2022. szeptember 16., péntek

Fejlesztő, játékos mozgás, mely felkészít az iskolára: a TSMT torna

Talán már te is hallottál a tervezett szenzomotoros tornáról, vagy közkeletű rövidítéséről, a TSMT-ről. Kiknek ajánlható, milyen problémákon segít, mit rejt magában egy-egy ilyen foglalkozás? 


 

 

 

 

 

 

 

A TSMT a gyerekkori mozgásos és pszichés problémák széles skáláját hivatott kezelni. A foglalkozások során a gyerekek különböző eszközökkel (labda, gördeszka, trambulin stb.) sokféle nagymozgást végeznek, amely segít nekik a lemaradásaik kezelésében.

A foglalkozás célja, hogy iskoláskorra mindenfajta nagy- és finommozgás automatikussá váljon, így a gyermeknek ne kelljen energiát fordítania ezekre, és jobban tudjon koncentrálni a tanulásra. A nagymozgások megelőzik a finommozgásokat, ez utóbbiak a mozgásfejlődés utolsó állomásának is tekinthetőek. Ebből következik, hogy akinek a nagymozgásokkal gondjai vannak, a ceruzát sem lesz képes helyesen tartani, ez pedig behozhatatlan hátrányba hozza őt az oktatás során.

Mint minden fejlesztésre, a TSMT-re is igaz, hogy minél korábban kezdik meg, annál több eredményt lehet várni tőle. Már a csecsemő életének első fél évében is lehetnek olyan árulkodó jelek, amelyek szakember felkeresését tehetik indokolttá. Ilyen, ha:

  • a baba nem tanulja meg tartani a fejét,
  • ha nyelési nehézségei vannak,
  • vagy ha nagyon nehezen megnyugtatható.

A későbbi években a torna leginkább:

  • a megkésett mozgás- vagy beszédfejlődés,
  • a magatartásproblémák,
  • hiperaktivitás,
  • és az autizmus kezelése során alapvető, 

 

de teljesen egészséges fejlődésű gyerekek is profitálhatnak belőle. Van olyan óvoda, ahol heti szinten része a programnak a TSMT, és mindenki részt vesz rajta.


Mikor van szükség TSMT terápiára?

A következő tünetek jelentkezésekor nem árt gyanakodni:


7-12 hónapos korban:

  • asszimetrikus tartás
  • ökölbe szorított kéz
  • túl lassú/túl gyors mozgásfejlődés
  • lassú reakcióidő
  • érzelmek felfogásának és kifejezésének hiánya


12-18 hónapos korban:

  • egyensúlyzavar
  • beszédértési nehézségek
  • kötődési zavar


18 hónapos - 3 éves korban:

  • ügyetlen mozgás
  • alvászavar
  • túlzott dührohamok


3-6 éves korban:

  • megkésett beszédfejlődés
  • hiperaktivitás/túlzott passzivitás
  • túlzott félénkség/vakmerőség
  • víztől való félelem
  • ha a gyerek nem szeret rajzolni
  • még az óvodáskor végén sem tud biciklizni
  • lassan alakul a szobatisztaság
  • szabálykövetési nehézségek

Az éves védőnői státuszvizsgálaton érdemes őszintének lenni, a szakember ugyanis jól tudja, hogy melyik életkorban nagyjából milyen fejlettségi szinten kellene lennie a gyermeknek. Gyanú esetén Pedagógiai Szakszolgálathoz (régen ez volt a Nevelési Tanácsadó), neurológushoz vagy neuropszichológushoz irányít, aki felméri a gyermek állapotát, és szükség esetén előírja a terápiát.


A TSMT foglalkozások menete

A TSMT-foglalkozások alapvetően kétféle szervezésben történhetnek. Az egyéni terápia a fiatalabb gyermekeknek való, illetve azoknak, akik nem igazán képesek az együttműködésre. Ebben az esetben a szülő kap egy személyre szabott feladatsort, amelyet naponta el kell végeznie a gyermekkel. Ezek a feladatok játékosak, főleg pörgésből-forgásból, mászásból, gurulásból állnak, és sokszor kérik, hogy a gyakorlatokat mindig ugyanaz a mondóka kísérje.

Egy idő után a legtöbb gyermek alkalmassá válik a csoportos foglalkozásra, melyre hetente egy-három alkalommal kerül sor. Az otthoni gyakorlásra ebben az esetben is szükség van.

A TSMT-ben nincs semmi ördöngösség. Csupa olyan mozgásformát vesz át a gyerekekkel, amelyek a fejlődésükhöz alapvetően szükségesek, és amelyeket természetes körülmények között maguk is elvégeznének, de modern, városias környezetünk egyre kevesebb lehetőséget ad rájuk. Az elmaradások időben történő felismerése és fejlesztése azonban rengeteget segít a későbbi iskolás évek során.

 

 

Forrás:https://www.csaladinet.hu- Kercsó Dorottya

Fotó: Counselling / pixabay

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Fejlesztő, játékos mozgás, mely felkészít az iskolára: a TSMT torna

Talán már te is hallottál a tervezett szenzomotoros tornáról, vagy közkeletű rövidítéséről, a TSMT-ről. Kiknek ajánlható, milyen problémákon segít, mit rejt magában egy-egy ilyen foglalkozás? 


 

 

 

 

 

 

 

A TSMT a gyerekkori mozgásos és pszichés problémák széles skáláját hivatott kezelni. A foglalkozások során a gyerekek különböző eszközökkel (labda, gördeszka, trambulin stb.) sokféle nagymozgást végeznek, amely segít nekik a lemaradásaik kezelésében.

A foglalkozás célja, hogy iskoláskorra mindenfajta nagy- és finommozgás automatikussá váljon, így a gyermeknek ne kelljen energiát fordítania ezekre, és jobban tudjon koncentrálni a tanulásra. A nagymozgások megelőzik a finommozgásokat, ez utóbbiak a mozgásfejlődés utolsó állomásának is tekinthetőek. Ebből következik, hogy akinek a nagymozgásokkal gondjai vannak, a ceruzát sem lesz képes helyesen tartani, ez pedig behozhatatlan hátrányba hozza őt az oktatás során.

Mint minden fejlesztésre, a TSMT-re is igaz, hogy minél korábban kezdik meg, annál több eredményt lehet várni tőle. Már a csecsemő életének első fél évében is lehetnek olyan árulkodó jelek, amelyek szakember felkeresését tehetik indokolttá. Ilyen, ha:

  • a baba nem tanulja meg tartani a fejét,
  • ha nyelési nehézségei vannak,
  • vagy ha nagyon nehezen megnyugtatható.

A későbbi években a torna leginkább:

  • a megkésett mozgás- vagy beszédfejlődés,
  • a magatartásproblémák,
  • hiperaktivitás,
  • és az autizmus kezelése során alapvető, 

 

de teljesen egészséges fejlődésű gyerekek is profitálhatnak belőle. Van olyan óvoda, ahol heti szinten része a programnak a TSMT, és mindenki részt vesz rajta.


Mikor van szükség TSMT terápiára?

A következő tünetek jelentkezésekor nem árt gyanakodni:


7-12 hónapos korban:

  • asszimetrikus tartás
  • ökölbe szorított kéz
  • túl lassú/túl gyors mozgásfejlődés
  • lassú reakcióidő
  • érzelmek felfogásának és kifejezésének hiánya


12-18 hónapos korban:

  • egyensúlyzavar
  • beszédértési nehézségek
  • kötődési zavar


18 hónapos - 3 éves korban:

  • ügyetlen mozgás
  • alvászavar
  • túlzott dührohamok


3-6 éves korban:

  • megkésett beszédfejlődés
  • hiperaktivitás/túlzott passzivitás
  • túlzott félénkség/vakmerőség
  • víztől való félelem
  • ha a gyerek nem szeret rajzolni
  • még az óvodáskor végén sem tud biciklizni
  • lassan alakul a szobatisztaság
  • szabálykövetési nehézségek

Az éves védőnői státuszvizsgálaton érdemes őszintének lenni, a szakember ugyanis jól tudja, hogy melyik életkorban nagyjából milyen fejlettségi szinten kellene lennie a gyermeknek. Gyanú esetén Pedagógiai Szakszolgálathoz (régen ez volt a Nevelési Tanácsadó), neurológushoz vagy neuropszichológushoz irányít, aki felméri a gyermek állapotát, és szükség esetén előírja a terápiát.


A TSMT foglalkozások menete

A TSMT-foglalkozások alapvetően kétféle szervezésben történhetnek. Az egyéni terápia a fiatalabb gyermekeknek való, illetve azoknak, akik nem igazán képesek az együttműködésre. Ebben az esetben a szülő kap egy személyre szabott feladatsort, amelyet naponta el kell végeznie a gyermekkel. Ezek a feladatok játékosak, főleg pörgésből-forgásból, mászásból, gurulásból állnak, és sokszor kérik, hogy a gyakorlatokat mindig ugyanaz a mondóka kísérje.

Egy idő után a legtöbb gyermek alkalmassá válik a csoportos foglalkozásra, melyre hetente egy-három alkalommal kerül sor. Az otthoni gyakorlásra ebben az esetben is szükség van.

A TSMT-ben nincs semmi ördöngösség. Csupa olyan mozgásformát vesz át a gyerekekkel, amelyek a fejlődésükhöz alapvetően szükségesek, és amelyeket természetes körülmények között maguk is elvégeznének, de modern, városias környezetünk egyre kevesebb lehetőséget ad rájuk. Az elmaradások időben történő felismerése és fejlesztése azonban rengeteget segít a későbbi iskolás évek során.

 

 

Forrás:https://www.csaladinet.hu- Kercsó Dorottya

Fotó: Counselling / pixabay