2024. május 21., kedd

Hogyan hatnak a gyermekversek a személyiségfejlődésre - Miért fontos a gondos választás?



"A gyermek lelke tiszta lap. Gondold meg, mivel írja tele a könyv, amelyet kezébe adsz."
Móricz Zsigmond

Az univerzum, a természet és az ember is ritmusban él. Az évszakok, az éjjelek és nappalok ritmikus változásaiban a születés és elmúlás körforgása is örök. A magzat az anyaméh ritmusával ismerkedik meg először, az anyai szívverés és légzés ütemét hallja. Az anyai nyelv lüktetése is ritmushordozó, egy olyan megnyugtató harmónia, ami egész életében gyógyítja az embert. A külső ritmusok ezeket tovább erősítik. Ilyen a vers is, amely az anyanyelvre épül, és amiben a világegyetem ősi ritmusa lüktet. Ez a költészet ősforrása, a jó gyerekvers ebből merít, felszabadultan játszik a szavakkal, hangzással, képekkel. A jó gyerekversnek mágikus ereje van, olyan bűvös erővel bír, amivel képes a gyermekekre hatni. És nem csak áthat, vigasztal és felderít, hanem ennél sokkal többet hordoz magában.

A gyermekvers a pozitív személyiség jegyeinek megalapozását, érzelmi, erkölcsi és értelmi fejlődését is elősegíti, nyelvi és a kommunikációs képességeket fejleszti az irodalom esztétikai - művészi hatásaival. A verselés komplex élménynyújtás és személyiségfejlesztés, az egészséges lelki fejlődés elmaradhatatlan eleme. A gyermekirodalmi alkotások képesek a gyermek érzelmeit formálni, elmélyíteni és új érzelmeket kialakítani, az érzelmi intelligencia fejlesztésének az alapja, a derű forrása. A vers örömforrás - derű, esztétika, társas élmény, nyelv, gondolat -, amely nagy belső energiákat mozgósít. Az értékes gyermekirodalmi alkotások biztosítják a gyermeki érdeklődés fenntartását a természeti és társadalmi környezet, az emberek s önmaga iránt; segítik az olvasó-, színház- és múzeumlátogató, kulturális értékeket élvező, értékelő felnőtté válását. A vers a gyermek anyanyelve: segítségükkel kapcsolódik az őt körülvevő világba, általuk szerzi meg az életről szóló tudást. A közös verselés erősíti és mélyíti a szülő-gyerek kapcsolatot.

Fontos szerepe és jelentősége van az irodalmi alkotásoknak, nagy a felelőssége a műveket választó, tolmácsoló felnőtteknek.

Forrás: www.csaladinet.hu


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hogyan hatnak a gyermekversek a személyiségfejlődésre - Miért fontos a gondos választás?



"A gyermek lelke tiszta lap. Gondold meg, mivel írja tele a könyv, amelyet kezébe adsz."
Móricz Zsigmond

Az univerzum, a természet és az ember is ritmusban él. Az évszakok, az éjjelek és nappalok ritmikus változásaiban a születés és elmúlás körforgása is örök. A magzat az anyaméh ritmusával ismerkedik meg először, az anyai szívverés és légzés ütemét hallja. Az anyai nyelv lüktetése is ritmushordozó, egy olyan megnyugtató harmónia, ami egész életében gyógyítja az embert. A külső ritmusok ezeket tovább erősítik. Ilyen a vers is, amely az anyanyelvre épül, és amiben a világegyetem ősi ritmusa lüktet. Ez a költészet ősforrása, a jó gyerekvers ebből merít, felszabadultan játszik a szavakkal, hangzással, képekkel. A jó gyerekversnek mágikus ereje van, olyan bűvös erővel bír, amivel képes a gyermekekre hatni. És nem csak áthat, vigasztal és felderít, hanem ennél sokkal többet hordoz magában.

A gyermekvers a pozitív személyiség jegyeinek megalapozását, érzelmi, erkölcsi és értelmi fejlődését is elősegíti, nyelvi és a kommunikációs képességeket fejleszti az irodalom esztétikai - művészi hatásaival. A verselés komplex élménynyújtás és személyiségfejlesztés, az egészséges lelki fejlődés elmaradhatatlan eleme. A gyermekirodalmi alkotások képesek a gyermek érzelmeit formálni, elmélyíteni és új érzelmeket kialakítani, az érzelmi intelligencia fejlesztésének az alapja, a derű forrása. A vers örömforrás - derű, esztétika, társas élmény, nyelv, gondolat -, amely nagy belső energiákat mozgósít. Az értékes gyermekirodalmi alkotások biztosítják a gyermeki érdeklődés fenntartását a természeti és társadalmi környezet, az emberek s önmaga iránt; segítik az olvasó-, színház- és múzeumlátogató, kulturális értékeket élvező, értékelő felnőtté válását. A vers a gyermek anyanyelve: segítségükkel kapcsolódik az őt körülvevő világba, általuk szerzi meg az életről szóló tudást. A közös verselés erősíti és mélyíti a szülő-gyerek kapcsolatot.

Fontos szerepe és jelentősége van az irodalmi alkotásoknak, nagy a felelőssége a műveket választó, tolmácsoló felnőtteknek.

Forrás: www.csaladinet.hu