Vajon az én gyermekem
tehetséges? Más is úgy látja, ahogyan én? Sokszor halljuk a „mindenki
tehetséges valamiben” mondatot, de vajon igaz ez az állítás? Mi a felelősségem
anyaként, apaként, hogy ne kallódjon el a gyermekem, hogy kibontakozhasson a
benne lévő tehetség, de ne is vegyem el a gyermekkorát? A szülők többségében
megfogalmazódnak ezek a kérdések, hisz ők már gyermekük csecsemőkorában is
láthatnak olyan jeleket, amelyeket más nem vesz észre.
Fontos leszögeznünk, hogy
a tehetséges gyermek is mindenekelőtt gyermek, annak minden testi, lelki
jellemzőjével együtt.
Óvodás korban a tehetség
ígérete, lehetősége válhat láthatóvá a zene, a sport egyes területein. A
legtöbb tehetségterületen azonban még hiányosak azok az ismeretek, amelynek
talaján megjelenhet az az egyedi látásmód, amely a speciális képességek
fejlődésével együtt teremti meg a tehetség kibontakozásnak lehetőségét.
Milyen jellemzői vannak
az óvodás tehetségígéretnek?
Nem járunk messze az
igazságtól, ha azt mondjuk: „bármi és annak ellenkezője”.
Nincs olyan egységes
személyiségstruktúra, amely a tehetség lehetőségét magában hordozó kisgyermekek
többségére jellemző lenne. Nemcsak amiatt a jól ismert állítás miatt van ez
így, hogy mindenki egyedi, saját, komplex személyiségjellemzőkkel rendelkezik,
hanem azért is, mert a képességek fejlődése egyenetlen, különböző életkorokban
megugrik, majd lassabban változik, érik. Vannak korán érő, és vannak gyorsan
fejlődő gyerekek, akik behozzák a lemaradást.
Az alábbiakban felsorolunk
néhány olyan jellemzőt, amelyek figyelemfelhívó jelek lehetnek a
gyermek tehetségének tekintetében.
Nagyon kíváncsi, olyasmit
is megkérdez, ami fölött más átsiklik, eszébe sem jut. Mind a kérdezésben, mind
a tevékenységeiben nagyon kitartó, hosszasan, elmélyülten képes az őt érdeklő
dologgal foglalkozni. Függetlenebb, mint az életkorából következően ez
elvárható lenne, nagyfokú önállóság jellemzi, nem ragaszkodik a felnőtthöz,
képes nem játékhelyzetekben is az éppen rendelkezésére álló eszközök segítségével
kreatív módon játszani. Hihetetlen energiákat képes mozgósítani; a szülőkben
akár a túlmozgékonyság gyanúja is megfogalmazódhat. Gyakran nem könnyű vele,
mert érzékeny, türelmetlen, máskor gazdag fantáziája sodorja bajba, vagy a
céltudatosságát, akaraterejét címkézi a környezete akaratosságnak,
makacsságnak.
A tehetség született
képesség vagy kitartó munka?
A „vagy” helyett sokkal
inkább az „és” fejezi ki (itt is) a lényeget. A legtöbb tehetségterületen a
kiválósághoz a speciális képességek mellett rengeteg gyakorlásra, tanulásra,
kitartásra, belső motivációra van szükség. Óvodás korban még sokkal inkább a
gyermeki személyiség komplex fejlesztése van előtérben. Ha nagyon speciális
korán megjelenő tehetségterületről van szó, akkor a sok edzés, gyakorlás megszervezése
a szülő feladata lesz, átvéve a kontroll szerepét. Ezzel azonban megnehezíti a
gyermek saját belső motivációjának, kontrolljának kialakulását, ami a tehetség
kibontakozásában a későbbi életszakaszban akadályozó tényezővé válhat.
Mit tegyen a szülő?
- Mindenekelőtt
biztosítson szeretetteljes légkörben sok-sok szabad játéklehetőséget!
- Segítse elő a gyermek
komplex, teljes személyiségének, képességstruktúrájának a fejlődését, mert ezen
keresztül fejlődnek az adott területhez tartozó speciális képességek is!
- Bízzon abban, hogy a
gyermeke tudja (érzi), mi jó neki, mikor van itt a szabad játék, mikor a
valamiben való elmélyülés, és mikor a semmittevés ideje!
- Legyen éber, figyeljen
oda, hogy valóban a gyermek igényeit, szükségleteit elégíti-e ki, vagy – ha
öntudattalanul is – a sajátját!
- A gyermek aktuális
képességszintjének megfelelő kihívásokkal, pontos visszajelzésekkel teremtse
meg az átélés, a flow állapotának minél többszöri, mély átélését!
- Biztosítson kellő időt
és megfelelő teret minél sokszínűbb tevékenységek megtapasztalására, hogy
legyen miből választania a gyermeknek az érdeklődése, kitartása, képességei
szerint!
- A tehetséges gyermek
képességei gyakran egymástól nagyon eltérő fejlettséget mutatnak. A kevésbé
kimagasló területek fejlesztése (pl. szociális kompetenciák) sokat segíthet a
későbbiekben oly fontos „ütésállóság” kialakulásában.
- A játék, a társas
játék, a csoportos játék helyzetein keresztül fejleszthető a siker és a kudarc
elviselésének, valamint az újrakezdésnek a képessége.
- Ebben az életkorban a
sok mese, a hallottak vizualizálása erősíti és kiemelkedően fejleszti az
alkotás alapját képező működést. Először el kell képzelnünk, a fantáziánkban
meg kell jelenítenünk valamit, csak ezután hozhatjuk létre, alkothatjuk meg a
valóságban.
Mit ne tegyen a szülő?
Kerülje a gyermek
„címkézését”, mert akár a pozitív minősítés is károsan hathat, növelheti benne
a szorongást.
Ne feledje, hogy ha egyik
gyermekét tehetségesnek nevezi, ezzel egyidejűleg a másikat kimondatlanul a nem
tehetséges kategóriába sorolja, ami a testvérek közötti kapcsolatra káros
hatással van!
Az aktuális képességekhez
képest lényegesen nagyobb kihívás, elvárás támasztása szorongáskeltő, és az
adott helyzet kerülését váltja ki, ezzel akadályozva a tehetségpotenciál
kifejlődését.
Az örömmel végzett
tevékenységet ne alakítsa „feladattá”, ne kapcsoljon időbeli nyomást hozzá
(rohanás egyik helyről a másikra). A játékos foglalkozás nem játék, hanem az
életkornak megfelelően szervezett foglalkozás, tanulási helyzet, amelyhez
teljesítményszorongás is kapcsolódhat.
Forrás: www.gyermekut.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése