Dr. Büki Andrea gyermekpszichiáter, a kötődő nevelést saját
maga is alkalmazó édesanya a könyv második fejezetében tisztázza, hogy bár a
kötődő nevelésnek vannak eszközei, azonban ezek tényleg csak eszközök, amelyek
közül nem kötelező mindegyiket alkalmazni ahhoz, hogy valaki kötődően neveljen.
,,Nem kötelező hordozni a gyermeket, szoptatni, együtt
aludni a csecsemővel. Akinek nem esik jól, ne aludjon egy ágyban a gyermekével.
Aki nem tud szoptatni, annak ne legyen emiatt lelkiismeretfurdalása.
Babakocsiban tolt és tápszerrel táplált gyermekek is ki tudnak alakítani
biztonságos kötődést.
Gyakori tévhit, hogy a kötődő nevelés egyenlő a hordozással,
az ötéves korig szoptatott gyerekekkel. Erről szó sincs. A kötődően nevelő
szülők nem egy szekta tagjai, hanem olyanok, mint a többi ember- sokfélék. A
hordozás, ahogy az igény szerinti szoptatás vagy az együttalvás nem önmagában a
kötődő nevelés. Ezek mind csak eszközök.”
A szerző a könyv ezen fejezetében ,,hét segítség” címmel
megfogalmazza a kötődő nevelés eszközeit is.
A kötődő nevelés hét eszköze (piramis, egymásra épülő):
• Kötődj a
gyermekedhez: a nyugati szemlélet kiságyba teszi a gyermeket, és önállóságra
próbálja nevelni. A főemlősök és az ember arra vannak kitalálva, hogy a
testükhöz közel tartsák a gyermekeiket. A kötődés, ha jól sikerül, a gyermeked
egész további életét megkönnyíti.
• Igény
szerinti szoptatás: amikor a gyermeked igényli.
• Hordozás:
egy hordozott gyermek bízik magában, bízik a világban és önálló. A sokat
hordozott babák 40%-kal kevesebbet sírnak, mint a nem hordozottak. A hordozás
elősegíti a kötődés kialakulását és enyhíti a hasfájós babák panaszait.
• Együttalvás,
közeli alvás: a nyugati világ határain túl nem számít ritkaságnak, hogy a
család együtt alszik. A szülők közelében alvó gyermekek kevesebbet sírnak, ha
sírnak egyáltalán. Az együttalvó családok sokszor többet alszanak, kevesebb
éjszakát baglyoskodnak végig a síró csecsemőjük miatt.
• Higgy a
gyermek sírásának, jelzéseinek: ha a gyermek sír, akkor jelezni akar valamit.
Ha jól érzi magát, azt más hangokkal adja tudtodra. Ha úgy érzed, hogy a
gyermeked az öledbe szeretne kerülni, akkor valószínűleg az a legjobb, ha
felveszed, akkor is, ha a nagynéni szerint elkényezteted a gyermeket.
• Légy
óvatos, ami a szigorú napirendet, sírni hagyást, aludni tanítást illeti!
Kockázatos, sőt még káros is lehet, ha megpróbálsz kötött napirendet erőltetni
a gyermekedre, vagy arra trenírozni őt, hogy a saját ágyában, egyedül aludjon
el. A játszótéren, sőt a gyermekorvosi, védőnői rendelőkben is nem ritkán olyan
tanácsot kap az anyuka, hogy hagyja csak sírni a gyermeket, mert akkor tanulja
meg, hogy elaludjon egyedül. Biztosan hallottál a különféle módszerekről,
amelyekkel ,,megtanítható” aludni a gyermek. Kiderül majd, miért nem használ a
gyermekednek.
• Törekedj
az egyensúlyra: kisgyermekes szülőként könnyű beleesni a csapdába, túl
ambiciózus terveket szőni, majd este hullafáradtan lerogyni a kanapéra. Kérj
segítséget és add meg magadnak, ami a tiéd. (18-19.o.)
A kötődő nevelésnek számtalan előnye van, amit a szerző ki
is fejt.
A kötődő nevelés előnyei:
• A szoros
testkontaktus segíti a csecsemő agyának fejlődését. A kötődő szülők gyermekei
gyakrabban kerülnek közeli testi kapcsolatba a szüleikkel. Mindez optimális
helyzetet teremt, a csecsemő fejlődő agya a kezdetektől mintegy ,,helyzetbe van
hozva” és akkor tud fejlődni, amikor az agy a leginkább befogadóképes. Ennek
következtében több és effektívebb kapcsolat alakul ki az egyes idegi struktúrák
között.
• Ritkábban
beteg a gyermek és gyorsabb a mozgásfejlődése is. Mindez a közelség és annak a
javára írható, hogy a kötődően nevelő szülők nagy valószínűséggel jobban
tudatában vannak gyermekeik szükségleteinek, előbb észreveszik, ha beteg, és
még azelőtt orvoshoz jutnak, mielőtt nagy lenne a baj.
• A
kötődően nevelt gyermekek stresszhormonszintje alacsonyabb. A magas
stresszhormonszint azért nem egészséges, mert legyűri az immunrendszert, és jó
táptalajt nyújt a bategségeknek.
• Könnyebb
lesz a nagyobb gyermek nevelése is. A kötődően nevelő szülő jól ismeri a
gyermekét, és képes a világot gyermeke szemszögéből nézni. A kellő közelséget
és figyelmet megkapó gyermekek elegendő önbizalommal rendelkeznek, és nem kell
másokat elnyomniuk ahhoz, hogy jól érezzék magukat. Nem kell rosszul
viselkedniük, hogy szüleik figyelmét felhívják magukra. A kötődően nevelt
gyermekek kifejezett empátiás készségekkel bírnak, tisztában vannak más
gyermekek szükségleteivel és jogaival. (21.o.)
Összességében elmondhatjuk, hogy ,,A kötődő nevelésről
dióhéjban” című fejezet foglalkozik a kötődő nevelés elméleti hátterével,
tisztázza az ezzel kapcsolatban fennálló tévhiteket, illetve megtudhatjuk azt
is, hogy mik a kötődő nevelés előnyei.
(Forrás: Dr. Büki Andrea: Ölelj át! - A kötődő nevelésről mindenkinek. Aposztróf Kiadó, 2010. 16-31.o.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése