2023. március 29., szerda

A gyerekekkel való társasjáték pozitív hatásai, előnyei


Szabad hibázni

A társasjátékok lehetőséget biztosítanak a gyerekeknek arra, hogy kipróbáljanak dolgokat és kudarcot valljanak. A mai társadalmunk olyannyira a sikerre és a teljesítményre van hangolva, hogy már az egészen kicsi gyerekek is „osztályzatokat kapnak” tanulási próbálkozásaikra. A legjobb tanár azonban maga a tapasztalat, a játékok pedig olyan helyzeteket teremtenek, amelyek bátorítják és segítik, hogy új stratégiát és taktikát próbáljanak ki, és amelyekben „megengedett”, hogy kudarcot valljanak. A kudarc lehetőséget ad arra, hogy megvizsgálják korábbi módszerüket, változtassanak rajta, és legközelebb másképp próbálkozzanak. Mai társadalmunkban azonban legtöbbször már a kisgyerekeknek is azt sugallják, hogy a kudarc rossz és nem elfogadható következmény. A legtöbb játékban azonban a kudarc elkerülhetetlen. Senki sem győzhet folyamatosan, s ez lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek megtanulják alkalmazni az olyan értékes emberi képességeiket, mint a kemény munka, a kitartás és az alkalmazkodás – és érezzék ezek jutalmát. A gyerekeknek ahhoz, hogy új képességeket tanulhassanak, szükségük van egy biztonságos környezetre, s a játékok nagyon jók arra, hogy szórakoztató formában adjanak keretet és megerősítést az elképzeléseik kipróbálásához.

A felfedezés izgalma

A játékok remek felfedezni valók. Már az is rengeteg különféle tanulási lehetőséget kínál, amikor a gyermek kinyitja egy játék dobozát és felfedezi annak tartalmát. A társasjátékok mindenféle olyan részeket tartalmaznak, amelyeket sorba rendezésre, színek szerinti válogatásra, formák és anyagok felfedezésére, a tapintási érzék fejlesztésére lehet használni. Egy társasjáték elemei szabadon kitalált játékokra is legalább olyan jól használhatók, mint bármilyen más játékkészlet. Magának a játék menetének a megismerése aztán ismét rengeteg felfedezni valót tartogat. A gyerekek megtanulják, hogy az egyes részek hogyan illeszkednek egymáshoz, hogy mi történik, ha bizonyos dolgokat csinálnak, és hogy mi lesz az eredménye különféle taktikák és stratégiák alkalmazásának.

Kreatív alkotóerő

A játékokból a gyerekek hihetetlenül sok művészi és kreatív ötletet merítenek. A játék elemei és grafikája olyasvalami, ami sok gyereket magával ragad. A játék egyes elemeinek felhasználása, vagy a játék világának elképzelése annak grafikáján keresztül segítheti egy koncepció megragadását, vagy szolgálhat a gyermek saját alkotásainak, történeteinek és játékainak alapjául. Sok játék tartalmaz gyönyörű és részletes képeket különféle fantáziavilágokról, érdekes karaktereket és izgalmas kalandokat – ezek mind segítik, hogy a gyermek egy teljesen új saját világot képzeljen el magának minél részletesebben.

Szociális készségek gyakorlása

A társasjáték egy olyan strukturált szociális tevékenység, melynek során a gyerekek egy sor, az élet során fontos készségüket fejlesztik. A játék élményéhez szervesen kapcsolódik annak gyakorlása, hogy hogyan kell osztozni, kivárni a sorunkat, együttműködni, sportszerűnek lenni, tanulni a hibáinkból, elfogadni a veszteséget; segít gyakorolni a másokhoz való pozitív viszonyulást, a kommunikációt, a kritikus gondolkodást, az információk elemzését, a problémamegoldást, a szabályokhoz és szociális normákhoz való igazodást. A társasjáték páratlan lehetőség arra, hogy a gyerekek egy fantáziájukat megmozgató, izgalmas tevékenységbe belefeledkezve fejleszthessék mindezen fontos készségeiket.

Előre tervezés

A társasjátékok segítik a gyerekeket abban, hogy megtanuljanak előre gondolkodni. Sok játék megköveteli a résztvevőitől, hogy megtanuljanak uralkodni magukon, fejben előre eltervezzék a lépéseiket és egy bizonyos stratégiát kövessenek. Egy társasjáték folyamata remekül modellezi, hogy az egyes választások és cselekedetek miképpen vezetnek bizonyos következményekhez. Többszöri játék során a gyerekek megismerik, hogyan vezethetnek a különböző döntések különböző eredményekhez, és segítik a bölcs döntéshozatali készség kialakulását.

Új szavak tanulása

A gyerekekkel való játék remek lehetőséget teremt új szavak tanulására, szókincsük bővítésére is. Minden társas tevékenység során fontos a kommunikáció, és ez alól a társasjátékok sem kivételek. Ezek a játékok rendszerint valamilyen konkrét téma vagy elképzelés köré épülnek, amelyek saját szókészlettel rendelkeznek, és ez nagyon jó kiindulási pontot jelenthet egy sor szerteágazó témáról való beszélgetéshez. A gyerekek szókincsfejlődésének fontos részét képezi az egyes új fogalmak és új szavak előtérbe helyezése, a játék pedig elősegíti, hogy könnyedén, szórakozva tanuljanak új szavakat, s kezdjék azokat aktívan használni.

Feladat begyakorlása

A gyerekek sokat tanulnak a felnőttekkel vagy nagyobb gyerekekkel való versengés során, és a legjobban az olyan tevékenységek motiválják őket, amik éppen meghaladják pillanatnyi tudásukat. Sok játék kínál kiváló lehetőséget a gyerekeknek arra, hogy más játékosokat figyelve és velük kapcsolatba lépve sajátítsanak el és gyakoroljanak be új képességeket. A játék ráadásul olyan kihívást jelent, ami ismétlésre ösztönöz, a játék egyes céljainak teljesítése pedig segíti a hatékonyság érzetének növelését. Társasjátékozás közben a gyerekek egy őket jutalmazó tevékenységbe belefeledkezve fejlesztik kognitív, motorikus és társas képességeiket.

Számtan gyakorlása

A játékok motiválják a matematika és a térbeli gondolkodás gyakorlati alkalmazását. A társasjátékokban gyakori feladat, hogy meg kell számolni a táblán a lépéseket, vagy össze kell adni a kockadobások értékeit. Sok esetben egyszerűen maga játék menete ad erős belső késztetést a gyerekeknek az összeadás, kivonás, szorzás, osztás, törtekkel való számolás vagy akár a geometria gyakorlására. Nagyon sok táblás és kártyajátéknak elengedhetetlen része az olyan dolgok kitalálása, mint hogy hányat kell lépni, hogy egy bizonyos mezőre érjünk, vagy, hogy mennyi lehet a több kockával dobott képességpontok értéke. A gyerekek egyszerűen a játék szerves részeként tanulják és gyakorolják be ezeket a dolgokat, és kimutatták, hogy még egy rövid játék is látványosan megnövelte a tanulók matematika terén mutatott eredményeit. Amint a gyerekek túllépnek az egyszerű számoláson és egyre otthonosabban mozognak a számok világában, egyre összetettebb tanulási lehetőségek kerülhetnek elő. A játékok megalkotásánál azok menetét egyértelmű és gondosan kidolgozott matematikai szabályok szerint alakították. A játék során a stratégiaalkotás kezdődhet egyszerűen a siker esélyének kiszámításával, és folytatódhat bonyolultabb számításokkal is, ahogy belemélyednek a felfedezett lehetőségek sokaságába.

Kontextus nyújtása

A társasjátékok kitűnőek arra is, hogy ismerős kontextusban ismertessenek meg új dolgokat. A gyerekek úgy tanulnak a legkönnyebben, ha egy korábbi élményhez tudják kötni az új ismeretet. Ha a játék egy bizonyos témát mutat be, az segít a gyerekeknek kapcsolatot teremteni a valós élet eseményei és a saját játékélményeik között. Ezek a tapasztalásra alapozott mini-leckék nagyon jó alapot szolgáltatnak az ezt követő tanuláshoz.

Összetett fogalmak

A társasjátékok abban is segítenek a gyerekeknek, hogy megtanuljanak elvonatkoztatni. A kisgyerekek gondolkodása általában nagyon konkrét, így ha olyasmivel játszhatnak, ami valami számukra ismerős dolgot modellez, az segíthet nekik megérteni, hogyan gondolkodhatnak számukra újszerű módon bizonyos rendszerekről, feladatokról vagy az élet egyes területeiről. Az ilyesféle játékokon keresztül a gyerekek megtanulják megérteni, hogyan jelképezhetnek bizonyos elemek más dolgokat, hogyan befolyásolják a dolgozó embereket a mindennapi élet tennivalói és az időbeosztás, és hogy hogyan alakul ki az egész rendszerből a játékélmény izgalma. A játék egyes elemei és szerkezete a valós dolgokat és eseményeket jelképezik, a velük való játék pedig segíti a szimbólumokban és modellekben való gondolkodási képesség kialakulását azon keresztül, hogy a gyermek felfedezi, hogy az egész rendszer hogyan jelenít meg egy összetettebb valóságos dolgot.

Minőségi interakciók

A gyerekekkel való közös játék olyan együtt töltött idő, melyet a közös élmények és az egymás közötti érdemi interakciók tesznek értékessé. Ellentétben a passzív élményekkel, mint például a tévénézés, az olyan élvezettel végzett tevékenység során, mint a társasjátékozás, drasztikusan megnő az egymás közötti interakciók száma, és javul azok minősége is. A közös játék sok lehetőséget kínál a beszélgetésre, nevetésre, az „egy csapatba tartozás” megélésére, és később is jó érzéssel gondolhatunk vissza az együtt töltött értékes időre. A gyerekek igénylik a szüleikkel való interakciót, és a közös társasjáték olyan élvezetes tevékenység, mely nemcsak a gyermek szellemi fejlődését és társas készségeinek erősítését segíti, hanem erősíti a szüleikhez fűződő viszonyukat is.

Hosszútávú hatások

A közös élmények kedvéért a társasjátékozással a gyermekeinkkel töltött idő számos lehetőséget kínál a gyermek kognitív funkcióinak és képességeinek fejlesztésére, ugyanakkor olyan életre szóló kapcsolatot is teremt, amelyhez bármikor visszatérhetünk. A közös családi társasjáték estékből egész életre szóló hagyományt teremthetünk; a sok-sok nevetéssel, beszélgetéssel, tanulással és a játék általi fejlődéssel együtt töltött idő emlékei pedig felbecsülhetetlen értékűek.

Jók azok a társasjátékok, amiben a kisebb-nagyobb családtagok egyenrangú játékosokként tudnak részt venni. Ezek általában szerencsén alapuló vagy együttműködős (kooperatív) társasjátékok. Azonban érdemes gondolkodós játékokat is elővenni, amik fejlesztik a gyermekek logikai képességét, előre gondolkodást, veszteségtűrő képességét.

Forrás: www.okosjatek.hu

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A gyerekekkel való társasjáték pozitív hatásai, előnyei


Szabad hibázni

A társasjátékok lehetőséget biztosítanak a gyerekeknek arra, hogy kipróbáljanak dolgokat és kudarcot valljanak. A mai társadalmunk olyannyira a sikerre és a teljesítményre van hangolva, hogy már az egészen kicsi gyerekek is „osztályzatokat kapnak” tanulási próbálkozásaikra. A legjobb tanár azonban maga a tapasztalat, a játékok pedig olyan helyzeteket teremtenek, amelyek bátorítják és segítik, hogy új stratégiát és taktikát próbáljanak ki, és amelyekben „megengedett”, hogy kudarcot valljanak. A kudarc lehetőséget ad arra, hogy megvizsgálják korábbi módszerüket, változtassanak rajta, és legközelebb másképp próbálkozzanak. Mai társadalmunkban azonban legtöbbször már a kisgyerekeknek is azt sugallják, hogy a kudarc rossz és nem elfogadható következmény. A legtöbb játékban azonban a kudarc elkerülhetetlen. Senki sem győzhet folyamatosan, s ez lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek megtanulják alkalmazni az olyan értékes emberi képességeiket, mint a kemény munka, a kitartás és az alkalmazkodás – és érezzék ezek jutalmát. A gyerekeknek ahhoz, hogy új képességeket tanulhassanak, szükségük van egy biztonságos környezetre, s a játékok nagyon jók arra, hogy szórakoztató formában adjanak keretet és megerősítést az elképzeléseik kipróbálásához.

A felfedezés izgalma

A játékok remek felfedezni valók. Már az is rengeteg különféle tanulási lehetőséget kínál, amikor a gyermek kinyitja egy játék dobozát és felfedezi annak tartalmát. A társasjátékok mindenféle olyan részeket tartalmaznak, amelyeket sorba rendezésre, színek szerinti válogatásra, formák és anyagok felfedezésére, a tapintási érzék fejlesztésére lehet használni. Egy társasjáték elemei szabadon kitalált játékokra is legalább olyan jól használhatók, mint bármilyen más játékkészlet. Magának a játék menetének a megismerése aztán ismét rengeteg felfedezni valót tartogat. A gyerekek megtanulják, hogy az egyes részek hogyan illeszkednek egymáshoz, hogy mi történik, ha bizonyos dolgokat csinálnak, és hogy mi lesz az eredménye különféle taktikák és stratégiák alkalmazásának.

Kreatív alkotóerő

A játékokból a gyerekek hihetetlenül sok művészi és kreatív ötletet merítenek. A játék elemei és grafikája olyasvalami, ami sok gyereket magával ragad. A játék egyes elemeinek felhasználása, vagy a játék világának elképzelése annak grafikáján keresztül segítheti egy koncepció megragadását, vagy szolgálhat a gyermek saját alkotásainak, történeteinek és játékainak alapjául. Sok játék tartalmaz gyönyörű és részletes képeket különféle fantáziavilágokról, érdekes karaktereket és izgalmas kalandokat – ezek mind segítik, hogy a gyermek egy teljesen új saját világot képzeljen el magának minél részletesebben.

Szociális készségek gyakorlása

A társasjáték egy olyan strukturált szociális tevékenység, melynek során a gyerekek egy sor, az élet során fontos készségüket fejlesztik. A játék élményéhez szervesen kapcsolódik annak gyakorlása, hogy hogyan kell osztozni, kivárni a sorunkat, együttműködni, sportszerűnek lenni, tanulni a hibáinkból, elfogadni a veszteséget; segít gyakorolni a másokhoz való pozitív viszonyulást, a kommunikációt, a kritikus gondolkodást, az információk elemzését, a problémamegoldást, a szabályokhoz és szociális normákhoz való igazodást. A társasjáték páratlan lehetőség arra, hogy a gyerekek egy fantáziájukat megmozgató, izgalmas tevékenységbe belefeledkezve fejleszthessék mindezen fontos készségeiket.

Előre tervezés

A társasjátékok segítik a gyerekeket abban, hogy megtanuljanak előre gondolkodni. Sok játék megköveteli a résztvevőitől, hogy megtanuljanak uralkodni magukon, fejben előre eltervezzék a lépéseiket és egy bizonyos stratégiát kövessenek. Egy társasjáték folyamata remekül modellezi, hogy az egyes választások és cselekedetek miképpen vezetnek bizonyos következményekhez. Többszöri játék során a gyerekek megismerik, hogyan vezethetnek a különböző döntések különböző eredményekhez, és segítik a bölcs döntéshozatali készség kialakulását.

Új szavak tanulása

A gyerekekkel való játék remek lehetőséget teremt új szavak tanulására, szókincsük bővítésére is. Minden társas tevékenység során fontos a kommunikáció, és ez alól a társasjátékok sem kivételek. Ezek a játékok rendszerint valamilyen konkrét téma vagy elképzelés köré épülnek, amelyek saját szókészlettel rendelkeznek, és ez nagyon jó kiindulási pontot jelenthet egy sor szerteágazó témáról való beszélgetéshez. A gyerekek szókincsfejlődésének fontos részét képezi az egyes új fogalmak és új szavak előtérbe helyezése, a játék pedig elősegíti, hogy könnyedén, szórakozva tanuljanak új szavakat, s kezdjék azokat aktívan használni.

Feladat begyakorlása

A gyerekek sokat tanulnak a felnőttekkel vagy nagyobb gyerekekkel való versengés során, és a legjobban az olyan tevékenységek motiválják őket, amik éppen meghaladják pillanatnyi tudásukat. Sok játék kínál kiváló lehetőséget a gyerekeknek arra, hogy más játékosokat figyelve és velük kapcsolatba lépve sajátítsanak el és gyakoroljanak be új képességeket. A játék ráadásul olyan kihívást jelent, ami ismétlésre ösztönöz, a játék egyes céljainak teljesítése pedig segíti a hatékonyság érzetének növelését. Társasjátékozás közben a gyerekek egy őket jutalmazó tevékenységbe belefeledkezve fejlesztik kognitív, motorikus és társas képességeiket.

Számtan gyakorlása

A játékok motiválják a matematika és a térbeli gondolkodás gyakorlati alkalmazását. A társasjátékokban gyakori feladat, hogy meg kell számolni a táblán a lépéseket, vagy össze kell adni a kockadobások értékeit. Sok esetben egyszerűen maga játék menete ad erős belső késztetést a gyerekeknek az összeadás, kivonás, szorzás, osztás, törtekkel való számolás vagy akár a geometria gyakorlására. Nagyon sok táblás és kártyajátéknak elengedhetetlen része az olyan dolgok kitalálása, mint hogy hányat kell lépni, hogy egy bizonyos mezőre érjünk, vagy, hogy mennyi lehet a több kockával dobott képességpontok értéke. A gyerekek egyszerűen a játék szerves részeként tanulják és gyakorolják be ezeket a dolgokat, és kimutatták, hogy még egy rövid játék is látványosan megnövelte a tanulók matematika terén mutatott eredményeit. Amint a gyerekek túllépnek az egyszerű számoláson és egyre otthonosabban mozognak a számok világában, egyre összetettebb tanulási lehetőségek kerülhetnek elő. A játékok megalkotásánál azok menetét egyértelmű és gondosan kidolgozott matematikai szabályok szerint alakították. A játék során a stratégiaalkotás kezdődhet egyszerűen a siker esélyének kiszámításával, és folytatódhat bonyolultabb számításokkal is, ahogy belemélyednek a felfedezett lehetőségek sokaságába.

Kontextus nyújtása

A társasjátékok kitűnőek arra is, hogy ismerős kontextusban ismertessenek meg új dolgokat. A gyerekek úgy tanulnak a legkönnyebben, ha egy korábbi élményhez tudják kötni az új ismeretet. Ha a játék egy bizonyos témát mutat be, az segít a gyerekeknek kapcsolatot teremteni a valós élet eseményei és a saját játékélményeik között. Ezek a tapasztalásra alapozott mini-leckék nagyon jó alapot szolgáltatnak az ezt követő tanuláshoz.

Összetett fogalmak

A társasjátékok abban is segítenek a gyerekeknek, hogy megtanuljanak elvonatkoztatni. A kisgyerekek gondolkodása általában nagyon konkrét, így ha olyasmivel játszhatnak, ami valami számukra ismerős dolgot modellez, az segíthet nekik megérteni, hogyan gondolkodhatnak számukra újszerű módon bizonyos rendszerekről, feladatokról vagy az élet egyes területeiről. Az ilyesféle játékokon keresztül a gyerekek megtanulják megérteni, hogyan jelképezhetnek bizonyos elemek más dolgokat, hogyan befolyásolják a dolgozó embereket a mindennapi élet tennivalói és az időbeosztás, és hogy hogyan alakul ki az egész rendszerből a játékélmény izgalma. A játék egyes elemei és szerkezete a valós dolgokat és eseményeket jelképezik, a velük való játék pedig segíti a szimbólumokban és modellekben való gondolkodási képesség kialakulását azon keresztül, hogy a gyermek felfedezi, hogy az egész rendszer hogyan jelenít meg egy összetettebb valóságos dolgot.

Minőségi interakciók

A gyerekekkel való közös játék olyan együtt töltött idő, melyet a közös élmények és az egymás közötti érdemi interakciók tesznek értékessé. Ellentétben a passzív élményekkel, mint például a tévénézés, az olyan élvezettel végzett tevékenység során, mint a társasjátékozás, drasztikusan megnő az egymás közötti interakciók száma, és javul azok minősége is. A közös játék sok lehetőséget kínál a beszélgetésre, nevetésre, az „egy csapatba tartozás” megélésére, és később is jó érzéssel gondolhatunk vissza az együtt töltött értékes időre. A gyerekek igénylik a szüleikkel való interakciót, és a közös társasjáték olyan élvezetes tevékenység, mely nemcsak a gyermek szellemi fejlődését és társas készségeinek erősítését segíti, hanem erősíti a szüleikhez fűződő viszonyukat is.

Hosszútávú hatások

A közös élmények kedvéért a társasjátékozással a gyermekeinkkel töltött idő számos lehetőséget kínál a gyermek kognitív funkcióinak és képességeinek fejlesztésére, ugyanakkor olyan életre szóló kapcsolatot is teremt, amelyhez bármikor visszatérhetünk. A közös családi társasjáték estékből egész életre szóló hagyományt teremthetünk; a sok-sok nevetéssel, beszélgetéssel, tanulással és a játék általi fejlődéssel együtt töltött idő emlékei pedig felbecsülhetetlen értékűek.

Jók azok a társasjátékok, amiben a kisebb-nagyobb családtagok egyenrangú játékosokként tudnak részt venni. Ezek általában szerencsén alapuló vagy együttműködős (kooperatív) társasjátékok. Azonban érdemes gondolkodós játékokat is elővenni, amik fejlesztik a gyermekek logikai képességét, előre gondolkodást, veszteségtűrő képességét.

Forrás: www.okosjatek.hu