Az óvodás korú gyerekek
még nem a naptár segítségével tájékozódnak, nem tudják, mit jelent az,
hogy a tavasz első hónapjában járunk. Ők csak a számukra kézzelfogható, szemmel
látható, saját bőrükön megtapasztalható dolgokon keresztül érthetik meg, mitől
is van most „tavasz”. Segíts hát nekik ebben, vegyétek észre együtt a tavasz
jellemző jegyeit!
Miből tudjuk, hogy tavasz van?
Már nem kell felhúznunk a
vastag télikabátot, bélelt nadrágot, kesztyűt és sálat sem hordunk már.
Többször látjuk a
napocskát kisütni, néha már érezzük is a melegét az arcunkon.
Este tovább világos van,
ovi után még sokáig lehet kint játszani az udvaron, játszótéren.
A fák, bokrok rügyei
megduzzadnak, napról napra megfigyelve látjuk, ahogy lassan kibomlanak. Látunk
már virágzó faágakat is.
A fű is dúsabb, zöldebb
lesz. Udvaron, parkokban megkezdődik a fűnyírás.
Megjelennek az első kis
élőlények: katicabogarak, pókok, hangyák, gyakran hallunk madárcsicsergést.
Az utcán, parkokban
sétálva sok-sok színes kis virágot látunk már: százszorszépet, ibolyát,
pitypangot, aranyvesszőt, krókuszt, nárciszt, árvácskát.
Sétáljatok, kiránduljatok
sokat a természetben, engedd, hogy kisgyermeked megtapasztaljon mindent a maga
valóságában: másszon fára, hemperegjen a fűben, dobáljon kavicsot a vízbe,
vizsgálja meg a hangyákat a fatörzsön, reptessen az ujján katicát!
Mindezek közben tanítsd meg arra is, hogy ne bántsa a kis élőlényeket, ne
tépjen le minden virágot, ne tördelje a fák ágait!
Megkezdődnek a kerti
munkák is: metszés, gyomlálás, vetés, fűnyírás.
Engedd, hogy besegítsen a virágültetésbe, virágmagok vetésébe, gyomlálásba, lemetszett ágak elhordásában. Nagyon jó, ha van saját kisméretű kerti szerszáma, mert azzal ő is tud igazából „dolgozni”. Ebben az életkorban nagyon lelkesen segítenek a gyerekek!
Találós kérdések
Olvad a hó, hosszabbak a napok, zöldellnek a kertek, melyik évszak vagyok? (Tavasz)
Vigyázz rá, mert nagyon ravasz, hamar becsap, ő a … (tavasz).
Nem fúj már és nem havaz, itt van, itt van a…(tavasz).
Tavasszal kap levelet, s ősszel küld csak választ,
de nem egyet, nem is
kettőt, hanem sok-sok százat. (Fa.)
Szőrmebunda – zöld
selyem, kint terem a réteken.
Prémjét szellő fésülgeti,
ráhever, aki teheti.
földanyánkat öltözteti,
tehén, kecske lelegeli. (Fű.)
Én vagyok az első tavaszi
virág, hófehér ruhám a hó alól kandikál. (Hóvirág)
Bokrok alján meghúzódok,
kerek levél mögé bújok.
Lila szirmaim kibontom,
elárul majd az illatom. (Ibolya)
Sárga berek, sárga
alkony, sárga virág nyit a parton,
s mintha pletykás tündér
volna, hírül adja: itt a gólya. (Gólyahír.)
Erdőn-mezőn láthatod, meg is csíp, ha megfogod.
Feje mákszem, hasa bors,
lába vékony, mint a
cérna,
s be szorgalmas, fürge,
gyors! (Hangya.)
Pettyes hátam, hártyás
szárnyam,
levéltetűt eszem bátran.
(Katicabogár)
Ismerek egy tarka házat,
benne lakik szarvas állat.
Bármerre jár
völgyön-hegyen, házikója vele megyen. (Csiga)
Háló nélkül halászik,
kéményeken tanyázik, elköltözik, ha fázik. (Gólya)
Hosszú csőrű fehér madár
kéményeden kelepel,
néha meg a tóban lesi,
jön-e már az eledel. (Gólya)
Játékok, kísérletek
- A bab csíráztatása még most is elbűvöli a gyerekeket, hiszen szemmel látható, követhető a változás, ahogyan a pici babszemből kibújik a csíra és még levelet is hoz.
- Állítsatok fehér szegfűt,
vagy más virágot színes ételfestékkel megfestett vízbe. 1-2 nap alatt
észrevehetitek, hogy a virág elszínesedik. Így szívja fel a növény a vizet és vele
együtt a tápanyagokat is a földből.
- Ha kirándultok, vagy csak
sétáltok érdemes magatokkal vinni egy nagyítót is. Figyeljétek meg ezen
keresztül a növényeket és a közöttük mozgó kis bogarakat, gilisztákat! Meg
tudjátok számolni mennyi lába, vagy mennyi pöttye van?
- Ha kis papírgurigákba
vetitek a virág-, vagy zöldségmagokat, a megerősödött palántákat ezzel együtt
ültethetitek majd a földbe. A gurigákra rajzolhattok is, hogy mindenki
felismerje a sajátját. Locsolgassátok, figyeljétek minden nap!
Forrás:
www.jatsszunk-egyutt.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése