Szülőként felelősek
vagyunk azért is, hogy átadjuk a gyerekeknek azokat az alapvető ismereteket,
amelyek segítenek számukra megismerni, megérteni a minket körülvevő világot.
A természet értékeinek
megóvása nagyon fontos feladatunk, ehhez pedig a legelső lépések egyike, hogy
megismertetjük, és megszerettetjük a gyerekekkel a környezetünkben lakó kis
élőlényeket – növényeket, állatokat egyaránt.
Most ahhoz kapsz
ötleteket, hogyan lehet jó szórakozás és közös élmény a virágokkal való
ismerkedés!
Az alábbiakban pár
ötletet találsz 5 napra elosztva, amelyek megfelelnek az óvodás gyerekek
életkori sajátosságainak.
Válogassatok belőle
kedvetekre és valósítsatok meg néhányat!
1. nap: Ismerjük meg a
virágokat!
Erdei séták, kirándulások
alkalmával sokféle virágot láthattok. Jó, ha ismeritek a leggyakrabban
előforduló virágfajtákat, mert így a segítségetekkel a gyerekek is könnyedén
megismerik őket.
Lehullott virágszirmok
segítségével az érzékszervekkel való ismerkedést segítheted.
Miért hasznos mindez?
A friss levegőn való
mozgás az egész család egészségének jót tesz!
A közös élmény pedig egy
újabb összetartó kapocs lesz köztetek.
Erdőn-mezőn a gyerekek
sokféle mozgásformát kipróbálhatnak, amelyekre otthon, vagy a játszótéren nincs
lehetőségük.
Sok-sok új ismerettel is
gazdagodnak majd.
2. nap: Virágos alkotások
Sokféle módon alkothattok tavaszi virágokat. Festéssel, színes papírból, rajzzal, színezéssel stb.
Miért hasznos mindez?
A gyerekek felidézhetik
az előzetes tapasztalatokat (virágok színe, részei), miközben alkotnak. Így az
új ismeretek még jobban megszilárdulnak.
A tevékenységek során
fejlődik a gyerekek finom motorikája, szem-kéz koordinációja, megtanulják
használni az ollót, ragasztót, ceruzát, festéket stb.
3. nap: Versek virágokról
A legismertebb tavaszi
virágokról szívesen mondogatnak a gyerekek rövid mondókákat, verseket.
Miért hasznos mindez?
A versek ritmusa és ríme
érdekes a gyerekek számára, a szavak játékossága örömet okoz a számukra.
A versekben fellelhető
képek elvarázsolják a gyerekeket, és gazdagítják a belső képalkotásuk
folyamatát.
4. nap: Virágboltos játék
Miután sok-sok virágot
láttatok, megérintettetek, éreztétek az illatukat, megfigyeltétek a színeiket,
megtudtátok, hogy mire van szükségük, és gondoztátok is őket, ezek az ismeretek
elraktározódnak a gyerekekben.
A virágboltos játék során
pedig lehetőségük van ezeket az előzetes ismereteket újra előhívni,
megszilárdítani, mindez persze észrevétlenül, játék közben történik.
Miért hasznos mindez?
Feleleveníthetitek a
virágok nevét, tulajdonságaikat
A játékhoz közösen is
készíthettek virágokat, ami külön is egy jó program.
A szabad szerepjátékon
kívül gyakorolhatjátok a számlálást, a színek felismerését és az udvariassági
szokásokat is.
5. nap: Mesék virágokról
Meséljetek esténként a
tavaszi virágokról!
Milyen virágokat
felejtett otthon a tavasz?
Ki mentette meg a kis
virágot az erdei állatok közül?
Ki volt az a virágos
bolond?
Hogyan készített
virágoskertet Mókus Péter?
Forrás: www.jatsszunk-egyutt.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése