A nyári vakáció sokaknak
a nagy olvasási maratonokról szól, de nem mindenkinek magától értetődő, hogy
szabadidejében azonnal a könyv után nyúljon. Rengeteg szülőnek okoz fejtörést,
hogyan vegye rá a gyerekét az olvasásra. Parancsszóra nem lehet olvasni – pontosabban
lehet, de akkor nincs benne élvezet. Az olvasó szülő viszont azt szeretné, ha a
gyereke is örömét lelné az olvasásban, és a nagy trükk éppen az, hogy olyan
korban kell kedvet csinálni hozzá, amikor rengeteg minden verseng a gyerekek
figyelméért – köztük sok olyan, ami sokkal gyorsabban és könnyebben
befogadható, mint az írott szöveg. Mindenesetre a Parents nevű oldal korábban
listába szedte a jó tanácsait, most ezek közül választottunk ki tízet.
1. Hangoskönyvek
Bármilyen furcsának tűnik is elsőre, a hangoskönyv is olvasásnak számít.
Technikailag persze nem, de egyrészt kedvet csinálhat, másrészt egy nehezen
olvasó gyereknek igenis segítség, ha egyszerre látja és hallja a szöveget.
A MEK-en egy csomó klasszikus audiováltozata elérhető, így aki
szeretné, akár az Iliászt vagy épp A kőszívű ember fiait is
meghallgathatja a nyár folyamán.
2. Alma a fájától
Régi pedagógiai közhely, hogy nem nevelni kell, hanem példát mutatni, és ez
nagyon az olvasásnál sincs másképp. Aki azt látja, hogy a szülei olvasnak, és
otthon is sok könyv veszi körül, az nagy eséllyel maga is olvasó lesz. Az sem
árt, ha a szülő nyitott arra, hogy megbeszélje a gyerekkel az olvasmányait, így
a magányos tevékenység rögtön közös program lesz.
3. Kuckózni ér
Egy pszichológusnak biztosan szuperjó magyarázatai lennének arra, hogy
gyerekként miért kedveljük annyira azokat a zugokat, ahová be lehet bújni és
saját kis világot lehet teremteni. Ehhez néha elég két szék közé egy takarót
feszíteni, és kész is van a saját bejáratú gyerekzug. A komfortos olvasókuckó
kiépítésétől talán nagyobb lesz az olvasási kedv és lelkesedés is.
4. Főzés
Elsőre kicsit talán meredeknek hangzik, de a közös főzés szintén segíthet az
olvasási készség fejlesztésében – leginkább persze akkor, ha szakácskönyvet
használunk. Először is ott van az összetevők listája, aztán az instrukciók,
azaz maga a recept, amit nemcsak elolvasni kell, de meg is kell érteni, ha nem
akarjuk katasztrófa-sújtotta övezetté változtatni a konyhát. Egy nehezen olvasó
gyereknek mindez apró sikerélmény lehet – érdemes felolvastatni vele az egyes
lépéseket, majd egy idő után cserélni: a szülő olvas, a gyerek főz.
5. Olvass, mozizz
Az örök kérdés természetesen mindig az, hogy mi volt a jobb, a könyv vagy a
film. A könyveseknek erre persze csípőből van válaszuk, ugyanakkor az adaptáció
sokszor meghozhatja a kedvet egy kevésbé lelkes gyereknél is. A Parents által
megkérdezett tanár azt javasolja, hogy ez esetben elolvassák a szülők közösen a
könyvet a gyerekkel, majd indulhat a családi mozizás.
6. Vedd körül magad könyvekkel
Ha egy gyereket kiskora óta könyvek vesznek körül, akkor nagy eséllyel
könnyebben rácsúszik majd az olvasásra, legalábbis ezt állítja a syracuse-i
egyetem korai fejlesztéssel foglalkozó kutatója. Szerinte érdemes variálni a
szem előtt lévő könyveket, felkeltve ezzel a gyerekek kíváncsiságát. Hagyjuk
elől őket (akár a kocsiban vagy a lakás különböző pontjain), így nagy eséllyel
könnyebben utánuk nyúlnak, mintha csak a polcon porosodnának.
7. Irány a könyvtár!
Bízzatok a könyvtárosokban – rengeteg cím van a fejükben, és közösen biztosan
találtok olyat, ami tetszik majd a gyerekeknek. A könyvtárak sok programot is
szerveznek, érdemes ezeket is nyomon követni. A szakértők azt javasolják,
hagyjuk szabadon bóklászni a gyerekeket a polcok között, hogy a saját ízlésük,
érdeklődésük szerint választhassanak könyveket. Érdemes saját olvasójegyet is
kiváltani nekik, ez is egy lépés a reménybeli olvasóvá váláshoz.
8. Felolvasás
Még ha önállóan is olvas már egy kisgyerek, akkor sem érdemes felhagyni a
felolvasással, ennek nemcsak az edukáció, de az érzelmi kötődés, az együtt
töltött idő szempontjából is fontos szerepe van. Az olvasmányokat érdemes
kettéválasztani, így lesznek azok a – jellemzően könnyebb – történetek,
melyeket a gyerekek egyedül, magukban olvasnak, illetve azok a nagyobb ívű,
összetettebb mesekönyvek vagy regények, melyeket a szülők olvasnak fel nekik.
9. A könyv, mint ajándék
Könyvet nemcsak kapni, de adni is jó. Ha a gyerekek a barátaiknak is könyvet
ajándékoznak, és esetleg pár sort bele is írnak (például arról, miért
ajándékozzák neki épp azt a bizonyos könyvet), azzal a szakértő szerint ő maga
is megtanulja, hogy a könyv egyfajta kapocs is lehet, amely összeköti az
embereket.
10. Kérdezz!
A legfontosabb talán, hogy soha ne hagyjuk magára a gyerekeket az
olvasmányaikkal. A szöveg megértése és feldolgozása talán úgy a legkönnyebb, ha
kérdezünk. Ez nem azt jelenti, hogy egy verbális olvasónaplót kell
stand-up-olnia a gyereknek, de az olyan kérdések, hogy ki a kedvenc szereplője,
mit gondol, mi fog történni a következő fejezetben, ő mit tenne egy hasonló
szituációban? sokat segíthetnek. A történet így a sajátjává is válik, és talán
a folytatáshoz is nagyobb kedve lesz.
Forrás: www.konyvesmagazin.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése