2019. február 1., péntek

Furcsa hangokat hallasz a szobádban?





Ha mi, szülők tisztában lennénk azzal, pontosan hogyan hat a mese a gyerekünk pszichéjére, személyiségfejlődésére, valószínűleg szünet nélkül csak olvasnánk neki.


Egy 2017-es kutatás szerint a magyar gyerekek majdnem kétharmadának szinte egyáltalán nem olvasnak mesét otthon, kevés az a család, ahol az esti mese a napi rutin része, pedig a meseolvasás otthoni varázsa, kislámpa, takaró, összebújás, egymásra figyelés biztonságot sugall kisgyeremekünknek, megteremti sz intimitást szülő és gyermek között, erősíti kötődésüket. A gyerek a mesehallgatás közben lenyugszik, teste ellazul, légzése lelssul. A mesehallgatás feszültségoldó hatással bír. A mese a lélek tápláléka.

A szülők gyakrabban olvasnának, (esténként legalább!), mesét a gyermekeiknek, ha tudnák, milyen ősi    milyen ősi tudást, megküzdési stratégiákat adnak át a mesékkel a gyermekeiknek.                                                                                                                                      
1977-ben Bruno Bettelheim amerikai gyerekpszichológus írta le először a meséknek azt a szorongásoldó hatását, amely azon a tudattalan folyamaton alapul, hogy a gyermek a mesehallgatás során alaktalan szorongásait a mese negatív szereplőibe vetíti, indulatait oda csatornázza, és a gonoszok megbüntetésével meg is szabadul ezektől a rossz érzésektől.
Boldizsár Ildikó meseterapeuta és mesekutató szerint a mese titkos tudás, népmesekincsünk nem más, mint évezredek során kialakított „válságkezelő program”. A mese a régmúlt korok lélekgyógyásza: „az a külső segítség, amely a pszichológusok előtt rendelkezésére állt az emberiségnek”. A probléma az, hogy ezeket a bölcs élettapasztalatokat leginkább kódolt nyelven, szimbólumokba rejtve tartalmazza a mese, amely a mai modern ember számára már nehezen hozzáférhető. Csak a történetek felszíni rétegét értjük meg, a mélyebb üzenet azonban nem tárul fel. Így akár félre is értelmezhetünk meséket.

A mesék félelmetes fordulatai a gyerek tudattalan feszültségének levezetését segítik. Ugyanaz a mese jószolgálatot tesz akár többször is a kisgyermek életében, mert a jó mese többrétegű, és a gyerek mindig azon a szinten érti meg, amelyre abban a pillanatban képes. A felnőttnek ezért sosem szabad a mese jelentését értelmezni a gyermek számára, ezt rá kell bízni gyermekünkre.

Mivel a kisgyermeknek kevés információja van a világról, a hézagokat a képzelete segítségével tölti ki.Ha azt mondjuk egy gyereknek, hogy nincs mitől félned, akkor egyedül hagyjuk félelemeivel. Kádár Annamária pszichológus szerint a mese, a mesélés a félelmek megszelídítésének egyik legfontosabb eszköze. Mesét olvas Pifkó Célia könyvéből, és a beszélgetést vezeti Nagy Anett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Furcsa hangokat hallasz a szobádban?





Ha mi, szülők tisztában lennénk azzal, pontosan hogyan hat a mese a gyerekünk pszichéjére, személyiségfejlődésére, valószínűleg szünet nélkül csak olvasnánk neki.


Egy 2017-es kutatás szerint a magyar gyerekek majdnem kétharmadának szinte egyáltalán nem olvasnak mesét otthon, kevés az a család, ahol az esti mese a napi rutin része, pedig a meseolvasás otthoni varázsa, kislámpa, takaró, összebújás, egymásra figyelés biztonságot sugall kisgyeremekünknek, megteremti sz intimitást szülő és gyermek között, erősíti kötődésüket. A gyerek a mesehallgatás közben lenyugszik, teste ellazul, légzése lelssul. A mesehallgatás feszültségoldó hatással bír. A mese a lélek tápláléka.

A szülők gyakrabban olvasnának, (esténként legalább!), mesét a gyermekeiknek, ha tudnák, milyen ősi    milyen ősi tudást, megküzdési stratégiákat adnak át a mesékkel a gyermekeiknek.                                                                                                                                      
1977-ben Bruno Bettelheim amerikai gyerekpszichológus írta le először a meséknek azt a szorongásoldó hatását, amely azon a tudattalan folyamaton alapul, hogy a gyermek a mesehallgatás során alaktalan szorongásait a mese negatív szereplőibe vetíti, indulatait oda csatornázza, és a gonoszok megbüntetésével meg is szabadul ezektől a rossz érzésektől.
Boldizsár Ildikó meseterapeuta és mesekutató szerint a mese titkos tudás, népmesekincsünk nem más, mint évezredek során kialakított „válságkezelő program”. A mese a régmúlt korok lélekgyógyásza: „az a külső segítség, amely a pszichológusok előtt rendelkezésére állt az emberiségnek”. A probléma az, hogy ezeket a bölcs élettapasztalatokat leginkább kódolt nyelven, szimbólumokba rejtve tartalmazza a mese, amely a mai modern ember számára már nehezen hozzáférhető. Csak a történetek felszíni rétegét értjük meg, a mélyebb üzenet azonban nem tárul fel. Így akár félre is értelmezhetünk meséket.

A mesék félelmetes fordulatai a gyerek tudattalan feszültségének levezetését segítik. Ugyanaz a mese jószolgálatot tesz akár többször is a kisgyermek életében, mert a jó mese többrétegű, és a gyerek mindig azon a szinten érti meg, amelyre abban a pillanatban képes. A felnőttnek ezért sosem szabad a mese jelentését értelmezni a gyermek számára, ezt rá kell bízni gyermekünkre.

Mivel a kisgyermeknek kevés információja van a világról, a hézagokat a képzelete segítségével tölti ki.Ha azt mondjuk egy gyereknek, hogy nincs mitől félned, akkor egyedül hagyjuk félelemeivel. Kádár Annamária pszichológus szerint a mese, a mesélés a félelmek megszelídítésének egyik legfontosabb eszköze. Mesét olvas Pifkó Célia könyvéből, és a beszélgetést vezeti Nagy Anett.