2023. augusztus 21., hétfő

Tíz ötlet nyárvégi szomorúság ellen


A nyár a szabadságot, a mozgás örömét, a fürdést és a játékot jelenti a gyerekeknek. A nyár vége éppen ellenkezőleg: ismét kezdődik a napi rutin, és vissza kell térni az iskolába, ahol nem lehet játszani, ahol nem lehet beszélgetni, ahol jól kell viselkedni és alkalmazkodni kell. Még a legvidámabb gyerek is elszomorodik, ha meghallja, hogy itt az ősz, és újra elkezdődik a suli.

Mivel már egy hét sincs hátra a nyári szünetből, hasznos lehet néhány ötlet, mely segíthet gyermekednek jobb kedvre derülni.

1. Vissza a napirendhez

Érdemes már most elkezdeni újra szabályokat alkalmazni a napirendben: korábban kell ágyba küldeni a gyerekeket és korábban kell felkelteni őket. Érdemes az étkezések időpontját is egyre inkább az iskolaidő lehetőségeihez időzíteni. Így elkerülhető a hirtelen változás szeptember elején, és gyermeked kevésbé fárad el az első napokban, és zökkenőmentesebb lesz az átállás.

2. Egy kis munka!

Ha a nyáron megengedted gyermekednek, hogy kevésbé vegyen részt a házimunkában, akkor itt az idő, hogy újra bevond őt a háztartási feladatokba. Egy kis porszívózás, egy kis pakolás segít a napi rutinba való visszarázódásban. Kezdjetek el vásárolni is: közösen vegyétek meg az iskolai felszereléseket. Bizonyos határokon belül engedd meg gyermekednek, hogy ő válassza ki az iskolai felszereléseket. Ő jobban tudja, mi a „menő”, mi tetszik majd az osztálytársaknak, mint Te. Ha gyermeked eldicsekedhet a dolgaival, akkor szívesebben megy majd hétfőn iskolába.

3. A rosszkedv jelei!

Szeptember közepén, végén a gyerekek valójában is rádöbbennek, hogy valóban véget ért a nyár. Ilyenkor elkedvetlenednek és megváltozik a viselkedésük. Gyakran előfordul ilyenkor, hogy a gyerekek este csak komoly veszekedés után mennek aludni, és az is, hogy reggel nem hajlandóak felkelni. Ennek lehet a jele az indokolatlanul hosszúra nyúló búcsúzkodás az iskolánál, vagy a felerősödő agresszió is.

A gyerekek ritkán beszélnek érzéseikről, inkább viselkedésükön keresztül mutatják meg, ha valami baj van. Éppen ezért fontos, hogy észrevedd gyermeked viselkedésének változásait.

4. Hallgass oda!

Hallgasd meg gyermeked, ha a nyár végével kapcsolatos érzelmeiről, vagy az újra elkezdődő iskolával kapcsolatos félelmeiről beszél. Ne söpörd félre ezeket a gondokat! Ne próbáld ilyenkor felvidítani gyermeked, mert ezzel azt érezteti vele, hogy az érzései nem fontosak! Inkább ülj le vele, hallgasd végig, és legyél megértő. Az érzelmek feldolgozásához időre van szükség. Ha ilyenkor meghallgatod és megérted őt, akkor gyermeked könnyebben találhat megoldást a problémára.

5. Készüljetek fel a problémákra!

Térképezzétek fel, hogy gyermekednek milyen problémái adódhatnak az iskolakezdés után, és keressetek közösen megoldást. Például, ha gyermeked most megy elsőbe, vagy iskolát vált, akkor sétáljatok el az iskolához, járjátok be az odavezető utat, és ismerjétek meg a környéket. Ha be lehet menni az iskola udvarára például focizni vagy a játszótérre, akkor tegyétek meg.

Vegyetek meg minden szükséges kelléket, figyelve, hogy semmi se maradjon ki, nehogy a hiányzó eszköz miatt legyen gyermekednek kellemetlensége.

Ha gyermeked valamilyen iskolai helyzettől fél, például a feleléstől, akkor játszatok helyzetgyakorlatokat, melyekben gyermeked biztonságosan gyakorolhatja, hogy hogyan kell viselkedni. A helyzetgyakorlatok segíthetnek akkor is, ha gyermeked a többi gyerek csúfolódásától tart.

6. Időt kérek!

A játék, az ölelés, a simogatás, az olvasás során együtt töltött idő önbizalmat, magabiztosságot ad gyermekednek. Sok szülő úgy gondolja, hogy a túlzásba vitt becézés, ölelés korlátozza gyermeke önállóságát, valójában azonban ennek épp az ellenkezője történik. Az ölelés olyan a gyereknek, mint az autónak az üzemanyag. Csak akkor tud önállóan mozogni, ha eleget kap belőle. Az ölelés megerősíti gyermekedet, és így jobban érzi magát az iskolában.

7. Nyugodj meg!

Taníts gyermekednek egyszerű relaxációs technikákat, melyek segítenek neki megnyugodni, ellazulni, vagy pihenni. Ilyen lehet például, ha megtanítod neki, hogy hogyan figyelje meg egy falevél ringatózását a szélben, vagy a szél játékát egy pocsolya felszínén. Szintén csökkentheti a feszültséget, ha gyermeked fel tud idézni valamilyen szép emléket, mely kellemes érzésekkel tölti el.

8. Keressünk célokat!

Idézzétek fel az elmúlt évet, és vitassátok meg, miben sikerült fejlődést elérni. Ennek fényében állítsatok fel célokat a következő évre, melyekért érdemes dolgozni.

Mindegy, hogy gyermeked hány éves, megbeszélhetitek, miben fejlődött az elmúlt évben, legyen az az írás, az olvasás, a biciklizés, az úszás, vagy bármi más. A lényeg, hogy gyermeked lássa a változást, és hogy hasonló változás a következő évben is be fog következni.

A gyerekek által maguk elé kitűzött célok leggyakrabban a tanulás és a társas kapcsolatok köréből kerülnek ki. A megfogalmazott célokat írják, vagy rajzolják le, és tegyék ki őket a falra.

Ha valamelyik célt sikerül elérni, ünnepeljétek meg a sikert! Ezzel megtaníthatod gyermekednek, hogy ami kezdetben nehéznek tűnt, az a végén könnyűvé vált.

9. Ünnepeljünk!

Jelöljétek ki, és ünnepeljétek meg a nyár végét! Ez lehet egy közös vacsora, egy szalonnasütés, egy bográcsozás, egy kirándulás, napló- vagy fényképalbum készítés, vagy ami épp eszetekbe jut.

Üljetek le körbe, és kérjetek meg mindenkit, hogy meséljen arról, ami neki a legszebb volt a nyárban: egy fürdésről, egy utazásról, egy kirándulásról, a közös játékról, vagy épp a csillagnézésről. Érdemes elővenni a nyári fotókat, emlékeket is.

Ha jól sikerül az ünneplés, akkor ezt akár hagyománnyá is fejleszthetik. Ezek az események segítenek a gyerekeknek emlékeik elevenen tartásában.

10. Van-e élet a nyáron túl?

Még az iskola kezdete előtt vegyétek elő a naptárt, és jelöljetek ki benne olyan dátumokat, melyekre érdemes közösen készülnie a családnak. Tervezzétek meg az őszi kirándulásokat, beszéljétek meg, hová mentek a hosszú hétvégéken vagy az őszi szünetben.

Érdemes már most megtervezni egy hosszabb utazást karácsonykor vagy a februári sítúrát. Így a gyerekek is láthatják, hogy nincs vége a világnak, további szép kalandok, és izgalmak várnak rájuk. Persze az sem baj, ha megértik, hogy egyensúlyt kell tartani a kötelességek és a pihenés között!

Forrás: www.varazsbetu.hu


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Tíz ötlet nyárvégi szomorúság ellen


A nyár a szabadságot, a mozgás örömét, a fürdést és a játékot jelenti a gyerekeknek. A nyár vége éppen ellenkezőleg: ismét kezdődik a napi rutin, és vissza kell térni az iskolába, ahol nem lehet játszani, ahol nem lehet beszélgetni, ahol jól kell viselkedni és alkalmazkodni kell. Még a legvidámabb gyerek is elszomorodik, ha meghallja, hogy itt az ősz, és újra elkezdődik a suli.

Mivel már egy hét sincs hátra a nyári szünetből, hasznos lehet néhány ötlet, mely segíthet gyermekednek jobb kedvre derülni.

1. Vissza a napirendhez

Érdemes már most elkezdeni újra szabályokat alkalmazni a napirendben: korábban kell ágyba küldeni a gyerekeket és korábban kell felkelteni őket. Érdemes az étkezések időpontját is egyre inkább az iskolaidő lehetőségeihez időzíteni. Így elkerülhető a hirtelen változás szeptember elején, és gyermeked kevésbé fárad el az első napokban, és zökkenőmentesebb lesz az átállás.

2. Egy kis munka!

Ha a nyáron megengedted gyermekednek, hogy kevésbé vegyen részt a házimunkában, akkor itt az idő, hogy újra bevond őt a háztartási feladatokba. Egy kis porszívózás, egy kis pakolás segít a napi rutinba való visszarázódásban. Kezdjetek el vásárolni is: közösen vegyétek meg az iskolai felszereléseket. Bizonyos határokon belül engedd meg gyermekednek, hogy ő válassza ki az iskolai felszereléseket. Ő jobban tudja, mi a „menő”, mi tetszik majd az osztálytársaknak, mint Te. Ha gyermeked eldicsekedhet a dolgaival, akkor szívesebben megy majd hétfőn iskolába.

3. A rosszkedv jelei!

Szeptember közepén, végén a gyerekek valójában is rádöbbennek, hogy valóban véget ért a nyár. Ilyenkor elkedvetlenednek és megváltozik a viselkedésük. Gyakran előfordul ilyenkor, hogy a gyerekek este csak komoly veszekedés után mennek aludni, és az is, hogy reggel nem hajlandóak felkelni. Ennek lehet a jele az indokolatlanul hosszúra nyúló búcsúzkodás az iskolánál, vagy a felerősödő agresszió is.

A gyerekek ritkán beszélnek érzéseikről, inkább viselkedésükön keresztül mutatják meg, ha valami baj van. Éppen ezért fontos, hogy észrevedd gyermeked viselkedésének változásait.

4. Hallgass oda!

Hallgasd meg gyermeked, ha a nyár végével kapcsolatos érzelmeiről, vagy az újra elkezdődő iskolával kapcsolatos félelmeiről beszél. Ne söpörd félre ezeket a gondokat! Ne próbáld ilyenkor felvidítani gyermeked, mert ezzel azt érezteti vele, hogy az érzései nem fontosak! Inkább ülj le vele, hallgasd végig, és legyél megértő. Az érzelmek feldolgozásához időre van szükség. Ha ilyenkor meghallgatod és megérted őt, akkor gyermeked könnyebben találhat megoldást a problémára.

5. Készüljetek fel a problémákra!

Térképezzétek fel, hogy gyermekednek milyen problémái adódhatnak az iskolakezdés után, és keressetek közösen megoldást. Például, ha gyermeked most megy elsőbe, vagy iskolát vált, akkor sétáljatok el az iskolához, járjátok be az odavezető utat, és ismerjétek meg a környéket. Ha be lehet menni az iskola udvarára például focizni vagy a játszótérre, akkor tegyétek meg.

Vegyetek meg minden szükséges kelléket, figyelve, hogy semmi se maradjon ki, nehogy a hiányzó eszköz miatt legyen gyermekednek kellemetlensége.

Ha gyermeked valamilyen iskolai helyzettől fél, például a feleléstől, akkor játszatok helyzetgyakorlatokat, melyekben gyermeked biztonságosan gyakorolhatja, hogy hogyan kell viselkedni. A helyzetgyakorlatok segíthetnek akkor is, ha gyermeked a többi gyerek csúfolódásától tart.

6. Időt kérek!

A játék, az ölelés, a simogatás, az olvasás során együtt töltött idő önbizalmat, magabiztosságot ad gyermekednek. Sok szülő úgy gondolja, hogy a túlzásba vitt becézés, ölelés korlátozza gyermeke önállóságát, valójában azonban ennek épp az ellenkezője történik. Az ölelés olyan a gyereknek, mint az autónak az üzemanyag. Csak akkor tud önállóan mozogni, ha eleget kap belőle. Az ölelés megerősíti gyermekedet, és így jobban érzi magát az iskolában.

7. Nyugodj meg!

Taníts gyermekednek egyszerű relaxációs technikákat, melyek segítenek neki megnyugodni, ellazulni, vagy pihenni. Ilyen lehet például, ha megtanítod neki, hogy hogyan figyelje meg egy falevél ringatózását a szélben, vagy a szél játékát egy pocsolya felszínén. Szintén csökkentheti a feszültséget, ha gyermeked fel tud idézni valamilyen szép emléket, mely kellemes érzésekkel tölti el.

8. Keressünk célokat!

Idézzétek fel az elmúlt évet, és vitassátok meg, miben sikerült fejlődést elérni. Ennek fényében állítsatok fel célokat a következő évre, melyekért érdemes dolgozni.

Mindegy, hogy gyermeked hány éves, megbeszélhetitek, miben fejlődött az elmúlt évben, legyen az az írás, az olvasás, a biciklizés, az úszás, vagy bármi más. A lényeg, hogy gyermeked lássa a változást, és hogy hasonló változás a következő évben is be fog következni.

A gyerekek által maguk elé kitűzött célok leggyakrabban a tanulás és a társas kapcsolatok köréből kerülnek ki. A megfogalmazott célokat írják, vagy rajzolják le, és tegyék ki őket a falra.

Ha valamelyik célt sikerül elérni, ünnepeljétek meg a sikert! Ezzel megtaníthatod gyermekednek, hogy ami kezdetben nehéznek tűnt, az a végén könnyűvé vált.

9. Ünnepeljünk!

Jelöljétek ki, és ünnepeljétek meg a nyár végét! Ez lehet egy közös vacsora, egy szalonnasütés, egy bográcsozás, egy kirándulás, napló- vagy fényképalbum készítés, vagy ami épp eszetekbe jut.

Üljetek le körbe, és kérjetek meg mindenkit, hogy meséljen arról, ami neki a legszebb volt a nyárban: egy fürdésről, egy utazásról, egy kirándulásról, a közös játékról, vagy épp a csillagnézésről. Érdemes elővenni a nyári fotókat, emlékeket is.

Ha jól sikerül az ünneplés, akkor ezt akár hagyománnyá is fejleszthetik. Ezek az események segítenek a gyerekeknek emlékeik elevenen tartásában.

10. Van-e élet a nyáron túl?

Még az iskola kezdete előtt vegyétek elő a naptárt, és jelöljetek ki benne olyan dátumokat, melyekre érdemes közösen készülnie a családnak. Tervezzétek meg az őszi kirándulásokat, beszéljétek meg, hová mentek a hosszú hétvégéken vagy az őszi szünetben.

Érdemes már most megtervezni egy hosszabb utazást karácsonykor vagy a februári sítúrát. Így a gyerekek is láthatják, hogy nincs vége a világnak, további szép kalandok, és izgalmak várnak rájuk. Persze az sem baj, ha megértik, hogy egyensúlyt kell tartani a kötelességek és a pihenés között!

Forrás: www.varazsbetu.hu