Szülők panaszai között az
első három hely valamelyikén ott található az, hogy nem fogad szót a gyerek.
Nem biztos, hogy mindenki így fogalmazná, de vitathatatlan, hogy sok anya és
apa próbál elérni valamit a gyereknél, aki azután nem hallgat rá. Ehelyett teljesen
máshogy csinálja, vagy egyáltalán nem teszi azt, amire kérték.
Valószínűleg gyakorlatias
válaszokat vársz, amelyek mindjárt érkeznek is, de előre jelzem, hogy nem egy
varázsmondat a megoldás. A válaszok között talán még olyat is találsz, amivel esetleg
kifejezetten nehéz szembenézni. Mielőtt azonban belevágunk, említsünk meg egy
fontos dolgot:
A teljesen és szinte
mindig szófogadó gyerek elveszítette önállóságát, amire pedig nagy szüksége
lenne felnőtt korában is.
Ilyenné persze csak akkor
válik a gyerek, ha szigorúan tekintélyelvű szülők nevelik. Ez a nevelési stílus
azt várná a gyerektől, hogy mindent anélkül fogadjon el tőle, hogy ő maga jónak
látná.
Az együttműködés jobb
Meghatározás szerint:
szófogadó az, aki megteszi vagy kész megtenni azt, amit mondtak neki, de
jelentheti azt is, hogy parancsoknak engedelmeskedő, engedelmes.
A gyerek viselkedése széles skálán mozoghat az „állandóan engedetlen” és a „szolgaian szófogadó” között. A szófogadás önmagában nem negatív vagy pozitív, mert sok egyéb körülménytől függ.
Ha azonban arról van szó,
amire sok szülő vágyik, akkor leginkább csak azt szeretnék, ha a gyerek úgy
tenne, ahogyan megbeszélték, kérték tőle vagy ahogyan ő megígérte. Ilyen a
szavatartó gyerek. Valószínűleg az „együttműködő gyerek” jobb elvárás lenne egy
szülőtől, de ehhez „együttműködő szülő” is szükséges. Az igazi együttműködés
nem rombolja a résztvevők személyiségét, sem a gyerekét, sem a szüleiét.
Ha valaki mégis
ragaszkodik a szófogadó gyerek kifejezéshez, nincs azzal semmi probléma, de
ebben az esetben is érdemes olyan bölcs szülőnek lenni, aki csak olyasmit kér a
gyerektől, ami annak nincs ellenére, illetve legfeljebb a családban meglévő
feladatmegosztás betartására irányul, ha a gyerek elfelejtette volna, hogy neki
is vannak kötelességei.
Figyelem nélkül
Ahhoz, hogy a gyerek szót
fogadjon, olyan szó, olyan gondolat kell, ami a gyerek által megérthető, és
amit van is ideje megérteni. Egy a reggeli kapkodásban odavetett gyors utasítás
két dolog miatt nem ilyen. Mivel gyors, ezért nincs ideje felfogni, másrészt az
ilyen utasítások nélkülözik a barátságos hangvételt, s így a gyerek nem is
kívánja megérteni.
Erre néhányan azt
mondják: „Örülök, ha reggel odaérünk az oviba, utána meg rohanok a
munkahelyemre! Nincs nekem időm arra, hogy mindent megmagyarázzak a gyereknek.”
Az idő sokszor előkerül a
civilizált ember szóhasználatában, de leginkább a kötelességeinkkel
kapcsolatban: „Nincs most időm, mert ezt és azt kell tennem!”
Ha azonban a gyerekkel
akár csak rövid ideig is a kötelesség szintjén foglalkozunk, akkor nem adunk
neki elég fontosságot. Miért akarna ő együttműködni valakivel, akiről úgy
látja, hogy nála ő csak másodlagos?
Szinte mindent, amihez a
gyerek együttműködése szükséges, kezdhetnénk negyed órával hamarabb,, hogy
sietségtől mentesen, magasan tarthassuk szeretetünket.
Adj teret a gyereknek!
Azon, hogy adj teret a
gyereknek, általában azt értik, hogy hagyd érvényesülni. Azt jól tesszük, ha
hagyjuk őt érvényesülni. Tér azonban nem csak ehhez kell, hanem a
kommunikációhoz is. Ez nyilvánvaló, hiszen a kommunikációval áthidalunk
valamekkora távolságot.
Amikor reggel vagy máskor
rohantok, s ezért kissé feszült vagy, akkor akaratlanul is csökkentheted vagy
kihagyhatod hangszínedből (és nem csak onnan) a szeretetet. Amikor ez történik,
akkor a gyerek csökkenti a saját terét, mert szeretné, ha kívül maradnál abból,
hogy ne sértsd őt.
Elvileg tekinthetnéd a
gyerek terét valami képzeletbeli dolognak, de ő nagyon is valóságosnak éli meg
azt a távolságot, amin belül számára komfortos valaki jelenléte vagy sem. Ha
nem szeretné, hogy valaki a közelében legyen, akkor kisebbíti majd a saját
terét annak érdekében, hogy a másik személy negatív érzelmei kevésbé hassanak
rá.
Hogyan adhatsz teret a
gyereknek akkor is, amikor indulnál valahová vagy más fontos dolgod van? Úgy,
hogy még a sietség kedvéért sem csökkented a szeretetedet.
Realitás
Az, hogy a gyerek
pontosan érti a szülő kérését, még nem feltétlenül elég ahhoz, hogy
együttműködjön vele. Kérésének a gyerek számára is reálisnak kell tűnnie ahhoz,
hogy szívesen megtegye. Mikor lesz számára reális? Például akkor, ha lát benne
valami értelmeset, fontosat, pozitívat mások és a maga számára, ha nem sérti
túlságosan az érdekeit, vagy ha cserét kap érte.
Előfordulhat, hogy
tényleg nincs idő elmagyarázni valamit a gyerek számára. Ez azonban nem
történhet minden nap így, s ha ez tényleg nem gyakori, akkor azon ritka
alkalmakkor, amikor nincs idő a magyarázkodásra, a gyerek megértően viszonyul
majd a szülőhöz. Ehhez azonban az kell, hogy az esetek túlnyomó többségében
legyen idő barátságosan, türelmesen elmagyarázni, hogy mihez és miért kéred az
együttműködését.
Forrás:
www.gyermekneveles.hu

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése