2021. november 25., csütörtök

A szókincs fejlődése

Egy iskolázott gyermek szókincse 30-40 ezer szóból áll. Ez a tekintélyes szókészlet azonban hosszú ideig épül, és az ide vezető úton több fontos állomás is van.

Lehet, elsőre hihetetlenül hangzik, de a beszéd elsajátítása az anyaméhben elkezdődik. Utódunk már a pocakban begyűjti a kialakult belső fülek segítségével az első beszédélményeket. Ismerkedik az anyanyelv prozódiájával, édesanyja, édesapja hangjával. Ahogy a szívfrekvencia alapú vizsgálatok is bizonyították, később - születés után - ezeket képes megkülönböztetni más nyelvtől, szülei hangját más személyek beszédétől.
 
 

Gőgicséléstől az első szavakig

Lássuk, hogy alakul a születés után a szókincs. A beszéd "előszobája" a 3. és 6. hét között jelentkező, aranyos gőgicsélés, majd ezt követi a gagyogás. Az első valódi szavakra azonban még jó pár hónapig várnunk kell - nagyjából 10-15 hónapos korban hagyja el a picik száját az első igazi szó. Hogy pontosan mikor jön el a nagy nap, az egyénileg nagyon változó.
 

 

 

 

 

 


Az első szavak értelemszerűen a baba környezetében élők (szülők, tesók), tárgyak és testrészek közül kerülnek ki. Szófaját tekintve első körben tehát főnevekre számíthatunk, hisz a kézzel fogható tárgyakat a kicsinek könnyebb azonosítani, s így megnevezni is. (Az ige, cselekvés egyelőre megfoghatatlanabb kategória számára.)
Az első szavak még máshogy működnek, úgynevezett "szómondatok" (holofrázisok): azaz bár formailag szavak, ám funkciójukat tekintve sokkal inkább mondatok. Ugyanaz a szó más intonációval vagy más gesztussal kísérve más-más jelentést hordoz. (Az "anya" szó például más szituációban és hangsúlyozással jelenthet kérést vagy akár panaszt is.)

 

A szókincsrobbanás

A szómondatokat 1,5 éves korban leváltják a kétszavas mondatok. A gyerek beszédét ekkor az úgynevezett távirati stílus uralja - vagyis ragok, jelek nélkül használja a szavakat. Leginkább a szavak sorrendje segíti a mondat értelmezését.
A kutatások szerint a szótanulás folyamata nagyjából 1,5 éves korig lassabb - 1-3 szót tanulnak a babák hetente. Majd az első 100 szó megtanulása után felgyorsul a szókincs bővülése - 10-20 szóval gazdagodik a szókincsük hetente. Ezt a 1,5 és 3 év között megfigyelhető, látványosan felgyorsult szókészletfejlődést nevezzük szókincsrobbanásnak, vagy más néven szótári robbanásnak.
A nyelvvel valló ismerkedés egész folyamatára jellemző, hogy többet értünk, mint amennyit produkálni tudunk. Az aktív (használt) és passzív (értett) szókincs közötti állandó szakadékot jól mutatja a következő pár szám: a 13 hónapos baba 50 szót ért (passzív szókincs), ám ezt a számot használatban majd csak 18 hónapos korban éri el - jellemzően ekkor áll 50 szóból az aktív (használt) szókincs. 18 hósan ehhez képest az 50 aktív szó mellett ott rejlik egy 250 szavas passzív szókincs, azaz 250 szót ért a gyerek.

 

A "verbális mámor"

A hároméves kor is fontos mérföldkő - az összetett mondatok is megjelennek, a gyerek 3-4 szavas mondatokkal kommunikál. Aktívan használt szókincse eléri a 900-1000 szót, de ennél jóval többet megért - közel 2000-3000 szót.
A szakemberek 3-4 éves korra teszik az úgynevezett verbális mámor "jelenséget", ami azt jelenti, hogy ekkor tájt túlsúlyba kerülnek az igék a gyerekek beszédében.

 

Mikor van gond?

Már a baba első fél évében is lehetnek olyan jelek, amelyek miatt érdemes szakembert megkeresni. Ilyen lehet az, ha 4-7 hónapos korban nem gügyög a kicsi, 12 hónapos koráig csak pár hangot hallat, úgy tűnik, hogy nevére nem reagál. Fontos, hogy a gyerek 1,5 éves koráig elkezdjen beszélni, és legalább 6-10 szót használjon, a kéréseket megértse.
A szókincs kapcsán kétéves kornál emlegetik a szakemberek az úgynevezett kritikus szókincset: ebben a korban minimum 50-70 szót kell használnia a kisgyereknek annak érdekében, hogy a beszéd nyelvtanja is megfelelően tudjon fejlődni. Az említett szókincsméret egy alsó limit, a legtöbb gyermek nagyjából 200 szót használ aktívan 2 évesen. Ha azt tapasztaljuk, hogy a gyerek nem mond ennyi szót, akkor érdemes felvenni a kapcsolatot a védőnővel és a Korai Fejlesztő Központtal.
A beszédfejlődésben 3 éves korára odáig kell a gyermeknek eljutnia, hogy lehetőleg kevés nyelvi hibával, érthetően tudjon beszélni. Ha 3 éves kor után észlelünk problémát a kicsi beszéde kapcsán, akkor az illetékes szakszolgálattól, Nevelési Tanácsadótól kérhetünk segítséget.

 

 Fotó: Getty Images

 Forrás: https://www.babaszoba.hu

Szerző: Galgóczi Edina

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A szókincs fejlődése

Egy iskolázott gyermek szókincse 30-40 ezer szóból áll. Ez a tekintélyes szókészlet azonban hosszú ideig épül, és az ide vezető úton több fontos állomás is van.

Lehet, elsőre hihetetlenül hangzik, de a beszéd elsajátítása az anyaméhben elkezdődik. Utódunk már a pocakban begyűjti a kialakult belső fülek segítségével az első beszédélményeket. Ismerkedik az anyanyelv prozódiájával, édesanyja, édesapja hangjával. Ahogy a szívfrekvencia alapú vizsgálatok is bizonyították, később - születés után - ezeket képes megkülönböztetni más nyelvtől, szülei hangját más személyek beszédétől.
 
 

Gőgicséléstől az első szavakig

Lássuk, hogy alakul a születés után a szókincs. A beszéd "előszobája" a 3. és 6. hét között jelentkező, aranyos gőgicsélés, majd ezt követi a gagyogás. Az első valódi szavakra azonban még jó pár hónapig várnunk kell - nagyjából 10-15 hónapos korban hagyja el a picik száját az első igazi szó. Hogy pontosan mikor jön el a nagy nap, az egyénileg nagyon változó.
 

 

 

 

 

 


Az első szavak értelemszerűen a baba környezetében élők (szülők, tesók), tárgyak és testrészek közül kerülnek ki. Szófaját tekintve első körben tehát főnevekre számíthatunk, hisz a kézzel fogható tárgyakat a kicsinek könnyebb azonosítani, s így megnevezni is. (Az ige, cselekvés egyelőre megfoghatatlanabb kategória számára.)
Az első szavak még máshogy működnek, úgynevezett "szómondatok" (holofrázisok): azaz bár formailag szavak, ám funkciójukat tekintve sokkal inkább mondatok. Ugyanaz a szó más intonációval vagy más gesztussal kísérve más-más jelentést hordoz. (Az "anya" szó például más szituációban és hangsúlyozással jelenthet kérést vagy akár panaszt is.)

 

A szókincsrobbanás

A szómondatokat 1,5 éves korban leváltják a kétszavas mondatok. A gyerek beszédét ekkor az úgynevezett távirati stílus uralja - vagyis ragok, jelek nélkül használja a szavakat. Leginkább a szavak sorrendje segíti a mondat értelmezését.
A kutatások szerint a szótanulás folyamata nagyjából 1,5 éves korig lassabb - 1-3 szót tanulnak a babák hetente. Majd az első 100 szó megtanulása után felgyorsul a szókincs bővülése - 10-20 szóval gazdagodik a szókincsük hetente. Ezt a 1,5 és 3 év között megfigyelhető, látványosan felgyorsult szókészletfejlődést nevezzük szókincsrobbanásnak, vagy más néven szótári robbanásnak.
A nyelvvel valló ismerkedés egész folyamatára jellemző, hogy többet értünk, mint amennyit produkálni tudunk. Az aktív (használt) és passzív (értett) szókincs közötti állandó szakadékot jól mutatja a következő pár szám: a 13 hónapos baba 50 szót ért (passzív szókincs), ám ezt a számot használatban majd csak 18 hónapos korban éri el - jellemzően ekkor áll 50 szóból az aktív (használt) szókincs. 18 hósan ehhez képest az 50 aktív szó mellett ott rejlik egy 250 szavas passzív szókincs, azaz 250 szót ért a gyerek.

 

A "verbális mámor"

A hároméves kor is fontos mérföldkő - az összetett mondatok is megjelennek, a gyerek 3-4 szavas mondatokkal kommunikál. Aktívan használt szókincse eléri a 900-1000 szót, de ennél jóval többet megért - közel 2000-3000 szót.
A szakemberek 3-4 éves korra teszik az úgynevezett verbális mámor "jelenséget", ami azt jelenti, hogy ekkor tájt túlsúlyba kerülnek az igék a gyerekek beszédében.

 

Mikor van gond?

Már a baba első fél évében is lehetnek olyan jelek, amelyek miatt érdemes szakembert megkeresni. Ilyen lehet az, ha 4-7 hónapos korban nem gügyög a kicsi, 12 hónapos koráig csak pár hangot hallat, úgy tűnik, hogy nevére nem reagál. Fontos, hogy a gyerek 1,5 éves koráig elkezdjen beszélni, és legalább 6-10 szót használjon, a kéréseket megértse.
A szókincs kapcsán kétéves kornál emlegetik a szakemberek az úgynevezett kritikus szókincset: ebben a korban minimum 50-70 szót kell használnia a kisgyereknek annak érdekében, hogy a beszéd nyelvtanja is megfelelően tudjon fejlődni. Az említett szókincsméret egy alsó limit, a legtöbb gyermek nagyjából 200 szót használ aktívan 2 évesen. Ha azt tapasztaljuk, hogy a gyerek nem mond ennyi szót, akkor érdemes felvenni a kapcsolatot a védőnővel és a Korai Fejlesztő Központtal.
A beszédfejlődésben 3 éves korára odáig kell a gyermeknek eljutnia, hogy lehetőleg kevés nyelvi hibával, érthetően tudjon beszélni. Ha 3 éves kor után észlelünk problémát a kicsi beszéde kapcsán, akkor az illetékes szakszolgálattól, Nevelési Tanácsadótól kérhetünk segítséget.

 

 Fotó: Getty Images

 Forrás: https://www.babaszoba.hu

Szerző: Galgóczi Edina