2014. július 1., kedd

Dr. Büki Andrea- Ölelj át! - A kötődő nevelésről dióhéjban

Dr. Büki Andrea gyermekpszichiáter, a kötődő nevelést saját maga is alkalmazó édesanya a könyv második fejezetében tisztázza, hogy bár a kötődő nevelésnek vannak eszközei, azonban ezek tényleg csak eszközök, amelyek közül nem kötelező mindegyiket alkalmazni ahhoz, hogy valaki kötődően neveljen.


,,Nem kötelező hordozni a gyermeket, szoptatni, együtt aludni a csecsemővel. Akinek nem esik jól, ne aludjon egy ágyban a gyermekével. Aki nem tud szoptatni, annak ne legyen emiatt lelkiismeretfurdalása. Babakocsiban tolt és tápszerrel táplált gyermekek is ki tudnak alakítani biztonságos kötődést.
Gyakori tévhit, hogy a kötődő nevelés egyenlő a hordozással, az ötéves korig szoptatott gyerekekkel. Erről szó sincs. A kötődően nevelő szülők nem egy szekta tagjai, hanem olyanok, mint a többi ember- sokfélék. A hordozás, ahogy az igény szerinti szoptatás vagy az együttalvás nem önmagában a kötődő nevelés. Ezek mind csak eszközök.”

A szerző a könyv ezen fejezetében ,,hét segítség” címmel megfogalmazza a kötődő nevelés eszközeit is.

A kötődő nevelés hét eszköze (piramis, egymásra épülő):
•             Kötődj a gyermekedhez: a nyugati szemlélet kiságyba teszi a gyermeket, és önállóságra próbálja nevelni. A főemlősök és az ember arra vannak kitalálva, hogy a testükhöz közel tartsák a gyermekeiket. A kötődés, ha jól sikerül, a gyermeked egész további életét megkönnyíti.
•             Igény szerinti szoptatás: amikor a gyermeked igényli.
•             Hordozás: egy hordozott gyermek bízik magában, bízik a világban és önálló. A sokat hordozott babák 40%-kal kevesebbet sírnak, mint a nem hordozottak. A hordozás elősegíti a kötődés kialakulását és enyhíti a hasfájós babák panaszait.
•             Együttalvás, közeli alvás: a nyugati világ határain túl nem számít ritkaságnak, hogy a család együtt alszik. A szülők közelében alvó gyermekek kevesebbet sírnak, ha sírnak egyáltalán. Az együttalvó családok sokszor többet alszanak, kevesebb éjszakát baglyoskodnak végig a síró csecsemőjük miatt.
•             Higgy a gyermek sírásának, jelzéseinek: ha a gyermek sír, akkor jelezni akar valamit. Ha jól érzi magát, azt más hangokkal adja tudtodra. Ha úgy érzed, hogy a gyermeked az öledbe szeretne kerülni, akkor valószínűleg az a legjobb, ha felveszed, akkor is, ha a nagynéni szerint elkényezteted a gyermeket.
•             Légy óvatos, ami a szigorú napirendet, sírni hagyást, aludni tanítást illeti! Kockázatos, sőt még káros is lehet, ha megpróbálsz kötött napirendet erőltetni a gyermekedre, vagy arra trenírozni őt, hogy a saját ágyában, egyedül aludjon el. A játszótéren, sőt a gyermekorvosi, védőnői rendelőkben is nem ritkán olyan tanácsot kap az anyuka, hogy hagyja csak sírni a gyermeket, mert akkor tanulja meg, hogy elaludjon egyedül. Biztosan hallottál a különféle módszerekről, amelyekkel ,,megtanítható” aludni a gyermek. Kiderül majd, miért nem használ a gyermekednek.
•             Törekedj az egyensúlyra: kisgyermekes szülőként könnyű beleesni a csapdába, túl ambiciózus terveket szőni, majd este hullafáradtan lerogyni a kanapéra. Kérj segítséget és add meg magadnak, ami a tiéd. (18-19.o.)

A kötődő nevelésnek számtalan előnye van, amit a szerző ki is fejt.

A kötődő nevelés előnyei:
•             A szoros testkontaktus segíti a csecsemő agyának fejlődését. A kötődő szülők gyermekei gyakrabban kerülnek közeli testi kapcsolatba a szüleikkel. Mindez optimális helyzetet teremt, a csecsemő fejlődő agya a kezdetektől mintegy ,,helyzetbe van hozva” és akkor tud fejlődni, amikor az agy a leginkább befogadóképes. Ennek következtében több és effektívebb kapcsolat alakul ki az egyes idegi struktúrák között.
•             Ritkábban beteg a gyermek és gyorsabb a mozgásfejlődése is. Mindez a közelség és annak a javára írható, hogy a kötődően nevelő szülők nagy valószínűséggel jobban tudatában vannak gyermekeik szükségleteinek, előbb észreveszik, ha beteg, és még azelőtt orvoshoz jutnak, mielőtt nagy lenne a baj.
•             A kötődően nevelt gyermekek stresszhormonszintje alacsonyabb. A magas stresszhormonszint azért nem egészséges, mert legyűri az immunrendszert, és jó táptalajt nyújt a bategségeknek.
•             Könnyebb lesz a nagyobb gyermek nevelése is. A kötődően nevelő szülő jól ismeri a gyermekét, és képes a világot gyermeke szemszögéből nézni. A kellő közelséget és figyelmet megkapó gyermekek elegendő önbizalommal rendelkeznek, és nem kell másokat elnyomniuk ahhoz, hogy jól érezzék magukat. Nem kell rosszul viselkedniük, hogy szüleik figyelmét felhívják magukra. A kötődően nevelt gyermekek kifejezett empátiás készségekkel bírnak, tisztában vannak más gyermekek szükségleteivel és jogaival. (21.o.)

Összességében elmondhatjuk, hogy ,,A kötődő nevelésről dióhéjban” című fejezet foglalkozik a kötődő nevelés elméleti hátterével, tisztázza az ezzel kapcsolatban fennálló tévhiteket, illetve megtudhatjuk azt is, hogy mik a kötődő nevelés előnyei.

(Forrás: Dr. Büki Andrea: Ölelj át! - A kötődő nevelésről mindenkinek. Aposztróf Kiadó, 2010. 16-31.o.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Dr. Büki Andrea- Ölelj át! - A kötődő nevelésről dióhéjban

Dr. Büki Andrea gyermekpszichiáter, a kötődő nevelést saját maga is alkalmazó édesanya a könyv második fejezetében tisztázza, hogy bár a kötődő nevelésnek vannak eszközei, azonban ezek tényleg csak eszközök, amelyek közül nem kötelező mindegyiket alkalmazni ahhoz, hogy valaki kötődően neveljen.


,,Nem kötelező hordozni a gyermeket, szoptatni, együtt aludni a csecsemővel. Akinek nem esik jól, ne aludjon egy ágyban a gyermekével. Aki nem tud szoptatni, annak ne legyen emiatt lelkiismeretfurdalása. Babakocsiban tolt és tápszerrel táplált gyermekek is ki tudnak alakítani biztonságos kötődést.
Gyakori tévhit, hogy a kötődő nevelés egyenlő a hordozással, az ötéves korig szoptatott gyerekekkel. Erről szó sincs. A kötődően nevelő szülők nem egy szekta tagjai, hanem olyanok, mint a többi ember- sokfélék. A hordozás, ahogy az igény szerinti szoptatás vagy az együttalvás nem önmagában a kötődő nevelés. Ezek mind csak eszközök.”

A szerző a könyv ezen fejezetében ,,hét segítség” címmel megfogalmazza a kötődő nevelés eszközeit is.

A kötődő nevelés hét eszköze (piramis, egymásra épülő):
•             Kötődj a gyermekedhez: a nyugati szemlélet kiságyba teszi a gyermeket, és önállóságra próbálja nevelni. A főemlősök és az ember arra vannak kitalálva, hogy a testükhöz közel tartsák a gyermekeiket. A kötődés, ha jól sikerül, a gyermeked egész további életét megkönnyíti.
•             Igény szerinti szoptatás: amikor a gyermeked igényli.
•             Hordozás: egy hordozott gyermek bízik magában, bízik a világban és önálló. A sokat hordozott babák 40%-kal kevesebbet sírnak, mint a nem hordozottak. A hordozás elősegíti a kötődés kialakulását és enyhíti a hasfájós babák panaszait.
•             Együttalvás, közeli alvás: a nyugati világ határain túl nem számít ritkaságnak, hogy a család együtt alszik. A szülők közelében alvó gyermekek kevesebbet sírnak, ha sírnak egyáltalán. Az együttalvó családok sokszor többet alszanak, kevesebb éjszakát baglyoskodnak végig a síró csecsemőjük miatt.
•             Higgy a gyermek sírásának, jelzéseinek: ha a gyermek sír, akkor jelezni akar valamit. Ha jól érzi magát, azt más hangokkal adja tudtodra. Ha úgy érzed, hogy a gyermeked az öledbe szeretne kerülni, akkor valószínűleg az a legjobb, ha felveszed, akkor is, ha a nagynéni szerint elkényezteted a gyermeket.
•             Légy óvatos, ami a szigorú napirendet, sírni hagyást, aludni tanítást illeti! Kockázatos, sőt még káros is lehet, ha megpróbálsz kötött napirendet erőltetni a gyermekedre, vagy arra trenírozni őt, hogy a saját ágyában, egyedül aludjon el. A játszótéren, sőt a gyermekorvosi, védőnői rendelőkben is nem ritkán olyan tanácsot kap az anyuka, hogy hagyja csak sírni a gyermeket, mert akkor tanulja meg, hogy elaludjon egyedül. Biztosan hallottál a különféle módszerekről, amelyekkel ,,megtanítható” aludni a gyermek. Kiderül majd, miért nem használ a gyermekednek.
•             Törekedj az egyensúlyra: kisgyermekes szülőként könnyű beleesni a csapdába, túl ambiciózus terveket szőni, majd este hullafáradtan lerogyni a kanapéra. Kérj segítséget és add meg magadnak, ami a tiéd. (18-19.o.)

A kötődő nevelésnek számtalan előnye van, amit a szerző ki is fejt.

A kötődő nevelés előnyei:
•             A szoros testkontaktus segíti a csecsemő agyának fejlődését. A kötődő szülők gyermekei gyakrabban kerülnek közeli testi kapcsolatba a szüleikkel. Mindez optimális helyzetet teremt, a csecsemő fejlődő agya a kezdetektől mintegy ,,helyzetbe van hozva” és akkor tud fejlődni, amikor az agy a leginkább befogadóképes. Ennek következtében több és effektívebb kapcsolat alakul ki az egyes idegi struktúrák között.
•             Ritkábban beteg a gyermek és gyorsabb a mozgásfejlődése is. Mindez a közelség és annak a javára írható, hogy a kötődően nevelő szülők nagy valószínűséggel jobban tudatában vannak gyermekeik szükségleteinek, előbb észreveszik, ha beteg, és még azelőtt orvoshoz jutnak, mielőtt nagy lenne a baj.
•             A kötődően nevelt gyermekek stresszhormonszintje alacsonyabb. A magas stresszhormonszint azért nem egészséges, mert legyűri az immunrendszert, és jó táptalajt nyújt a bategségeknek.
•             Könnyebb lesz a nagyobb gyermek nevelése is. A kötődően nevelő szülő jól ismeri a gyermekét, és képes a világot gyermeke szemszögéből nézni. A kellő közelséget és figyelmet megkapó gyermekek elegendő önbizalommal rendelkeznek, és nem kell másokat elnyomniuk ahhoz, hogy jól érezzék magukat. Nem kell rosszul viselkedniük, hogy szüleik figyelmét felhívják magukra. A kötődően nevelt gyermekek kifejezett empátiás készségekkel bírnak, tisztában vannak más gyermekek szükségleteivel és jogaival. (21.o.)

Összességében elmondhatjuk, hogy ,,A kötődő nevelésről dióhéjban” című fejezet foglalkozik a kötődő nevelés elméleti hátterével, tisztázza az ezzel kapcsolatban fennálló tévhiteket, illetve megtudhatjuk azt is, hogy mik a kötődő nevelés előnyei.

(Forrás: Dr. Büki Andrea: Ölelj át! - A kötődő nevelésről mindenkinek. Aposztróf Kiadó, 2010. 16-31.o.)