A megfelelő csapat
kiválasztása fontos mérföldkő nem csak egy focinövendék, de minden sportoló
életében. A foci-akadémisták életének a jelentős része a csapat által nyújtott
közegben zajlik, ezért nem mindegy, hogy milyen ingerek, értékrendek kísérik
végig a felnőtté válásuk folyamatát.
Azonban a csapat, az
edzők, a szorgalom és a tehetség mellett a szülők szerepe is ugyanolyan
meghatározó egy gyerek életében, sikereiben vagy kudarcaiban – így látja
Székely Zsolt, az MTK Budapest Sándor Károly Labdarúgó Akadémia igazgatója, aki
korábban Angliában is megfordult edzőként.
Nincs titkos recept vagy
garancia
„Az angol Premier League
Elit Akadémisták 97%-a soha nem lép pályára a Premier League-ben. Bár az MTK
Budapest Sándor Károly Labdarúgó Akadémia és az NB I esetében jobb az arány –
nálunk több mint 25% bemutatkozik az NB I-ben -, ettől még nincs garancia a
profivá-válásra. Nem létezik titkos recept arra, hogy valakiből profi sportoló,
labdarúgó legyen. Rendkívül sok tényező hat egy fiatal fejlődésére: szorgalom,
edzők, tehetség, csapattársak és szülői háttér, hogy csak a legfontosabbakat
említsem. Hiába ideális minden tényező, a gyerek profi karrierjére akkor sincs
garancia” – foglalta össze Székely Zsolt. A szakember hozzátette, hogy a hazai
statisztikák is azt mutatják, hogy az utánpótlás játékosoknak csak nagyon kis
százaléka lesz profi futballista. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy segítsük a
személyiség megfelelő fejlődését, hogy sportkarriertől függetlenül, életre
kész, egészséges, önálló felnőttet neveljünk. Ezért is fontos a sport mellett
hangsúlyt fektetni a tanulásra.
“A fizikális és mentális
fejlődés mellett, egy profi sportra készülő fiatal, esetünkben labdarúgó
palánta, komplex és folyamatos változás alatt áll. Ezek a fiatalok nem csak az
iskolával, vagy a gyerek- és kamaszkor nehézségeivel küzdenek, hanem állandó
versenyhelyzetnek és megfelelési kényszernek vannak kitéve. A szülők pedig
rendkívül sokat tehetnek hozzá egy gyerek fejlődéséhez, de sajnos sokat is
árthatnak” – összegzi a szakember, aki szerint mindez a profivá-válás, a
sikeres karrier szempontjából is rendkívüli fontos. 25 éves utánpótlás edzői
tapasztalatai alapján úgy gondolja, hogy van néhány olyan tipikus szabály,
amellyel minden sportoló szülőnek érdemes tisztában lennie, főleg focipályák
közegében.
Elsősorban edzőt válassz!
Az edző személyisége
talán az egyik legfontosabb, óriási hatása van a gyerekre. Ezért érdemes
hasonlóan gondolkodni erről, mint amikor iskolát választunk, hiszen ilyenkor az
osztályfőnök személyisége gyakran jóval meghatározóbb, mint maga az iskola
besorolása. Nézzünk meg több edzést, mérkőzést. Nézzünk körül a létesítményben,
olvassunk utána a klub kapcsán korábban megjelent fiatal sportolókkal
kapcsolatos hírekről. Bizonyosodjunk meg arról, hogy jó kezekben lesz a gyerek.
Ne feledjük, hogy lesz olyan periódusa az életünknek, mikor szinte több időt
tölt a gyerek a csapattal, mint otthon, de legalábbis állandóan a pályán, a
társakon jár majd az esze.
Olyan klubot válassz,
amelynek az értékrendjével, filozófiájával könnyen tud azonosulni a család!
A labdarúgó növendékek
életük egy jelentős részét a csapattal töltik, az ott kapott ingerek pedig
hatalmas befolyással vannak a személyiségfejlődésre. Ezért lényeges, hogy a
gyerekeknek ne kelljen otthon és a pályán két jelentősen eltérő értékrendnek
megfelelnie. Nézzünk utána a klubnak, a csapatoknak, hallgassuk meg a szakmai
vezető sajtónyilatkozatait, ha van ilyen. Érdeklődjünk más szülőktől és
gondoljuk át, hogy összeegyeztethető-e az egyesület filozófiája, imázsa a család
értékrendjével!
Mindig csak pozitívan,
támogatóan, de visszafogottan!
„Kell a támogatás, de
visszafogottan. Bárhogy is nézzük, szülőként általában Te vagy a legerősebb
minta, legmeghatározóbb példakép a gyereked életében. Ezért elengedhetetlen a
támogatásod, de mégse avatkozz bele mindenbe, hagyd a gyereked kibontakozni.
Lehetőleg ne adj szakmai tanácsot, ne értékeld szakmailag a gyereked
teljesítményét, mert ez az edző dolga, a tiéd szülőként, hogy önbizalmat és
támogatást adj. Helyette értékeld az erőfeszítést, a szorgalmat és a
küzdőszellemet, de semmiképpen sem a veleszületett tulajdonságokat vagy a
tehetséget. Támogatásodra pedig akkor van igazán szüksége a gyereknek, ha
kudarc éri, megsérül, vagy hirtelen a szokásosnál nagyobb kihívással találja magát
szemben, például korosztályt vagy klubot vált ” – véli Székely Zsolt.
Engedd el az
eredmény központúságot!
A hiba része a játéknak,
épp úgy, mint a kiemelkedő teljesítmény. Fiatalabb korban az eredmény
elsősorban a fejlődés kell, hogy legyen és az, hogy a gyerek napról-napra,
hétről-hétre ott van, teljesít, edz, tanul, küzd. Fontos, hogy ne csak a
szülőnek akarjon megfelelni, hanem lehetősége legyen szabadon dolgozni,
kibontakozni. És persze merjen hibázni, mert így marad kreatív. „A szülők
hatalmas felelőssége, hogy ne tegyenek még több nyomást a gyerekre, mert így is
van rajta elég. Ráadásul a szülőnek még akkor is meg akar felelni, ha nem
mondja ki. Hagyjuk élvezni a játékot, mert a hibázás lehetősége a fejlődés
lehetősége is egyben!” – emeli ki Székely Zsolt.
Ne minősítsd az edzőt,
bírót, ellenfelet: maradj diplomatikus!
Sose minősítsük az edzőt
a gyerek előtt, ne hibáztassuk a bírót, csapattársakat, vagy az ellenfelet.
Mindig kerülni kell a személyeskedést, a pályán történő eseményeket pedig
óvatosan, diplomatikusan kell kezelni. Szurkolni persze szabad, de történjen
bármi, ne mutassunk agressziót. „Talán az egyik legnehezebb feladat szülőként
higgadtnak maradni és megőrizni a hidegvérünket a lelátón, még akkor is, ha
esetleg úgy érezzük, hogy a bíró hibázott. Ahogyan egy rossz passz, a bírói
hiba is része a játéknak, a szülői káromkodás nem változtat egy tévesnek vélt
ítéleten, viszont képes kizökkenti a gyereket a fókuszból. Végső soron az ő
teljesítményére lesz rossz hatással. Ha pedig úgy érezzük gond van az edzővel
azt vele, és ne a gyerekkel beszéljük meg.” – teszi hozzá az MTK szakembere.
Válassz a sporttal
összeegyeztethető és a gyerek szintjének megfelelő iskolát!
Fontos, hogy olyan
iskolába járjon a gyerek, ami neki való: ne legyen se túl erős, se túl gyenge a
tudásszintjéhez, teljesítőképességéhez képest. „A labdarúgás sok más sporttal
szemben speciális akadémiákat kínál, a zárt és nyitott intézménynek is megvan a
maga előnye. A zárt akadémia, ahol a gyerekek egy iskolába járnak, és
jellemzően bentlakásos formában működnek, segít a sportra fókuszálni, míg a
nyitott, ahol a növendékek különböző oktatási intézményekbe járnak, és otthon
laknak, sokkal előnyösebb a személyiségfejlődés szempontjából. Mivel
különbözőek a gyerekek, és sosem egyformán fejlődnek, ezért mi az MTK-nál
inkább a nyitott akadémiában hiszünk. Szerintünk jobb, ha ebben az érzékeny
korban érintkeznek a külvilággal, olyan emberekkel is, akiknek nem a fociról
szól az életük” – foglalja össze a szakember.
Ne terheld túl a
gyereked!
A kisgyerekből kamasszá
válás, majd a kamaszból felnőtté válás már önmagában mindenki számára
megterhelő időszak. Ez hatványozottan igaz a sportolókra, hiszen nekik nem csak
az iskolában és otthon kell megfelelniük, hanem a pályán is. Ezért rendkívül
fontos, egy olyan környezet megteremtése, amely a gyerek fejlődését teszi
előtérbe, ahol biztonságban érzi magát, az elvárásokat célok, a megfelelési
kényszert pedig elfogadás és biztatás váltja fel. Mindenképpen törekedjünk a
megfelelő összhangra a sport, az iskola, a családi élet és a pihenés
tekintetében, hiszen a kiszámíthatóság és kiegyensúlyozott környezet
elengedhetetlen egy gyerek megfelelő fejlődéséhez.
Forrás: www.igenyesferfi.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése