2022. szeptember 22., csütörtök

Sportolás gyerekkorban - hogyan döntsük el, melyik sport a legjobb gyermekünk számára?

Azt tudjuk, hogy a sport, a mozgás nagyon jó hatással van a testünkre, a szellemünkre és a lelkünkre is. Most már azt is tudjuk, hogy gyermekkorban a mozgás elengedhetetlen, sőt a jó és a megfelelő sorrendben, fokozatosan fejlődő mozgásnak rendkívül nagy hatása van a beszédfejlődésre, a későbbi években a koncentrációra, és a tanulási képességekre is.

 


 

 

 

 

 

 

Szerencsére egyre több szülő szeretné, ha gyermeke sportolna, ezért egy vagy akár több, a szülők által választott sportfoglalkozásra járatják a gyerekeket, ráadásul olyanra, amiben esetleg Ők maguk szerettek volna kiemelkedő eredményeket elérni, csak nem sikerült. Ezzel figyelmen kívül hagyják a gyermek kondicionális és/vagy koordinációs képességeit melyek elég erősen függnek a genetikától is.

Hogy hogyan válasszunk mozgásformát gyermekünknek, arra egy nagyszerű lehetőség a sportantropometriás vizsgálat, melyet a gyermek 7 éves korától lehet elvégezni. Ha nem szeretnénk ennyire mélyrehatóan utánajárni, jó lenni tudni, melyik sport milyen hatással van a gyermek szervezetére.
Mindenek előtt érdemes tisztázni, hogy a túlzott mennyiségű edzés, valamint az egyoldalú terhelés nem jó a testnek, az izomzatnak, az ízületeknek, mert folyamatosan ismétlődő vagy akár maradandó sérüléshez vezethetnek.

Gyakran találkozom azzal a problémával, hogy az adott sportági edzések hatására még felnőtt korban is van mit helyrehozni az egyoldalú terhelések miatt kialakult kompenzációk okozta rossz mozgásminták kapcsán. Persze ma már egyes klubok, egyes edzők erre maximálisan odafigyelnek és tesznek is ellene. Komolyan megszervezett edzésmetodika szerint mindenre odafigyelve edzik növendékeiket a versenysportra.
Nyilván nincs baj a versenysporttal, csak nem minden gyermek alkalmas rá, és nagyon sok helyen szinte csak ezzel foglalkoznak.
A legnagyobb szükségük a mozgásra viszont azoknak a gyerekeknek van, akik nem illeszkednek bele a versenysport miliőbe. Nem találják meg a helyüket itt, egy idő után pedig elmegy a kedvük a mozgástól. Ha kevés benne a kitartás és a küzdés, felnőtt korában is hasonló szenvedéseken mehet keresztül, ha mozgásra „kell adnia a fejét”.

Bármilyen információ alapján születik meg a döntés, mindenképp nézzünk utána, hogy a választott sportot oktató edző, milyen kompetenciákkal rendelkezik, és itt nem feltétlenül az adott sportban ő áltata elért eredmények alapján mérendő, sokkal fontosabb az elhivatottsága, a felkészültsége és a pedagógiai "vénája".

A motoros fejlődés már az anyaméhben elkezdődik, és egyszerű reflexek formájában ideiglenesen megmaradnak, majd egyszer csak eltűnnek a mozgásból. Ilyenek a:

  1. Moro-reflex (átkaroló reflex),
  2. Markolási reflex,
  3. Talp-reflex (plantar)
  4. Járási reflex (amikor függőleges helyzetbe emelik őket)
  5. Keresési reflex
  6. Tónusos nyaki reflex
  7. Babkin reflex
  8. Úszó és merülő reflex
  9. Gerincvelői reflex

Ezek a reflexek kellenek ahhoz, hogy a mozgásfejlődés elinduljon a maga varázslatos útján. Ma azonban már azt is tudjuk, hogy ezeknek a reflexeknek maradéktalanul meg kell szűnniük ahhoz, hogy a mozgásfejlődés hatékonyan tudjon tovább fejlődni.
Az első gyermekkorban (óvodás és kisiskolás) vagy serdülő korban végzett sportolásnak alapkövetelménye az igazán jó mozgásfejlődés csecsemő és korai gyermekkorban.

Mielőtt belekezdünk az egyes sportok kielemzésébe, fontos tudni, a gyermek azt csinálja, amit lát a szülőktől a nagyszülőktől és úgy egyébként a környezetében.

A mozgásfejlődésben mérföldkövek vannak: az egyik legfontosabb a már korábban említettek mellett, az első gyerekkor (3-4 éves Óvodás és 6-7 éves kisiskolás). Ez az időszak azért is fontos, mert itt találkoznak először az irányított rendszeres testmozgással. A magyar oktatási rendszerben megtalálható testnevelés órák megítélése nem tisztem, és nem is releváns a cikk tartalmát illetően. Az olyan amilyen, ez egy adott helyzet egy adott tényező (szerencsére sok-sok igazán kitűnő pedagógussal).

Azt viszont nem árt tudni, ha gyermekünk ebben az időszakban nem részesül kellő mennyiségű és minőségű mozgásban, akkor a kondicionális és koordinációs képességeik fejlődése elmarad az optimálistól.
 

Trendi sportok

2-5 év:

  • tánc
  • labdajátékok
  • korcsolyázás
  • síelés
  • kerékpár
  • úszás

6-7 év:

  • labdajátékok
  • úszás
  • lovaglás
  • harcművészetek
  • kerékpár
  • korcsolya
  • gördeszka
  • vívás

8 év felett

  • bármilyen sportág:
  • kerékpározás
  • labdarúgás
  • kézilabda
  • kosárlabda
  • röplabda
  • futás
  • atlétika
  • tenisz
  • úszás
  • kajak kenu
  • lovaglás
  • sziklamászás
  • küzdősportok

A cikksorozat következő részeiben bemutatom a legkorábban választható mozgásformát, a babaúszást, továbbá részletesen megvizsgálom a divatos sportágak előnyeit és hátrányait. Végül olyan mozgásformákat és sportolási lehetőségeget ajánlok, melyek nem ismertek még túlzottan Magyarországon, és egyáltalán nem versenyzőket akarnak gyártani, hanem azt a funkcióörömöt adják a gyerekeknek, amiben jól érzik magukat, amiben felszabadulnak és nincs teljesítménykényszer, ahol megismerkednek a testükkel és magas testtudatra tehetnek szert már fiatal korban.

 

Fotó: White77/pixabay

Forrás: https://www.csaladinet.hu- Katona Renáta

 


 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Sportolás gyerekkorban - hogyan döntsük el, melyik sport a legjobb gyermekünk számára?

Azt tudjuk, hogy a sport, a mozgás nagyon jó hatással van a testünkre, a szellemünkre és a lelkünkre is. Most már azt is tudjuk, hogy gyermekkorban a mozgás elengedhetetlen, sőt a jó és a megfelelő sorrendben, fokozatosan fejlődő mozgásnak rendkívül nagy hatása van a beszédfejlődésre, a későbbi években a koncentrációra, és a tanulási képességekre is.

 


 

 

 

 

 

 

Szerencsére egyre több szülő szeretné, ha gyermeke sportolna, ezért egy vagy akár több, a szülők által választott sportfoglalkozásra járatják a gyerekeket, ráadásul olyanra, amiben esetleg Ők maguk szerettek volna kiemelkedő eredményeket elérni, csak nem sikerült. Ezzel figyelmen kívül hagyják a gyermek kondicionális és/vagy koordinációs képességeit melyek elég erősen függnek a genetikától is.

Hogy hogyan válasszunk mozgásformát gyermekünknek, arra egy nagyszerű lehetőség a sportantropometriás vizsgálat, melyet a gyermek 7 éves korától lehet elvégezni. Ha nem szeretnénk ennyire mélyrehatóan utánajárni, jó lenni tudni, melyik sport milyen hatással van a gyermek szervezetére.
Mindenek előtt érdemes tisztázni, hogy a túlzott mennyiségű edzés, valamint az egyoldalú terhelés nem jó a testnek, az izomzatnak, az ízületeknek, mert folyamatosan ismétlődő vagy akár maradandó sérüléshez vezethetnek.

Gyakran találkozom azzal a problémával, hogy az adott sportági edzések hatására még felnőtt korban is van mit helyrehozni az egyoldalú terhelések miatt kialakult kompenzációk okozta rossz mozgásminták kapcsán. Persze ma már egyes klubok, egyes edzők erre maximálisan odafigyelnek és tesznek is ellene. Komolyan megszervezett edzésmetodika szerint mindenre odafigyelve edzik növendékeiket a versenysportra.
Nyilván nincs baj a versenysporttal, csak nem minden gyermek alkalmas rá, és nagyon sok helyen szinte csak ezzel foglalkoznak.
A legnagyobb szükségük a mozgásra viszont azoknak a gyerekeknek van, akik nem illeszkednek bele a versenysport miliőbe. Nem találják meg a helyüket itt, egy idő után pedig elmegy a kedvük a mozgástól. Ha kevés benne a kitartás és a küzdés, felnőtt korában is hasonló szenvedéseken mehet keresztül, ha mozgásra „kell adnia a fejét”.

Bármilyen információ alapján születik meg a döntés, mindenképp nézzünk utána, hogy a választott sportot oktató edző, milyen kompetenciákkal rendelkezik, és itt nem feltétlenül az adott sportban ő áltata elért eredmények alapján mérendő, sokkal fontosabb az elhivatottsága, a felkészültsége és a pedagógiai "vénája".

A motoros fejlődés már az anyaméhben elkezdődik, és egyszerű reflexek formájában ideiglenesen megmaradnak, majd egyszer csak eltűnnek a mozgásból. Ilyenek a:

  1. Moro-reflex (átkaroló reflex),
  2. Markolási reflex,
  3. Talp-reflex (plantar)
  4. Járási reflex (amikor függőleges helyzetbe emelik őket)
  5. Keresési reflex
  6. Tónusos nyaki reflex
  7. Babkin reflex
  8. Úszó és merülő reflex
  9. Gerincvelői reflex

Ezek a reflexek kellenek ahhoz, hogy a mozgásfejlődés elinduljon a maga varázslatos útján. Ma azonban már azt is tudjuk, hogy ezeknek a reflexeknek maradéktalanul meg kell szűnniük ahhoz, hogy a mozgásfejlődés hatékonyan tudjon tovább fejlődni.
Az első gyermekkorban (óvodás és kisiskolás) vagy serdülő korban végzett sportolásnak alapkövetelménye az igazán jó mozgásfejlődés csecsemő és korai gyermekkorban.

Mielőtt belekezdünk az egyes sportok kielemzésébe, fontos tudni, a gyermek azt csinálja, amit lát a szülőktől a nagyszülőktől és úgy egyébként a környezetében.

A mozgásfejlődésben mérföldkövek vannak: az egyik legfontosabb a már korábban említettek mellett, az első gyerekkor (3-4 éves Óvodás és 6-7 éves kisiskolás). Ez az időszak azért is fontos, mert itt találkoznak először az irányított rendszeres testmozgással. A magyar oktatási rendszerben megtalálható testnevelés órák megítélése nem tisztem, és nem is releváns a cikk tartalmát illetően. Az olyan amilyen, ez egy adott helyzet egy adott tényező (szerencsére sok-sok igazán kitűnő pedagógussal).

Azt viszont nem árt tudni, ha gyermekünk ebben az időszakban nem részesül kellő mennyiségű és minőségű mozgásban, akkor a kondicionális és koordinációs képességeik fejlődése elmarad az optimálistól.
 

Trendi sportok

2-5 év:

  • tánc
  • labdajátékok
  • korcsolyázás
  • síelés
  • kerékpár
  • úszás

6-7 év:

  • labdajátékok
  • úszás
  • lovaglás
  • harcművészetek
  • kerékpár
  • korcsolya
  • gördeszka
  • vívás

8 év felett

  • bármilyen sportág:
  • kerékpározás
  • labdarúgás
  • kézilabda
  • kosárlabda
  • röplabda
  • futás
  • atlétika
  • tenisz
  • úszás
  • kajak kenu
  • lovaglás
  • sziklamászás
  • küzdősportok

A cikksorozat következő részeiben bemutatom a legkorábban választható mozgásformát, a babaúszást, továbbá részletesen megvizsgálom a divatos sportágak előnyeit és hátrányait. Végül olyan mozgásformákat és sportolási lehetőségeget ajánlok, melyek nem ismertek még túlzottan Magyarországon, és egyáltalán nem versenyzőket akarnak gyártani, hanem azt a funkcióörömöt adják a gyerekeknek, amiben jól érzik magukat, amiben felszabadulnak és nincs teljesítménykényszer, ahol megismerkednek a testükkel és magas testtudatra tehetnek szert már fiatal korban.

 

Fotó: White77/pixabay

Forrás: https://www.csaladinet.hu- Katona Renáta