2014. július 10., csütörtök

Dr.Büki Andrea- Ölelj át! - A kötődés kialakulása, hatásai, kötődési minták (harmadik fejezet)

Dr. Büki Andrea Ölelj át! című könyvének harmadik fejezete eloszlat néhány tévhitet mind a szoptatással, mind pedig azzal kapcsolatban, hogy nem lehet elkényeztetni a gyermeket azzal, ha gyakran van testközelben. Az elkényeztetés örökös vádként fogalmazódik meg a kötődően nevelő szülőkkel szemben. A könyv ezen részében olvashatunk egy olyan mondatot, amely egyértelműen megfogalmazza, hogy nem elkényeztetés az, ha a szülő folyamatos testközelséget biztosít a gyermeknek, hiszen a gyermeknek ez éppen olyan fontos szükséglete, mint a táplálék, a tiszta pelenka és az alvás.

,,A gyermek veleszületett szükséglete, hogy ideje nagy részét egy felnőtt karjai között, biztonságban töltse.”

Ez a fejezet felhívja a figyelmet arra is, hogy különbséget kell tennünk a szükségletek és a vágyak között. Szükséglet az, amire valóban szükségünk van, az óhajok és vágyak pedig olyan lehetőségek, amik nélkül az ember elvan. Szükséglet tehát kisgyermekkorban az étel, ital, alvás, míg vágy lehet egy-egy új játék.

,,A csecsemő általában ennivalóra, tiszta pelenkára és közelségre vágyik. Ezek igények, szükségletek, nem vágyak, óhajok.”

Mint már említettem, a szoptatással kapcsolatban is eloszlat néhány tévhitet a szerző. Először is megtudjuk, hogy sokak félelme, miszerint a gyakori etetés megterheli a gyomrot, alaptalan.

,,A gyakori etetés nem ártalmas a gyereknek, és nem terheli a gyomrot sem.”

Kiderül az is, hogy minél többet szoptatja az anyuka a babát, annál több tej termelődik.

,,Az anyatej attól termelődik, ha szopik a baba, ha nem szopik, nem lesz tej.”

Megfogalmazódik ebben a fejezetben egy szintén nagyon fontos mondat, miszerint a szoptatás nem csak arról szól, hogy a kisbaba táplálkozik, hanem annál sokkal többet jelent mind a baba, mind pedig az anyuka számára.

,,A szoptatás nemcsak ennivaló, hanem együttlét, biztonság, melegség is, ami van olyan fontos, mint maga az anyatej.”

A kötődés kialakulása, hatásai, kötődési minták című fejezet egy nagyon fontos és érdekes kísérletet is felölel, amelynek lényege az volt, hogy egy játékokkal felszerelt szobába érkezett a gyermek anyjával együtt és kezdi felfedezni a környezetet. Az anya kétszer három percre magára hagyja gyermekét, kimegy a szobából, majd visszatér hozzá. A kísérletben szerepel még egy, a gyermek számára ismeretlen személy, aki miután bejött a szobába, barátságosan közeledik a gyermekhez. Ezek alapján a következő kötődési mintázatokat különítették el:

Kötődési minták:
•             Biztonságos kötődés: A gyermekek nagy része az anyjuk jelenlétében bátran indult el felfedezni a szobában található játékokat, míg az anya távozásakor a nyugtalanság jeleit mutatta, és visszatéréséig nem is talált vigaszt sem a játékban, sem az idegen személy társaságában. Ezek a gyermekek addig sírtak, míg az anyjuk vissza nem tért. A kisgyermeknek az a reakciója, hogy anyja pár perces távozása miatt sírni kezd, teljesen egészséges. A biztonságosan kötődő gyermekek örömmel üdvözölték anyjuk visszatértét.
•             Elkerülő kötődés: A vizsgált gyermekek egy része nem reagált anyja távozására, ezen kívül nem vettek tudomást anyjuk visszatéréséről. A gyermek nyilvánvalóan elkerülő viselkedése alapján nevezték el ezt a kötődési mintázatot. A kötelék meg van az anya és a gyermek között, csak ezek a gyerekek azt tanulták meg eddigi életükben, hogy ne mutassák ki, ne kommunikálják az érzelmeiket másokkal. Az elkerülő gyermekekben is működik a kötődési rendszer, ők is alapvetően stresszként élik meg a szeparációt, csak viselkedésükben ez nem nyilvánul meg. A nem megfelelő anyai válaszkészség az, ami arra készteti a gyermeket, hogy elkendőzze érzelmeit. Az elmélet szerint ebben az esetben a szülő ellátta szülői kötelességeit, de nem a gyermek igényeire válaszkészen tette ezt, hanem mikor neki, a szülőnek megfelelt.
•             Ambivalens kötődés: ezek a gyerekek az anya jelenlétében is nyugtalanok voltak, nem merültek el a játékok felfedezésében. Az anya távozása után nem tudtak megbirkózni a tőle való elválással, és ami a legfontosabb: az anya visszatérése alig-alig tudta megnyugtatni őket, egyszerre kapaszkodtak az édesanyába, illetve tolták el maguktól. Az ambivalens és az elkerülő kötődést bizonytalan kötődésnek is nevezzük, megkülönböztetve a biztonságos kötődéstől.
•             Dezorganizált kötődés: az ezt mutató gyermekek tünetei a legsúlyosabbak: a gyermek keresi a szülőt, majd mikor rátalál, elindul üdvözölni, de még mielőtt odaérne megfordul, elindul az ellenkező irányba, majd megáll és zavartan tekint maga elé. Van, hogy keservesen sírnak, mindezt a szülőnek háttal, de az is előfordulhat, hogy menekülnek a szülő elől, vagy teljesen váratlan helyzetekben lemerevednek, szék alá bújnak, és mozdulatlanná dermednek, a falba ütögetik a fejüket, kifejezéstelen arccal bámulnak maguk elé. A dezorganizáltan kötődő gyermekek történetében gyakori a súlyos érzelmi hanyagolás és a szülői bántalmazás, a szülő kezeletlen pszichés betegsége, kábítószer-, vagy alkoholfüggősége. A dezorganizált kötődésen belül megkülönböztetünk egy alcsoportot, amelybe azon gyermekek tartoznak, akik nagyon kevés figyelmet kaptak szüleiktől, vagy akiket több különböző személy gondozott.
A gyermekek körülbelül 60-70%-a alakít ki biztonságos kötődést, 15-25% elkerülőt, 5-15% ambivalens, míg további 10-15% dezorganizált kötődést mutat. (47-51.o.)

A fejezetben nemcsak a kötődési mintákról kaphatunk információt, hanem arról is, hogy az egyes mintákhoz tartozó édesanyák milyen tulajdonságokkal jellemezhetőek.

Azok az anyák, akiknek gyermekei biztonságos kötődési mintát mutattak, rendelkeztek egy stabil belső elképzeléssel magukról, mint szülőkről, az anyaságról, amely elképzelés kellőképpen rugalmas volt, hogy a gyermek és a környezet igényeihez lehessen alakítani. Gyermekükről és saját magukról is egy pozitív és reális képet adtak, torzítások nélkül látták, milyen lehetőségeik vannak nekik és gyermekeiknek.
Az elkerülő kötődésű gyermekek anyukái úgy intézték a mindennapi tennivalóikat, hogy ne kelljen a gyermekkel szoros testi kapcsolatban lenni. Figyelmen kívül hagyták, vagy tagadták a gyermek közelség iránti igényét. Arról beszéltek, milyen nehéz gyereket dobott nekik a sors, milyen fárasztó anyának lenni, és hogyan kezdtek belefáradni az anyaszerepbe. Rossz volt az önértékelésük, és gyermekük képességeit is negatívan ítélték meg. Ezek az anyák nem hanyagolták el a gyermeküket, részt vettek a gyermek életében, de feltételekhez kötve és mintegy eszközként.
Az ambivalens kötődésű gyermekcsoporthoz tartozó anyák fő vonás a bizonytalanság volt. Ezeket az anyukákat a hétköznapokban többnyire a kiszámíthatatlan viselkedés jellemezte. Nem a gyermek jelzéseinek, mint inkább önmaguk belső állapotának függvényében reagáltak. Zavartak voltak abban az értelemben, hogy egyfelől magukhoz közel akarták tudni a gyermeküket, de ugyanakkor nem bírták elviselni a gyermek ragaszkodó voltát.
A dezorganizált kötődésű gyermekcsoporthoz tartozó anyák sok esetben úgy ítélték meg, hogy nem képesek ellátni utódaikat. Kifejezetten negatív önképpel rendelkeztek, magukat erőtlennek és védtelennek látták, akiknek segítségre van szüksége, mert saját erőforrásból nem tudtak meríteni. Gyermeküket nagyon okosnak és kompetensnek látták, és úgy gondolták, jobb a gyermekre ruházni a felelősséget, mint nekik anyaként vállalni azt. (52-55.o.)

Érdekesség továbbá, hogy a kötődési mintákból kiindulva megvizsgálták az egyes mintákhoz tartozó gyermekeket felnőttként.

A Minnesota-tanulmány a gyermekkori kötődési mintákból kiindulva vizsgálta húsz-harminc év múlva az addigra felnőtt gyermekeket. Azt találták, hogy a biztonságos kötődésű gyermekek nagyobb arányban lettek önállóak, vidámak, lelkesek, mint a nem biztonságos kötődésű társaik. Amennyiben nehézségük akadt, nem voltak restek segítséget kérni. Az iskolában is nagyobb népszerűségnek örvendtek mind a társaik, mind a tanárok körében.
A bizonytalan kötődésű gyermeknél gyakrabban fordult elő agresszivitás. Az ambivalens kötődésű gyermekek többet nyűgösödtek és gyorsan dühbe gurultak, míg elkerülő kötődésű társaik többet engedetlenkedtek, az ellenséges beállítódás, valamint a segítségkérés elmulasztása dominált. A tanárok az ambivalens kötődésű gyermekeket bizonytalannak, önállótlannak ítélték meg, valamint olyan gyermeknek, akinek több segítségre van szüksége. Az elkerülő kötődésű gyermekek voltak azok, akiken a tanárok dühe csattant, ők váltották ki a pedagógusokból a negatív érzelmeket. Szintén érdekesség, hogy a kortársaikat csúfoló, őket megszégyenítő gyermekek javarészt az elkerülő kötődésűekből kerültek ki, az áldozatok pedig legtöbbször az ambivalens csoportba tartoztak. A biztonságos kötődésű gyermekek nem mutattak ilyen jellegű agressziót, ők voltak azok, akik védeni próbálták kellemetlen helyzetbe került társukat.
Ugyanebben a vizsgálatban állapították meg, hogy az ambivalens kötődésű csoportban inkább a szorongásos megbetegedések, depressziók, evészavarok fordultak elő, szemben a magatartászavarral, amely a gyermekkorukban elkerülő kötődést mutató gyermekeket érintette. A későbbi vizsgálatok azt mutatták, hogy a közeli kapcsolataikban erőszakot alkalmazó férfiak, valamint a kábítószerrel való visszaélés miatt elítéltek között is nagyobb arányú az elkerülő kötődés, mint a normál populációban. Ugyanebből a vizsgálatból származó lelet szerint a dezorganizált kötődés az úgynevezett disszociatív állapot egyik legjelentősebb kockázati tényezője. A disszociatív állapotban szenvedő beteg elveszheti emlékezőképességét és fura, bizarr tünetek kínozzák, elmosódik a valós és nem valós közötti határ, valamint olyan érzések merülnek fel a betegben, hogy egyes testrészei nem is tartoznak hozzá a testéhez. Ezek igen komoly, de szerencsére ritkábban előforduló kórképek. (61-62.o.)

A fejezet végén szó esik arról is, hogy lehet –e túl erős a kötődés az édesanya és a gyermek között. A válasz egyértelmű: nincs olyan, hogy túl erős kötődés.

,,Nem az a gyermek lesz elkényeztetett, akit sokat hordoznak, és aki megszokja, hogy kielégítik a szükségleteit. Azok a gyermekek, akik nem kapják meg, amire szükségük van, akiknek nem alakul ki a biztonságos kötődésük, sokkal gyakrabban válnak érzékennyé, ,,tapadóssá” , akár csecsemőkorban, akár később, a kisgyermekkor elérésével.”

Sokan úgy gondolják, hogy azok a gyermekek, akiket kötődően neveltek és hordoztak, önállótlanok, függenek az édesanyjuktól, és képtelenek beilleszkedni az óvodába. Ezek is tévhitek.

,,Mi, akik kötődően nevelünk, azt látjuk, hogy a gyermekink hihetetlenül önállóak.”

,,A biztonságos kötődés, sokak hiedelmével ellentétben, megkönnyíti az óvodai, bölcsődei beilleszkedést is.”

Összességében tehát elmondható, hogy ,,A kötődés kialakulása, hatásai, kötődési minták” című fejezetből megtudhatjuk, hogy milyen kötődési minták vannak, mikkel jellemezhetőek az adott mintákhoz tartozó gyermekek, és milyenek az egyes kategóriákba sorolható édesanyák. Büki Andrea eloszlat ebben a részben néhány szoptatással és kötődő neveléssel kapcsolatos tévhitet is. Ami számomra a legérdekesebb, hogy megtudhatjuk, hogy az egyes csoportba tartozó gyerekekből milyen felnőttek váltak.


(Forrás: Dr. Büki Andrea: Ölelj át! - A kötődő nevelésről mindenkinek. Aposztróf Kiadó, 2010. 36-72.o.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Dr.Büki Andrea- Ölelj át! - A kötődés kialakulása, hatásai, kötődési minták (harmadik fejezet)

Dr. Büki Andrea Ölelj át! című könyvének harmadik fejezete eloszlat néhány tévhitet mind a szoptatással, mind pedig azzal kapcsolatban, hogy nem lehet elkényeztetni a gyermeket azzal, ha gyakran van testközelben. Az elkényeztetés örökös vádként fogalmazódik meg a kötődően nevelő szülőkkel szemben. A könyv ezen részében olvashatunk egy olyan mondatot, amely egyértelműen megfogalmazza, hogy nem elkényeztetés az, ha a szülő folyamatos testközelséget biztosít a gyermeknek, hiszen a gyermeknek ez éppen olyan fontos szükséglete, mint a táplálék, a tiszta pelenka és az alvás.

,,A gyermek veleszületett szükséglete, hogy ideje nagy részét egy felnőtt karjai között, biztonságban töltse.”

Ez a fejezet felhívja a figyelmet arra is, hogy különbséget kell tennünk a szükségletek és a vágyak között. Szükséglet az, amire valóban szükségünk van, az óhajok és vágyak pedig olyan lehetőségek, amik nélkül az ember elvan. Szükséglet tehát kisgyermekkorban az étel, ital, alvás, míg vágy lehet egy-egy új játék.

,,A csecsemő általában ennivalóra, tiszta pelenkára és közelségre vágyik. Ezek igények, szükségletek, nem vágyak, óhajok.”

Mint már említettem, a szoptatással kapcsolatban is eloszlat néhány tévhitet a szerző. Először is megtudjuk, hogy sokak félelme, miszerint a gyakori etetés megterheli a gyomrot, alaptalan.

,,A gyakori etetés nem ártalmas a gyereknek, és nem terheli a gyomrot sem.”

Kiderül az is, hogy minél többet szoptatja az anyuka a babát, annál több tej termelődik.

,,Az anyatej attól termelődik, ha szopik a baba, ha nem szopik, nem lesz tej.”

Megfogalmazódik ebben a fejezetben egy szintén nagyon fontos mondat, miszerint a szoptatás nem csak arról szól, hogy a kisbaba táplálkozik, hanem annál sokkal többet jelent mind a baba, mind pedig az anyuka számára.

,,A szoptatás nemcsak ennivaló, hanem együttlét, biztonság, melegség is, ami van olyan fontos, mint maga az anyatej.”

A kötődés kialakulása, hatásai, kötődési minták című fejezet egy nagyon fontos és érdekes kísérletet is felölel, amelynek lényege az volt, hogy egy játékokkal felszerelt szobába érkezett a gyermek anyjával együtt és kezdi felfedezni a környezetet. Az anya kétszer három percre magára hagyja gyermekét, kimegy a szobából, majd visszatér hozzá. A kísérletben szerepel még egy, a gyermek számára ismeretlen személy, aki miután bejött a szobába, barátságosan közeledik a gyermekhez. Ezek alapján a következő kötődési mintázatokat különítették el:

Kötődési minták:
•             Biztonságos kötődés: A gyermekek nagy része az anyjuk jelenlétében bátran indult el felfedezni a szobában található játékokat, míg az anya távozásakor a nyugtalanság jeleit mutatta, és visszatéréséig nem is talált vigaszt sem a játékban, sem az idegen személy társaságában. Ezek a gyermekek addig sírtak, míg az anyjuk vissza nem tért. A kisgyermeknek az a reakciója, hogy anyja pár perces távozása miatt sírni kezd, teljesen egészséges. A biztonságosan kötődő gyermekek örömmel üdvözölték anyjuk visszatértét.
•             Elkerülő kötődés: A vizsgált gyermekek egy része nem reagált anyja távozására, ezen kívül nem vettek tudomást anyjuk visszatéréséről. A gyermek nyilvánvalóan elkerülő viselkedése alapján nevezték el ezt a kötődési mintázatot. A kötelék meg van az anya és a gyermek között, csak ezek a gyerekek azt tanulták meg eddigi életükben, hogy ne mutassák ki, ne kommunikálják az érzelmeiket másokkal. Az elkerülő gyermekekben is működik a kötődési rendszer, ők is alapvetően stresszként élik meg a szeparációt, csak viselkedésükben ez nem nyilvánul meg. A nem megfelelő anyai válaszkészség az, ami arra készteti a gyermeket, hogy elkendőzze érzelmeit. Az elmélet szerint ebben az esetben a szülő ellátta szülői kötelességeit, de nem a gyermek igényeire válaszkészen tette ezt, hanem mikor neki, a szülőnek megfelelt.
•             Ambivalens kötődés: ezek a gyerekek az anya jelenlétében is nyugtalanok voltak, nem merültek el a játékok felfedezésében. Az anya távozása után nem tudtak megbirkózni a tőle való elválással, és ami a legfontosabb: az anya visszatérése alig-alig tudta megnyugtatni őket, egyszerre kapaszkodtak az édesanyába, illetve tolták el maguktól. Az ambivalens és az elkerülő kötődést bizonytalan kötődésnek is nevezzük, megkülönböztetve a biztonságos kötődéstől.
•             Dezorganizált kötődés: az ezt mutató gyermekek tünetei a legsúlyosabbak: a gyermek keresi a szülőt, majd mikor rátalál, elindul üdvözölni, de még mielőtt odaérne megfordul, elindul az ellenkező irányba, majd megáll és zavartan tekint maga elé. Van, hogy keservesen sírnak, mindezt a szülőnek háttal, de az is előfordulhat, hogy menekülnek a szülő elől, vagy teljesen váratlan helyzetekben lemerevednek, szék alá bújnak, és mozdulatlanná dermednek, a falba ütögetik a fejüket, kifejezéstelen arccal bámulnak maguk elé. A dezorganizáltan kötődő gyermekek történetében gyakori a súlyos érzelmi hanyagolás és a szülői bántalmazás, a szülő kezeletlen pszichés betegsége, kábítószer-, vagy alkoholfüggősége. A dezorganizált kötődésen belül megkülönböztetünk egy alcsoportot, amelybe azon gyermekek tartoznak, akik nagyon kevés figyelmet kaptak szüleiktől, vagy akiket több különböző személy gondozott.
A gyermekek körülbelül 60-70%-a alakít ki biztonságos kötődést, 15-25% elkerülőt, 5-15% ambivalens, míg további 10-15% dezorganizált kötődést mutat. (47-51.o.)

A fejezetben nemcsak a kötődési mintákról kaphatunk információt, hanem arról is, hogy az egyes mintákhoz tartozó édesanyák milyen tulajdonságokkal jellemezhetőek.

Azok az anyák, akiknek gyermekei biztonságos kötődési mintát mutattak, rendelkeztek egy stabil belső elképzeléssel magukról, mint szülőkről, az anyaságról, amely elképzelés kellőképpen rugalmas volt, hogy a gyermek és a környezet igényeihez lehessen alakítani. Gyermekükről és saját magukról is egy pozitív és reális képet adtak, torzítások nélkül látták, milyen lehetőségeik vannak nekik és gyermekeiknek.
Az elkerülő kötődésű gyermekek anyukái úgy intézték a mindennapi tennivalóikat, hogy ne kelljen a gyermekkel szoros testi kapcsolatban lenni. Figyelmen kívül hagyták, vagy tagadták a gyermek közelség iránti igényét. Arról beszéltek, milyen nehéz gyereket dobott nekik a sors, milyen fárasztó anyának lenni, és hogyan kezdtek belefáradni az anyaszerepbe. Rossz volt az önértékelésük, és gyermekük képességeit is negatívan ítélték meg. Ezek az anyák nem hanyagolták el a gyermeküket, részt vettek a gyermek életében, de feltételekhez kötve és mintegy eszközként.
Az ambivalens kötődésű gyermekcsoporthoz tartozó anyák fő vonás a bizonytalanság volt. Ezeket az anyukákat a hétköznapokban többnyire a kiszámíthatatlan viselkedés jellemezte. Nem a gyermek jelzéseinek, mint inkább önmaguk belső állapotának függvényében reagáltak. Zavartak voltak abban az értelemben, hogy egyfelől magukhoz közel akarták tudni a gyermeküket, de ugyanakkor nem bírták elviselni a gyermek ragaszkodó voltát.
A dezorganizált kötődésű gyermekcsoporthoz tartozó anyák sok esetben úgy ítélték meg, hogy nem képesek ellátni utódaikat. Kifejezetten negatív önképpel rendelkeztek, magukat erőtlennek és védtelennek látták, akiknek segítségre van szüksége, mert saját erőforrásból nem tudtak meríteni. Gyermeküket nagyon okosnak és kompetensnek látták, és úgy gondolták, jobb a gyermekre ruházni a felelősséget, mint nekik anyaként vállalni azt. (52-55.o.)

Érdekesség továbbá, hogy a kötődési mintákból kiindulva megvizsgálták az egyes mintákhoz tartozó gyermekeket felnőttként.

A Minnesota-tanulmány a gyermekkori kötődési mintákból kiindulva vizsgálta húsz-harminc év múlva az addigra felnőtt gyermekeket. Azt találták, hogy a biztonságos kötődésű gyermekek nagyobb arányban lettek önállóak, vidámak, lelkesek, mint a nem biztonságos kötődésű társaik. Amennyiben nehézségük akadt, nem voltak restek segítséget kérni. Az iskolában is nagyobb népszerűségnek örvendtek mind a társaik, mind a tanárok körében.
A bizonytalan kötődésű gyermeknél gyakrabban fordult elő agresszivitás. Az ambivalens kötődésű gyermekek többet nyűgösödtek és gyorsan dühbe gurultak, míg elkerülő kötődésű társaik többet engedetlenkedtek, az ellenséges beállítódás, valamint a segítségkérés elmulasztása dominált. A tanárok az ambivalens kötődésű gyermekeket bizonytalannak, önállótlannak ítélték meg, valamint olyan gyermeknek, akinek több segítségre van szüksége. Az elkerülő kötődésű gyermekek voltak azok, akiken a tanárok dühe csattant, ők váltották ki a pedagógusokból a negatív érzelmeket. Szintén érdekesség, hogy a kortársaikat csúfoló, őket megszégyenítő gyermekek javarészt az elkerülő kötődésűekből kerültek ki, az áldozatok pedig legtöbbször az ambivalens csoportba tartoztak. A biztonságos kötődésű gyermekek nem mutattak ilyen jellegű agressziót, ők voltak azok, akik védeni próbálták kellemetlen helyzetbe került társukat.
Ugyanebben a vizsgálatban állapították meg, hogy az ambivalens kötődésű csoportban inkább a szorongásos megbetegedések, depressziók, evészavarok fordultak elő, szemben a magatartászavarral, amely a gyermekkorukban elkerülő kötődést mutató gyermekeket érintette. A későbbi vizsgálatok azt mutatták, hogy a közeli kapcsolataikban erőszakot alkalmazó férfiak, valamint a kábítószerrel való visszaélés miatt elítéltek között is nagyobb arányú az elkerülő kötődés, mint a normál populációban. Ugyanebből a vizsgálatból származó lelet szerint a dezorganizált kötődés az úgynevezett disszociatív állapot egyik legjelentősebb kockázati tényezője. A disszociatív állapotban szenvedő beteg elveszheti emlékezőképességét és fura, bizarr tünetek kínozzák, elmosódik a valós és nem valós közötti határ, valamint olyan érzések merülnek fel a betegben, hogy egyes testrészei nem is tartoznak hozzá a testéhez. Ezek igen komoly, de szerencsére ritkábban előforduló kórképek. (61-62.o.)

A fejezet végén szó esik arról is, hogy lehet –e túl erős a kötődés az édesanya és a gyermek között. A válasz egyértelmű: nincs olyan, hogy túl erős kötődés.

,,Nem az a gyermek lesz elkényeztetett, akit sokat hordoznak, és aki megszokja, hogy kielégítik a szükségleteit. Azok a gyermekek, akik nem kapják meg, amire szükségük van, akiknek nem alakul ki a biztonságos kötődésük, sokkal gyakrabban válnak érzékennyé, ,,tapadóssá” , akár csecsemőkorban, akár később, a kisgyermekkor elérésével.”

Sokan úgy gondolják, hogy azok a gyermekek, akiket kötődően neveltek és hordoztak, önállótlanok, függenek az édesanyjuktól, és képtelenek beilleszkedni az óvodába. Ezek is tévhitek.

,,Mi, akik kötődően nevelünk, azt látjuk, hogy a gyermekink hihetetlenül önállóak.”

,,A biztonságos kötődés, sokak hiedelmével ellentétben, megkönnyíti az óvodai, bölcsődei beilleszkedést is.”

Összességében tehát elmondható, hogy ,,A kötődés kialakulása, hatásai, kötődési minták” című fejezetből megtudhatjuk, hogy milyen kötődési minták vannak, mikkel jellemezhetőek az adott mintákhoz tartozó gyermekek, és milyenek az egyes kategóriákba sorolható édesanyák. Büki Andrea eloszlat ebben a részben néhány szoptatással és kötődő neveléssel kapcsolatos tévhitet is. Ami számomra a legérdekesebb, hogy megtudhatjuk, hogy az egyes csoportba tartozó gyerekekből milyen felnőttek váltak.


(Forrás: Dr. Büki Andrea: Ölelj át! - A kötődő nevelésről mindenkinek. Aposztróf Kiadó, 2010. 36-72.o.)