2021. március 1., hétfő

Miért jó a gyermeknek, ha tanul egy hangszeren?

 A szülők többsége egyetért velünk abban, hogy a zenei ismeretek az általános műveltség része, a zenével való kapcsolat jelentősen hozzájárul a gyermek érzelemvilágának fejlődéséhez. Kodály Zoltán azt vallotta, hogy a zenei nevelés legkézenfekvőbb módja a gyermek saját testének hangszere, vagyis az énekhang, amit az iskolai énekórákon a maga szintjén megtanul használni. Mi is egyetértünk iránymutatásával, az iskolai énekórák korlátozott lehetőségei által biztosított zenei nevelésnél azonban többet tehetünk. 


 

 

 

 

 

 

A hangszertanulás sokkal többet adhat az órai éneklésnél, még mélyebb behatolást a zene magvához, még szorosabb kapcsolatot a zene érzelmi tartalmával. Bármilyen hangszert válasszon is a gyermek, bizonyára sokkal nagyobb hangterjedelemmel, dinamikai és hangszínbeli lehetőségekkel fog tudni bánni, mint a saját énekhangja, számos hangszeren pedig egyszerre több hang is megszólaltatható.

Egy sokrétű szaktudással rendelkező, türelmes és a gyermekek nyelvén is értő hangszeres tanár képes úgy megszerettetni a gyermekkel a hangszerjátékot, hogy az egy örömteli tevékenység legyen a számára. Az aktív zenélés képes kiegyensúlyozni a személyiséget. A zárkózott gyermekek könnyebben megnyílnak, hiszen egy alternatív kommunikációs csatorna áll rendelkezésükre, hogy kifejezzék érzéseiket. A pörgős gyermekek pedig képesek lenyugodni a hangszer mellett, hiszen ott sokkal inkább befelé figyelnek, mint ahogyan az általában tapasztalható az esetükben. A hangszerjáték a mozgáskoordinációt is jelentősen fejleszti, hiszen a hangszer megszólaltatásában számos testrész vesz részt, a szép hang létrehozásához ezek precíz összmunkájára van szükség.

A növendékhangversenyek segítik a gyermek magabiztos kiállását, mások előtt történő megmutatkozását. Olyan tevékenységgel lépnek színpadra, amit maguk is szeretnek, és megtanulnak befelé figyelni szereplés közben is, megtanulják megszelídíteni a lámpalázat. Ez a későbbiekben, munkahelyen, társaságban is előnyükre válik.

Ha a zene mélyére tudnak hatolni, képesek azonosulnak a játszott darabbal, és a színpadon is meg tudják élni ezeket az érzéseket, a közönségük számára is ezek az érzések jönnek át, és akkor megtörténik a varázslat, létrejön a katarzis. Ilyen élményekre minden gyermeknek szüksége van.

 

 Forrás: https://www.csaladinet.hu- Juhász Balázs

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Miért jó a gyermeknek, ha tanul egy hangszeren?

 A szülők többsége egyetért velünk abban, hogy a zenei ismeretek az általános műveltség része, a zenével való kapcsolat jelentősen hozzájárul a gyermek érzelemvilágának fejlődéséhez. Kodály Zoltán azt vallotta, hogy a zenei nevelés legkézenfekvőbb módja a gyermek saját testének hangszere, vagyis az énekhang, amit az iskolai énekórákon a maga szintjén megtanul használni. Mi is egyetértünk iránymutatásával, az iskolai énekórák korlátozott lehetőségei által biztosított zenei nevelésnél azonban többet tehetünk. 


 

 

 

 

 

 

A hangszertanulás sokkal többet adhat az órai éneklésnél, még mélyebb behatolást a zene magvához, még szorosabb kapcsolatot a zene érzelmi tartalmával. Bármilyen hangszert válasszon is a gyermek, bizonyára sokkal nagyobb hangterjedelemmel, dinamikai és hangszínbeli lehetőségekkel fog tudni bánni, mint a saját énekhangja, számos hangszeren pedig egyszerre több hang is megszólaltatható.

Egy sokrétű szaktudással rendelkező, türelmes és a gyermekek nyelvén is értő hangszeres tanár képes úgy megszerettetni a gyermekkel a hangszerjátékot, hogy az egy örömteli tevékenység legyen a számára. Az aktív zenélés képes kiegyensúlyozni a személyiséget. A zárkózott gyermekek könnyebben megnyílnak, hiszen egy alternatív kommunikációs csatorna áll rendelkezésükre, hogy kifejezzék érzéseiket. A pörgős gyermekek pedig képesek lenyugodni a hangszer mellett, hiszen ott sokkal inkább befelé figyelnek, mint ahogyan az általában tapasztalható az esetükben. A hangszerjáték a mozgáskoordinációt is jelentősen fejleszti, hiszen a hangszer megszólaltatásában számos testrész vesz részt, a szép hang létrehozásához ezek precíz összmunkájára van szükség.

A növendékhangversenyek segítik a gyermek magabiztos kiállását, mások előtt történő megmutatkozását. Olyan tevékenységgel lépnek színpadra, amit maguk is szeretnek, és megtanulnak befelé figyelni szereplés közben is, megtanulják megszelídíteni a lámpalázat. Ez a későbbiekben, munkahelyen, társaságban is előnyükre válik.

Ha a zene mélyére tudnak hatolni, képesek azonosulnak a játszott darabbal, és a színpadon is meg tudják élni ezeket az érzéseket, a közönségük számára is ezek az érzések jönnek át, és akkor megtörténik a varázslat, létrejön a katarzis. Ilyen élményekre minden gyermeknek szüksége van.

 

 Forrás: https://www.csaladinet.hu- Juhász Balázs