Míg egyes szülők szívesen
engedik csemetéiket a homokozóba, mások ódzkodnak a játék ilyen formájától. A
koszos ruha és a földet a szájába tömő gyermek látványa ijesztő lehet, azonban
a homokozás annyi előnnyel jár, hogy kár lenne kihasználatlanul hagyni.
Nyáron a homok hűsít, és
sokáig le is foglalja a legkisebbeket. Várépítés, sütés-főzés, csatázás:
megannyi lehetőség, amelynek csak a picik fantáziája szabhat határt.
Játszva tanulás
A gyerekek a játék során
tanulnak, ez nem újdonság. Esetükben a szórakozás nem kikapcsolódás, hanem
alapvető szükséglet, amely mélyíti és színesíti a világról alkotott képüket,
tapasztalataikat. Az sem új felfedezés, hogy ez alól a homokozás sem kivétel.
Régóta köztudott, hogy a föld formázása, gyurmázása fejleszti a kézügyességüket.
Az viszont már kevésbé nyilvánvaló, hogy mennyi más készség kialakulását támogatja
és formálja. Miben segít tehát a homokkal való játék?
Finommotorika
A finommotorika a kézben
lévő kis izmok összehangolt működése. A megfelelő koordináció és a kellőképpen
erős izmok segítenek a gyermekeknek olyan fontos feladatok végzésében, mint
például az öltözködés, az evés vagy éppen az írás. Ezek az iskolai
helytálláshoz elengedhetetlenek. A különböző eszközökkel, anyagokkal való játék
elősegíti a kezek, ujjak ügyesedését. A homokozóban vagy a strandon, ahogy
beletúrnak a földbe, és formázzák is azt, a kicsik keze erősödik, ujjaik
kontrollja finomodik.
Izomerősítés
Nemcsak a kis izmok, hanem
a nagyok is dolgoznak a homokozás során. Amíg a gyerkőcök fáradhatatlanul
ásnak, lapátolnak, építenek, egyre több és több izom kapcsolódik be a
folyamatba, fejlesztve a nagymozgásokat.
Szem-kéz koordináció
A szem-kéz koordináció a
látás és a mozgás célzott összekapcsolását jelenti. A mindennapi élet legtöbb
tevékenységéhez kulcsfontosságú, az iskolában például az írás előfeltétele.
Amikor a gyerek a homokban játékokat használ, várat épít, sütit formáz, szemeit
és kezének mozgásait összehangolja. Már az az egyszerű feladat, hogy homokot
lapátol a kisvödörbe, nagy odafigyelést és koordinációt igényel.
Kreativitás
A homokozóban csodálatos
alkotások születnek, valóságos erődítmények, aquaparkok, autópályák és
cukrászati remekek. Egy olyan egyszerű, a nagyobbak számára talán
ingerszegénynek tűnő dologba, mint a homok, a gyerekek új struktúrákat, egyre
összetettebb formákat látnak bele. A legjobb, ha szabadon, elvárások nélkül
dolgozhatnak azon, amit elterveztek saját maguknak.
Szocializáció
Ami a felnőtteknek a
kávézó vagy épp a munkahely, az a gyerekeknek a játszótér, azon belül pedig
például a homokozó. Az együttműködés, a veszekedés, az önfeledt szórakozás
színhelye. Tökéletes terep a szociális képességek kiépítésére és fejlesztésére.
A kicsik megosztják egymással az eszközeiket, kölcsönkérik őket, vagy épp
marakodnak rajtuk, kijelölik a saját helyüket, és megvitatják az
elképzeléseiket.
Problémamegoldás
A csemeték, miközben
játszanak, folyamatosan megoldják a felmerülő nehéz helyzeteket. Meg kell
tapasztalniuk, hogy vannak olyan faktorok, amelyek befolyásolják egy adott
helyzet kimenetelét. Amikor egy kicsi sársütije a formából kiöntve összeroskad,
újra kell gondolnia a homok és a víz arányát. A kisgyerekek nem úgy látják még
a problémákat, ahogyan a felnőttek. Kihívásként fogják fel őket, és mindent
megtesznek annak érdekében, hogy sikerüljön, amit kigondoltak.
Nem csak kicsiknek?
Elsőre talán kicsit
furcsán hangzik, de 1950 óta létezik homokozásterápia, amelyet traumán
vagy bántalmazáson átesett tinédzsereknek és felnőtteknek ajánlanak. A
páciensek dobozszerű tartókban lévő homokkal és miniatűr figurákkal olyan
helyzeteket, jeleneteket alkothatnak, amelyek a saját életükre,
tapasztalataikra reflektálnak. A foglalkozás végén a terapeuta és a kliens
közösen kielemezik a létrehozott „művet”.
A homokozás tehát a
tanulási folyamatok egy formája, amely számos előnnyel jár a legfiatalabbak
számára. Ráadásul terápiás formában a nagyobbaknak is hasznos lehet.
Forrás: www.femina.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése