2025. november 27., csütörtök

Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei

"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni? 








Vészharangot kongatnak a logopédusok

Stréhliné Peternák Magdolna logopédus sokkoló számokkal szembesíti a szülőket:

„Az 5 évesek kötelező logopédiai szűrése során vissza kell mondaniuk olyan nehéz szavakat, mint például a tevekaraván. A teberakavántól kezdve a terekabaránig hallunk mindent tőlük. Néhány éve ezt még gond nélkül vissza tudták mondani a nagycsoportosok, most 10-ből 2-nek sikerül."

A szakember szerint az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzóan kongatják a vészharangot: az elmúlt 2-3 évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye. Egy évtizede átlagosan a kiscsoportosok 7 százalékánál volt megfigyelhető nyelvi késés – ez az arány mostanra a sokszorosára ugrott.

 

Magyar kutatás: a járvány után még rosszabb lett a helyzet

Pogány Ákos, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékének adjunktusa 2021-ben indított kutatást az MTA támogatásával, amelyben az óvodáskorúak digitális eszközhasználatát vizsgálták a Covid-járvány idején és után.

A kutatás egyértelműen kimutatta: az óvodások a korlátozások alatt jelentősen többet néztek tévét, többet használtak tabletet és okostelefont – elsősorban mesefilmeket és videókat fogyasztottak.

„A legnyugtalanítóbb, hogy hihetetlen sebességgel zajlik a digitális térhódítás: pár évvel ezelőtt még azt vizsgálták, mit okoz a kütyüzés óvodáskorban, ma viszont rendszerszerűen hallják a logopédusoktól, hogy már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek – például etetés közben" – mondja a kutató.

Mi az a „virtuális autizmus"?

A jelenséget először Marius Teodor Zamfir román pszichológus írta le 2018-ban. A virtuális autizmus nem valódi autizmus, hanem olyan tünetegyüttest jelent, amely nagyban hasonlít az autizmus tüneteire, de a túlzott képernyőhasználat okozza, és visszafordítható.

„A szakemberek virtuális autizmusként szoktak hivatkozni a túl korai vagy túl nagy mértékű eszközhasználat következményeire. Gyakorlatilag olyan viselkedést, tüneteket látnak ezeken a gyerekeken, amelyek az autizmussal diagnosztizált gyerekeknél szoktak megjelenni" – magyarázza Pogány Ákos.

Koncz Angéla logopédus így fogalmaz: „Szinte lehetetlen megállapítani, hogy a gyerek virtuális autizmusban vagy klasszikus autizmusban szenved-e, mert a tünetek tökéletesen megegyeznek."

Figyelmeztető jelek: Mikor kell aggódni?

2 éves kor körül:

  • Még nem beszél a gyermek
  • Nincs 50 szavas aktív szókincse
  • Nyelvi fejlettsége nem felel meg az életkori átlagnak

3-6 éves korban:

  • Szemkontaktus hiánya: csak futólag tekint a másikra
  • Beszéd- és nyelvi elmaradás: nehezen fejezi ki magát, szegényes szókincs
  • Szociális kommunikáció zavara: nehezen vonható be játékba, nem kezdeményez
  • Beszédészlelési problémák: összecseréli a hangokat, szótagokat
  • Beszédértési nehézségek: nem érti, amit mondanak neki
  • Ismétlődő tevékenységek: sztereotip játékmintázatok
  • Arcjáték hiánya: mimikája kevésbé kifejező
  • Figyelem és emlékezet problémák: nehéz megszerezni a figyelmét

Pappné Borzavári Krisztina logopédus szerint

 

„azt látjuk, hogy ezek a gyerekek nemcsak a beszéd és nyelvi területeken mutatnak egyértelmű lemaradást kortársaikhoz képest, hanem a szociális kommunikációban is."

Miért olyan veszélyes a korai kütyüzés?

„A kisgyermekkor első pár éve olyan speciális időszak, amikor a gyerek az anyanyelvét passzívan tanulja, hallás után, akusztikai információkra kihegyezve. A kütyüzés ezt a passzív akusztikus csatornát zárja be, mert jóval érdekesebb vizuális ingereket kínál" – mondja Pogány Ákos.

Ha nincs nyelv, nincs kommunikáció. És kommunikáció nélkül?

„Nem tudunk olyan területet mondani a gyerekek fejlődésében, amihez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy értse a nyelvet" – teszi hozzá a kutató.

Kereki Judit fejlődéspszichológus így fogalmaz: „A szülőknek tudniuk kell, hogy kisgyermekkorban a túlzott képernyőidő, az okostelefon, tablet, televízió mérték és kontroll nélküli jelenléte káros hatással van a gyermekek fejlődésére."

A logopédusok számtalan hasonló esetről számolnak be: gyerekek, akik kétéves korukban alig beszéltek, kerülték a szemkontaktust, és állandóan a képernyő után nyúltak. Miután a szülők megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, hónapok alatt látványos változás következett be...

Visszafordítható-e a folyamat?

Igen! Ez a legfontosabb üzenet a szülőknek.

„A klasszikus és a virtuális autizmus között fontos különbség, hogy az előbbi esetében biológiai tényezők által okozott neurológiai eltérésről beszélünk, míg a második esetben a stimuláció és a megfelelő idegi területek fejlesztésének hiányáról van szó, amelyből a gyermek felépülhet" – magyarázza Zamfir.

Koncz Angéla logopédus megerősíti: „Minél korábban felismerjük, hogy a gyermekünknek valamilyen lemaradása van, és minél korábban eljutunk vele a megfelelő szakemberhez, annál nagyobb az esély arra, hogy ezeket a problémákat orvosolni, javítani tudjuk."

Mit tegyen a szülő? – Szakértői tanácsok

1. Képernyőidő szigorú korlátozása

Az Egészségügyi Világszervezat (WHO) ajánlása:

  • 0-2 éves korig: 0 perc képernyőidő
  • 2-5 éves kor között: maximum napi 1 óra, kizárólag szülői felügyelettel

Magyar szakértők ennél is szigorúbbak:

  • Óvodáskorban: legfeljebb napi 15-30 perc
  • Két mese összesen naponta – külön-külön nézve

Gálné Nagy Dalma pszichológus javaslata: „Óvodáskorban a kütyüzési idő napi 30 percnél ne legyen több. A gyermek ugyanis a képernyő előtt nem használja a fantáziáját, kreativitását."

2. A „leszoktatás" lépései

Pappné Borzavári Krisztina tanácsai:

  • Fokozatosan csökkentsd a képernyőidőt – 10 percekkel naponta
  • Ne csak elvegyél, adj is helyette valami mást! – közös játék, mondókázás, játszótér
  • Számíts ellenállásra – de megfelelő kitartással elérhető a cél
  • Ne telefonozzon a gyermek a babakocsiban, az autóban, várakozásnál

3. Mit adjunk a kütyü helyett?

Élő kapcsolatok:

  • Mondókázás, ölbéli játékok, höcögtetők
  • Közös mesélés
  • Beszélgetés folyamatosan: „Most megterítünk! Kirakjuk a villát, a kanalast..."

Mozgás:

  • Hintáztatás, ringatás, forgatás
  • Játszótér, természetjárás
  • Házimunkába való játékos bevonás

Érzékszervi fejlesztés:

  • Gyurmázás, homokozás
  • Szerepjátékok
  • 3D élmények, valós világ felfedezése

Koncz Angéla logopédus azt tanácsolja:

„Legyünk kreatívak, merjünk énekelni, mondókázni, viccelődni, állathangokat utánozni! A legfontosabb az élő, személyes kapcsolat. Kapcsoljuk ki a tévét, teremtsünk csendet, amibe beleszülethet az élőszó."

Mikor forduljunk szakemberhez?

Azonnal kérj szakember segítségét, ha:

  • 2 éves korban nem beszél a gyermek vagy nincs 50 szavas szókincse
  • Kerüli a szemkontaktust
  • Nehezen vonható be játékba
  • Beszédértési problémák mutatkoznak
  • 5 éves korban is nehezen érthető a beszéde

Kikhez fordulhatsz:

  • Logopédus – beszéd- és nyelvfejlesztés
  • Fejlesztőpedagógus – mozgás- és képességfejlesztés
  • Gyermekpszichológus – viselkedési és érzelmi támogatás

„A fejlesztéssel, a digitális eszközök megvonásával visszafordítható folyamatról beszélünk" – nyugtat meg Stréhliné Peternák Magdolna.

Hogyan előzd meg a problémát?

Szabályok 0-3 éves korig:

  • Nulla képernyőidő – kivétel nélkül
  • Te se telefonozz a gyerek jelenlétében – ő a mintádat követi
  • Háttérben se menjen a tévé – ez is számít képernyőidőnek
  • Etetés közben semmiképp se kütyüzzön

Szabályok óvodáskorban:

  • Maximum 30 perc naponta – inkább kevesebb
  • Csak szülői felügyellettel
  • Életkornak megfelelő tartalom – ne azt nézze, amit akar
  • Utána élményfeldolgozás: közös beszélgetés, lejátszás, lerajzolás

A szülő felelőssége:

„A szülő hibáztatása nélkül – hiszen a gyermeknevelés nem könnyű – fontos rámutatni, hogy ami látszólag mindkét félnek jó (a szülő hiszti nélkül meg tudta etetni a kisgyereket), annak hatalmas ára lehet" – mondja Pogány Ákos.

„Ha a szülő maga is folyamatosan az okostelefonját nézi, ritkábbak a közös figyelmi helyzetek, csorbát szenved az érzelmi odafordulás, a verbális és nonverbális interakció" – figyelmeztet Kereki Judit.

A remény üzenete

A jó hír: ez egy visszafordítható folyamat! Ha most lépünk, még nem késő.

„Ezek a gyerekek még kicsik. Ha most – időben – lépünk, akkor ezek a problémák kisebbíthetők, javíthatók" – mondja Koncz Angéla logopédus.

Zamfir kutatása szerint azok a gyerekek, akiknél megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, rohamosan javulni kezdtek. Néhány hónap alatt olyan készségeket sajátítottak el, amikre korábban képtelenek voltak.

„Ha az elektronikai eszközöket eltávolítják a kisgyermekek életéből és a szülők több figyelmet, időt töltenek velük játékkal, közös tevékenységekkel, akkor ezek a tünetek visszahúzódnak" – ígéri Kereki Judit.

Ne hagyjuk, hogy egy egész generáció nyelvi képességek csökkenésével nőjön fel! A megoldás a kezünkben van: kapcsoljuk ki a képernyőket, és kapcsoljuk be magunkat a gyermekeink életébe. Most még nem késő.

 

 

A cikk szakértői forrásai: ELTE Alfa Generáció Labor, Pogány Ákos kutatása, Stréhliné Peternák Magdolna logopédus, Koncz Angéla logopédus, Pappné Borzavári Krisztina logopédus, Kereki Judit fejlődéspszichológus, WHO ajánlások, Marius Zamfir kutatásai.

Forrás:  https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei

"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni? 








Vészharangot kongatnak a logopédusok

Stréhliné Peternák Magdolna logopédus sokkoló számokkal szembesíti a szülőket:

„Az 5 évesek kötelező logopédiai szűrése során vissza kell mondaniuk olyan nehéz szavakat, mint például a tevekaraván. A teberakavántól kezdve a terekabaránig hallunk mindent tőlük. Néhány éve ezt még gond nélkül vissza tudták mondani a nagycsoportosok, most 10-ből 2-nek sikerül."

A szakember szerint az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzóan kongatják a vészharangot: az elmúlt 2-3 évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye. Egy évtizede átlagosan a kiscsoportosok 7 százalékánál volt megfigyelhető nyelvi késés – ez az arány mostanra a sokszorosára ugrott.

 

Magyar kutatás: a járvány után még rosszabb lett a helyzet

Pogány Ákos, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékének adjunktusa 2021-ben indított kutatást az MTA támogatásával, amelyben az óvodáskorúak digitális eszközhasználatát vizsgálták a Covid-járvány idején és után.

A kutatás egyértelműen kimutatta: az óvodások a korlátozások alatt jelentősen többet néztek tévét, többet használtak tabletet és okostelefont – elsősorban mesefilmeket és videókat fogyasztottak.

„A legnyugtalanítóbb, hogy hihetetlen sebességgel zajlik a digitális térhódítás: pár évvel ezelőtt még azt vizsgálták, mit okoz a kütyüzés óvodáskorban, ma viszont rendszerszerűen hallják a logopédusoktól, hogy már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek – például etetés közben" – mondja a kutató.

Mi az a „virtuális autizmus"?

A jelenséget először Marius Teodor Zamfir román pszichológus írta le 2018-ban. A virtuális autizmus nem valódi autizmus, hanem olyan tünetegyüttest jelent, amely nagyban hasonlít az autizmus tüneteire, de a túlzott képernyőhasználat okozza, és visszafordítható.

„A szakemberek virtuális autizmusként szoktak hivatkozni a túl korai vagy túl nagy mértékű eszközhasználat következményeire. Gyakorlatilag olyan viselkedést, tüneteket látnak ezeken a gyerekeken, amelyek az autizmussal diagnosztizált gyerekeknél szoktak megjelenni" – magyarázza Pogány Ákos.

Koncz Angéla logopédus így fogalmaz: „Szinte lehetetlen megállapítani, hogy a gyerek virtuális autizmusban vagy klasszikus autizmusban szenved-e, mert a tünetek tökéletesen megegyeznek."

Figyelmeztető jelek: Mikor kell aggódni?

2 éves kor körül:

  • Még nem beszél a gyermek
  • Nincs 50 szavas aktív szókincse
  • Nyelvi fejlettsége nem felel meg az életkori átlagnak

3-6 éves korban:

  • Szemkontaktus hiánya: csak futólag tekint a másikra
  • Beszéd- és nyelvi elmaradás: nehezen fejezi ki magát, szegényes szókincs
  • Szociális kommunikáció zavara: nehezen vonható be játékba, nem kezdeményez
  • Beszédészlelési problémák: összecseréli a hangokat, szótagokat
  • Beszédértési nehézségek: nem érti, amit mondanak neki
  • Ismétlődő tevékenységek: sztereotip játékmintázatok
  • Arcjáték hiánya: mimikája kevésbé kifejező
  • Figyelem és emlékezet problémák: nehéz megszerezni a figyelmét

Pappné Borzavári Krisztina logopédus szerint

 

„azt látjuk, hogy ezek a gyerekek nemcsak a beszéd és nyelvi területeken mutatnak egyértelmű lemaradást kortársaikhoz képest, hanem a szociális kommunikációban is."

Miért olyan veszélyes a korai kütyüzés?

„A kisgyermekkor első pár éve olyan speciális időszak, amikor a gyerek az anyanyelvét passzívan tanulja, hallás után, akusztikai információkra kihegyezve. A kütyüzés ezt a passzív akusztikus csatornát zárja be, mert jóval érdekesebb vizuális ingereket kínál" – mondja Pogány Ákos.

Ha nincs nyelv, nincs kommunikáció. És kommunikáció nélkül?

„Nem tudunk olyan területet mondani a gyerekek fejlődésében, amihez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy értse a nyelvet" – teszi hozzá a kutató.

Kereki Judit fejlődéspszichológus így fogalmaz: „A szülőknek tudniuk kell, hogy kisgyermekkorban a túlzott képernyőidő, az okostelefon, tablet, televízió mérték és kontroll nélküli jelenléte káros hatással van a gyermekek fejlődésére."

A logopédusok számtalan hasonló esetről számolnak be: gyerekek, akik kétéves korukban alig beszéltek, kerülték a szemkontaktust, és állandóan a képernyő után nyúltak. Miután a szülők megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, hónapok alatt látványos változás következett be...

Visszafordítható-e a folyamat?

Igen! Ez a legfontosabb üzenet a szülőknek.

„A klasszikus és a virtuális autizmus között fontos különbség, hogy az előbbi esetében biológiai tényezők által okozott neurológiai eltérésről beszélünk, míg a második esetben a stimuláció és a megfelelő idegi területek fejlesztésének hiányáról van szó, amelyből a gyermek felépülhet" – magyarázza Zamfir.

Koncz Angéla logopédus megerősíti: „Minél korábban felismerjük, hogy a gyermekünknek valamilyen lemaradása van, és minél korábban eljutunk vele a megfelelő szakemberhez, annál nagyobb az esély arra, hogy ezeket a problémákat orvosolni, javítani tudjuk."

Mit tegyen a szülő? – Szakértői tanácsok

1. Képernyőidő szigorú korlátozása

Az Egészségügyi Világszervezat (WHO) ajánlása:

  • 0-2 éves korig: 0 perc képernyőidő
  • 2-5 éves kor között: maximum napi 1 óra, kizárólag szülői felügyelettel

Magyar szakértők ennél is szigorúbbak:

  • Óvodáskorban: legfeljebb napi 15-30 perc
  • Két mese összesen naponta – külön-külön nézve

Gálné Nagy Dalma pszichológus javaslata: „Óvodáskorban a kütyüzési idő napi 30 percnél ne legyen több. A gyermek ugyanis a képernyő előtt nem használja a fantáziáját, kreativitását."

2. A „leszoktatás" lépései

Pappné Borzavári Krisztina tanácsai:

  • Fokozatosan csökkentsd a képernyőidőt – 10 percekkel naponta
  • Ne csak elvegyél, adj is helyette valami mást! – közös játék, mondókázás, játszótér
  • Számíts ellenállásra – de megfelelő kitartással elérhető a cél
  • Ne telefonozzon a gyermek a babakocsiban, az autóban, várakozásnál

3. Mit adjunk a kütyü helyett?

Élő kapcsolatok:

  • Mondókázás, ölbéli játékok, höcögtetők
  • Közös mesélés
  • Beszélgetés folyamatosan: „Most megterítünk! Kirakjuk a villát, a kanalast..."

Mozgás:

  • Hintáztatás, ringatás, forgatás
  • Játszótér, természetjárás
  • Házimunkába való játékos bevonás

Érzékszervi fejlesztés:

  • Gyurmázás, homokozás
  • Szerepjátékok
  • 3D élmények, valós világ felfedezése

Koncz Angéla logopédus azt tanácsolja:

„Legyünk kreatívak, merjünk énekelni, mondókázni, viccelődni, állathangokat utánozni! A legfontosabb az élő, személyes kapcsolat. Kapcsoljuk ki a tévét, teremtsünk csendet, amibe beleszülethet az élőszó."

Mikor forduljunk szakemberhez?

Azonnal kérj szakember segítségét, ha:

  • 2 éves korban nem beszél a gyermek vagy nincs 50 szavas szókincse
  • Kerüli a szemkontaktust
  • Nehezen vonható be játékba
  • Beszédértési problémák mutatkoznak
  • 5 éves korban is nehezen érthető a beszéde

Kikhez fordulhatsz:

  • Logopédus – beszéd- és nyelvfejlesztés
  • Fejlesztőpedagógus – mozgás- és képességfejlesztés
  • Gyermekpszichológus – viselkedési és érzelmi támogatás

„A fejlesztéssel, a digitális eszközök megvonásával visszafordítható folyamatról beszélünk" – nyugtat meg Stréhliné Peternák Magdolna.

Hogyan előzd meg a problémát?

Szabályok 0-3 éves korig:

  • Nulla képernyőidő – kivétel nélkül
  • Te se telefonozz a gyerek jelenlétében – ő a mintádat követi
  • Háttérben se menjen a tévé – ez is számít képernyőidőnek
  • Etetés közben semmiképp se kütyüzzön

Szabályok óvodáskorban:

  • Maximum 30 perc naponta – inkább kevesebb
  • Csak szülői felügyellettel
  • Életkornak megfelelő tartalom – ne azt nézze, amit akar
  • Utána élményfeldolgozás: közös beszélgetés, lejátszás, lerajzolás

A szülő felelőssége:

„A szülő hibáztatása nélkül – hiszen a gyermeknevelés nem könnyű – fontos rámutatni, hogy ami látszólag mindkét félnek jó (a szülő hiszti nélkül meg tudta etetni a kisgyereket), annak hatalmas ára lehet" – mondja Pogány Ákos.

„Ha a szülő maga is folyamatosan az okostelefonját nézi, ritkábbak a közös figyelmi helyzetek, csorbát szenved az érzelmi odafordulás, a verbális és nonverbális interakció" – figyelmeztet Kereki Judit.

A remény üzenete

A jó hír: ez egy visszafordítható folyamat! Ha most lépünk, még nem késő.

„Ezek a gyerekek még kicsik. Ha most – időben – lépünk, akkor ezek a problémák kisebbíthetők, javíthatók" – mondja Koncz Angéla logopédus.

Zamfir kutatása szerint azok a gyerekek, akiknél megszüntették a képernyőidőt és elkezdték a fejlesztést, rohamosan javulni kezdtek. Néhány hónap alatt olyan készségeket sajátítottak el, amikre korábban képtelenek voltak.

„Ha az elektronikai eszközöket eltávolítják a kisgyermekek életéből és a szülők több figyelmet, időt töltenek velük játékkal, közös tevékenységekkel, akkor ezek a tünetek visszahúzódnak" – ígéri Kereki Judit.

Ne hagyjuk, hogy egy egész generáció nyelvi képességek csökkenésével nőjön fel! A megoldás a kezünkben van: kapcsoljuk ki a képernyőket, és kapcsoljuk be magunkat a gyermekeink életébe. Most még nem késő.

 

 

A cikk szakértői forrásai: ELTE Alfa Generáció Labor, Pogány Ákos kutatása, Stréhliné Peternák Magdolna logopédus, Koncz Angéla logopédus, Pappné Borzavári Krisztina logopédus, Kereki Judit fejlődéspszichológus, WHO ajánlások, Marius Zamfir kutatásai.

Forrás:  https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek