A gyermekek már gyakran
tudják, mit jelent a méltányosság, és tiltakoznak, ha nekik nem jut annyi,
mint a másiknak. De mikor érti meg a gyerek, mi az a jótékonykodás?
Egy kutatásban 81,
különböző háttérrel rendelkező, európai nagyvárosokban élő, 3-6 éves korú
gyermeket vizsgáltak. Bábokat használtak a kutatók egy történet eljátszására,
amellyel az erőforrások elosztását mutatták meg nekik. Mindegyik bábnak volt
egy matricás könyve. Ebből első pillantásra látszott, melyik báb gazdag és
melyik szegény.
Két történet
A kutatás első részében
két történetet játszottak el. Mindkettőben az egyik karakternek kellett
eldöntenie, kinek ad matricát és radírt a bábok közül. A gyermekek egyik
csoportja azt a verziót látta, amelyben a szegény báb kapja a több matricát és
radírt először, a másik csoport azt látta először, hogy a gazdagabb. Aztán
fordítva is. Ezután kérdezték meg a gyermekeket arról, hogyan vélekednek.
A kutatás második
részében, amit büntető-jutalmazó fázisként írtak le, a gyermekek dönthették el,
melyik karakter kapjon rosszízű vagy finom csemegét. Annyit adtak oda belőle,
amennyit akartak és azt is megengedték, hogy a sütiket a tálon hagyják.
Megkérdezték tőlük, mit
gondolnak arról, ahogy a karakterek a matricákat és a radírokat elosztották.
Osztályozniuk kellett a karaktereket és indokolniuk a döntésüket.
Ötévesen van a határ
A kutatók szerint az 5-6
éves gyermekek már értik a jótékonyság fontosságát, és úgy gondolják, az a jó,
ha a szegény báb több matricát és radírt kap. A kisebbek nem értették még,
valahol 5 éves kor tájára teszik a kutatók a határvonalat.
Forrás: www.felelosszulokiskolaja.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése