A gyermekek beszédkészsége lényegesen magasabb szintű, mint korábban gondolták, és már két-hároméves korukban igyekeznek nyelvtani szabályokat alkalmazni - derítette ki egy brit tudós.
A gyermekek fejlődéstanával foglalkozó brit tudós amerikai kollégáival ötven, 23 és 37 hónap közötti, francia anyanyelvű gyermek "csevegését" tanulmányozta. Korszerű technológia - köztük a gyerekek közelében rejtett helyre elhelyezett, érzékeny mikrofonok - segítségével több tízezer hangot (szót) rögzítettek, majd többévi munkával visszahallgatták azokat, aprólékosan elemezve azokat az összefüggéseket is, amelyek közepette elhangzottak.
Úgy találták, hogy a kiejtett hangok és suttogó dünnyögések egyértelmű, bár korábban észrevétlenül maradt mintákba rendeződtek: a gyermekek zöme következetesen alkalmazta őket a nyelvtani (grammatikai) jelentésű szófajok - egyebek között névelők, elöljáró- és kötőszavak, névmások és segédigék - helyén.
"Az általunk megfigyelt kicsik közül sok halkan pusmogott valamit vagy puhán kifújta a levegőt, esetleg szünetet iktatott be azokon a helyeken, ahol rendesen valamilyen nyelvtani szófajnak kellett volna következnie" - idézte Dye-t a ScienceDaily.com tudományos portál.
Abból a tényből, hogy a hangokat mindig a mondat megfelelő helyén
produkálták, a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a gyermekek
tudatában vannak a nyelvtani "szavaknak", és sokkal előrehaladottabbak
grammatikai képességüket illetően, mint előzőleg feltételezték. A
tudósok biztosra veszik, hogy megállapításaik más nyelvekre is
érvényesek, nem csak a franciára.
Eddig az volt az általános
felfogás, hogy a gyermekek "beszédéből" kezdetben hiányoznak a nyelvtani
szófajok, és majd később, egy ismeretlen mechanizmus hatására, egyik
pillanatról a másikra kezdenek el a nyelvtani szabályokhoz igazodni. A
mostani eredmények azonban megdönteni látszanak ezt a feltevést.
"Kutatásunk a gyermekek fejlődésének igen fontos vetületére vetett fényt. A nyelv ugyanis egyike azoknak a képességeknek, amelyek emberré tesznek minket" - húzta alá a newcastle-i kutató, hozzáfűzve: tanulmányuk azért is jelentős, mert ha a gyerekek nem tanulnak meg normálisan beszélni, később súlyos kárát fogják látni ennek az életben.
Forrás:https://picibaba.hu-Polgár Info/MTI
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése