Gyakran felmerül ez a
kérdés, hogy jó-e, ha a gyereket a nyári szünetben is leültetjük a tankönyv
mellé.
A legtöbb szülő attól
fél, hogy a gyereke szeptemberig elfelejti az év közben tanultakat, és a szünet
egy részében naponta egy-két órát tanul, ismétel a gyerekkel. Van, hogy maga a
tanító kéri a szülőt, hogy foglalkozzanak a gyerekkel, mert nem megy a helyesírás
vagy nehézséget okoz neki a számolás. Szinte nincs olyan iskola, ahol a nyári
szünetre ne adnának feladatokat, több kötelező olvasmányt a diákoknak.
A gyermekek persze azt mondják, hogy a nyár a pihenés, a kikapcsolódás ideje.
És igazuk is van.
A gyerek akkor fog tudni igazán jól teljesíteni a következő tanévben, ha
megfelelően kipiheni magát. Vagyis az a gyerek tölti jól a nyarat, aki arra
használja fel, amire való: vakációzásra. Ami természetesen nem azt jelenti,
hogy a nap 24 óráját a számítógép vagy TV előtt tölti, hanem hogy sokat mozog,
játszik, friss levegőn van, a családdal tölti az idejét, esetleg táborban, ahol
új tapasztalatokat, barátokat szerezhet. És persze tanul, de nem tananyagot,
hanem kerékpározni, úszni, főzni, barkácsolni stb. Így többet fog fejlődni,
mint ha az egész nyarat tanulással tölti, hiszen az agy fejlődésének
szempontjából a mozgásnak kiemelkedő szerepe van. Az új élmények pedig, az
érdeklődést, valamint a tudás megszerzésére irányuló motivációt ébresztik fel a
gyermekekben.
De nem szabad túl sok
programot szervezni sem, mert az is fárasztó lehet. Például nem jó egész nyáron
táborról táborra küldeni a gyereket. Szükségesek a szerzett élmények
elmélyítése, feldolgozása, így kellenek a strukturálatlan időszakok is amikor
„semmit tehet” a gyermek.
Fontosak az olyan tevékenységek is, amelyek eltérnek a mindennap megszokottól,
s amelyeket a szülő és a gyerek közösen végez. Egy kis séta, kerékpározás vagy
strandolás — és persze az eközben kialakuló beszélgetés – nagyon közel hozhatja
egymáshoz a szülőt és a gyermeket.
Van persze olyan is, hogy
a gyermekek akár maguktól is előveszik a tanszereket, vagy kérik, hogy most egy
kicsit gyakoroljanak. Ilyenkor azonban ez játéknak minősül, amit csak addig
fognak örömmel végezni, amíg valami érdekesebb elfoglaltság nem tereli el a
figyelmüket. És persze van, hogy tényleg szükséges egy kis gyakorlás, ilyenkor
fontos, hogy az utolsó két hét hétköznapjaira – lehetőleg délelőttre – tegyük
ezeket a tanulós órákat.
Az átlagos gyermek,
kamasz azonban szeretné élvezni a nyár örömeit, az iskolai kötöttségektől
mentes szünidőt, mind, ahogy mi felnőttek is a szabadságunk óráit. Tehát kedves
Szülők, gondolják csak el, hogy vajon lenne-e kedvük szabadságuk idején egy-két
órát a munkájukkal tölteni, csupán azért, hogy ne unatkozzanak, vagy ne
felejtsék azt el! Nem hiszem…
Szerencsére még előttünk
a nyár, a vakáció, ne vegyük el ezt a gondtalan időszakot a gyerekeinktől, amit
gyermekként mi is úgy vártunk, élveztünk!
Szegleti Gabriella
klinikai szakpszichológus
Forrás: www.bethesda.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése