Közismert tény, hogy az olvasás pozitív hatással van a gyerekek fejlődésére, főként, ha rendszeresen olvasnak nekik az életkoruknak megfelelő mesét. A nyelvi készségeken túl még számos területen fejti ki pozitív hatását az olvasás.
A mindennapos meseolvasás jelentősége ma már jól ismert, tudjuk, hogy hozzájárul a nyelvi
készségek fejlődéséhez, gazdagítja a szókincset, közös, meghitt
együttlétet jelent a meseolvasó és a mesét hallgató között. Vegyük
sorra, miért fontos a meseolvasás, milyen hatással van a gyerekek
fejlődésére. Azaz, miért jó mesét olvasni.
Fejleszti a szókincset
Az egyik legismertebb jótékony
hatása az olvasásnak, hogy fejleszti a nyelvi készségeket, gazdagítja a
szókincset. Az Ohioi Egyetem kutatói ki is számolták, mit jelent ez a gyakorlatban:
azok a gyerekek, akiknek naponta egyszer olvasnak, 290 ezerrel több
szót hallanak ötéves korukra, mint azok, akiknek szülei nem olvasnak
rendszeresen, napi szinten mesét. A gazdagabb szókincs nemcsak azt
jelenti, hogy színesebben, árnyaltabban, választékosabban képes
kifejezni magát a gyermek, hanem ennél jóval többet. Azok a gyerekek,
akik több szóval ismerkednek meg, könnyebben felismerik majd őket amikor
olvasni tanulnak és az olvasási készségük és gyorsabban fejlődik. A
mesékből ráadásul sok olyan szót is megismerhetnek a gyerekek, amelyeket
a hétköznapi kommunikációban nem vagy csak elvétve használunk.
Segíti az agyfejlődést
A Pediatrics folyóiratban
2019-ben megjelent tanulmány erre bizonyítékkal is szolgált. "Azt
sokszor mondják, hogy az olvasás fejleszti az agyat. Ez nyilvánvalónak
tűnik, de mi be akartuk bizonyítani, hogy valóban így is van" -
nyilatkozta akkor Dr. John Hutton, a kutatás vezetője.
A kutatók MRI vizsgálattal nézték
meg, hogy mekkora a 3-5 évesek agyi aktivitása, miközben mesét
hallgatnak. Az a megállapítás született, hogy minél gyakrabban olvasnak
egy gyereknek, annál nagyobb volt az agyi aktivitás, különösen azoknak a
területeknek, amelyek a képzeletért felelősek. A kutató úgy
fogalmazott, hogy a gyerekek mesehallgatás közben a lelki szemeik előtt
látják a történetet. Azt is megállapították, hogy mesehallgatás közben
sokkal aktívabb állapotban van a gyerekek agya, mintha csak néznék passzívan a mesét tévén vagy egyéb eszközökön. Itt elérkeztünk a következő lényeges hatáshoz, amit a meseolvasás kivált.
Belső kép, fantázia, képzelőerő
Amikor egy gyerek mesét hallgat
élőben, azaz valaki felolvas neki vagy fejből mesél, akkor elindul egy
belső képalkotás, elképzeli a történetet, éppen úgy, ahogy ő képes rá az
életkorának megfelelően. A történet elsodorja őt, belehelyezi magát,
ezt meg is figyelhetjük, amikor kezdetben még a mesélőt nézi, de ahogy
egyre élénkebben "mozizik", látszik a szemén, hogy nem fókuszál a
mesélőre, hanem a belső világában él. Miért fontos ez? Egyfelől mert még
a legijesztőbb mesék sem annyira félelmetesek, ha nem készen kapjuk a
történet képeit (ebből a szempontból a meseillusztrációk sem feltétlenül
jók, bár nem is károsak), hanem éppen annyit és úgy képzel el a gyerek,
amennyit képes feldolgozni. Másfelől ezek a belső képek a képzeleterőt,
a fantáziát erősítik. A két dolog nem működik együtt: ha külső kép van
(azaz nézi a mesét), akkor leáll a belső kép készítése, készen kapja a
mesét a gyermek és nincs szüksége arra, hogy ő képzelje el a
hallottakat. A külső, készen kapott kép feldolgozása sokkal nehezebb is.
A belső kép segíti a feldolgozást, az indulatok, szorongások
feldolgozását. Ez is érkeztünk a következő nagyon fontos hatáshoz, amit a
meseolvasás jelent a gyerekeknek.
Feldolgozás, feloldás, stresszoldás
A mesék oldják a gyerekek
szorongását, segítik a velük történtek feldolgozását, oldják a stresszt,
gyógyítják és táplálják a lelküket. Ezt a belső kép készítését
elaborációnak hívja a pszichológia, vagyis feldolgozásnak. A belső kép
létrejöhet álmunkban, nappal, ha fantáziálunk, játék során vagy mesét
hallgatva. Ebben a belső kép készítő folyamatban a gyerekek feldolgozzák
a külvilágból érkező ingereket, élményeket, tapasztalatokat, olyanokat,
amelyeket nem tud szavakba önteni. Vágyakat, de dühöt, szorongást is.
Ezzel lényegében megszabadul ezektől a feszültségektől, feldolgozza a
számára nehezen elviselhető vagy szorongást keltő élményeket.
Szociális, érzelmi hatások
A meséknek mindig van valamiféle
üzenete, tanulsága. Segíti a gyereket abban, hogy a jóval azonosuljon,
hogy felfedezze a világ működését, megismerje az archetípusokat. Ahogy
Vekerdy Tamás fogalmazott: "A mese tanulsága erőt ad a gyereknek ahhoz,
hogy a világ pozitív tendenciáival azonosuljon, nem beszélve arról, hogy
a gyerek azt tudja meg, hogy a végén ő fog győzni, a legkisebb
királyfi, akire senki sem gondolt. Ez rendkívül vigasztaló."
Bármilyen mesére gondolunk, abban
mindig vannak jók és rosszak, valamilyen konfliktushelyzet, megoldandó
feladat, próba. A gyerekek megtanulják a mesékből, hogy mindenre van
megoldás, hogyan kell küzdeni, mit jelent bátornak, nagylelkűnek vagy
éppen irigynek lenni, alapvető erkölcsi kérdésekkel szembesülnek.
Természetesen ezt nem szabad didaktikusan megbeszélni a gyerekkel, rá
kell hagyni az értelmezést, nem a szülőnek, mesélőnek kell levonni a
tanulságot.
A mesehallgatás nem működik
koncentráció, figyelem nélkül. Fontos lenne, hogy mindennap meséljünk a
gyerekeknek, ha lehet ugyanabban az időpontban, például este, összebújva
az ágyban. Teremtsük meg a nyugodt feltételeket, környezetet, amelyben
ellazulva mesét olvashatunk. Ez nem csupán egy napi történés, sokkal
több annál: a szülő is a történet részesévé válik,
valami történik a meseolvasó és hallgató között, létrejön közöttük egy
láthatatlan kapocs, ami összeköti őket ezeknek a történeteknek, a
meséknek köszönhetően. Mert nemcsak a gyerekeknek, hanem a felnőtteknek
is szükségük lenne a mesékre.
Forrás: https://www.babaszoba.hu
Kép forrása: Getty Images
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése