2011. május 12., csütörtök

Beszédprobléma

Kedves Zsuzsa!
A tanácsodat szeretném kérni. A kislányom 18 hónapos volt ebben a hónapban és nem beszél. Pontosabban beszél, de a saját nyelvén, amit csak én vagy még néha én sem értek. A család állandóan ezzel piszkál, hogy más gyerekek ebben az életkorban már mondókáznak, énekelnek.
Szerinted is ideje lenne felkeresni egy szakembert?
Várom válaszodat!
T.

Kedves T.!

Mielőtt válaszolnék a kérdésedre fontos lenne tisztázni néhány dolgot.
Milyen volt a kislányod beszéd- és mozgásfejlődése? Tapasztaltál-e elmaradást?
(Nem írtad, így valószínű, hogy rátok nem jellemző, de előfordulhat, hogy hallási vagy beszédszervi probléma áll a megkésett beszédfejlődés hátterében.)
Fontos szem előtt tartani a kisgyermekkori beszédfejlődés ütemét:
Gőgicsélés: 3-6 hét, ritkábban 7-8 hét között kezdődik el, ha a csecsemő a 2. hónap betöltése után nem gőgicsél, akkor azt meg kell „indítani”. Előfordulhat, hogy a mozgásfejlődés hatására átmenetileg csökken a gőgicsélés, ez még nem probléma.
De a gőgicsélés késői indulása, a gőgicsélésre fordított idő csökkenése, a hangsorok szegényedése problémára utalhat, ezért ilyenkor ajánlott felkeresni egy szakembert. Érdemes a védőnő, gyermekorvos segítségét kérni, ehhez meg kell figyelni, hogy a gyermekünk dallamosan gőgicsél-e ill. milyen hangokat hallat. Emellett jegyezzük fel, hogy milyen a gyermek mozgásfejlődése, étkezési szokása, alvás és ébrenléti ciklusa.
Beszédindulás:
Kislányoknál 18 hónaposan, kisfiúknál 24 hónaposan még nem jelennek meg az első szavak érdemes odafigyelni a problémára, ilyenkor fontos a tudatos, játékos formában történő fejlesztés. De ekkor még nem lehet megkésett beszédfejlődésről beszélni. A beszéd, hasonlóan más fejlődési lépcsőkhöz egyéni ütemet követ.
Jelenleg:
Hogyan érteti meg magát veletek?
Ti értitek, amit mond,ez alatt azt értem, hogy tudjátok, hogy melyik szava mit jelent, ti is azt használjátok?
Próbáltad már, hogy úgy teszel, mintha nem értenéd amit kér, szeretne?
Csecsemőként gügyögött, gagyogott? (színes volt, vagy egysíkú a csecsemőkori hangadás?)
Reagál a környezeti ingerekre?
Szívesen játszik veled?
Érdekli, ha mesélsz, mondókáztok stb.?

Szerintem próbáld felkelteni az érdeklődését a beszéd iránt. Néhány példa, amit alkalmazhattok:
- játékos hangadással, pl. kisbaba hangjának utánozásával, állathangok utánzásával stb.
- mesélj neki, énekeljetek és mondókázzatok, ezeket mutogassátok el
- bábozzatok, legyen ő is egy báb
- mondd direkt rosszul a mondókát, észreveszi-e, ha igen, hogy reagál rá
- mindig beszélj hozzá, bármit csináltok és kérdezgesd, eleinte, lehet, hogy ezek költői kérdések lesznek, de nem baj
- fújjatok vele gyertyát, ping-pong labdát különböző hangokat kiadva (sz, s, f stb.)
- sose csináljatok úgy, hogy nem értitek mit akar, mert az általában feldühíti a gyerekeket és még inkább elmegy a kedve a beszédtől, most az a cél, hogy meghozzuk a kedvét a hangadáshoz, beszédhez
-  ti beszéljetek helyesen és ne használjátok az ő nyelvét, de ne javítsátok ki és ne ismételtessétek meg vele, ez is elveheti a kedvét, inkább továbbfűzve az ő mondatát ismételjétek meg a szót/szavakat helyesen

Remélem tudtam segíteni, a további kérdéseidre is szívesen válaszolok!
Üdvözlettel:

Zsuzsa

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Beszédprobléma

Kedves Zsuzsa!
A tanácsodat szeretném kérni. A kislányom 18 hónapos volt ebben a hónapban és nem beszél. Pontosabban beszél, de a saját nyelvén, amit csak én vagy még néha én sem értek. A család állandóan ezzel piszkál, hogy más gyerekek ebben az életkorban már mondókáznak, énekelnek.
Szerinted is ideje lenne felkeresni egy szakembert?
Várom válaszodat!
T.

Kedves T.!

Mielőtt válaszolnék a kérdésedre fontos lenne tisztázni néhány dolgot.
Milyen volt a kislányod beszéd- és mozgásfejlődése? Tapasztaltál-e elmaradást?
(Nem írtad, így valószínű, hogy rátok nem jellemző, de előfordulhat, hogy hallási vagy beszédszervi probléma áll a megkésett beszédfejlődés hátterében.)
Fontos szem előtt tartani a kisgyermekkori beszédfejlődés ütemét:
Gőgicsélés: 3-6 hét, ritkábban 7-8 hét között kezdődik el, ha a csecsemő a 2. hónap betöltése után nem gőgicsél, akkor azt meg kell „indítani”. Előfordulhat, hogy a mozgásfejlődés hatására átmenetileg csökken a gőgicsélés, ez még nem probléma.
De a gőgicsélés késői indulása, a gőgicsélésre fordított idő csökkenése, a hangsorok szegényedése problémára utalhat, ezért ilyenkor ajánlott felkeresni egy szakembert. Érdemes a védőnő, gyermekorvos segítségét kérni, ehhez meg kell figyelni, hogy a gyermekünk dallamosan gőgicsél-e ill. milyen hangokat hallat. Emellett jegyezzük fel, hogy milyen a gyermek mozgásfejlődése, étkezési szokása, alvás és ébrenléti ciklusa.
Beszédindulás:
Kislányoknál 18 hónaposan, kisfiúknál 24 hónaposan még nem jelennek meg az első szavak érdemes odafigyelni a problémára, ilyenkor fontos a tudatos, játékos formában történő fejlesztés. De ekkor még nem lehet megkésett beszédfejlődésről beszélni. A beszéd, hasonlóan más fejlődési lépcsőkhöz egyéni ütemet követ.
Jelenleg:
Hogyan érteti meg magát veletek?
Ti értitek, amit mond,ez alatt azt értem, hogy tudjátok, hogy melyik szava mit jelent, ti is azt használjátok?
Próbáltad már, hogy úgy teszel, mintha nem értenéd amit kér, szeretne?
Csecsemőként gügyögött, gagyogott? (színes volt, vagy egysíkú a csecsemőkori hangadás?)
Reagál a környezeti ingerekre?
Szívesen játszik veled?
Érdekli, ha mesélsz, mondókáztok stb.?

Szerintem próbáld felkelteni az érdeklődését a beszéd iránt. Néhány példa, amit alkalmazhattok:
- játékos hangadással, pl. kisbaba hangjának utánozásával, állathangok utánzásával stb.
- mesélj neki, énekeljetek és mondókázzatok, ezeket mutogassátok el
- bábozzatok, legyen ő is egy báb
- mondd direkt rosszul a mondókát, észreveszi-e, ha igen, hogy reagál rá
- mindig beszélj hozzá, bármit csináltok és kérdezgesd, eleinte, lehet, hogy ezek költői kérdések lesznek, de nem baj
- fújjatok vele gyertyát, ping-pong labdát különböző hangokat kiadva (sz, s, f stb.)
- sose csináljatok úgy, hogy nem értitek mit akar, mert az általában feldühíti a gyerekeket és még inkább elmegy a kedve a beszédtől, most az a cél, hogy meghozzuk a kedvét a hangadáshoz, beszédhez
-  ti beszéljetek helyesen és ne használjátok az ő nyelvét, de ne javítsátok ki és ne ismételtessétek meg vele, ez is elveheti a kedvét, inkább továbbfűzve az ő mondatát ismételjétek meg a szót/szavakat helyesen

Remélem tudtam segíteni, a további kérdéseidre is szívesen válaszolok!
Üdvözlettel:

Zsuzsa