A műanyag kismotor, a tricikli, a futóbicikli majd a végül a rendes
kétkerekű mind fontos szerepet játszanak a gyerek mozgásának,
idegrendszerének és kognitív képességeinek alakításában.
Sok szülő nem érti, miért van szükség ezekre a járgányokra. Hiszen
mi is felnőttünk nélkülük, mondják, s ebben igazuk is van. Csakhogy
azóta nagyot változott az életmódunk. A legtöbb család mindenhova autóval jár, ezért a gyerekek ijesztően keveset mozognak
– és itt most nem szervezett sportfoglalkozásra, hanem szaladgálásra
vagy egy egyszerű sétára kell gondolnunk. Miközben már tudományosan bizonyított, hogy a mozgás és az agy fejlődése szorosan összefügg, egyre kevesebb gyerek mászhat fára, lóghat fejjel lefelé a mászókáról, vagy akár képes nyafogás nélkül egy néhány száz méteres gyaloglásra.
Szakértők szerint a tanulási zavarok és az idegrendszeri éretlenségek jó része megelőzhető lenne pusztán azzal, ha engednénk a gyerekeket minél több mozgásformát kipróbálni. Ezt a célt szolgálják többek között a kisgyerekkortól használatos járgányok, amelyek segítségével a mozgásra is könnyebb rávenni a csemetét.
Szakértők szerint a tanulási zavarok és az idegrendszeri éretlenségek jó része megelőzhető lenne pusztán azzal, ha engednénk a gyerekeket minél több mozgásformát kipróbálni. Ezt a célt szolgálják többek között a kisgyerekkortól használatos járgányok, amelyek segítségével a mozgásra is könnyebb rávenni a csemetét.
Kismotor
A hungarikumnak számító – külföldön egyáltalán nem elterjedt –
műanyag kismotor olyan 1-1,5 éves kortól válik a hazai gyerekek
alapfelszerelésévé. Segítségével megtanulja az aszimmetrikus mozgást – hiszen váltott lábbal kényelmes hajtani – és fejlődik általa az egyensúlyérzéke.
Amikor a kisded megkapja az első kismotort, engedjük vele ismerkedni: tologatni, ráülni. Ha érett rá, néhány nap alatt rá fog érezni a technikájára. Bendig Borbála gyógypedagógus arra figyelmeztet, hogy a kismotort ne használjuk a babakocsi helyettesítőjeként: először tanuljon meg a gyermek járni, és csak utána kapjon motort.
A motorozás technikáját – egyensúlyozás, váltott lábbal hajtás – legkésőbb 2,5 éves korig el szokták a gyermekek sajátítani. Gondot jelezhet, ha erre az életkorra nem megy az aszimmetrikus mozgás.
Amikor a kisded megkapja az első kismotort, engedjük vele ismerkedni: tologatni, ráülni. Ha érett rá, néhány nap alatt rá fog érezni a technikájára. Bendig Borbála gyógypedagógus arra figyelmeztet, hogy a kismotort ne használjuk a babakocsi helyettesítőjeként: először tanuljon meg a gyermek járni, és csak utána kapjon motort.
A motorozás technikáját – egyensúlyozás, váltott lábbal hajtás – legkésőbb 2,5 éves korig el szokták a gyermekek sajátítani. Gondot jelezhet, ha erre az életkorra nem megy az aszimmetrikus mozgás.
Tricikli
A háromkerekű bicikli annyival fejlettebb a kismotornál, hogy
pedállal kell hajtani. 2 éves kortól ajánlott, a pedálozó mozdulatra
legkésőbb 3,5 éves korra kell a kisgyermeknek ráérezni.
A pedálozás rendkívül fontos az idegsejtek közötti összeköttetés kialakítása szempontjából. Ha nem sikerül elsajátítani, motoros automatizmus problémára és koordinációs zavarokra gyanakodhatunk.
A pedálozás rendkívül fontos az idegsejtek közötti összeköttetés kialakítása szempontjából. Ha nem sikerül elsajátítani, motoros automatizmus problémára és koordinációs zavarokra gyanakodhatunk.
Futóbicikli
Nem túlzás azt állítani, hogy a futóbicikli forradalmasította a biciklizés tanulását.
Néhány évtizede a gyerekek először a pedálozás technikáját sajátították
el pótkerékkel, és amikor ez már ment, próbáltak az egyensúlyozásra is
ráérezni. A futóbicikliknek köszönhetően a sorrend felcserélődött: először
egyensúlyozni tanulnak meg, utána pedig akkor is pillanatok alatt
ráéreznek a pedálozásra, ha nem volt háromkerekű biciklijük. A legtöbb gyerek, akinek futóbiciklije volt, néhány perc, legfeljebb egy-két óra alatt tanul meg kétkerekűn tekerni.
Bicikli
A gyerekek többsége 4-5 éves kora táján érik meg a hagyományos
kerékpár használatára. Eddigre már képesnek kell lennie arra, hogy
mozdulatait összehangolja úgy, hogy egyensúlyozás által egyenesben tudja
tartani magát. Ez az összetett feladat számtalan módon segíti az agy fejlődését:
- Fejleszti a mozgáskoordinációt, ezáltal elősegíti a beszédfejlődést.
- Az egyensúlyozás azokat az agyi területeket aktiválja, amelyek később az írás-olvasás tanulásakor fognak szerepet kapni.
- Gyorsítja a reakcióidőt.
- Oxigént juttat az agyba, ezáltal javítva annak működését.
- Segíti az idegpályák közti összeköttetések kialakulását.
- Mint minden mozgásforma, csökkenti a szorongást és a stresszt.
Talán nem is gondolnánk, de igen fontos mérföldkő mindezek
elsajátítása: többek között az iskolaérettség feltétele is, hogy a
gyermek tudjon kétkerekű biciklit hajtani.
Forrás: https://www.csaladinet.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése