Szabad hibázni
A társasjátékok lehetőséget
biztosítanak a gyerekeknek arra, hogy kipróbáljanak dolgokat és kudarcot valljanak.
A mai társadalmunk olyannyira a sikerre és a teljesítményre van hangolva, hogy
már az egészen kicsi gyerekek is „osztályzatokat kapnak” tanulási
próbálkozásaikra. A legjobb tanár azonban maga a tapasztalat, a játékok pedig
olyan helyzeteket teremtenek, amelyek bátorítják és segítik, hogy új stratégiát
és taktikát próbáljanak ki, és amelyekben „megengedett”, hogy kudarcot
valljanak. A kudarc lehetőséget ad arra, hogy megvizsgálják korábbi
módszerüket, változtassanak rajta, és legközelebb másképp próbálkozzanak. Mai
társadalmunkban azonban legtöbbször már a kisgyerekeknek is azt sugallják, hogy
a kudarc rossz és nem elfogadható következmény. A legtöbb játékban azonban a
kudarc elkerülhetetlen. Senki sem győzhet folyamatosan, s ez lehetőséget ad
arra, hogy a gyerekek megtanulják alkalmazni az olyan értékes emberi
képességeiket, mint a kemény munka, a kitartás és az alkalmazkodás – és érezzék
ezek jutalmát. A gyerekeknek ahhoz, hogy új képességeket tanulhassanak,
szükségük van egy biztonságos környezetre, s a játékok nagyon jók arra, hogy
szórakoztató formában adjanak keretet és megerősítést az elképzeléseik
kipróbálásához.
A felfedezés izgalma
A játékok remek
felfedezni valók. Már az is rengeteg különféle tanulási lehetőséget kínál,
amikor a gyermek kinyitja egy játék dobozát és felfedezi annak tartalmát. A
társasjátékok mindenféle olyan részeket tartalmaznak, amelyeket sorba
rendezésre, színek szerinti válogatásra, formák és anyagok felfedezésére, a
tapintási érzék fejlesztésére lehet használni. Egy társasjáték elemei szabadon
kitalált játékokra is legalább olyan jól használhatók, mint bármilyen más
játékkészlet. Magának a játék menetének a megismerése aztán ismét rengeteg felfedezni valót
tartogat. A gyerekek megtanulják, hogy az egyes részek hogyan illeszkednek
egymáshoz, hogy mi történik, ha bizonyos dolgokat csinálnak, és hogy mi lesz az
eredménye különféle taktikák és stratégiák alkalmazásának.
Kreatív alkotóerő
A játékokból a gyerekek
hihetetlenül sok művészi és kreatív ötletet merítenek. A játék elemei és
grafikája olyasvalami, ami sok gyereket magával ragad. A játék egyes elemeinek
felhasználása, vagy a játék világának elképzelése annak grafikáján keresztül
segítheti egy koncepció megragadását, vagy szolgálhat a gyermek saját
alkotásainak, történeteinek és játékainak alapjául. Sok játék tartalmaz
gyönyörű és részletes képeket különféle fantáziavilágokról, érdekes
karaktereket és izgalmas kalandokat – ezek mind segítik, hogy a gyermek egy
teljesen új saját világot képzeljen el magának minél részletesebben.
Szociális készségek
gyakorlása
A társasjáték egy olyan
strukturált szociális tevékenység, melynek során a gyerekek egy sor, az élet
során fontos készségüket fejlesztik. A játék élményéhez szervesen kapcsolódik
annak gyakorlása, hogy hogyan kell osztozni, kivárni a sorunkat, együttműködni,
sportszerűnek lenni, tanulni a hibáinkból, elfogadni a veszteséget; segít
gyakorolni a másokhoz való pozitív viszonyulást, a kommunikációt, a kritikus
gondolkodást, az információk elemzését, a problémamegoldást, a szabályokhoz és
szociális normákhoz való igazodást. A társasjáték páratlan lehetőség arra, hogy
a gyerekek egy fantáziájukat megmozgató, izgalmas tevékenységbe belefeledkezve
fejleszthessék mindezen fontos készségeiket.
Előre tervezés
A társasjátékok segítik a
gyerekeket abban, hogy megtanuljanak előre gondolkodni. Sok játék megköveteli a
résztvevőitől, hogy megtanuljanak uralkodni magukon, fejben előre eltervezzék a
lépéseiket és egy bizonyos stratégiát kövessenek. Egy társasjáték folyamata
remekül modellezi, hogy az egyes választások és cselekedetek miképpen vezetnek
bizonyos következményekhez. Többszöri játék során a gyerekek megismerik, hogyan
vezethetnek a különböző döntések különböző eredményekhez, és segítik a bölcs
döntéshozatali készség kialakulását.
Új szavak tanulása
A gyerekekkel való játék
remek lehetőséget teremt új szavak tanulására, szókincsük bővítésére is. Minden
társas tevékenység során fontos a kommunikáció, és ez alól a társasjátékok sem
kivételek. Ezek a játékok rendszerint valamilyen konkrét téma vagy elképzelés
köré épülnek, amelyek saját szókészlettel rendelkeznek, és ez nagyon jó
kiindulási pontot jelenthet egy sor szerteágazó témáról való beszélgetéshez. A
gyerekek szókincsfejlődésének fontos részét képezi az egyes új fogalmak és új
szavak előtérbe helyezése, a játék pedig elősegíti, hogy könnyedén, szórakozva
tanuljanak új szavakat, s kezdjék azokat aktívan használni.
Feladat begyakorlása
A gyerekek sokat tanulnak
a felnőttekkel vagy nagyobb gyerekekkel való versengés során, és a legjobban az
olyan tevékenységek motiválják őket, amik éppen meghaladják pillanatnyi
tudásukat. Sok játék kínál kiváló lehetőséget a gyerekeknek arra, hogy más
játékosokat figyelve és velük kapcsolatba lépve sajátítsanak el és
gyakoroljanak be új képességeket. A játék ráadásul olyan kihívást jelent, ami
ismétlésre ösztönöz, a játék egyes céljainak teljesítése pedig segíti a
hatékonyság érzetének növelését. Társasjátékozás közben a gyerekek egy őket
jutalmazó tevékenységbe belefeledkezve fejlesztik kognitív, motorikus és társas
képességeiket.
Számtan gyakorlása
A játékok motiválják a
matematika és a térbeli gondolkodás gyakorlati alkalmazását. A társasjátékokban
gyakori feladat, hogy meg kell számolni a táblán a lépéseket, vagy össze kell
adni a kockadobások értékeit. Sok esetben egyszerűen maga játék menete ad erős
belső késztetést a gyerekeknek az összeadás, kivonás, szorzás, osztás,
törtekkel való számolás vagy akár a geometria gyakorlására. Nagyon sok táblás
és kártyajátéknak elengedhetetlen része az olyan dolgok kitalálása, mint hogy
hányat kell lépni, hogy egy bizonyos mezőre érjünk, vagy, hogy mennyi lehet a
több kockával dobott képességpontok értéke. A gyerekek egyszerűen a játék
szerves részeként tanulják és gyakorolják be ezeket a dolgokat, és kimutatták,
hogy még egy rövid játék is látványosan megnövelte a tanulók matematika terén
mutatott eredményeit. Amint a gyerekek túllépnek az egyszerű számoláson és
egyre otthonosabban mozognak a számok világában, egyre összetettebb tanulási
lehetőségek kerülhetnek elő. A játékok megalkotásánál azok menetét egyértelmű
és gondosan kidolgozott matematikai szabályok szerint alakították. A játék
során a stratégiaalkotás kezdődhet egyszerűen a siker esélyének kiszámításával,
és folytatódhat bonyolultabb számításokkal is, ahogy belemélyednek a
felfedezett lehetőségek sokaságába.
Kontextus nyújtása
A társasjátékok kitűnőek
arra is, hogy ismerős kontextusban ismertessenek meg új dolgokat. A gyerekek
úgy tanulnak a legkönnyebben, ha egy korábbi élményhez tudják kötni az új
ismeretet. Ha a játék egy bizonyos témát mutat be, az segít a gyerekeknek
kapcsolatot teremteni a valós élet eseményei és a saját játékélményeik között. Ezek
a tapasztalásra alapozott mini-leckék nagyon jó alapot szolgáltatnak az ezt
követő tanuláshoz.
Összetett fogalmak
A társasjátékok abban is
segítenek a gyerekeknek, hogy megtanuljanak elvonatkoztatni. A kisgyerekek gondolkodása
általában nagyon konkrét, így ha olyasmivel játszhatnak, ami valami számukra
ismerős dolgot modellez, az segíthet nekik megérteni, hogyan gondolkodhatnak
számukra újszerű módon bizonyos rendszerekről, feladatokról vagy az élet egyes
területeiről. Az ilyesféle játékokon keresztül a gyerekek megtanulják
megérteni, hogyan jelképezhetnek bizonyos elemek más dolgokat, hogyan
befolyásolják a dolgozó embereket a mindennapi élet tennivalói és az
időbeosztás, és hogy hogyan alakul ki az egész rendszerből a játékélmény
izgalma. A játék egyes elemei és szerkezete a valós dolgokat és eseményeket
jelképezik, a velük való játék pedig segíti a szimbólumokban és modellekben
való gondolkodási képesség kialakulását azon keresztül, hogy a gyermek
felfedezi, hogy az egész rendszer hogyan jelenít meg egy összetettebb valóságos
dolgot.
Minőségi interakciók
A gyerekekkel való közös
játék olyan együtt töltött idő, melyet a közös élmények és az egymás közötti
érdemi interakciók tesznek értékessé. Ellentétben a passzív élményekkel, mint
például a tévénézés, az olyan élvezettel végzett tevékenység során, mint a
társasjátékozás, drasztikusan megnő az egymás közötti interakciók száma, és
javul azok minősége is. A közös játék sok lehetőséget kínál a beszélgetésre,
nevetésre, az „egy csapatba tartozás” megélésére, és később is jó érzéssel
gondolhatunk vissza az együtt töltött értékes időre. A gyerekek igénylik a
szüleikkel való interakciót, és a közös társasjáték olyan élvezetes tevékenység,
mely nemcsak a gyermek szellemi fejlődését és társas készségeinek erősítését
segíti, hanem erősíti a szüleikhez fűződő viszonyukat is.
Hosszútávú hatások
A közös élmények kedvéért
a társasjátékozással a gyermekeinkkel töltött idő számos lehetőséget kínál a
gyermek kognitív funkcióinak és képességeinek fejlesztésére, ugyanakkor olyan
életre szóló kapcsolatot is teremt, amelyhez bármikor visszatérhetünk. A közös
családi társasjáték estékből egész életre szóló hagyományt teremthetünk; a
sok-sok nevetéssel, beszélgetéssel, tanulással és a játék általi fejlődéssel
együtt töltött idő emlékei pedig felbecsülhetetlen értékűek.
Jók azok a társasjátékok,
amiben a kisebb-nagyobb családtagok egyenrangú játékosokként tudnak részt
venni. Ezek általában szerencsén alapuló vagy együttműködős (kooperatív)
társasjátékok. Azonban érdemes gondolkodós játékokat is elővenni, amik
fejlesztik a gyermekek logikai képességét, előre gondolkodást, veszteségtűrő
képességét.
Forrás: www.okosjatek.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése