A kötődő nevelés olyan gyermeknevelési irányzat, amely arra irányul,
hogy gyerek és szülők között erős, stabil érzelmi kötődés jöjjön létre.
Más szóval egy olyan szülői hozzáállásról van szó, amely a szülőkből és a
gyerekből is a legjobbat képes kihozni.
Maga az elnevezés magyarra fordítva nem túl szerencsés. A kötődő
nevelés, mint gyermekgondozási, gyermeknevelési irányzat ugyanis azt
sugallja, hogy vannak, akik akarnak kötődni a gyermekükhöz, és ezek
szerint, ha vannak másfajta irányzatok is, akkor kellenek lenni olyan
szülőknek is, akik nem akarnak kötődni vagy legalábbis nem olyan fontos
ez számukra. Ez nyilván nem így van. Megkockáztatom, hogy minden szülő
vágya az, hogy erős érzelmi kötelék és kötődés legyen közte és a
gyermeke között. Az elnevezés körüli elidőzés nem a szavakkal való
zsonglőrködés, ugyanis pont ez az elnevezés teszi támadhatóvá az
irányzatot és annak képviselőit.
Sears
nem tett mást, mint egy már évszázadok óta létező anya-baba
(szülő-gyerek) együttélést, anyai gondoskodást definiált, amely a
természeti népeknél nem halt ki, ellentétben az iparosodott
társadalmakkal. Utóbbiaknál azért is annyira népszerű ez az irányzat,
mert valami nagyon ősi, nagyon természetes és szeretettel teli
együttélést vezet be újra a köztudatba, amit sajnos idővel
elfelejtettünk.
A
kötődő nevelés egyik nagy mágiája, hogy arra irányítja a figyelmünket,
hogyha a gyermek születésétől fogva (vagy tán még előtte) tiszteletet, empátiát és szeretet kap, akkor ez nem csupán a szüleivel való kapcsolatát teszi
erőssé, hanem megtanítja arra is, hogy hasonlóképpen empátiával, tisztelettel viszonyuljon másokhoz,
pont úgy, ahogy hozzá is viszonyultak. Megtanítja szeretni, elfogadni,
bízni önmagában és a világban is. Arra tanítja meg, hogy a világ érdekes
és biztonságos hely, ahol az emberek közötti kapcsolatok minősége az,
ami igazán fontos.
A kötődő nevelés alapelve, hogy az érzelmi szükségletek éppen olyan fontosak egy baba és kisgyermek életében, mint a testiek. Tehát a testkontaktus,
a szeretgetés éppen annyira fontos, mint a táplálás vagy az öltöztetés.
Éppen ezért az egyik alappillére a hordozás és a szoptatás, utóbbi
természetesen nem jelenti azt, hogy egy tápszeres babát ne lehetne
kötődve gondozni.
A másik alappillére a válaszkészség. Mit is jelent ez?
Amikor
egy kisbaba megszületik, teljesen életképtelen. Egyedül nem tud enni,
ha éhes, inni, ha szomjas, felöltözni, ha fázik, kitakarózni, ha melege
van, megmosakodni, ha koszos, sőt azt is tudjuk, hogy testhőmérséklete
és légzése is stabilabb a szülő közelében. Sőt mi több, ezeket a
szükségleteit kifejezni sem tudja árnyaltan, egyet tud tenni, sírással
jelezni, ha valami nem komfortos számára. Úgy is fogalmazhatunk, hogy
szükséglény, és a gondozója - a kezdeti időkben elsősorban az anya-
feladata nem más, mint, hogy kielégítse a baba szükségleteit. Még annak
az árán is, ha számára ez fárasztó, nehéz, küzdelmes. Pont ezért van ez
így, mert a baba egyedül képtelen bármire is.
A szükségletek kielégítése
csak akkor nyújt biztonságot, kiszámíthatóságot a babának, ha igény
szerint történik, méghozzá az ő igényei szerint. Akkor lehet
testközelben, amikor csak szükségét érzi, akkor szopizhat, amikor arra van szüksége, akkor vigasztalják meg, amikor arra vágyik.
És
pont itt van a lényeges különbség minden más nevelési irányzattal
szemben: nem arról van szó ugyanis, hogy beidomítjuk a babát arra az
életritmusra, amely kényelmes és tervezhető a szülőnek, hanem arról,
hogy figyeljük a baba jelzéseit, gondoskodunk róla akkor is, ha mondjuk
éppen óránként akar szopizni. Nincsenek alvástréningek, nem hagyjuk
sírni, stb. Egyszerűen tudomásul vesszük, hogy a babának (később a
gyermeknek) milyen alapvető biológiai, érzelmi, testi igényei vannak
(amelyek ugye változnak az idő előrehaladtával), ezeket elfogadjuk és a
baba igényei szerint járunk el.
Azzal,
hogy nem mi irányítjuk a baba szükségleteit, hanem kielégítjük azokat,
nem csupán azt érjük el pl. hogy elegendő tej fog termelődni, hanem azt
is, hogy megismerjük a baba ritmusát, egyéniségét. Ez pedig azzal jár,
hogy a szülő egyre jobban megismeri a gyerekét, kész arra, hogy
válaszokat adjon neki, amikor arra szüksége van (mondjuk megöleli,
amikor sír), ennek pedig az az eredménye, hogy a gyermek bízni fog a
szülőben. Tulajdonképpen a kötődő neveléssel sokkal természetesebb és
örömtelibb lehet az együttlét a gyermekünkkel.
Általában azokat a szülőket, akik igény szerint szoptatnak,
hordoznak, teljes természetességgel alszanak együtt a kisbabájukkal és
minden rezdülésükre odafigyelnek (később nem erőltetik agyon, hogy minél
gyorsabban ugyanazt egye a gyermek, mint a felnőttek, nem
presszionálják a szobatisztaságra,
sem arra, hogy másfél évesen egyedül öltözzön) gyakran éri az a vád,
hogy elkényeztetik a babát, nem nevelik önállóságra. Ez totális
félreértése a kötődő nevelésnek. Valójában éppen fordítva van.
Azok
a gyerekek, akiket első perctől kezdve idomítanak, nem veszik fel őket,
amikor sírnak, azt tanulják meg, hogy senki nem reagál a jelzéseikre.
Egyedül vannak és beletörődnek ebbe az egyedüllétbe. Mivel egy
kisbabának az anya jelenti a világot, ezért minden anyai válasz egyben a
külvilág jellemzője is lesz. Azzal nem lehet egy babát elkényeztetni, ha reagálunk rá, ha ölelgetjük, babusgatjuk. A bizalmat és a
biztonságérzetet viszont könnyű leépíteni azzal, ha magára hagyjuk.
Az
önállóság elég hasonlóképpen pont fordítva működik: minden gyerek akkor
lesz önálló, amikor megérik rá, amikor annak eljön az ideje. A nagyon
szoros szülő-gyerek kapcsolat fokozatosan enged, engedik egymást a
felek, az önállóság felé. Teljesen egyéniség függő, hogy ez kinél mikor következik be.
Ha azonban a korai szakaszban nincs kielégítve a baba biztonságigénye,
ha túlságosan korán önállóságra kényszerítik, amikor erre még nem érett
meg, akkor jóval tovább megmarad a függés, akár megmaradhat örökre.
A kötődő nevelés tehát nem más, mint a világ legegyszerűbb módja ahhoz, hogy békében, empatikusan és szeretettel lehessünk együtt a gyermekünkkel,
megadva neki azokat a testi és érzelmi szükségleteket, amelyeket
igényel. Ez a gyereknek és a szülőknek is erős kötődést jelent egymás
iránt és a lehető legjobbat hozhatja ki mindenkiből, sokkal egyszerűbbé
és könnyebbé téve a hétköznapokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése