A mozgásfejlődés stádiumai (fotó: Getty Images)
A születésük utáni napokban
még mindenben a szüleik támogatására szoruló, csupán nagyon csekély
önálló mozgásra képes babák életük első hónapjaiban ezen a területen is
rohamos fejlődést mutatnak. Noha minden gyerek más ütemben fejlődik
(részben az adottságaiktól, részben a környezettől függően), aminek
megfelelően a mozgásfejlődés útjának lényeges állomásait is tágabb
határok között kell kijelölni, fontos ismernünk a stádiumokat, hogy
képet alkothassunk babánk fejlődéséről, az esetleges problémákról,
illetve, mivel a mozgás fejlődésében a szükséges képességek jó része
egymásra épül, arról is, hogy a gyermek nem ugrott-e át vagy rövidített
le valamilyen szakaszt.
A WHO vonatkozó táblázata például hat fontos, elérendő állomást különít el a babák életének első 18 hónapjában. A táblázat elemei magyarul (alulról fölfelé haladva): ülés önállóan; állás segítséggel; mászás; járás segítséggel; állás önállóan; járás önállóan. Ezen az ábrán jól láthatjuk, hogy milyen tágak is az elemekhez tartozó határok - amit fontos észben tartani, hogy ne essünk pánikba, ha gyerekünk bizonyos mozgásfajtákban még nem tart ugyanott, mint a környezetünkben látott kortársai, ugyanakkor pedig azt is megbecsülhetjük, mikor szükséges beszélnünk a témáról a védőnővel, hogy időben léphessünk például az esetleges fejlesztésben.
A WHO vonatkozó táblázata például hat fontos, elérendő állomást különít el a babák életének első 18 hónapjában. A táblázat elemei magyarul (alulról fölfelé haladva): ülés önállóan; állás segítséggel; mászás; járás segítséggel; állás önállóan; járás önállóan. Ezen az ábrán jól láthatjuk, hogy milyen tágak is az elemekhez tartozó határok - amit fontos észben tartani, hogy ne essünk pánikba, ha gyerekünk bizonyos mozgásfajtákban még nem tart ugyanott, mint a környezetünkben látott kortársai, ugyanakkor pedig azt is megbecsülhetjük, mikor szükséges beszélnünk a témáról a védőnővel, hogy időben léphessünk például az esetleges fejlesztésben.
Ennél
a hat kiemelt mérföldkőnél persze jóval több ponton tetten érhető a
babák mozgásának fejlődése ebben a korai időszakban, illetve némiképp
tovább is haladva (a WHO táblázata másfél éves korig jut el, mi
óvodáskorig). Javarészt nagymozgásokról (mászás, járás, futás) van szó, de említeni lehet finommozgásokat
is, ami alatt itt elsősorban a kéz és az ujjak mozgásformáit értjük -
ennek legintenzívebb fejlődési stádiuma azonban már az iskoláskorba
nyúlik.
Az első életév kifejezetten zsúfolt a mozgásfejlődésben.
A táblázat nem mutatja például az első három hónapot, pedig már akkor
is jelentős változások történnek: a baba hason fekve képessé válik
karjával feltolni magát; szintén hason fekve felemelni a fejét; kezét a
szájához közelíteni; illetve bezárni-kinyitni az öklét.
A 4.-6. hónap közötti időben kezével magát megtámasztva ül; megtartja a fejét önállóan;
kezét magabiztosan a szájához emeli; hasról hátra fordul (és fordítva);
ha kezünkben tartva a talpára nehezedik, lába elbírja a testsúlyát;
hason fekve nyúlni kezd a közeli játékokért; háton fekve saját talpáért
tud nyúlni, hogy játsszon vele; szintén háton fekve pedig játékait egyik
kezéből a másikba teszi át.
A 7. és a 9. hónap között
már igen nagy ugrás észlelhető az önállóságban: a baba immár önállóan
ül; ülés közben megpróbál a játékai után nyúlni, és nem dől el; hasról
vagy hátról is felül segítség nélkül; beindul a kúszás, mászás; stabilan
váll fölé emeli a fejét hason; és apróbb tárgyakat ragad meg az
ujjaival.
Mire az első születésnapig eljutunk, már állásba húzza magát, és bútorokba kapaszkodva halad is néhány lépést; ezután önállóan áll és tesz lépéseket; megtartja az egyensúlyát ülve akkor is, amikor eldob valamit; tapsol.
Másfél
éves korig beindul az önálló járás, a guggolás (például ha a játékaiért
akar nyúlni), az önálló (vagy kevés segítséggel végzett) evés, a
pohárfogás és az önálló ivás.
A gyerekek kétévesen már
szabályosan járnak, és elkezdenek futni; egy játékot magukkal tudnak
cipelni mozgás közben; segítség nélkül fel-lemásznak bútorokról;
lépcsőznek. Bele tudnak rúgni továbbá a labdába, ami pedig a
finommozgásokat illeti, ekkor már ujjaikkal fogják a krétát, filcet (nem
ököllel), s míg eleinte az egész karjukat mozgatva festenek, a harmadik
születésnaphoz közelebb már csak csuklómozgással.
A Scholastic cikke
szerint egyébként az első négy, mozgásfejlődési mozzanatokban oly
gazdag életévre összegzően úgy is lehet tekinteni, hogy az első két év
arról szól, hogy a baba önállóan szeretné elérni a dolgokat,
tárgyakat, embereket; segítség nélkül akar eljutni hozzájuk, de
ilyenkor alapvetően még a környezetének elemeire támaszkodik. A
következő, az óvodáskor első periódusáig tartó, már valóban önálló
szakasz pedig az imitálásról, a gyerek ügyességének felmutatásáról
szól: ekkor már olyan, fejlettebb és számukra kívánatosnak tűnő
készségeket, mozgásokat igyekeznek elsősorban elsajátítani, amiket a
tévében, a játszótéren a többi gyerektől vagy épp nagyobb testvérüktől
látnak.
Szerző:
Greff András
Forrás: https://www.babaszoba.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése