Egy újszülött számára a
környezete legfontosabb tényezője az anyja, vagy az őt pótló személy. A gyermek
idegrendszeri fejlődését, magatartásának kialakulását alapvetően meghatározza
az anyával való kapcsolata. Konrad Lorenz
(imprinting) kutatásai óta tudjuk, hogy létezik a születés után egy
szenzitív periódus, ahol az idegrendszerben mély lenyomatok képződnek. A Harlow
házaspár majomkísérletei („ drótanya”, „szőranya”) igazolták, hogy ez a
jelenség a magasabb rendű gerincesekben is kimutatható. Később több más
állatkísérlet is bizonyította, hogy a születés utáni szenzitív periódusnak nagy
szerepe van a kötődés kialakulásában, illetve az anyai viselkedés „beépített
programjának” előhívásában. Ez utóbbi különösen fontos az először szülő
anyáknál, ezért lényeges, hogy az anyának a szülés után azonnal legyen
lehetősége gyermekével fizikai kapcsolatba lépni. Ha ez valamely okból nem
jöhet létre, az anya-gyermek kapcsolat sérülékenyebb lesz, mely az elsődleges
szocializációs folyamatban gyakran „kommunikációs zavarokban” nyilvánul meg.
Az emberi kötődés vizsgálatánál
abból célszerű kiindulni, hogy az újszülött nem képes aktív helyváltoztatásra,
ezért hiába is rögzítené édesanyja képét születése után, követni semmilyen
formában nem tudná őt. Esetében a kötődési viselkedés az, ami az anyát és
gyermekét nem engedi eltávolodni. A kötődés egy jól fejlett szabályozórendszer,
melynek működése a gyermek mozgékonyságának növekedésével párhuzamosan válik
hangsúlyossá. A 7-8 hónapos gyermeket két, egymásnak ellentmondó vágy vezérli,
egyrészt fel akarja fedezni a világot, megérinteni, megtapasztalni mindent,
másrészt keresi a felnőtt közelségét, mely számára a biztonságot jelenti. A
kötődési rendszer többek között e két vágy közötti egyensúlyt teremti meg. A
kötődési rendszerben az anya is részt vesz, a gyermek távolodása, sírása esetén
az anya közelít gyermekéhez, felveszi és megnyugtatja őt. A kötődés tehát egy
komplex viselkedési rendszer melyben mind az anyának, mind a gyermeknek aktív,
kezdeményező szerepe van. A
kötődéselmélet egyik kulcsmotívuma szerint a biztonság élményének korai megtapasztalása
– illetve ennek elmaradása – mentén kiépül a gyermekben egy modell, mely
későbbi kapcsolatainak is alapjául szolgál. A biztonságosan kötődő gyermek
magabiztosabb, társaságban jobban feltalálja magát, együtt érzőbb társaival és
közeli kapcsolatait valódi érzelmi mélység jellemzi.
A kötődéselmélet megalkotása John
Bowlby, angol pszichiáter nevéhez fűződik. Bowlby szerint velünk születik a
késztetés a kötődésre és ennek megfelelő az újszülött viselkedési repertoárja:
sírás, nevetés, kapálózás, stb., mind olyan viselkedések, melyek – optimális
esetben – biztosítják a közelséget és elősegítik a kontaktust az anyával.
Hangsúlyozta az anya válaszkészségének fontosságát, mivel a gyermek
kontaktuskereső viselkedése csak a párbeszéd egyik oldala, és csak megfelelő
válasz esetén alakulhat ki a biztonságos kötődés. Feltételezte, hogy az ember
esetében is létezik egy szenzitív periódus, melynek folyamán ki kell alakulnia
a kötődésnek. Ez a kritikus időszak természetesen nem olyan rövid és pontosan
meghatározható, mint az állatok imprintingje esetén.
Kötődési mintázatok
(Ainsworth-féle Idegen Helyzet Teszt vizsgálat alapján)
· Biztonságos kötődés
A biztonságosan kötődő gyermek
anyja jelenlétében bátran indul el felfedezni a szobában található játékokat,
míg az anya távozásakor a nyugtalanság jeleit mutatja és az anya
visszatéréséig, nem is talál vigaszt, sem a játékokban, sem idegen személy
társaságában. A kötődési rendszer az ilyen esetekben jól működik, a
biztonságosan kötődő gyermek a számára veszélyes helyzetben édesanyját hívja.
Idegen személy viszont nem képes megnyugtatni a gyermeket - ami a biztonságos
kötődés egyik fontos ismérve -, aki nem tolerálja az egyedüllétet idegen helyen
és hangot ad kétségbeesésének.
· Elkerülő kötődés
A gyermekek egy része az
anya távozásakor nem reagál arra, és az idegen személy jelenétére sem, de nem
vesz tudomást az anya visszatéréséről sem. Az így viselkedő gyermekeket
elkerülő kötődés jellemzi, ami nem azt jelenti, hogy a kötődési rendszer
egyáltalán nem működik, és alapvetően hiányzik az a kötelék, mely az anyához
fűzné gyermekét. A kötődés működik, csak az elkerülő kötődéssel jellemezhető
gyermekek egy éves korukra megtanulják nem kimutatni érzelmeiket. Az ilyen gyermekek ugyanolyan stresszt élnek
át anyjuk távozásakor, mint síró társaik, csak nem kommunikálják érzelmeiket. A
kutatások kimutatták, hogy ezeknél a gyermekeknél a nem megfelelő anyai
válaszkészség az, ami arra készteti a gyermeket, hogy elkendőzze érzelmeit,
vagyis a gyermek stratégiája: ha nem reagálnak, nem érdemes kommunikálni. Az
ilyen anyák sokszor nyíltan elutasítóak, és nem szeretik a testi kontaktust.
· Ambivalens kötődés
Az így kötődő gyermek már
az anya jelenlétében felfokozott érzelmi reakciót mutat, melyet nehéz
lecsillapítani. Nyugtalan, nem merül el semmilyen tevékenységben. Az anya
távozása teljesen kiborítja, de a visszatérése is alig-alig tudja megnyugtatni,
egyszerre kapaszkodik az anyába, illetve tolja el magától. Ebben az esetben a
gyermek nem tekinti az anyát biztonságos háttérnek, hiába van jelen, a gyermek
nem indul felfedezni a világot. Ráadásul az anya valóban képtelen gyermeke
megnyugtatására, hiába tér vissza hozzá, a gyermek hosszasan sír tovább. Az
ilyen anyákat a hétköznapokban többnyire kiszámíthatatlan viselkedés jellemzi,
nem a gyermek jelzéseinek, hanem önmaguk belső állapotának függvényében
reagálnak, így alakul ki az ambivalens kötődés.
· Dezorganizált kötődés
A fentiektől eltérő -
azoknál súlyosabb - tüneteket produkáló gyermekek is vannak. Ezek a gyermekek
sokszor menekülnek az anya elől, vagy teljesen váratlan helyzetekben
lemerevednek, autoagresszív cselekedetet hajtanak végre, például fejüket a
falba verik. Ezeknek a gyermekeknek az anya egyszerre a félelem és a megnyugvás
forrása, és ez az ellentmondás vezet a kötődési rendszer széteséséhez. Ebben
különbözik ez utóbbi kötődési mintázat az előzőektől, itt a gyermeknek nincs
stratégiája, saját maga által kifejlesztett módszere az anya távozása okozta
stresszhelyzet esetén, viselkedése szabálytalan, rendszertelen. A
dezorganizáltan kötődő gyermekek történetében gyakori a súlyos érzelmi
elhanyagolás és a szülői bántalmazás.
Születése után a gyermek nincs tudatában az indivíduumának, szimbiózisban,
duálunióban él az anyjával. Ebben az együttélési és együttlétezési formában
mindkét félnek egyformán szüksége van a másikra. Mivel kapcsolatuk kölcsönös és
dinamikus, mindketten képesek befolyásolni a másik viselkedését. Az
anya-gyermek kapcsolatnak a minősége hozzájárul a gyermek saját testének az
anya testétől való leválásához, mely az anya érintésén, simogatásán, ringatásán
és az anya hangján keresztül valósul meg. Az egész test kontakt percepciós
élménye, az anya által a gyermek testére gyakorolt nyomás, az anya arcának
vizuális percepciójával kapcsolódik össze, innentől kezdődik a gyermek
szociális-emócionális aktivitása. Megjelenik a felélénkülési reakció, amelyet
az anya megjelenése vált ki. Ennek a reakciónak reflex jellege van, de az anya
nagyobb jelentőséget tulajdonít neki és visszanevet a gyermekre, utánozza a
hangadását, gügyög hozzá. Meg van győződve arról, hogy a gyermek felismeri őt,
pedig csak a homlok, a szemek és az orr az, amelyek vizuális ingere kiváltja a
gyermek reakcióját. A felélénkülési reakció fokozza az anya pozitív,
emocionális viszonyát a gyermekhez.
Az anya-gyermek kapcsolat
korai szakaszában a fizikai kapcsolat a meghatározó, melyben elsődleges az
érintés. A gyermek az érintés és anyai közelség érdekében erőfeszítéseket is
képes tenni, mely az alábbi fázisokban történik:
1. Felélénkülési reakció – úgy harcolja ki
az érintést (a rendelkezésére álló mozgási és hangadási repertoárja
segítségével), hogy viselkedésével kiváltja az anya figyelmét és érdeklődését.
2. Megkülönböztető közeledés – az ötödik,
hatodik hónap táján jelenik meg, lényege, hogy a gyermek különbséget tud tenni
az anya és az idegenek között.
3. Helyzetváltoztatás – a gyermek úgy kerül
fizikai kapcsolatba, hogy odamegy (kúszik, mászik) a felnőtthöz
A korai anya-gyermek
kapcsolat során a gyermek megtanulja, hogyan kell jelet adni és válaszolni
ahhoz, hogy a szülőtől is választ kapjon. Ez a kommunikációs séma lesz az
alapja a későbbi információcserének és tanulási folyamatnak.
Forrás: http://janus.ttk.pte.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése