Zsírkréta-, új füzet és
új tornacipők szaga lengi be augusztusban a legtöbb otthont, ahol iskolás
gyerek él. Az iskolaszerek beszerzése mellett ne feledkezzünk el arról sem,
hogy a gyereket mentálisan felkészítsük az iskolakezdésre, hogy szeptemberben
lelkesen, kedvvel, élményekkel telve kezdje el a tanévet.
A ráhangolódás
semmiképpen se tanulás legyen, inkább élvezzük ki az utolsó laza napok
kötetlenségét.
Most jött el játékba
bújtatott fejlesztőjátékok ideje, amikor úgy érezhetjük jól magunkat, hogy
közben felkészítjük a gyereket.
Fordítsunk energiát a
kényelmes, de elég alvást biztosító napi rutin megtalálásra és álljunk
pozitívan az iskolakezdéshez.
Egy amerikai
összeállításban tanárok segítségével szedték össze, mivel segíthetünk a
gyerekeknek abban, hogy időben felkészüljenek az iskolakezdésre, és
könnyen visszazökkenjenek majd a normális kerékvágásba.
Évnyitóra fel!
Az egyik ohiói zene- és
testnevelés oktató, Bryson Tarbet például azt tanácsolja, hogy próbáljunk egy
rutint kialakítani. Ez nem azt jelenti, hogy ébresszük fél hétkor a gyerekeket,
mintha iskola lenne, de legalább érjük el, hogy időben vacsorázzanak és 10
előtt már aludjanak. Az utolsó két hét ugyanis egy átmeneti időszak, amikor még
élvezhetik a szabadságot, de fontos, hogy kipihentek legyenek. Senkinek nem
lenne jó, ha teljesen kimerült gyerek ülne be az iskolapadba…
Ha lehet, akkor ne az
iskolakezdés előtti héten menjünk nyaralni, legyen legalább egy hete az
iskolásoknak átállni az iskolai rutinra. És ehhez ez elegendő, 9-10 óra nyugodt
alvás is hozzátartozik.
5 perc olvasás, számtalan
előny
Egy tanulási módszereket
oktató szakértő Lana White, a We Tutor Young Minds társalapítója azt
tanácsolja, olvassunk minden nap a kisiskolásoknak. Az sem baj, ha ők maguk nem
akarnak olvasni, és inkább a tablethez nyúlnak, de mi szülőként minden nap
szakítsunk időt egy kis közös olvasásra.
Ez több okból fontos,
egyrészt így kénytelen lesz egy „mesélőre” koncentrálni, másrészt talán ő maga
is kedvet kap az olvasáshoz, harmadrészt már napi 5 perc olvasás fejleszti a
szókincset, szövegértést, halláskészséget, tehát ezzel az esti rituáléval sokat
nyerhetünk.
Felmerülhet a kérdés,
hogy a nagyobb gyerekeknél hogyan érjük el a napi 5-10 perc olvasást? A legjobb
ösztönzés, ha olyan olvasmányokat adunk a kezébe, ami érdekli, lehet az
szuperhősös vagy Garfield-képregény, viccmagazin, focistákról szóló matricás
újság vagy egy romantikus tiniregény. A lényeg, hogy forgassa minden nap picit
az olvasmányt.
Sokat segíthet, ha
beiratkozunk közösen a legközelebbi könyvtárba, hiszen ott is kaphatnak
ötleteket, hozzájuthatnak ott is magazinokhoz, és még költeniük sem kell érte.
Ha úgy vesszük, már az sem képernyő előtt töltött idő, amíg elsétál a
könyvtárba, és válogat.
A kütyük előnyei
És ha már képernyőidő!
Ezt sem kell démonizálni. Dr. Bohács Krisztina, a kognitív képességek
fejlesztésével foglalkozó intelligenciakutató, a GEM tanulási központ szakmai
vezetője szerint használjuk ki a technikai vívmányok előnyeit.
„Az okostelefon sem mindig átok, megkérhetjük
gyermekünket, hogy dokumentálja a nyarat, készítsen fényképeket, videókat,
vágjon filmet a családi nyaralásról. Tervezzen meg utazást online eszközök,
költségvetési platformok segítségével” – ad hasznos tippeket a szakértő.
Felkészülés az iskolára
De nem ez a szakértő
egyetlen jó tanácsa, nézzük, milyen programokkal, tevékenységekkel
tornáztathatjuk a gyerekek agyát úgy, hogy észre sem veszik.
1. Irány a zöld!
Egy erdőben vagy parkban
tett séta serkenti a vérkeringést, ami javítja a gondolkodási folyamatot, mivel
több oxigén jut az agyba. A természetben fedezzük fel a színeket, a levelekben,
csigaházakban, virágfejekben rejlő geometriát!
Plusz tipp: A kiránduláshoz töltsünk le olyan appokat, amik felismerik a
vadak lábnyomait, vagy a fa korát, esetleg felismeri a növényt, amit érdekesnek
találunk.
2. Ez volt a legjobb a
nyárban…
Naplóírással a
tudatosságot, az IQ-t is növeljük, fokozzuk az érzelmi intelligenciát, javítjuk
a memóriát és a koncentrációt, serkentjük a kreativitást és a kommunikációs
készséget.
Plusz tipp: Azoknak, akik nem szeretnek sokat írni, vegyünk matricákat,
nyomdákat, új filceket vagy nyomtassunk képeket az illusztráláshoz, hátha ez
jobban motiválja őket.
3. Alkotás a konyhában
A sütés-főzés is rengeteg fontos információra tanítja a gyerekeket, a táplálkozástól, a mértékegységek használatán keresztül az időbeosztásig, sőt a művészi tálalásig. Ha sikerül megkedveltetnünk velük ezt a kreatív alkotótevékenységet, az a gyerekek önállóságának növekedését eredményezheti.
4. 9-kor villany leó!
Ahogy fentebb írtuk, ne
vegyük túl szigorúan az esti villanyoltást, egyrészt sokáig világos van,
másrészt a kitolódott lefekvési időt nem lehet egyik napról a másikra hirtelen
órákkal előrébb hozni. Dr. Bohács Krisztina azt tanácsolja, augusztus 20-a után
ragaszkodjunk a 9 órai lámpaoltáshoz. Persze kamaszoknál ez lehet később is, de
semmiképp ne hagyjuk, hogy a nagyobbak hajnalig ébren legyenek az utolsó héten.
Amennyiben az a
tapasztalatunk, hogy a gyerekünknek soha nem megy könnyen az átállás a
szünetről az iskolai rutinra, ha feszült, fél, és ez a tanulmányi eredményeire
is rányomja a bélyegét, akkor járjunk utána, miért lehet ez! Az is
előfordulhat, hogy tanulási nehézség áll a lelki probléma hátterében, ezt egy
fejlesztő pedagógus néhány óra alatt tesztekkel fel tudja mérni.
5. Kihívás: elfogadva
Amennyiben kishitűségből
fakad a gyerek szorongása, akkor kicsit turbózzuk fel az önbizalmát iskolakezdés előtt.
Na, nem azt tanácsoljunk, hogy motivációs beszédet tarts neki minden nap.
Inkább adj olyan feladatokat, amik felelősséggel járnak. Ezzel bebizonyítod
neki, hogy alkalmasnak tartod nehezebb feladatok elvégzésére, bízol a
képességeiben.
Ilyen kihívás lehet
számára, ha elküldöd bevásárolni, befizetteted vele a saját telefonszámláját
vagy edzését. Írja össze, mik azok az ételek, amiket nagyon szeret és akár ő
maga is el tudná készíteni uzsonnának – sulikezdésig ezekkel nyugodtan
kísérletezhet is.
Vesd fel, hogy elvihetné
már egyedül is a macskátokat állatorvoshoz, de talán az is lehet kihívás, hogy
kiszelektálja a kinőtt ruháit és megunt játékait. 13-14 éves kor felett már
rájuk lehet bízni a mosást, mosogatást, takarítást, autómosást, vasalást, vagy
kérjük meg, hogy vigyázzon kicsit a kistestvérre otthon, amíg mi mással
foglalkozunk a kertben.
Mindig dicsérjük meg és
ösztönözzük, hogy minél több olyan feladatot vállaljon el, ami addig a
komfortzónáján kívül esett. Így iskolakezdésre egy felkészült,
kiegyensúlyozott és magabiztosabb iskolás veti bele magát újra a tanulásba.
Forrás: www.noklapja.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése