Hogyan segítsünk a választásban? Mit kezdjünk a csalódással, meddig
érdemes próbálkozni az adott sportággal? És egyáltalán: miért lenne
fontos sportolni a gyerekeknek?
A pszichoforyou.hu kérdzete Kiss-Nemes Veronika
sportpszichológust arról, hogyan tudjuk segíteni a gyerekeket a sportág
választásban, milyen előnyökkel jár, ha a feszes napirendbe mozgást is
beiktatunk és arról, hogy meddig érdemes próbálkozni egy adott
sportággal.
Először is, ha egy gyereknek megtetszik egy sportág, érdemes elmenni egy nyílt napra,
ahol az edző elmagyarázza mire számíthat. Ne tartsuk vissza a gyereket
semmilyen sporttól, ha neki tetszik az, még akkor sem, ha tőlünk
teljesen távol áll az adott sportág. De mi legyen abban az esetben, ha a
gyerek belekóstol egy sportba, de menet közben ráébred, hogy mégsem
neki való? A sportpszichológus szerint legyünk elégedettek azzal, amit
addig elsajátított. Itt felmerülhet az a kérdés is, hogy engedjük-e
abbahagyni vagy ezzel épp a kitartásra nevelést ássuk alá.
A
sportpszichológus szerint ebben nem vagyunk egyformák és nincs is egy
igaz válasz. Fontos utánajárni, hogy miért nincs kedve edzésre menni.
Kényszeríteni felesleges, de ha azt tapasztaljuk, hogy "a közeg jó és
szeretetteljes, valamint a gyereken érezzük, hogy csupán egy-egy rossz
nap csúszik be nála, de alapvetően jól érzi magát adott sportágban,
akkor lehet határidőt szabni." Például mondhatjuk, hogy próbáljunk meg
még egy félévet járni. Ha 5-10 edzés után is bizonytalan a gyerek, akár
sportpszichológus segítségét is kérhetjük.
Fontos azonban az is, hogy
ha a gyerek nagyon abba akarja hagyni az adott sportágat - még akkor
is, ha nagyon tehetséges benne - nem érdemes erőltetni a folytatást,
mert ez később az élet más területein visszaüthet. "Láttam példát arra
is, hogy miután a gyerek abbahagyhatta, azaz megélte: dönthet az élete
felett, később visszatért a sportágához. De akkor már tudta: ez
kizárólag az ő választása" - teszi hozzá a szakember.
Érdemes tudni azt is, hogy
10-12 éves korig a gyerekeket elsősorban a közösségben való létezés
motiválja, az összetartozás. "Magyarországon abból a szempontból nehéz a
helyzet, hogy a legtöbb sportágban szinte azonnal elkezdődik a
versenyeztetés. Pedig nagyon fontos lenne minél több hobbiként működő
sportfoglalkozást elérhetővé tenni, mert aki nem életcélként tűzi ki a
sportolást, az könnyen megijedhet a heti 5-6 edzéstől, vagy a rendszeres
versenyzéstől."
Tudjuk, hogy a gyerekek túlterheltek, felmerülhet a kérdés, hogy az iskola, a tanulás, a külön órák mellett hogy fér bele a sport az életükbe. A sportpszichológus szerint minden mozgás hasznos, amit szívesen csinál a gyerek. A WHO ajánlása szerint a
kisiskolásoknak minimum napi 1 óra csekély erőfeszítést igénylő,
illetve heti 3 óra intenzív erőfeszítéssel járó mozgás volna a megfelelő.
"Ezért kifejezetten hasznos a délutáni sport 2-3 alkalommal egy héten.
Emellett sok családban legalább ezzel is csökken a képernyőidő, hiszen
egyébként a monitor, kijelző előtt ülne a kiskorú" - mondja Kis-Nemes
Veronika.
Magyarországon kifejezetten sok a gerincproblémával illetve túlsúllyal küzdő gyerekek
ezért is lenne fontos a mozgás. A sportnak feszültségoldó hatása is
van, amit később akár tudatosan is használhatnak a gyerekek. "De nemcsak
fizikai, mentális előnyei is vannak a mozgásnak: az edzésre járó
gyerekek sokszor hatékonyabban tanulnak, hiszen egész fiatalon magukévá teszik a jó időbeosztást,
jobban koncentrálnak és motiváltabbak is" - teszi hozzá a
sportpszichológus. Jó hatással van a szorongó gyerekekre a mozgás,
csakúgy, mint a hiperaktív, ADHD-s gyerekek esetében is jótékony
hatással van a sport keretrendszere, a szabályok elfogadása, az igények
késleltetésének megtanulása.
A
sportágválasztásnál és egyáltalán a sportolásnál "a fő, hogy első
körben mindig a gyerek viszonyulását nézzük, így tudunk neki igazán
segíteni." Szinte mindegy is, hogy hobbi vagy versenyszerű a sportolás, a
lényeg, hogy örömből sportoljon a gyerek.
Forrás: https://www.babaszoba.hu
Fotó: Getty Images
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése