Gyermeked nehezen boldogul a számolásokkal az iskolában? Nincs ezzel egyedül, a jó hír pedig: még nem késő megszerettetni vele a matekot!
A matematika az egyik
alapvető tanóra az iskolában. A gyerekek már óvodától kezdve fokozatosan
felfedezik a számokat és megismerkednek a geometriával.
Az általános iskolában
aztán elmélyülnek a fogalmak: megtanulják a számok felbontását, az első
műveletek elvégzését, a szorzótáblákat és az első geometriai alakzatok
rajzolását.
Később tanulhatnak
aritmetikát, függvényeket, trigonometriát stb.
A mateknak biztos alapot
kell építeni még egészen kicsi korban, hogy azután később se legyenek gondok,
amikor bonyolódnak a feladatok. Ha egyesek nehézségekkel találkoznak, számos
megoldás áll a rendelkezésükre.
Ebben a cikkben
elsősorban az óvodások és az alsósok matektanulását fogjuk elemezni.
Akármilyen kicsinek
gondolod is őket még a matekhoz, az a helyzet, hogy bizony nagyon fontos már
ilyenkor is tanulni, hiszen a matematika egész életünkben követ minket! Ahhoz
például, hogy kézben tudd tartani a pénzügyeidet, bizony tudni kell egyet,
s mást matekból!
Matematika az óvodában:
hogyan és egyáltalán miért?
Óvodába kiscsoporttól
nagycsoportig járnak a gyerekek, a legkisebbek háromévesek, a legnagyobb hat-,
vagy esetenként (például évveszteseknél) hétévesek az óvodai ciklus végére.
Az óvodai matekórák
életkortól függően más és más, de mindenképp játékos alakot öltenek.
A legkisebbeknek, a
három-négyéves kiscsoportosoknak egyfajta matematikai bevezetőt tart az
óvodapedagógus, ahol felfedezik a számokat, egy, kettő, három, négy, az ujjukon
mutatva. Egy idő után tízig is eljutnak, de azon túl már nem mindig sikerül
nekik megfelelően sorba rakni a számokat. Ebből kiindulva később meg tudják
számolni, hány kisautó vagy piros legó van az asztalon, de ha kérünk tőlük
például három színes ceruzát, azt is le tudják számolni.
Többféle módon lehet
fejleszteni a motorikus képességeiket is, például válogassatok két különböző
színű labdát, babot, ami van otthon! Vagy rendszerezhetitek is a játékokat
mérettől, hasonlóságtól vagy mennyiségtől függően! Számolhattok pénzt is
(előtte mindenképp tisztítsd meg az érméket!), hogy szoktasd őket a pénz fogalmához.
Az is fontos, hogy a
gyermek ne csak papagájként elismételje a szám-szavakat, de meg is tanulja,
hogy mi is az az öt. Ha megtanítod neki, hogy “kettő meg kettő az négy”, az
szép és jó, de ha utána a “Mennyi három meg három”-ra és “nyolc meg nyolc”-ra
szintén négyet mond… nos, nem vagy sokkal előrébb.
Mivel még egészen kicsi
gyerekekről beszélünk, mindezt a lehető leglátványosabban, a figyelmüket
lekötve, izgalmasan, színesen kell előadnod. Nem elég megmutatni a babokat,
hogy ez négy. Inkább vegyétek ki őket a tálból, számoljátok át újra és újra,
amíg mindenkinek kijön a négy bab, pakoljátok át egy másik tálba a felét és
nézzétek meg, hogy hogyan lesz 2+2=4, hiszen minél aktívabb és látványosabb,
annál inkább le tudod kötni az ilyen korú gyereket.
A vizualitás azért is lényeges,
mert így a sok-kevés, kis-nagy párosok is látványosabbak, ezáltal a gyerek
jobban tudja majd használni őket.
A nagyobb gyerekeknél
ellenben teljesen máshogy történik a matekozás.
Az ötévesek felismerik a
számok leírt alakját, tudnak összeadni és kivonni a tízes számkörben (az ujjaik
segítségével, kavicsokkal, legókkal, ami éppen kéznél van), értik a számok
relatív közelségét.
Izgalmas fejlesztő játék
például az egyes alakzatok összehasonlítása: melyik gyümölcs a nagyobb? Vagy a
mennyiségeket is megfigyelhetitek, kérd meg, hogy tegye például növekvő
sorrendbe a kihegyezett ceruzákat. Vagy vannak ezek a “színezd ki a legnagyobb
kutyát”-féle foglalkoztató könyvek, van egy-két nagyon jó feladat!
A hatévesek még ennél is
jobban boldogulnak a számok világában: tudják, hogy egytől tízig számolva
ugyanazokat a számokat emlegetjük, mint tíztől egyig! Ez hatalmas fejlődés,
hiszen itt már száz százalékig biztos, hogy nemcsak értelmetlen szavakként
fogják fel a számokat.
Azt is meg tudják például
állapítani, hogy két halmazban ugyanannyi rajz van-e, persze továbbra is
gyakran az ujján számol: az egyik kezén az egyik halmazt, a másik kezén a
másikat, majd ezeket összehasonlítja. De ez így is egy hatalmas felfedezés!
Itt még célzottabb
feladatokkal lehet fejleszteni a matektudásukat: Rajzolj egy holdat és öt
csillagot, hány rajzod van összesen? Rajzolj az égitestek alá egy házat, a ház
mellé kerítést (irányok gyakorlása).
Matematika alsóban:
hogyan és miért?
Az általános iskolai
matekóra, és ez bizonyára senkinek nem jelent újdonságot, teljesen más, mint az
óvodai.
Az első nagy különbség az
egész helyzet: a gyereknek egész nap ülnie kell, meg kell tanulnia
fegyelmezetten 45 hosszú percen keresztül feszült figyelemmel hallgatni a
tanító nénit, aki bizony, valljuk be, nem beszél mindig nagyon izgalmas
dolgokról. Mármint ki ne cserélné le az ebéd utáni matekórát egy jó kis
Xboxozásra vagy focizásra? Vagy azok a fránya kis- és nagybetűk, mindegyik
kicsit különböző, de mégis mindegyik hasonlít… És a számokról ne is beszéljünk,
a kilences egy fordított hatos? És miért van hattyúnyaka a kettőnek?
Ehhez hasonló kérdések
kavarognak a kicsikék fejében, miközben próbálnak a tudásukhoz mérten a lehető
leginkább alkalmazkodni az új helyzethez.
És nem elég az új
helyzet, mert még tananyag is van! És a házi feladatról ne is beszéljünk!
Nem csoda, hogy sokakról
már rögtön elsőben kimondják az ítéletet: “xy nem egy matekzseni”.
De hogy is lenne az,
hiszen annyi mindennel meg kell birkóznia egy időben és általában alig várja,
hogy végre felállhasson a kényelmetlen székről és rohangálhasson egyet. Ne
feledjük, hogy az előbb említett óvodás hatévesek nincsenek egyáltalán távol
életkorban az iskolás hatévesektől, mégis annyival nagyobb az elvárás.
Az viszont, ha
kategorikusan kijelentjük már az elején, hogy nem jó matekból, nem vezet
sehova. Lehet, hogy csak nem sikerült még hozzászoknia az új rendszerhez és egy
kis bátorítással szárnyakra kap.
Na de mire is kell
egyáltalán számítania tananyag szempontjából?
Az általános, minden
évfolyamra vonatkozó témakörök a következők: gondolkodási módszerek alapozása,
számtan, algebra, összefüggések, függvények, sorozatok, geometria, mérés,
valószínűség, statisztika.
Ez így azért elég
megfoghatatlan és tág, úgyhogy kicsit pontosítok:
— elsőben mindennek az
alapozása történik: a gyerek megismerkedik a számok leírt alakjával, a
mennyiség fogalmával, a rendszerező jelekkel (pl < vagy =), a
számegyenessel, a húszas számkörön belüli összeadással és kivonással, a nyitott
mondatokkal, formákkal, mértékegységekkel, irányokkal… Rengeteg minden belefér
abba az első tanévbe!
— másodikban ezeket a már
elsajátított alapokat fejlesztik, egészítik ki és mélyítik el. Megjelenik a
százas számkör, a szorzótábla, a római számok, megismerkednek a különböző
síkidomokkal és testekkel, bevezetést kapnak a statisztikába…
— harmadikban inkább a
logikát fejlesztik elsősorban és megpróbálják rávezetni a gyerekeket, hogy egy
feladatra akár többféle úton is lehet megoldást találni. Elmélyül a
kombinatorika terén szerzett tudásuk, helyesen használják a szaknyelvet, már a
kétezres számkörben számolnak.
— negyedikben különösen
fontos, hogy a gyerek ne maradjon le, hiszen így a felső tagozaton is
nehézségei adódhatnak. A törtekkel való számolás nagyobb hangsúlyt kap, a
nyitott mondatok (egyenletekbe való bevezetés) is fontos szerepet kapnak a
tanév során. A tanult alakzatokat tükrözik, elforgatják.
A gyermek első számításai
létfontosságúak
A matematika mindenhol
ott van, ezért elkerülhetetlen, hogy megismertessük a gyerekekkel a matematikai
fogalmakat.
A gyermek által végzett
első számítások kulcsfontosságú szakaszt jelentenek a matematika tanulásában.
Azon túl, hogy fejből ismeri összeadási vagy szorzótábláit, ez mindenekelőtt
azt jelenti, hogy képes logikusan gondolkozni és számszerű választ találni egy
adott problémára.
Azt is tudja, mennyit
adnak hozzá, vagy vesznek el, megtalálja az összeget vagy a különbséget. Ez egy
olyan gondolati út, amely most már egészen nyilvánvalónak tűnik számunkra, de
igazi előrelépést jelent az óvodából éppen hogy kikerült kis matematikusoknak!
Ha egy bizonyos művelet
elvégzésére kérjük, azzal nemcsak a műveletet gyakoroljuk, de egyben új
módszerek keresésére is motiváljuk. Az is fontos, hogy a matematikát a konkrét
helyzetekhez asszimilálják. A gyerek jobban meg fogja érteni és szívesebben
foglalkozik vele, ha a matek valós értelmét megmutatjuk neki. A számítás
ugyanis nem öncél, hanem egy feltett kérdésre való válasz megtalálásának
eszköze.
És, mint azt tudjuk,
gyakorlat teszi a mestert.
Hogyan fejlesztheted a
gyermeked matematikai készségeit?
Gyermekednek nehézségei
vannak a matematikával? Ne hagyd, hogy lemaradjon!
Mielőtt magántanárt
vagy matek korrepetálást keresnél, azt is végiggondolhatod, hogyan tudnád
te az internet segítségével, interaktívan rávezetni a megoldásokra! Játszva
tanul az ember igazán!
A gyakorló munkafüzetek
A munkafüzetek
bizonyítottan hasznosak.
A motivált és elszánt
gyermek szívesen elvégzi a könyvében szereplő gyakorlatokat, hogy hatékonyabban
matekozzon.
Ha azonban korlátnak,
tehernek tekinti, akkor nem fogja igazán odatenni magát, ezáltal az eredmény
sem lesz igazán látványos. Ezért fontos, hogy szülőként támogasd gyermekedet a
tanulásban.
Letölthető alkalmazások
A gyerekek azért is
szeretik őket, mert sok ilyen alkalmazás játéknak készült!
A “játszva tanulni” új
értelmet nyer: konkrétan játszva sajátítják el a szorzótáblát, ismerkednek meg
az egyes mennyiségekkel, mértékegységekkel, függvények kinézetével.
Ráadásul ezzel nemcsak
motiválod, de a vizuális ábrázolásoknak köszönhetően meg is támogatod a
tanulást!
Általános iskolai
vagy középiskolai matek korrepetálásra jobb magán matektanár segítségét
kérni.
Rajzfilmek
Az interneten számos
oktató rajzfilmet találhatsz, amelyek segítenek megérteni a legfontosabb
matematikai fogalmakat minden évfolyamban.
A matematika néha
legyőzhetetlennek tűnik, de egy-két kattintással, magyarázattal és mosolygós
ábrával máris barátságosabb képet nyer.
Társasjátékok
Szeretsz társasozni?
Ha a legfiatalabbnak
gondja van a matekkal, társasozzatok! Így mindketten szórakoztok, ráadásul a
logikus gondolkodását is fejleszted.
Ilyenkor a gyermek nincs
elszigetelve (mint például házi íráskor a szobájában), és érzi a támogatást.
Jól érzi magát szüleivel vagy testvéreivel, és anélkül, hogy észrevenné,
hatékonyan fejlődik.
Ezen a néhány módszeren
túlmenően, amellyel támogathatod gyermekedet a matematika tanulásában,
nyilvánvaló, hogy a matematikát könnyedén beillesztheted a mindennapi
életbe. A lényeg igazából annyi, hogy úgy mutasd meg neki, hogy a matematika
hasznos a mindennapokban, hogy közben nem helyezel rá nyomást.
Együtt süttök tortát? Itt
egy kis gyakorlási lehetőség:
Egy pohárban 100 g liszt
van, nekem pedig 250 g lisztre van szükségem a receptemhez. Hány pohár lisztet
tegyek a készítménybe?
A süteményt 15:50-kor
beteszem a sütőbe 25 percre. Mikor lesz kész?
Számos tipp létezik a
gyermek és a matematika összebarátkoztatására. És megéri, hiszen az
alapismeretek általános iskolai elsajátítása elősegíti a hosszú távú tanulmányi
sikereket.
Forrás: www.super-prof.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése