Kutatók kimutatták,
milyen sokat számít az olvasás. Nemcsak minőségi módon szórakoztatják, de
okosítják is a gyereket a könyvek.
A színes, izgalmas
játékok, a mesefilmek kedvesek a kicsik számára, de fontos, hogy szülőként az
ember ne feledkezzen meg róla, hogy könyveket is adjon a gyerek kezébe. Ezzel
nemcsak egy plusz szórakozási lehetőséget biztosít, de szellemileg is sokat ad a
gyereknek.
A mesekönyvek fejlesztik
a fantáziát, a szókincset, a kommunikációt, közös olvasás esetén az emberi
kapcsolatokra is jó hatással vannak. Ahogy azt egy felmérés is alátámasztotta,
ráadásul, minél több könyve van kiskorától egy gyereknek, annál okosabb lesz.
A sok könyv okosabbá
teszi a gyereket
A felmérést az Ausztrál
Nemzeti Egyetem és a Nevadai Egyetem közösen végezte. Felmérték, mennyi könyv -
meséskönyv és könyvek általában véve a háztartásban - volt a gyerek körül
kisgyerek korától fogva.
Azt találták, hogy a
könyvek minél magasabb száma összefüggést mutatott a későbbi tanulmányi
eredménnyel. Azoknak a 16 éveseknek, akiknek gyerekkoruktól sok könyve volt,
matematikai, informatikai tudása magasabb szintű volt, és olvasottsága,
műveltsége is szélesebb körű azokénál, akik kevesebb könyv mellett cseperedtek.
A legtöbb könyvet
tartalmazó háztartások Észtországban és Norvégiában vannak, előbbiben átlagosan
218, utóbbiban 212 könyv van. A felmért országok közül Amerika eléggé lemaradt,
ahol háztartásonként átlag 114 könyvet számoltak, de ötből egy háztartásban itt
átlagosan 5 darab könyv van csupán.
A magyar gyerekek korai
olvasási szokásai
A magyar, 3-17 év közötti
gyerekek olvasási szokásait a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár mérte
fel, Az én könyvtáram projekt keretében. A linkelt tanulmányban Tóth
Máté, a szerző is rávilágít, hogy a szakértők éppen a fenti okból, a könyvekkel
való korai érintkezésnek az olvasottságot és az intelligenciát befolyásoló
volta miatt is fontosnak találták megvizsgálni már a 3 év feletti kisgyerekek
könyvforgatási szokásait is.
Ahogy a tanulmány
grafikonjai jelzik, a 3-5 év közti gyerekek szüleinek 30 százaléka egy év alatt
egyetlen könyvet sem olvas fel a gyerekeiknek, ami egy elég elszomorító adat.
25 százalékuk évi legalább egyet, 20 százalékuk pedig legalább havi egy könyvet
felolvas a kisgyereknek. Az olvasási szokásokat a szülők iskolai végzettsége,
foglalkozása és demográfiai tényezők is befolyásolják.
Minél több könyvet a gyerek keze ügyébe!
A gyerekeket sok-sok
inger, változatos játékok veszik körül, és sajnos ott a tévé és a mobil is,
mint két negatív tényező. Kiiktatni nehéz lenne, és a gyerek nem is értené meg,
miért nem nézhet mesefilmet, vagy miért nem veheti ugyanúgy kézbe a telefont, mint
más gyerekek, akiket ismer. A könyv ezektől a szórakozási lehetőségektől
merőben más élményt ad, talán balgaság is lenne összehasonlítani ezekkel, de
törekedni érdemes arra, hogy a gyerek szabadidejéből minél több jusson az őt
fejlesztő könyvekre, és minél kevesebb az értelmetlennek nevezhető
elfoglaltságokra.
Tekintettel arra, hogy
milyen erősen befolyásolja a gyerek könyvekhez való későbbi viszonyulását,
intelligenciáját, tanulmányi eredményeit és általános műveltségét, a szülők
fontos feladata minél több könyvet elérhetővé tenni a gyerek számára. Korukhoz
illő, kedvükre való könyvekkel már kisgyerekkorban megszerettethetőek a
könyvek, a közös olvasás pedig érzelmileg is sokat ad a kicsiknek.
Születésnapra,
karácsonyra értékes ajándék lehet a könyv, akár egy apróbb játék mellett, hogy
a gyermeki öröm mégsem szenvedjen csorbát. Minél több könyv sorakozik a polcon,
annál jobb. Igaz, hogy ezek némelyikének igen borsos az ára, de ez ne legyen
akadály: érdemes figyelni a könyvesboltok akcióit, emellett másodkézből is
lehet jó állapotban lévő könyveket beszerezni. Ha a gyerek már elég nagy hozzá,
hogy vigyázni tudjon rájuk, érdemes egy könyvtárba is beíratni.
Forrás: www.femina.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése