2011. május 12., csütörtök

Babák fejlesztése

Az egész klub nevében írhatom, hogy nagyon hálásak vagyunk Dibáczy Zsuzsának, klubunk pszichológus és gyógypedagógus szakértőjének. Rengeteg kérdéssel bombázzuk Zsuzsát hétről-hétre és mindig mindenki rengeteg hasznos javaslatot, személyre szóló tanácsot kap tőle. Ezúttal a babák fejlesztéséről írt nekünk cikket, olvassátok szeretettel.
----------------------
Kedves mamik, többen kértetek tőlem olyan feladatokat, amelyekkel gyermeketeket fejleszthetnétek, összegyűjtöttem párat az 1 év körüli babák részére. (ők vannak most legtöbben a klubban)
Célom elsősorban a megnyugtatásotok volt, hiszen láthatjátok, hogy ezeknek a feladatoknak a nagy részét ti is játsszátok otthon, anélkül, hogy tudatosan pl. nagymozgást fejlesztenétek.
A kisgyermekek fejlődésére leginkább a szülővel együtt töltött, minőségi idő van pozitív hatással, hiszen akkor a stabil érzelmi háttér hatására, bátran – saját fejlettségi szintjének megfelelő ütemben – meri majd felfedezni a körülötte lévő világot.
A feladatok azoknak a gyerekeknek szólnak, akiknek nincs szükségük speciális fejlesztésre, ha kétségeid vannak a babád fejlettségét illetően kérd ki szakember (védőnő, gyermekorvos stb.) tanácsát!

A fejlesztés alapja ebben az életkorban a játék és a mozgás:
1.) Plédben hintáztatás jobbra-balra,
2.) Plédben hintáztatás hossz (fej-láb) irányban,
3.) Plédben föl-le emelgetés,
4.) Plédben forgatás jobbra-balra
5.) Nagylabdán előre - hátra hintáztatás
6.) Nagylabdán jobbra-balra döntögetés
7.) Nagylabdán rugóztatás
8.) Nagylabdán forgatás
9.) Gördeszkán, háton fekve páros lábbal, előre - hátra tologatás,

10.) Gördeszkán hason fekve, karjánál fogva, előre - hátra tologatás

11.) Gördeszkán röviden, majd hosszan gurítás egymásnak

12.) Nyakba véve forgatás jobbra-balra,

13.) Labdán gurítás előre-hátra, kitámasztás, súlypont áthelyezés (hasonlóan, mint a talicskázás),

14.) Hintáztatás előre-hátra, (hintában)

15.) Hintáztatás jobbra-balra, (hintában)
A fenti feladatokat kísérje mondókázás, éneklés.

16.) Ugrálás matracon, párnán közösen, kézfogással, később egy kezes fogással, majd egyedül.

17.) Bújás alagútban, szék alatt

18.) Mászás párnákon át, kisebb széken át stb.

19.) Kúszás, mászás labirintusban (pl. párnákból építve)

20.) Kúszás, mászás, járás vonalak mentén (egyenes, hullám, cikk – cakk stb.) Követheti pl. zseblámpa fényét.

21.) Szőnyeg alá helyezzük babzsákot járás egyenetlen „talajon”

22.) Utánzó járások, mozgások

23.) Láb mozgatására mondókák
Lóg a lába lóg a,
Nincsen semmi dolga,
Mert ha dolga volna,
A lába sem lógna.
(piciknél fekvő helyzetben lábak emelgetése,
ülni tudó babáknál lábak lóbálása,
lehet váltott lábbal vagy mind a két lábbal egyszerre végezni)

Áll a baba áll, mint a gyertyaszál.
(állást éppen elkezdő babáknál, nagyobbaknál lehet a fél lábon való állást próbálgatni faltámasszal ill. nélkül)

Jár a baba, jár,
Járni tanul már,
Tipeg – topog bocskorában,
Pici baba szép korában,
Járni tanul már.
(járni még nem tudó babáknál lábemelgetés, láblógatás,
járni tudóknál lépegetés)

Jár a baba, jár,
Mint egy kiskirály,
Emelgeti a lábát,
Koptatja a bocskorát.
(hasonlóan az előzőhöz)

Lassan jár a csiga – biga,
Táskájában eleség.
Várja otthon lánya, fia,
Csiga – biga feleség.
(lassú és gyors járás váltogatása)

Sétálunk, sétálunk,
Egy kis dombra lecsücsülünk! Csüccs!
(sétálás, a végén leguggolás, leülés)

Sétálunk, sétálunk,
Erdőt, mezőt bejárunk,
Dimbet - dombot megmászunk,
Mikor aztán elfáradunk, egy kis dombra lecsücsülünk, csüccs!
(hasonlóan az előzőhöz)

24.) Kar mozgatására mondókák
Repülnek a madarak, (utánozzuk a repülést)
Csattog a szárnyuk (tapsolunk, vagy csak összeérintjük a kezét a törzs előtt)
Fújja szél a fákat, letöri az ágat (törzshajlítás jobbra-balra, kar a magasban)
Reccs! (kart leengedjük a törzs mellé)
Mérleg vagyok, billegek,(karok oldaltartásban)
kezeimben súlyt viszek (cipelés utánzása )
Hajlik az ág,
Fúj a szél, nyírfa lombja összeér,(törzshajlítás jobbra - balra, karok magas tartásban)
Újra vissza,
Újra szét,
Rajta, rajta
Most elég! (karok fel – le emelgetése)
Kipp, kopp kalapács, mit kalapál a kovács?
Kalapálja a vasat,
Fölszívja a parazsat. (kalapálás imitálása)
Lassan forog a kerék,
Mert a vize nem elég.
Gyorsan forog a kerék,
Mert a vize már elég.
(tekerő mozdulat utánzása lassan és gyorsan)

25.) Összetett mozgás, utánzó mondókák
Kaszálj Pista, kalapálj,
holnap délig meg sem állj! (terpeszállás, törzshajlítás előre, kaszálás)
Napsugaras nyárban, nyújtózik a nyárfa, (nyújtózkodás imitálása)
Peti, Kati, Böske,
Guggoljatok, csüccs le! (leguggolás)
Sim-sum fúj a szél, (felemelt karral törzshajlítás)
Ez a kis fa jaj de fél. 
(összehúzzuk magunkat)
Minden ága megremeg, (karjainkat rázogatjuk)
A levele lepereg. (ujjainkat mozgatva lefele hajtjuk karunkat)
Ej-haj semmi baj, 
(fejünket ingatjuk)
Újra zöldül majd a gally.
 (karunkat újra a magasba emeljük, rézsútos középtartásba és ujjainkat is széttárjuk)
Gyülekeznek a felhők, (kezünket a fejünk fölé emeljük)
esik az eső, (az ujjainkkal zongorázást imitálunk)
kopog a jég, (kopogunk a földön)
dörög az ég, (dübögünk a földön az öklünkkel)
villámlik, (felemeljük a kezünket a magasba)
lecsap, (lecsapunk a földre)
kisüt a nap! (kezünket a magasba emeljük és nyitott tenyerünket, széttárt ujjainkat rázogatjuk)




Poros úton kocsi zörög, (combok ütögetése)
a kereke gyorsan pörög, ( a két kezünkkel a gombolyag tekerését imitáljuk)
Sári néni vezeti, (a vezetést utánozzuk)
aki, látja, neveti. (szánk elé tesszük a kezünket és nevetünk)
Ilyen kicsi a törpe, guggoljunk le a földre,(leguggolunk)
Ilyen nagy az óriás, nyújtózkodjunk, kispajtás.(felállunk és nyújtózkodunk)
Cini – cini muzsika,
Táncol a kis Zsuzsika,(karok csípőn, törzsfordítás jobbra – balra)
Jobbra dűl és balra dűl,(törzshajlítás jobbra – balra)
Tücsök koma hegedül.(hegedülés imitálása)





26.) Labdázás lufival (a lufiba tegyünk rizsszemeket mielőtt felfújnánk, és rajzoljunk rá arcot, így viccesebb a játék, és ütögessük)
27.) Labda gurítása egymásnak (eleinte könnyű nagy méretű labdával pl. felfújható vízilabda, később csökkenthetjük a labda méretét és változtathatjuk az anyagát is pl. textil labda ami csörög)
28.) Labda dobása és elkapása (hasonló fokozatokban az előzőekhez)
29.) Bowling (eleinte jó nagy labdával és nagyon könnyen boruló bábukkal pl. üres PET palackkal játsszuk, utána nehezíthetjük kisebb labdával, nehezebb bábukkal, távolabbról történő gurítással)
30.) Dobás karikába (babzsákkal, nagyon közelről, aztán lehet labdával és növelve a dobási távolságot)
31.) Állatok elkapása
A szülő magára terít egy takarót és négykézláb próbál elmenni a gyerek mellől, különböző állathangokat utánozva. A gyereknek el kell kapnia és levenni róla a lepedőt.
32.) Medvefogó
A szülő egy hullahopp karika, ugráló kötél segítségével akarja elkapni a gyereket.
33.) Játék a kezekkel, ujjakkal
Kerekecske gombocska,
Erre szalad a nyulacska,
Ide szalad, itt megáll,
Ide egy kunkorit csinál,
Ide szalad, ide be,
………….(gyerek nevét mondjuk) zsebébe.
(csiklandozzuk a gyerek tenyerét)
Áspis, kerekes,
Útifüves, leveles,
Bíbola, bíbola, (csiklandozzuk a tenyerét)
Paccs, paccs, paccs!(tapsolás a tenyérbe)
Dombon törik a diót,
Hegyormon a mogyorót,
Völgyben meg a makkot,
Zajuk ide csattog.
Három diót feltörtem,
Négy mogyorót megettem,
Letettem egy zsák makkot,
Ebből ti is kaptok.
(öklök ritmikus összeütögetése)
Hüvelykujjam almafa,
Mutatóujjam megrázta,
Középső ujjam felszedte,
Gyűrűsujjam hazavitte,
A kisujjam mind megette,
Tele lett a hasa tőle. (ujjak nyitogatása)
34.) Fürdőkesztyűs játék
Fürdés közben a fürdőkesztyű (ha sima fessünk rá textilfestékkel arcot, ha van, akkor vmilyen állatot megformáló a legjobb) bukjon le a víz alá és hirtelen bukkanjon elő. Simogassa meg a gyermek különböző testrészeit, nevezzük is meg őket.
35.) Habkacsa
Kádban a fürdőhab alá dugjunk el különböző állatokat és keresse meg a gyermek, idősebb gyerekkel neveztessük meg, hogy mi az, mielőtt kivenné. (ez nehéz!)
36.) Engedjük, hogy különböző méretű edényekből öntsön ki vizet ill. próbáljon tölcsérrel flakonba vizet tölteni. Engedjük, hogy kísérletezzen, felfedezze a vizet. Engedjünk az edényekbe különböző hőmérsékletű vizeket.
Nyáron hagyjuk, hogy sarazzon a homokozóban, gumicsizmában pocsolyába ugráljon!
Cél, hogy tapasztalja meg a különböző halmazállapotú és állagú anyagokat.
37.) Játszunk különböző anyagokkal
Cirógassuk különböző típusú anyagokkal, puhával, érdesebbel, szőrmével stb. Nevezzük is meg.
38.) Tarka kezek
Fessünk a gyerek kezére kakast, az kis-, gyűrűs- és középső ujjai a kakas taréja, a hüvelyk- és mutatóujja a csőre, a tenyerére rajzoljuk a szemét. Gyakoroltathatjuk a csipegetést, mozgathatja a kakas a taraját.
Hasonlóan készíthetünk babát, az ujjak a kócos haj, a gyerek tenyérébe rajzolhatunk vicces arcot. Fújhatja a haját a szél, mozgatgatja az ujjakat. Ill. tudunk bábozni a kezekkel.
39.)Játék ujjbábokkal
Ebben a korban még csak az ujjbábokkal tudnak a gyerekek, játszunk történeteket a hétköznapokból.
40.)Játék keresése a párnák között, ha több zseb van rajtunk akkor a ruhánk zsebében stb. eleinte kilóghat egy kis darab, hogy könnyebben észrevegye. Később lehet nehezíteni, hogy keresse meg a szobában, majd a lakásban.
Lehet vicces történetet kitalálni pl. kiszabadultak az állatok, az autók a szerelőműhelyből, a gyümölcsök a kertből. Rejtsünk el több pl. gyümölcsöt a lakás különböző pontjain és nekik össze kell gyűjteni.
41.) Nézegessünk képeskönyvet, mutasson meg rajta ismert tárgyakat, növényeket, állatokat. Először egyszerű, sematikusabb képekkel kezdjünk, aztán lehet összetettebb.
42.) Hasonló az előzőhöz, most azonban nem mondjuk meg mit keresünk, hanem körülírjuk. Látok a képen vmit, ami ugat, amiből iszunk, ami zöld stb. Azokat a körülírásokat használjuk, amelyeket a hétköznapokban is használunk az adott dolog bemutatására, tehát a gyerek számára ismert.
43.) Nézzünk ki az ablakon és beszélgessünk arról, hogy mit látunk. Időjárásról, járművekről stb.
Keresse meg amit megnevezünk ill. amit körülírunk, hasonlóan az előző képes feladathoz.
44.) Vágjunk egy kört, nyílást egy lapba. Ismert képre helyezzük rá és a gyereknek a részletből ki kell találnia, mi van a képen. (pl. pohár képe) A lyuk eleinte nagy legyen, majd fokozatosan csökkenthetjük a méretét. (ez nehéz!)
44.) Játék a festékkel
Egy papírlap (lehetőleg minél nagyobb méretű és az asztalra ragasztószalaggal rögzítve) közepére készítsünk egy adag festéket, amivel a gyerek maszatolhat.
45.)Ujjlenyomatokkal, kézlenyomattal vagy láblenyomattal készítsünk képet. Egészítsük ki ceruzával, ha szükséges.
46.) Engedjük, hogy rajzoljon és fessen. Nagy ecsetet és kézben, marokra fogható krétát adjunk a kezébe.
47.) Készítsünk dobot sajtos dobozból
Különböző mondókákat kopogjunk, doboljunk rajta.
48.) Mondjuk mondókát, énekeljünk különböző hangerővel.
49.) Felváltva énekeljük, fütyüljük, csörögjük stb. a dalt.
50.) Hol szól?
Csörgessünk csörgőt, mondja meg melyik fülénél szól.
Csörgessünk csörgőt, mondja meg hol szól.
Játszhatunk Erre csörög a dió-t. (különböző hangokkal, hangszerekkel)
51.) Kérjük, hogy mutassa meg a testrészét ahová zseblámpával világítunk, amit megnevezünk.
52.) Hol a kisegér?
Egy kis állatot rakjunk a gyerek mögé, mellé és neki meg kell keresnie, itt a lényeg nem az, hogy megtalálja, hanem, hogy tőlünk hallja a helyhatározó szavakat. Megnevezni még nem tudják, de ezt még nem is kell tudni nekik. (mindig saját testből kell kiindulni és csak utána lehet más tárgyhoz viszonyítani)
53.)Hagyjuk, hogy tépjen szét papírt majd szedjük közösen össze.
54.) Rajzoljunk elemlámpával a falra, kövesse a fényt a kezével.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Babák fejlesztése

Az egész klub nevében írhatom, hogy nagyon hálásak vagyunk Dibáczy Zsuzsának, klubunk pszichológus és gyógypedagógus szakértőjének. Rengeteg kérdéssel bombázzuk Zsuzsát hétről-hétre és mindig mindenki rengeteg hasznos javaslatot, személyre szóló tanácsot kap tőle. Ezúttal a babák fejlesztéséről írt nekünk cikket, olvassátok szeretettel.
----------------------
Kedves mamik, többen kértetek tőlem olyan feladatokat, amelyekkel gyermeketeket fejleszthetnétek, összegyűjtöttem párat az 1 év körüli babák részére. (ők vannak most legtöbben a klubban)
Célom elsősorban a megnyugtatásotok volt, hiszen láthatjátok, hogy ezeknek a feladatoknak a nagy részét ti is játsszátok otthon, anélkül, hogy tudatosan pl. nagymozgást fejlesztenétek.
A kisgyermekek fejlődésére leginkább a szülővel együtt töltött, minőségi idő van pozitív hatással, hiszen akkor a stabil érzelmi háttér hatására, bátran – saját fejlettségi szintjének megfelelő ütemben – meri majd felfedezni a körülötte lévő világot.
A feladatok azoknak a gyerekeknek szólnak, akiknek nincs szükségük speciális fejlesztésre, ha kétségeid vannak a babád fejlettségét illetően kérd ki szakember (védőnő, gyermekorvos stb.) tanácsát!

A fejlesztés alapja ebben az életkorban a játék és a mozgás:
1.) Plédben hintáztatás jobbra-balra,
2.) Plédben hintáztatás hossz (fej-láb) irányban,
3.) Plédben föl-le emelgetés,
4.) Plédben forgatás jobbra-balra
5.) Nagylabdán előre - hátra hintáztatás
6.) Nagylabdán jobbra-balra döntögetés
7.) Nagylabdán rugóztatás
8.) Nagylabdán forgatás
9.) Gördeszkán, háton fekve páros lábbal, előre - hátra tologatás,

10.) Gördeszkán hason fekve, karjánál fogva, előre - hátra tologatás

11.) Gördeszkán röviden, majd hosszan gurítás egymásnak

12.) Nyakba véve forgatás jobbra-balra,

13.) Labdán gurítás előre-hátra, kitámasztás, súlypont áthelyezés (hasonlóan, mint a talicskázás),

14.) Hintáztatás előre-hátra, (hintában)

15.) Hintáztatás jobbra-balra, (hintában)
A fenti feladatokat kísérje mondókázás, éneklés.

16.) Ugrálás matracon, párnán közösen, kézfogással, később egy kezes fogással, majd egyedül.

17.) Bújás alagútban, szék alatt

18.) Mászás párnákon át, kisebb széken át stb.

19.) Kúszás, mászás labirintusban (pl. párnákból építve)

20.) Kúszás, mászás, járás vonalak mentén (egyenes, hullám, cikk – cakk stb.) Követheti pl. zseblámpa fényét.

21.) Szőnyeg alá helyezzük babzsákot járás egyenetlen „talajon”

22.) Utánzó járások, mozgások

23.) Láb mozgatására mondókák
Lóg a lába lóg a,
Nincsen semmi dolga,
Mert ha dolga volna,
A lába sem lógna.
(piciknél fekvő helyzetben lábak emelgetése,
ülni tudó babáknál lábak lóbálása,
lehet váltott lábbal vagy mind a két lábbal egyszerre végezni)

Áll a baba áll, mint a gyertyaszál.
(állást éppen elkezdő babáknál, nagyobbaknál lehet a fél lábon való állást próbálgatni faltámasszal ill. nélkül)

Jár a baba, jár,
Járni tanul már,
Tipeg – topog bocskorában,
Pici baba szép korában,
Járni tanul már.
(járni még nem tudó babáknál lábemelgetés, láblógatás,
járni tudóknál lépegetés)

Jár a baba, jár,
Mint egy kiskirály,
Emelgeti a lábát,
Koptatja a bocskorát.
(hasonlóan az előzőhöz)

Lassan jár a csiga – biga,
Táskájában eleség.
Várja otthon lánya, fia,
Csiga – biga feleség.
(lassú és gyors járás váltogatása)

Sétálunk, sétálunk,
Egy kis dombra lecsücsülünk! Csüccs!
(sétálás, a végén leguggolás, leülés)

Sétálunk, sétálunk,
Erdőt, mezőt bejárunk,
Dimbet - dombot megmászunk,
Mikor aztán elfáradunk, egy kis dombra lecsücsülünk, csüccs!
(hasonlóan az előzőhöz)

24.) Kar mozgatására mondókák
Repülnek a madarak, (utánozzuk a repülést)
Csattog a szárnyuk (tapsolunk, vagy csak összeérintjük a kezét a törzs előtt)
Fújja szél a fákat, letöri az ágat (törzshajlítás jobbra-balra, kar a magasban)
Reccs! (kart leengedjük a törzs mellé)
Mérleg vagyok, billegek,(karok oldaltartásban)
kezeimben súlyt viszek (cipelés utánzása )
Hajlik az ág,
Fúj a szél, nyírfa lombja összeér,(törzshajlítás jobbra - balra, karok magas tartásban)
Újra vissza,
Újra szét,
Rajta, rajta
Most elég! (karok fel – le emelgetése)
Kipp, kopp kalapács, mit kalapál a kovács?
Kalapálja a vasat,
Fölszívja a parazsat. (kalapálás imitálása)
Lassan forog a kerék,
Mert a vize nem elég.
Gyorsan forog a kerék,
Mert a vize már elég.
(tekerő mozdulat utánzása lassan és gyorsan)

25.) Összetett mozgás, utánzó mondókák
Kaszálj Pista, kalapálj,
holnap délig meg sem állj! (terpeszállás, törzshajlítás előre, kaszálás)
Napsugaras nyárban, nyújtózik a nyárfa, (nyújtózkodás imitálása)
Peti, Kati, Böske,
Guggoljatok, csüccs le! (leguggolás)
Sim-sum fúj a szél, (felemelt karral törzshajlítás)
Ez a kis fa jaj de fél. 
(összehúzzuk magunkat)
Minden ága megremeg, (karjainkat rázogatjuk)
A levele lepereg. (ujjainkat mozgatva lefele hajtjuk karunkat)
Ej-haj semmi baj, 
(fejünket ingatjuk)
Újra zöldül majd a gally.
 (karunkat újra a magasba emeljük, rézsútos középtartásba és ujjainkat is széttárjuk)
Gyülekeznek a felhők, (kezünket a fejünk fölé emeljük)
esik az eső, (az ujjainkkal zongorázást imitálunk)
kopog a jég, (kopogunk a földön)
dörög az ég, (dübögünk a földön az öklünkkel)
villámlik, (felemeljük a kezünket a magasba)
lecsap, (lecsapunk a földre)
kisüt a nap! (kezünket a magasba emeljük és nyitott tenyerünket, széttárt ujjainkat rázogatjuk)




Poros úton kocsi zörög, (combok ütögetése)
a kereke gyorsan pörög, ( a két kezünkkel a gombolyag tekerését imitáljuk)
Sári néni vezeti, (a vezetést utánozzuk)
aki, látja, neveti. (szánk elé tesszük a kezünket és nevetünk)
Ilyen kicsi a törpe, guggoljunk le a földre,(leguggolunk)
Ilyen nagy az óriás, nyújtózkodjunk, kispajtás.(felállunk és nyújtózkodunk)
Cini – cini muzsika,
Táncol a kis Zsuzsika,(karok csípőn, törzsfordítás jobbra – balra)
Jobbra dűl és balra dűl,(törzshajlítás jobbra – balra)
Tücsök koma hegedül.(hegedülés imitálása)





26.) Labdázás lufival (a lufiba tegyünk rizsszemeket mielőtt felfújnánk, és rajzoljunk rá arcot, így viccesebb a játék, és ütögessük)
27.) Labda gurítása egymásnak (eleinte könnyű nagy méretű labdával pl. felfújható vízilabda, később csökkenthetjük a labda méretét és változtathatjuk az anyagát is pl. textil labda ami csörög)
28.) Labda dobása és elkapása (hasonló fokozatokban az előzőekhez)
29.) Bowling (eleinte jó nagy labdával és nagyon könnyen boruló bábukkal pl. üres PET palackkal játsszuk, utána nehezíthetjük kisebb labdával, nehezebb bábukkal, távolabbról történő gurítással)
30.) Dobás karikába (babzsákkal, nagyon közelről, aztán lehet labdával és növelve a dobási távolságot)
31.) Állatok elkapása
A szülő magára terít egy takarót és négykézláb próbál elmenni a gyerek mellől, különböző állathangokat utánozva. A gyereknek el kell kapnia és levenni róla a lepedőt.
32.) Medvefogó
A szülő egy hullahopp karika, ugráló kötél segítségével akarja elkapni a gyereket.
33.) Játék a kezekkel, ujjakkal
Kerekecske gombocska,
Erre szalad a nyulacska,
Ide szalad, itt megáll,
Ide egy kunkorit csinál,
Ide szalad, ide be,
………….(gyerek nevét mondjuk) zsebébe.
(csiklandozzuk a gyerek tenyerét)
Áspis, kerekes,
Útifüves, leveles,
Bíbola, bíbola, (csiklandozzuk a tenyerét)
Paccs, paccs, paccs!(tapsolás a tenyérbe)
Dombon törik a diót,
Hegyormon a mogyorót,
Völgyben meg a makkot,
Zajuk ide csattog.
Három diót feltörtem,
Négy mogyorót megettem,
Letettem egy zsák makkot,
Ebből ti is kaptok.
(öklök ritmikus összeütögetése)
Hüvelykujjam almafa,
Mutatóujjam megrázta,
Középső ujjam felszedte,
Gyűrűsujjam hazavitte,
A kisujjam mind megette,
Tele lett a hasa tőle. (ujjak nyitogatása)
34.) Fürdőkesztyűs játék
Fürdés közben a fürdőkesztyű (ha sima fessünk rá textilfestékkel arcot, ha van, akkor vmilyen állatot megformáló a legjobb) bukjon le a víz alá és hirtelen bukkanjon elő. Simogassa meg a gyermek különböző testrészeit, nevezzük is meg őket.
35.) Habkacsa
Kádban a fürdőhab alá dugjunk el különböző állatokat és keresse meg a gyermek, idősebb gyerekkel neveztessük meg, hogy mi az, mielőtt kivenné. (ez nehéz!)
36.) Engedjük, hogy különböző méretű edényekből öntsön ki vizet ill. próbáljon tölcsérrel flakonba vizet tölteni. Engedjük, hogy kísérletezzen, felfedezze a vizet. Engedjünk az edényekbe különböző hőmérsékletű vizeket.
Nyáron hagyjuk, hogy sarazzon a homokozóban, gumicsizmában pocsolyába ugráljon!
Cél, hogy tapasztalja meg a különböző halmazállapotú és állagú anyagokat.
37.) Játszunk különböző anyagokkal
Cirógassuk különböző típusú anyagokkal, puhával, érdesebbel, szőrmével stb. Nevezzük is meg.
38.) Tarka kezek
Fessünk a gyerek kezére kakast, az kis-, gyűrűs- és középső ujjai a kakas taréja, a hüvelyk- és mutatóujja a csőre, a tenyerére rajzoljuk a szemét. Gyakoroltathatjuk a csipegetést, mozgathatja a kakas a taraját.
Hasonlóan készíthetünk babát, az ujjak a kócos haj, a gyerek tenyérébe rajzolhatunk vicces arcot. Fújhatja a haját a szél, mozgatgatja az ujjakat. Ill. tudunk bábozni a kezekkel.
39.)Játék ujjbábokkal
Ebben a korban még csak az ujjbábokkal tudnak a gyerekek, játszunk történeteket a hétköznapokból.
40.)Játék keresése a párnák között, ha több zseb van rajtunk akkor a ruhánk zsebében stb. eleinte kilóghat egy kis darab, hogy könnyebben észrevegye. Később lehet nehezíteni, hogy keresse meg a szobában, majd a lakásban.
Lehet vicces történetet kitalálni pl. kiszabadultak az állatok, az autók a szerelőműhelyből, a gyümölcsök a kertből. Rejtsünk el több pl. gyümölcsöt a lakás különböző pontjain és nekik össze kell gyűjteni.
41.) Nézegessünk képeskönyvet, mutasson meg rajta ismert tárgyakat, növényeket, állatokat. Először egyszerű, sematikusabb képekkel kezdjünk, aztán lehet összetettebb.
42.) Hasonló az előzőhöz, most azonban nem mondjuk meg mit keresünk, hanem körülírjuk. Látok a képen vmit, ami ugat, amiből iszunk, ami zöld stb. Azokat a körülírásokat használjuk, amelyeket a hétköznapokban is használunk az adott dolog bemutatására, tehát a gyerek számára ismert.
43.) Nézzünk ki az ablakon és beszélgessünk arról, hogy mit látunk. Időjárásról, járművekről stb.
Keresse meg amit megnevezünk ill. amit körülírunk, hasonlóan az előző képes feladathoz.
44.) Vágjunk egy kört, nyílást egy lapba. Ismert képre helyezzük rá és a gyereknek a részletből ki kell találnia, mi van a képen. (pl. pohár képe) A lyuk eleinte nagy legyen, majd fokozatosan csökkenthetjük a méretét. (ez nehéz!)
44.) Játék a festékkel
Egy papírlap (lehetőleg minél nagyobb méretű és az asztalra ragasztószalaggal rögzítve) közepére készítsünk egy adag festéket, amivel a gyerek maszatolhat.
45.)Ujjlenyomatokkal, kézlenyomattal vagy láblenyomattal készítsünk képet. Egészítsük ki ceruzával, ha szükséges.
46.) Engedjük, hogy rajzoljon és fessen. Nagy ecsetet és kézben, marokra fogható krétát adjunk a kezébe.
47.) Készítsünk dobot sajtos dobozból
Különböző mondókákat kopogjunk, doboljunk rajta.
48.) Mondjuk mondókát, énekeljünk különböző hangerővel.
49.) Felváltva énekeljük, fütyüljük, csörögjük stb. a dalt.
50.) Hol szól?
Csörgessünk csörgőt, mondja meg melyik fülénél szól.
Csörgessünk csörgőt, mondja meg hol szól.
Játszhatunk Erre csörög a dió-t. (különböző hangokkal, hangszerekkel)
51.) Kérjük, hogy mutassa meg a testrészét ahová zseblámpával világítunk, amit megnevezünk.
52.) Hol a kisegér?
Egy kis állatot rakjunk a gyerek mögé, mellé és neki meg kell keresnie, itt a lényeg nem az, hogy megtalálja, hanem, hogy tőlünk hallja a helyhatározó szavakat. Megnevezni még nem tudják, de ezt még nem is kell tudni nekik. (mindig saját testből kell kiindulni és csak utána lehet más tárgyhoz viszonyítani)
53.)Hagyjuk, hogy tépjen szét papírt majd szedjük közösen össze.
54.) Rajzoljunk elemlámpával a falra, kövesse a fényt a kezével.