A kisbabák világában a tapintás, a szaglás és az ízlelés sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint a felnőttekében. A világ megismerésének módja ezért számukra nagyban eltér attól, mint amit mi felnőttek természetesnek veszünk.
Egy új világ felfedezése
Az apróságok szülei gyakran szembesülnek azzal, hogy gyermekük néhány hónapos korától kezdve angyali örömmel böködi, fogdossa, dobálja a keze ügyébe akadó tárgyakat. Ezt egészíti ki, a legkülönbözőbb dolgok nem is oly ritkán történő szájba vétele, rágcsálása. Bár a szülőknek ez örök kellemetlenség forrása lehet, hisz fokozott odafigyelést igényel, hogy gyermekük nehogy valamit lenyeljen vagy összetörjön, a babák számára minden ilyen viselkedés természetes és kíváncsiságukból fakad. Mivel érzékszerveik közül látásuk a legfejletlenebb, ám tapintásuk, szaglásuk és ízlelésük már kiváló, ezért ilyen módon is igyekeznek megismerni környezetüket.
A szaglás, ízlelés és tapintás öröme
Persze egy kisbaba számára a
megismerés önmagában nem lenne cél. A tapintás, a tárgyak mozgatása
révén, az ízlelés és a szaglás, a kellemes ingereken keresztül okoz
örömet a babának. Ez utóbbit az is bizonyítja, hogy már a 8-10 napos
csecsemő a saját édesanyjának anyatejével átitatott párna felé fordítja
fejét, jelezve ezzel, hogy milyen fontosak tudnak lenni az íz- és
szagingerek. Ezek az érzékelési formák oly ősiek és a baba túlélésében
olyan fontos szerep jut nekik, hogy érthetővé válik, miért kapcsolódnak a
legerősebb emlékek pont az ilyen ingerekhez.
A csecsemők számára ugyanazon
szagok és ízek kellemetlenek, amik egy felnőttnek. Ezek mérgező vagy
romlott anyagra utalnak, ám nem mindegyik fajtájukra. Ezért különösen
fontos már a csecsemő számára is, hogy az olyan anyagok zamatát sose
felejtse el, melyektől rosszul lett. A szaglásnak és ízlelésnek az
emlékekkel való szoros kapcsolódásának képessége a későbbiek évek
folyamán sem tűnik el, de ezen érzékszervi csatornák fontossága, a
tapintással együtt három éves kor után háttérbe szorul, és a látás, valamint a hallás válik lassacskán legfontosabbá.
A látás és hallás
Bár a látás nagyjából csak hároméves kor körül válik vezető szerepűvé,
a megelőző években is fontos. A csecsemő és édesanyja közti
szemkontaktus ugyanis megalapozza a másokkal való közvetlen kapcsolat, a
kommunikáció és a tanulás egyes részterületeit. Elég, ha arra
gondolunk, hogy az első kölcsönös kommunikációs forma anya és gyermeke
közt történik meg. Ez az úgynevezett szociális mosoly, ami nagyjából két hónaposan jelenik meg, és azonnal felderíti az anyukát, hiszen mosolyára mosolyt kap jutalmul gyermekétől.
Két hónapos korára
az újszülött látórendszere persze igen sokat fejlődik, hiszen kezdetben
legfeljebb csak a harminc centiméterre lévő tárgyakat látja élesen,
például szoptatáskor édesanyja arcát. Később a rövidlátás megszűnik, és nyolc hónapos korára egy csecsemő már nagyjából hasonló látásélességgel bír, mint egy felnőtt.
A hallás terén nem ilyen nagy a
csecsemők lemaradása. Egy hangos zajra már néhány percesen felsírnak, és
amint felszívódik fülükből a magzatvíz, hallásuk is majdnem tökéletes
lesz, bár még néhány hónapot igénybe vesz, míg hátrányukat ledolgozzák.
Érdekes, hogy az újszülöttek leginkább az elnyújtott, magas beszédhangot és az emberi éneket kedvelik,
a hangok széles tárházából. A legtöbb édesanya valamiért ösztönösen is
így beszél gyermekéhez, elősegítve ezzel a kicsi beszédtanulását. Hiszen
a csecsemő még minden emberi nyelvben jelenlévő hangot (fonémát) képes
megkülönböztetni és akár ki is ejteni, de az idő múltával ez, a saját
anyanyelvében előforduló hangok körére szűkül le.
Az érzékelési csatornák fejlődése
Az anya és a gyermek közti
kapcsolat meghatározó a személyiség kialakulásban is, ennek a
kapcsolatnak létrejöttét azonban az érzékszervek biztosítják.
Az érzékszervek és az észlelt
ingerek feldolgozása csecsemőkorban még nem olyan fejlett, mint egy
felnőttnél. Az első nyolc hónapban az érzékszervek fejlődése mellett a
baba megtanulja az ingert észrevenni, figyelme fókuszában tartani,
letapogatni és észrevenni a különbségeiket. Ilyen korban, ha a kisbaba
új ingerrel találkozik, felfüggeszti minden tevékenységét és csak az
ingert figyeli.
Nyolc hónapos kor után a csecsemő érzékszervei közti kapcsolat
is kezd kialakulni. Ilyenkor indul rohamos fejlődésnek sok olyan
összetett tevékenység, ami több érzékszerv együttes használatát igényli,
mint például a járás vagy a beszéd. Ha valamelyik érzékszervi területen
elmaradás vagy károsodás van, a környezetnek gyakran csak ilyenkor
tűnik fel, mert az első nyolc hónapban a többi érzékszerv képes még
kompenzálni az elmaradottat, de ilyenkor már nem. Ezért különösen
fontos, hogy ebben a korban az esetleges beszéd, mozgás vagy egyéb
hiányosságokról beszéljünk a védőnővel vagy háziorvossal.
Ez a szakasz nagyjából 5 éves
korra zárul le, amit egy harmadik követ, melyben a gyermek az időiség és
az okság alapos megértésével felkészültté válik arra, hogy akár az
iskolában tanított bonyolult ismereteket is elsajátítsa.
Forrás: https://www.babaszoba.hu
Szerző: Tauzin Tibor Miklós, pszichológus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése