AZ INFORMÁCIÓS ÉS
KOMMUNIKÁCIÓS TÁRSADALOMBAN FELNÖVŐ GYEREKEK ÉLMÉNYVILÁGÁNAK FONTOS RÉSZE A
MÉDIA. FOLYAMATOSAN TALÁLKOZNAK MÉDIAÜZENETEKKEL, SAJÁT SZABADIDŐS
TEVÉKENYSÉGÜK NAGY RÉSZÉT PEDIG A MÉDIAFOGYASZTÁS, MÉDIAHASZNÁLAT (KICSIKNÉL
LEGINKÁBB A FILMNÉZÉS ÉS A JÁTÉK) TESZI KI.
AHHOZ, HOGY ÉRTŐ, TUDATOS MÉDIAFOGYASZTÓVÁ VÁLJANAK, MÁR AZ ÓVODÁS, KISISKOLÁS
GYEREK MÉDIANEVELÉSÉRE IS SZÜKSÉG VAN.
Nagyon fontos, hogy a
szülő vagy pedagógus ne hagyja magára a gyereket ezen a területen sem; de
feladatuk nem merül ki a megfelelő tartalom kiválasztásában (és a nem megfelelő
tartalom szűrésében), és az optimális képernyőidő megítélésében (és a korlátok
kijelölésében).
A médiafogyasztás időbeli
és tartalmi feltételeinek meghatározása mellett a legfontosabb feladat a
médiából származó élmények, vagyis a médiaélmények feldolgozásának segítése. A
médiaélmények befogadása és feldolgozása (az olvasott mesékhez hasonlóan)
alkotófolyamat, amely a fantáziát használja, a folyamat része a reflexió
lehetősége is. A médiaélmények a gyerekek spontán játéka során is sokszor
megjelennek a médiaélmények rajzok, szerepjátékok formájában, a felnőtt,
illetve az iskola ezen folyamatok tudatosabbá tételében segíthet.
A médiaélmények
feldolgozása számtalan módon történhet, a legfontosabb azonban, hogy mindig a
gyermek saját élményeiből induljon ki, és célja – a hogy a nevelésnek általában
– a folyamatos párbeszéd a gyermekkel a világ (ezen belül a média által
közvetített világ) befogadása, átélése, értelmezése érdekében.
Médiaélmény-feldolgozás
beszélgetéssel
Ennek a bejegyzésnek a
témája a médiaélményről – ebben az esetben a filmekről való beszélgetés, mint a
médiaélmények feldolgozásának egyik legalapvetőbb területe; a beszélgetés az
élményfeldolgozás más területein is fontos lesz majd – ha érdeklődéssel
közelítünk a gyerekek médiaélményeihez, segítséget nyújtunk nekik az
élményfeldolgozásban, illetve a kritikus, tudatos médiahasználat
kialakításában. A biztonságos, elfogadó légkör megnyitja a párbeszéd és az
élményfeldolgozás lehetőségét. A párbeszéd azt is jelenti, hogy a felnőtt
partnerként vesz részt a beszélgetésben, saját élményei, reflexiói is a
beszélgetés részét képezik. A párbeszéd az első lépés a tudatosítás útján; a
felnőtt kérdései mintát, értelmezési szempontot adnak a gyereknek, megmutatják,
hogyan tegyenek fel maguk is jó kérdéseket, elindítja őket a kritikus
gondolkodás útján.
A beszélgetés lehetőséget
nyújt a történet, szereplők, konfliktusok, a filmnyelv elemei, a
médiaszövegekben (filmekben) megjelenő értékek, nézőpontok tematizálására,
mindazokra a területekre, amelyek a médiaelemzés kulcskérdéseire vonatkoznak.
A közös filmnézés nagyon
jó bevezető lehetőséget nyújt a médiáról való beszélgetésre. A film a felnőttek
számára is ismerős, otthonos terület, a filmnézés pedig remek közös
tevékenység, amelyet érdekes beszélgetés követhet.
A közös filmnézés spontán
élményén túl a beszélgetés elindulhat úgy is, ha a gyerekek számolnak be saját
élményeikről; ha pedig a tanár ismeri ezeket az élményeket, építhet is rájuk
akár egy tanóra keretében is.
Forrás: www.mediapedagogia.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése