Talán már te is hallottál a tervezett szenzomotoros tornáról, vagy közkeletű rövidítéséről, a TSMT-ről. Kiknek ajánlható, milyen problémákon segít, mit rejt magában egy-egy ilyen foglalkozás?
A TSMT a gyerekkori mozgásos és pszichés problémák széles skáláját hivatott kezelni. A foglalkozások során a gyerekek különböző eszközökkel (labda, gördeszka, trambulin stb.) sokféle nagymozgást végeznek, amely segít nekik a lemaradásaik kezelésében.
Mint minden fejlesztésre, a TSMT-re is igaz, hogy minél korábban kezdik meg, annál több eredményt lehet várni tőle. Már a csecsemő életének első fél évében is lehetnek olyan árulkodó jelek, amelyek szakember felkeresését tehetik indokolttá. Ilyen, ha:
- a baba nem tanulja meg tartani a fejét,
- ha nyelési nehézségei vannak,
- vagy ha nagyon nehezen megnyugtatható.
A későbbi években a torna leginkább:
- a megkésett mozgás- vagy beszédfejlődés,
- a magatartásproblémák,
- hiperaktivitás,
- és az autizmus kezelése során alapvető,
de teljesen egészséges fejlődésű gyerekek is profitálhatnak belőle. Van olyan óvoda, ahol heti szinten része a programnak a TSMT, és mindenki részt vesz rajta.
Mikor van szükség TSMT terápiára?
A következő tünetek jelentkezésekor nem árt gyanakodni:
7-12 hónapos korban:
- asszimetrikus tartás
- ökölbe szorított kéz
- túl lassú/túl gyors mozgásfejlődés
- lassú reakcióidő
- érzelmek felfogásának és kifejezésének hiánya
12-18 hónapos korban:
- egyensúlyzavar
- beszédértési nehézségek
- kötődési zavar
18 hónapos - 3 éves korban:
- ügyetlen mozgás
- alvászavar
- túlzott dührohamok
3-6 éves korban:
- megkésett beszédfejlődés
- hiperaktivitás/túlzott passzivitás
- túlzott félénkség/vakmerőség
- víztől való félelem
- ha a gyerek nem szeret rajzolni
- még az óvodáskor végén sem tud biciklizni
- lassan alakul a szobatisztaság
- szabálykövetési nehézségek
Az éves védőnői státuszvizsgálaton érdemes őszintének lenni, a szakember ugyanis jól tudja, hogy melyik életkorban nagyjából milyen fejlettségi szinten kellene lennie a gyermeknek. Gyanú esetén Pedagógiai Szakszolgálathoz (régen ez volt a Nevelési Tanácsadó), neurológushoz vagy neuropszichológushoz irányít, aki felméri a gyermek állapotát, és szükség esetén előírja a terápiát.
A TSMT foglalkozások menete
A TSMT-foglalkozások alapvetően kétféle szervezésben történhetnek. Az egyéni terápia a fiatalabb gyermekeknek való, illetve azoknak, akik nem igazán képesek az együttműködésre. Ebben az esetben a szülő kap egy személyre szabott feladatsort, amelyet naponta el kell végeznie a gyermekkel. Ezek a feladatok játékosak, főleg pörgésből-forgásból, mászásból, gurulásból állnak, és sokszor kérik, hogy a gyakorlatokat mindig ugyanaz a mondóka kísérje.
Egy idő után a legtöbb gyermek alkalmassá válik a csoportos foglalkozásra, melyre hetente egy-három alkalommal kerül sor. Az otthoni gyakorlásra ebben az esetben is szükség van.
A TSMT-ben nincs semmi ördöngösség. Csupa olyan mozgásformát vesz át a gyerekekkel, amelyek a fejlődésükhöz alapvetően szükségesek, és amelyeket természetes körülmények között maguk is elvégeznének, de modern, városias környezetünk egyre kevesebb lehetőséget ad rájuk. Az elmaradások időben történő felismerése és fejlesztése azonban rengeteget segít a későbbi iskolás évek során.
Forrás:https://www.csaladinet.hu- Kercsó Dorottya
Fotó: Counselling / pixabay
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése