2020. május 30., szombat

Érdekel, mi foglalkoztatja a gyermeked?

                               

Érdekel, mi foglalkoztatja a gyermeked? Figyeld meg a szerepjátékát!


Vajon hogyan élték meg gyerekeink az eltelt hónapokat, amit a bezártságban, a kortársaik nélkül töltöttek? Ha szeretnéd tudni, hogy mi zajlik gyermekedben, van egy, a szavakon is túlmutató kifejező eszköz: a szerepjáték.

Új szabályok a játékban

Panna hetek óta különösen ügyel arra, hogy étkezések előtt a babái kezet mossanak. Ádám ragtapasszal ragasztotta le a kedvenc plüssmacija száját, nehogy megbetegedjen. Réka azt mondja, ő orvos lesz, hogy majd a nagymamát meggyógyítsa. Nehéz feladat volt hitelesen, de mégis a gyerekek nyelvén érthetően elmagyarázni a járványhelyzettel kapcsolatos tudnivalókat. Különösen egy olyan témában, amiről még mi, felnőttek is viszonylag keveset tudunk. Azt viszont látjuk, hogy a gyerekeket is foglalkoztatja a kérdés, sőt, talán most, a bölcsődék és az óvodák újranyitása kapcsán még inkább.


Amire nincsenek szavak

A szerepjáték a gyerekek szabad játéka – magyarázza Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője. Ők választják ki adott szerepeiket, és ez sok lehetőséget ad, hogy a lelkükben játszódó folyamatokat megismerhessük. Sok szülő számára ismerős a „Mi volt az oviban/suliban?” kérdésre adott rövid „Semmi”, esetleg kicsit hosszabban „Semmi különös” válasz. Ha egy helyzetről nehéz vagy nem tud beszélni, mert mondjuk ő sem ismeri még az érzéseit, vagy nem találja rá a szavakat, amikkel kifejezhetné magát, akkor hagyjuk, hogy egyszerűen eljátssza azokat.


Élményeket feldolgozni

Szerepjáték közben a gyermek a saját élményeiből választ, jelenít meg helyzeteket, szerepeket, amelyek számára fontosak, ezek vagy követhető minták, vagy megoldásra váró problémák egyaránt lehetnek. Ha megfigyeljük a játékukat - például a szobájukból kiszűrődő hangokból, vagy akár mi magunk is bekapcsolódunk a játékba –, többet megtudhatunk, mint a direkt módon feltett kérdésekből. A bennük rejlő feszültség, a nehezen megélt élmények feldolgozása és a szavakkal nehezen megfogalmazható érzelmek megmutatása mellett a szerepjátékok segíthetnek egy-egy problémára megoldást is találni.


Miben segít még a szerepjáték?
 

  • Kreativitás – a játék tartalma, szereplői teljes mértékben a gyermek fantáziája alapján születnek.
  • Empátia – más bőrébe bújva könnyebben megértheti a környezetében lévők érzéseit.
  • Érzelmek szabályozása - a negatív érzéseinket gyakran még felnőttként sem tudjuk mindig jól kezelni. A szerepjátékban a gyerekeknek lehetőségük van ezt is megtanulni: szabályozni a viselkedését, lecsillapodni és önuralmat tanulni.
  • Önbecsülés - a szerepjáték segítségével gazdagabb személyiséggé válhat, bátorságot szerez a különböző helyzetekben való viselkedéshez.
  • Szókincsfejlesztés – egy új karakter szerepében új szavakat is tanul, hiszen más kifejezéseket használ, ha boltost, autószerelőt, tanítót vagy orvost játszik éppen.

  • Kiegészítők szerepjátékhoz
  • Szerepjáték bármi lehet, amit a gyerek éppen erre a feladatra kijelöl. Így lesz a papírdobozból repülő, az asztalra terített pléd alatt bunker, vagy az egymás mellé rendezett plüssállatokból osztályterem. A szerepjátékokhoz a gyerekek szeretnek különböző ruhákba is beöltözni, ilyenkor kerülnek elő a szülők szekrényéből a szükséges kiegészítők – például ing, táska vagy a bevásárláshoz használt kosár. Érdemes ezt a játéktárat bővíteni, a szerepjátékokat új elemekkel színesíteni. Ami nekünk már kacat, itt pont jól jöhet – egy régi bélyegző a játék postára vagy a kinőtt kisruhája a játék-óvodába. Emellett persze számtalan további kiegészítőt is beszerezhetünk – például játék orvosi táska, játék gyümölcsök, sütemények és pénztárgép, játékkonyha és barkácsasztal – a változatos játékhoz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Érdekel, mi foglalkoztatja a gyermeked?

                               

Érdekel, mi foglalkoztatja a gyermeked? Figyeld meg a szerepjátékát!


Vajon hogyan élték meg gyerekeink az eltelt hónapokat, amit a bezártságban, a kortársaik nélkül töltöttek? Ha szeretnéd tudni, hogy mi zajlik gyermekedben, van egy, a szavakon is túlmutató kifejező eszköz: a szerepjáték.

Új szabályok a játékban

Panna hetek óta különösen ügyel arra, hogy étkezések előtt a babái kezet mossanak. Ádám ragtapasszal ragasztotta le a kedvenc plüssmacija száját, nehogy megbetegedjen. Réka azt mondja, ő orvos lesz, hogy majd a nagymamát meggyógyítsa. Nehéz feladat volt hitelesen, de mégis a gyerekek nyelvén érthetően elmagyarázni a járványhelyzettel kapcsolatos tudnivalókat. Különösen egy olyan témában, amiről még mi, felnőttek is viszonylag keveset tudunk. Azt viszont látjuk, hogy a gyerekeket is foglalkoztatja a kérdés, sőt, talán most, a bölcsődék és az óvodák újranyitása kapcsán még inkább.


Amire nincsenek szavak

A szerepjáték a gyerekek szabad játéka – magyarázza Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője. Ők választják ki adott szerepeiket, és ez sok lehetőséget ad, hogy a lelkükben játszódó folyamatokat megismerhessük. Sok szülő számára ismerős a „Mi volt az oviban/suliban?” kérdésre adott rövid „Semmi”, esetleg kicsit hosszabban „Semmi különös” válasz. Ha egy helyzetről nehéz vagy nem tud beszélni, mert mondjuk ő sem ismeri még az érzéseit, vagy nem találja rá a szavakat, amikkel kifejezhetné magát, akkor hagyjuk, hogy egyszerűen eljátssza azokat.


Élményeket feldolgozni

Szerepjáték közben a gyermek a saját élményeiből választ, jelenít meg helyzeteket, szerepeket, amelyek számára fontosak, ezek vagy követhető minták, vagy megoldásra váró problémák egyaránt lehetnek. Ha megfigyeljük a játékukat - például a szobájukból kiszűrődő hangokból, vagy akár mi magunk is bekapcsolódunk a játékba –, többet megtudhatunk, mint a direkt módon feltett kérdésekből. A bennük rejlő feszültség, a nehezen megélt élmények feldolgozása és a szavakkal nehezen megfogalmazható érzelmek megmutatása mellett a szerepjátékok segíthetnek egy-egy problémára megoldást is találni.


Miben segít még a szerepjáték?
 

  • Kreativitás – a játék tartalma, szereplői teljes mértékben a gyermek fantáziája alapján születnek.
  • Empátia – más bőrébe bújva könnyebben megértheti a környezetében lévők érzéseit.
  • Érzelmek szabályozása - a negatív érzéseinket gyakran még felnőttként sem tudjuk mindig jól kezelni. A szerepjátékban a gyerekeknek lehetőségük van ezt is megtanulni: szabályozni a viselkedését, lecsillapodni és önuralmat tanulni.
  • Önbecsülés - a szerepjáték segítségével gazdagabb személyiséggé válhat, bátorságot szerez a különböző helyzetekben való viselkedéshez.
  • Szókincsfejlesztés – egy új karakter szerepében új szavakat is tanul, hiszen más kifejezéseket használ, ha boltost, autószerelőt, tanítót vagy orvost játszik éppen.

  • Kiegészítők szerepjátékhoz
  • Szerepjáték bármi lehet, amit a gyerek éppen erre a feladatra kijelöl. Így lesz a papírdobozból repülő, az asztalra terített pléd alatt bunker, vagy az egymás mellé rendezett plüssállatokból osztályterem. A szerepjátékokhoz a gyerekek szeretnek különböző ruhákba is beöltözni, ilyenkor kerülnek elő a szülők szekrényéből a szükséges kiegészítők – például ing, táska vagy a bevásárláshoz használt kosár. Érdemes ezt a játéktárat bővíteni, a szerepjátékokat új elemekkel színesíteni. Ami nekünk már kacat, itt pont jól jöhet – egy régi bélyegző a játék postára vagy a kinőtt kisruhája a játék-óvodába. Emellett persze számtalan további kiegészítőt is beszerezhetünk – például játék orvosi táska, játék gyümölcsök, sütemények és pénztárgép, játékkonyha és barkácsasztal – a változatos játékhoz.