kiderül, hogy célzott támogatással jelentős fejlődés érhető el – nemcsak a mozgásban, hanem a viselkedés és a tanulás terén is.

Milyen jelekre érdemes figyelni?

Minden gyermek más ütemben fejlődik, de az alábbi tünetek tartós fennállása esetén érdemes szakemberhez – például mozgásterapeutához, konduktorhoz vagy fejlesztőpedagógushoz – fordulni:

Nem szeret hintázni vagy forgó játékokat használni, szédülékeny, kerüli az ilyen helyzeteket.

Nehezen tanul meg biciklizni, egyensúlya bizonytalan, gyakran elesik.

Gondot okoz a labda elkapása vagy elrúgása, mozgása darabos, koordinálatlan.

Kimarad vagy elmarad a kúszás, mászás, esetleg szorong ezektől a mozgásoktól.

Gyakran téveszti az irányokat (pl. jobb–bal keverése), testtudata bizonytalan.

Finommotoros nehézségei vannak: nem tud cipőt kötni, gombolni, ollóval vágni, helytelen a ceruzafogása.

Figyelme könnyen elterelődik, nehezen követ mozgásos utasításokat.

Túlérzékeny vagy alulérzékeny bizonyos ingerekre (pl. zavarja az érintés, nem reagál fájdalomra).

Passzív vagy túlmozgékony, ritkán kapcsolódik be mozgásos játékokba.

Mozgása kortársaihoz képest elmarad, ritmustalan vagy szélsőséges.

Egy-egy tünet önmagában még nem jelent problémát, de ha több is hosszabb időn keresztül megfigyelhető, érdemes szakemberrel konzultálni. A korai felismerés és célzott fejlesztés segíthet a gyermek képességeinek kibontakoztatásában.

Mit jelezhet egy kimaradó mozgásforma?

Már a várandósság és a szülés körüli (pre- és perinatális) időszak eseményei – például oxigénhiány, koraszülés vagy elhúzódó szülés – hatással lehetnek az idegrendszeri érésre. Emellett befolyásolhatják:

- genetikai tényezők,

- csecsemőkori izomtónuszavarok,

- a mozgásfejlődési szakaszok (gurulás, kúszás, mászás) kimaradása.

Ezek a korai mozgásformák egymásra épülnek, és kulcsfontosságúak többek között a térbeli tájékozódás, a számfogalom, az éntudat és a lateralitás (jobb–bal megkülönböztetés) fejlődésében. Ha ezek kimaradnak, a gyermek mozgáskoordinációja, alkalmazkodóképessége és információfeldolgozása is sérülhet. A nem megfelelő mennyiségű inger gyengítheti az észlelés minőségét, így az információk beépítése, tárolása és előhívása is nehezebbé válhat. Ha pedig a gyermek túl sok ingerrel találkozik, az éretlen idegrendszer nem képes kiszűrni a lényeget.

Hogyan hat ez a tanulásra?

A tanulás már a születés pillanatától elkezdődik – játék, tapasztalat és a környezettel való kapcsolat formájában. Később az iskolai tanulás az alábbi alapvető képességekre épül:

- érzékelés és észlelés,

- mozgáskoordináció,

- testséma, térbeli tájékozódás,

- figyelem, emlékezet.

Ezekre épül később a képzelet, a gondolkodás, a nyelvi kifejezés és a szociális viselkedés is. Ha a fejlődés korai szakaszaiban eltérés mutatkozik, az később tanulási, magatartási és beilleszkedési nehézségekhez vezethet.

Amikor a tanulás nem megy gördülékenyen

Tanulási zavarról akkor beszélünk, ha a gyermek iskolai teljesítménye – különösen az olvasás, írás, számolás vagy idegen nyelv területén – jelentősen elmarad attól, ami az értelmi képességei alapján elvárható lenne. Ez nem értelmi fogyatékosság és nem nevelési hiba következménye.

Gyakori kísérő tünetek:

- ritmusérzék zavara,

- gyenge utánzókészség,

- szenzomotoros fejletlenség,

- információfeldolgozási nehézségek.

A tanulási zavar gyakran társul magatartási, érzelmi vagy szociális nehézségekkel (pl. frusztráció, beilleszkedési problémák, agresszió). Minél nagyobb a különbség az értelmi képességek és az iskolai teljesítmény között, annál nagyobb lehet a gyermek belső feszültsége.

Ha a fejlődés más ütemben zajlik

Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek közé tartoznak például:

- mozgásszervi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos gyermekek,

- autizmus spektrumzavarral élők,

- ADHD-val, súlyos tanulási nehézséggel küzdők.

Esetükben az idegrendszeri érés üteme vagy működése eltér a tipikustól, így fejlődésükhöz célzott, egyénre szabott, rendszeres és komplex fejlesztés szükséges. Fontos megérteni, hogy nem a „gyógyítás” a cél, hiszen ezek az állapotok nem betegségek. A fejlesztések célja a funkciók javítása, a hétköznapok gördülékenyebbé tétele és az alkalmazkodóképesség növelése.

Hogyan segít a LongiKid-vizsgálat és a TSMT?

A szülők és pedagógusok szerepe kulcsfontosságú: ha időben felismerik a jeleket, célzott mozgásterápiával jelentős előrelépés érhető el a tanulásban, a beilleszkedésben és a szociális készségek fejlődésében.

A TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) lényege, hogy a nagymozgások minősége, a szenzomotoros fejlődés és az idegrendszeri érettség szoros összefüggést mutat a gyermek figyelmével, viselkedésével, koncentrációjával és társas kapcsolataival. Ezért is lényeges, hogy ne csupán a mozgás meglétét, hanem annak minőségét is figyeljük.

A LongiKid-vizsgálat már 3 hónapos kortól elvégezhető. Célja az idegrendszeri érettség és a szenzomotoros területek (pl. testséma, térbeli tájékozódás, lateralitás, taktilis érzékelés, ritmusérzék) feltérképezése. Az eredmények alapján lehetőség nyílik a célzott felzárkóztatásra és terápiára.

Mit tehet a szülő?

A gyermekek fejlődése összetett, soktényezős folyamat. A mozgásfejlődés, az idegrendszeri érés és a tanulási képességek szorosan összekapcsolódnak. A szülők és pedagógusok időben történő észlelése, valamint a megfelelő fejlesztés nemcsak segítség, hanem lehetőség arra, hogy a gyermek a benne rejlő potenciált kibontakoztassa.

A fejlesztés nem a „gyógyulás” ígéretét, hanem a lehetőségek maximalizálását kínálja – egyénre szabottan, együttműködésen alapulva, reális elvárásokkal.

Forrás: www.csaladinet.hu