2022. október 17., hétfő

Ezt énekeld az egyévesnek, hogy magas legyen az EQ-ja

Ebben az életkorban talán a legfontosabb a rengeteg dal, játék, közös mozgás. Hiszen nem csak az EQ, hanem az IQ, a szociális viselkedés is fejlődik attól, ha a kicsi gyerekkel közösen játszol és énekelsz. Az egy és három év közötti időszakban, ha lehet, a gyerek viszonylag kevés olyan műzenét halljon, ami nem felel meg a korának, és nagyon sok éneket halljon a szüleitől.

 


 

 

 

 

 

 

Ez nem jelenti azt, hogy nem hallgathatunk valamilyen szép zenét, ami tetszik nekünk, de semmiképp ne menjünk el a divatos, igénytelen „gyerek zenék” világába, mert ezzel sokat ártunk a gyereknek. Ennyi idős korában nincs szüksége képernyő nyújtotta dalokra és mesékre is csak nagyon mértékkel, vagy egyáltalán nem.

Az egyéves most fedezi fel a világot, és benne önmagát. Minden olyan ének, dal, ami a saját testéről, saját ujjacskáiról, saját fejéről, hasáról lábáról szól, hatalmas élményt jelent neki. (Ez elment vadászni, stb...)

Imádja a csiklandozókat, és hatalmasat tud kacagni rajta, ha ezeket a kis huncut dalocskákat elővesszük.

Itt van egy kis kert, közepébe kút, erre mennek a cigányok, itt megállnak muzsikálnak – és megcsikizzük a gyerek nyakát, vagy pocakját, utánozva hegedű hangját: cincincin, vagy csikcsikcsik...

 

Arcsimogatók

Ciróka, maróka,

Mit főztél, Katóka?

Kását.

Ki ette meg?

Pap macskája!

Mind felvitte a padlásra.


Ciróka, maróka!

Hol jártál? – Malomba’!

Mit hoztál? – Pogácsát!

Hová tetted? – Lócára!

Megette a pap macskája!

 

Mutogatók

 

Itt a füle, itt az orra,

itt pedig a harapója!

Itt a keze, itt a lába,

itt meg a kis hasikája!   


Keze, lába van neki,

Szeme, füle van neki,

Orra, szája van neki,

És hol fut a kisnyuszi?

 

Ilyenkor imádnak bújócskázni is, persze roppant béna módon elbújva, amivel a szülőknek és testvéreinek rengeteg vidám percet okoznak. Imádják, ha látványosan keressük őket, hangosan elmondva az egyes tárgyak neveit, akár ritmusosan énekelve keresgéljük, itt, sincs, ott sincs. Nincs a (baba neve) a fiókban (nyilván be sem férne oda...) nincs a zsebemben, nincs az ágy alatt, nincs az asztal alatt, nincs a függöny mögött, nincs a széken, nem lóg a lámpáról, stb...
Ezzel a játékkal nem csak a környezet tárgyainak neveit, de a lokációkat, az előtte, mellette, felette, alatta, mögötte szavak jelentését is tanítjuk a gyereknek, játékos formában, vidáman, nevetve.

A kicsiknek a zenehallgatásból épp elég annyi, amit a szülőktől amúgy hall, rádióban tévében, illetve amit énekelünk neki. A stabilitást jelentő altatódalokat vagy egyszerű népdalokat, melyeket majd később ő maga is velünk énekelhet. Semmi szüksége nincs olyan gyerek csatornákra, ahol műzenével, nem tiszta intonációval, gépi hangon éneklik, játék nélkül, végtelenszer azokat a dalokat, amikhez a játék is hozzá tartozna.

 

 

 Forrás:https://www.csaladinet.hu-Gáspár Katalin

 Indexkép: candice_rose képe a Pixabay -en.

 

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ezt énekeld az egyévesnek, hogy magas legyen az EQ-ja

Ebben az életkorban talán a legfontosabb a rengeteg dal, játék, közös mozgás. Hiszen nem csak az EQ, hanem az IQ, a szociális viselkedés is fejlődik attól, ha a kicsi gyerekkel közösen játszol és énekelsz. Az egy és három év közötti időszakban, ha lehet, a gyerek viszonylag kevés olyan műzenét halljon, ami nem felel meg a korának, és nagyon sok éneket halljon a szüleitől.

 


 

 

 

 

 

 

Ez nem jelenti azt, hogy nem hallgathatunk valamilyen szép zenét, ami tetszik nekünk, de semmiképp ne menjünk el a divatos, igénytelen „gyerek zenék” világába, mert ezzel sokat ártunk a gyereknek. Ennyi idős korában nincs szüksége képernyő nyújtotta dalokra és mesékre is csak nagyon mértékkel, vagy egyáltalán nem.

Az egyéves most fedezi fel a világot, és benne önmagát. Minden olyan ének, dal, ami a saját testéről, saját ujjacskáiról, saját fejéről, hasáról lábáról szól, hatalmas élményt jelent neki. (Ez elment vadászni, stb...)

Imádja a csiklandozókat, és hatalmasat tud kacagni rajta, ha ezeket a kis huncut dalocskákat elővesszük.

Itt van egy kis kert, közepébe kút, erre mennek a cigányok, itt megállnak muzsikálnak – és megcsikizzük a gyerek nyakát, vagy pocakját, utánozva hegedű hangját: cincincin, vagy csikcsikcsik...

 

Arcsimogatók

Ciróka, maróka,

Mit főztél, Katóka?

Kását.

Ki ette meg?

Pap macskája!

Mind felvitte a padlásra.


Ciróka, maróka!

Hol jártál? – Malomba’!

Mit hoztál? – Pogácsát!

Hová tetted? – Lócára!

Megette a pap macskája!

 

Mutogatók

 

Itt a füle, itt az orra,

itt pedig a harapója!

Itt a keze, itt a lába,

itt meg a kis hasikája!   


Keze, lába van neki,

Szeme, füle van neki,

Orra, szája van neki,

És hol fut a kisnyuszi?

 

Ilyenkor imádnak bújócskázni is, persze roppant béna módon elbújva, amivel a szülőknek és testvéreinek rengeteg vidám percet okoznak. Imádják, ha látványosan keressük őket, hangosan elmondva az egyes tárgyak neveit, akár ritmusosan énekelve keresgéljük, itt, sincs, ott sincs. Nincs a (baba neve) a fiókban (nyilván be sem férne oda...) nincs a zsebemben, nincs az ágy alatt, nincs az asztal alatt, nincs a függöny mögött, nincs a széken, nem lóg a lámpáról, stb...
Ezzel a játékkal nem csak a környezet tárgyainak neveit, de a lokációkat, az előtte, mellette, felette, alatta, mögötte szavak jelentését is tanítjuk a gyereknek, játékos formában, vidáman, nevetve.

A kicsiknek a zenehallgatásból épp elég annyi, amit a szülőktől amúgy hall, rádióban tévében, illetve amit énekelünk neki. A stabilitást jelentő altatódalokat vagy egyszerű népdalokat, melyeket majd később ő maga is velünk énekelhet. Semmi szüksége nincs olyan gyerek csatornákra, ahol műzenével, nem tiszta intonációval, gépi hangon éneklik, játék nélkül, végtelenszer azokat a dalokat, amikhez a játék is hozzá tartozna.

 

 

 Forrás:https://www.csaladinet.hu-Gáspár Katalin

 Indexkép: candice_rose képe a Pixabay -en.