Gyermeked közvetlen születése
után hallottad az „Apgár” kifejezést? Tudod mit jelent? Ez egy teszt, mely a
baba életképességét osztályozza. Öt kategóriát ölel fel: légzés, szívverés,
izomtónus, reflexérzékenység és bőrszín. Egyenként, minden kategóriában
osztályozzák a babát, ahol 0, 1 vagy 2 pontot érhet el. Mégis mennyi ponttól
számítható egészségesnek a baba és mit jelent, az hogy egészséges?
Bizonyára nap-mint nap
végigkíséred gyermeked fejlődését, de tudod e az érzékszerveik kialakulásának
folyamatát? Tudod e, hogy a gyermeked ezt miként éli meg? Vagy, hogy milyen
„felfedezések” következnek egymásután? Hogyan alakul ki hónapról hónapra az
éleslátása?
Az újszülöttnek fontos, hogy
minél gazdagabb minőségű ingerek érjék. Ha ezekben nem vagy csak részben
részesül, akkor unatkozni fog, hiszen nincs, ami lekösse. Muszáj
kihangsúlyozni, hogy az újszülöttnek nem elég az evés, ivás, alvás, tiszta
pelenka. Emberek közt kell lennie, hallania kell az emberi hangokat, az
arcokat. Látnia, fognia, vizsgálnia kell a tárgyakat, kutatnia és ismerkednie
kell mindennel. Így a későbbiek során az információfeldolgozásban sikeresebb
lesz társainál.
Az újszülöttek születésük után néhány nap múlva érzékelik a hangmagasságot, a
hangerőt. Reagálnak szagokra, illatokra és ízekre. Megkülönböztetik az édes,
finom illatokat a zavaró, kellemetlen szagoktól.
Tudtad, hogy a néhány hónapos csecsemő már fonetikai hangokat is megkülönböztet? Első évét betöltve felismeri saját nyelvének hangképzési formáit és már használja, gyakorolja is. De mi a helyzet a mozgással? Bizonyára észrevette, hogy gyermeke először durva mozgásokat használ (lökdös, ütlegel tárgyakat) de ezután következnek majd a mozdulatok finommá alakulása. Tudja e, hogy hónapról hónapra milyen új mozgást kell a babának felfedeznie és gyakorolnia? Tudja e, hogy mi a következő „lépés”?
Tudtad, hogy a néhány hónapos csecsemő már fonetikai hangokat is megkülönböztet? Első évét betöltve felismeri saját nyelvének hangképzési formáit és már használja, gyakorolja is. De mi a helyzet a mozgással? Bizonyára észrevette, hogy gyermeke először durva mozgásokat használ (lökdös, ütlegel tárgyakat) de ezután következnek majd a mozdulatok finommá alakulása. Tudja e, hogy hónapról hónapra milyen új mozgást kell a babának felfedeznie és gyakorolnia? Tudja e, hogy mi a következő „lépés”?
Jean Piaget svájci pszichológus
állítása alapján az újszülött világa egy megélt világ, amelyben csak a pillanat
létezik és a pillanatok sora nem rendeződik múlt, jelen és jövő egységes
folyamatává. Tudtad, ha a csecsemő előtt egy jól megszokott, megismert tárgyat felfordítunk,
már nem ismeri fel? Hiszen megváltozik az alakja, mérete és lehet a színe is.
Csak kétféle emlékezés létezik: a ráismerő és a megelevenítő emlékezés.
Felismered a kettő közötti különbséget gyermekednél?
A csecsemő eleinte a globális
megértést alkalmazza, melynek lényege, hogy megtanul reagálni a kérdésre és a
felszólításra, a kettőt külön választva. Az analizáló, elemző megértés csak a
későbbiek folyamán alakul ki. Fontos tudni, hogy az analizáló megértésben
jelentős szerepet játszik a manipuláció. Engedni kell, hogy mindent kézbe
vegyen és megvizsgáljon és eközben mondogatni neki a megvizsgált tárgy nevét,
így könnyebben megérti és társítani tudja hozzá. A globális megértésben a
gyermek a szülői mimikára, a hangsúlyra, a hangleejtésre reagál. De mivel is
segítheti a szülő a gyermeke beszédének fejlődését? Sokat és sokszor beszéljen,
meséljen gyermekének már egészen a csecsemőkorától kezdve.
De mikor is kezdődik a
felismerés, amikor a baba magára ismer? Mit is lehet tudni erről az időszakról?
Hogyan tudjuk megérteni cselekedeteit? Hogyan reagál a gyermek az idegen
emberre, aki kontaktusba próbál kerülni vele? Milyen érzelmi megterhelés érheti
őket, ha egyedül hagyjuk egy számára idegen személlyel? Tudta, hogy a kétéves
gyermek a szabad játék során havonta 25-30 cm-el távolabb merészkedik
édesanyjától? A gyerek hajlamos arra,
hogy egy képzeletbeli vonalat húzzon, melyen nem lép át akkor sem, ha szabad
neki.
A gyermek ugyanolyan
„készségesen” hajlamos ragaszkodni az apjához is, mint az anyjához. A gyermek a
játszótársat az apjában keresi elsősorban, az érzelmi biztonságot pedig az
édesanyjában. Tudtad, hogy a szülők kapcsolatának minősége befolyásolja a fiúk
maszkulinitását és a lányok femininitását? Illetve, hogy az édesapa és kislánya
közötti kapcsolatának minősége befolyásolja a gyermek ellenkező neműekhez való
közeledését?
Ha érdekel a téma, szeretettel
ajánlom Ranschburg Jenő: Szülők könyvét, és annak Csecsemő és kisgyermekkor
fejezetét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése