2023. július 21., péntek

Játékok, amikkel megkönnyíthető a várakozás, az utazás


Hogyan, mivel kössem le a gyereket hosszú várakozás alatt, utazás közben?

Orvosi rendelőben vagy máshol várakoztok a gyerekkel? Nehezen telik az idő? Hogyan, mivel tudod lekötni a gyermeked hosszú várakozás alatt? Játékok várakozáshoz...

Mivel kössem le a gyereket, ha sokat kell várni valahol? - Sokakban merül fel a kérdés. Összegyűjtöttünk tippeket, hogy gyorsabban teljen az idő.
Hogyan foglald le a gyereket, ha az orvosi rendelőben vagy máshol várakoztok? 

I. JÁTÉKOK KISEBBEKKEL

2 és 3 éves gyerek lekötése különösen nem egyszerű. Ez az örökmozgó korszak.
Ha orvosi rendelőben vagytok, vagy egyéb helyen, ahol nem lehet a gyereknek szaladgálnia, játszatok a következő játékok közül:

1. Keresd meg! "Böngésző játék"

Ha van kéznél esetleg egy újság, akkor kereshetünk benne képet, amelyről kérdezzük a gyermeket: Keress egy szemüveget a képen. Vagy ha már nagyobb gyermek, akkor az egész újságból kikereshetünk valamit, és azt kell megkeresnie. Pl. keress egy barna, göndör hajú nénit az újságban!
Ha nincs újság kéznél, akkor a teremben körülnézve is játszhatunk ilyen játékot. Pl. keress egy kilincset a szobában, stb.

2. Találós kérdések gyerekeknek

Fent lakom az égen, melegít a fényem. Sugárból van bajszom, este van, ha alszom. (Megoldás: nap)

Vízben élek, brekegek, ismertek-e, gyerekek? Szúnyoglábon élek, a gólyától félek. (Megoldás: béka)

Nagyobbaknak: 

Két kezemmel füled fogom, s ott csücsülök az orrodon. (Megoldás: szemüveg)

Fehér pokróc egész földön, nem is szövik, az égből jön. (Megoldás: hó)

3. Mesekönyvek, mondókás könyvek

3-4 éves gyerek lefoglalása már könnyebb, mint egy 1-2 évesé. Ha tudtok előre készülni, vigyetek magatokkal gyerekkönyvet.

Mondókák mutogatással

Amikor kinn süt a nap (a két kéz ujjai nyitva, kinyújtott karral, kb. a mellkas magasságáig)

A csiga a házában marad (a hüvelykujjat a gyerekek a tenyérbe hajtva, ökölbe zárják az ujjaikat)

De amikor az eső hullik (a két kéz a fej fölött, széttárt ujjakat mozgatják)

Csiga-biga előbújik (a fejtető két oldalán a gyermek mutatóujjai a szarv mozgatását utánozza)

Neki az a jó idő, mikor esik az eső! (eső utánzása)

A kezénél kezdve a nyakán, pocakján át szaladhat a nyulacska csiklandozva erre a mondókára:
Kerekecske, dombocska,
Itt szalad a nyulacska.
Erre megyen, itt megáll,
Itt egy körutat csinál,
Ide bújik, ide be,
Kicsi gyermek keblibe.

***

Hétfőn hentereg,
Kedden kecmereg,
Szerdán szendereg,
Csütörtökön csak csücsül,
Pénteken párnára dűl,
Szombaton szundít szorgosan,
Vasárnap horkol hangosan.

4. Alkotás maszatmentesen

Ezeknél a játékoknál víz van a "filctoll/ecset" tartályában, tehát nem kell félni attól, hogy bármit összefirkálna a gyermek színezés közben. Az alkotás élménye garantált. ezek a színezők újrahasználhatók, így, ha megszárítjuk a lapokat, akkor a gyermek újra használhatja.

5. Babrálós játékok

Mindannyian tudjuk, hogy ha valamivel babrálhatnak várakozás közben akkor gyorsabban telik velük az idő.
Ilyen játék pl.: a labirintus mágneses tollal vagy a tekerhető fa kukac, matrjoska baba 

Bármennyire is szeretik a kisgyerekek a pénztárcánkat kipakolni-bepakolni, valljuk be nem mindig kifizetődő. Gyermekünk szeretni fogja, ha saját pénztárcát kap, tele kiselejtezett kártyákkal, játékpénzekkel.

II. JÁTÉKOK NAGYOBB GYEREKEKKEL

5-6 éves gyermekkel már kicsit könnyebb a helyzet, de ettől még jól jöhet ez a pár ötlet.

1. Babrálós játékok

Újra fénykorát éli a zsinóros, kézen átvevős játék. Gyerekkoromban egy idős rokon adta tovább az ő tudását. "Cérnalevevős" vagy "szövés" néven is ismert volt.

- Vcube kockák (Rubik kocka verseny változata)
- Szivárványlabda logikai játék


2. Készségfejlesztő, logikai játékok

Ezek a játékok kicsi méretük miatt nagyon praktikusak és találhatóak közöttük mágnesesek is. Mindegyiknél több feladvány áll rendelkezésre, különböző nehézségi szinteken.


3. Játékok eszköz nélkül

Játékok eszköz nélkül, amiket bármikor, bárhol játszhatunk, ha éppen nincs nálunk semmilyen játék, és várakoznunk kell vagy elütni az időt valamivel. Közlekedés közben, nyaraláson, orvosi rendelőben, étteremben, a gyerekek imádni fogják!

Játékok eszköz nélkül:

Kő, papír, olló: Mondjátok együtt kő, papír, olló, majd mutassátok az egyiket a három közül egyszerre. Az olló elvágja a papírt, így legyőzi azt, a papír becsomagolja a követ, a kő pedig tönkreteszi az ollót. Na, ki nyert?

Barkohba: Találd ki mire gondoltam! Kisebbekkel játsszuk csak állatokkal. Felnőtteknek tipp, nehezítés: tematikus feladványok, játsszátok csak színészekkel, film, mese szereplőkkel.

Szólánc: Mondj egy szót, ami az előző szó utolsó betűjével kezdődik!
Nehezítés: ezt is játszhatjuk tematikusan. Csak állatokkal, csak tárgyakkal, csak filmekkel.

Fekete-fehér-igen-nem: Kérdezz és válaszolj bármit, a lényeg, hogy a fenti szavak ne szerepeljenek benne! Egyáltalán nem egyszerű, próbáld ki!

Furcsa torta „készítés”: Az első játékos mond egy hozzávalót tortához, pl. tojás. A következő játékosnak furcsa, vicces összetevőt kell mondani egy tortához (pl. kolbász, vagy hangya J), majd jön a következő, így az összetevők száma egyre nő.  Ez egyben egy memória játék is, mert mindig meg kell ismételni, amit az előző játékos mondott.

Mondd az ellentétét: Pl. mutass rá egy testrészedre, és másikat mondj helyette. Vagy úgy beszélgessetek, hogy mindennek az ellentétét mondjátok.

Mese kitalálás: Az első játékos mond egy mondatot (Egyszer volt hol nem volt egy király). A következő folytatja (a királynak volt három lánya), így tovább, és így közösen kitaláltok egy mesét.

4. Játékok papírral

Játék ötletek, amiket csupán egy darab papíron és ceruzával vagy tollal lehet játszani. Egyszerűek, de nagyszerűek! Sok ismerős lesz gyerekkorodból!...

Amőba vagy ötödölő: A játékot két játékos játssza négyzetrácsos hálón. A játékosok felváltva rajzolnak egy-egy jelet (X vagy kör) a háló mezőire. Az egyik játékos az X-el van, vagyis ő csak X-et rajzolhat, a másik játékos pedig a körrel.
A játék célja, hogy a játékos a saját jeléből ötöt helyezzen egymás mellé bármilyen irányban (vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan) illetve, hogy ebben megakadályozza az ellenfelét.
Egy játékos nyer, ha sikerül öt jelet egymás mellé tennie.

Akasztófa játék: Az egyik játékos kitalál egy szót, és annyi vonalat húz egymás mellé, ahány betűből áll a kitalált szó. Mellé akasztófát rajzolunk. A játékos tippel egy betűt. Ha a tippje szerepel a szóban, akkor a szóban elhelyezkedő helyének megfelelően be kell írni az adott vonalra. Ellenkező esetben a rossz próbálkozások száma eggyel nő, ami azt jelenti, hogy az akasztófa egy újabb eleme kerül felrajzolásra. (A már mondott, de szóban nem szereplő betűket írjuk a lapra valahová). 
Az akasztófára kerülő elemek száma különböző lehet, leggyakrabban ezeket használják: fej, törzs, bal kar, jobb kar, bal láb, jobb láb.
Ha a játékos úgy érzi, hogy tudja a megoldást, akkor a megfejtés bármikor bemondható: ha kitalálta, megúszta a "felakasztást", ha nem, elvesztette a játékot. 

Vicces mondatok, hajtogatással: – Ki?– Kivel?– Mikor?– Hol?– Mit csinált? Az első játékos leírja a papírra, hogy Ki? (Például egy kutya), majd behajtja a papírt úgy, hogy ne látszódjon, hogy mit írt (kb. 1-2 cm vastagságban). A következő játékos leírja, hogy kivel? (Például törpével), ő is behajtja és adja tovább, így a további kérdésekre is írnak felváltva valamit: Mikor? Hol? Mit csinált? A végén kihajtogatják a papírt, és felolvassák a mondatot. Nagyon vicces mondatok születhetnek.

Foci papíron: Rajzoljunk két focikaput a papír két végére. Majd a saját kapunkból vagy felezővonalból kiindulva a ceruza hegyét egy ujjal fogva "meglökjük" a ceruzát, hogy vonalat húzzon a papíron. Ha lehet, minél hosszabb vonalat. Ezután a másik játékos jön. Mindig az előző húzott vonalunk végéhez állítjuk a ceruzát. A cél, hogy elérjünk a másik játékos kapujához.

5. Játékok, amik nálunk nagyon beváltak:

Az ebben a részben felsorolt játékokat, azért merjük nektek ajánlani, mert saját tapasztalataink szerint alkalmasak a hosszú várakozási idő jó hangulatú eltöltéséhez.

- Geotábla

- Sztorikocka

- Djeco Mini logix játékok közül a Torpedó, Találd ki, Sudoku

- Mini games: különbségkereső fiús/lányos, labirintus

- Karcolós jegyzettömb

- Tilitoli számos, teknősös stb.

Kívánjuk nektek, hogy egészségesen átvészeljétek ezt az időszakot, és ne a rendelőkben telt idő miatt legyen szükségetek ezekre a játékokra!

Forrás: www.okosjatek.hu


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Játékok, amikkel megkönnyíthető a várakozás, az utazás


Hogyan, mivel kössem le a gyereket hosszú várakozás alatt, utazás közben?

Orvosi rendelőben vagy máshol várakoztok a gyerekkel? Nehezen telik az idő? Hogyan, mivel tudod lekötni a gyermeked hosszú várakozás alatt? Játékok várakozáshoz...

Mivel kössem le a gyereket, ha sokat kell várni valahol? - Sokakban merül fel a kérdés. Összegyűjtöttünk tippeket, hogy gyorsabban teljen az idő.
Hogyan foglald le a gyereket, ha az orvosi rendelőben vagy máshol várakoztok? 

I. JÁTÉKOK KISEBBEKKEL

2 és 3 éves gyerek lekötése különösen nem egyszerű. Ez az örökmozgó korszak.
Ha orvosi rendelőben vagytok, vagy egyéb helyen, ahol nem lehet a gyereknek szaladgálnia, játszatok a következő játékok közül:

1. Keresd meg! "Böngésző játék"

Ha van kéznél esetleg egy újság, akkor kereshetünk benne képet, amelyről kérdezzük a gyermeket: Keress egy szemüveget a képen. Vagy ha már nagyobb gyermek, akkor az egész újságból kikereshetünk valamit, és azt kell megkeresnie. Pl. keress egy barna, göndör hajú nénit az újságban!
Ha nincs újság kéznél, akkor a teremben körülnézve is játszhatunk ilyen játékot. Pl. keress egy kilincset a szobában, stb.

2. Találós kérdések gyerekeknek

Fent lakom az égen, melegít a fényem. Sugárból van bajszom, este van, ha alszom. (Megoldás: nap)

Vízben élek, brekegek, ismertek-e, gyerekek? Szúnyoglábon élek, a gólyától félek. (Megoldás: béka)

Nagyobbaknak: 

Két kezemmel füled fogom, s ott csücsülök az orrodon. (Megoldás: szemüveg)

Fehér pokróc egész földön, nem is szövik, az égből jön. (Megoldás: hó)

3. Mesekönyvek, mondókás könyvek

3-4 éves gyerek lefoglalása már könnyebb, mint egy 1-2 évesé. Ha tudtok előre készülni, vigyetek magatokkal gyerekkönyvet.

Mondókák mutogatással

Amikor kinn süt a nap (a két kéz ujjai nyitva, kinyújtott karral, kb. a mellkas magasságáig)

A csiga a házában marad (a hüvelykujjat a gyerekek a tenyérbe hajtva, ökölbe zárják az ujjaikat)

De amikor az eső hullik (a két kéz a fej fölött, széttárt ujjakat mozgatják)

Csiga-biga előbújik (a fejtető két oldalán a gyermek mutatóujjai a szarv mozgatását utánozza)

Neki az a jó idő, mikor esik az eső! (eső utánzása)

A kezénél kezdve a nyakán, pocakján át szaladhat a nyulacska csiklandozva erre a mondókára:
Kerekecske, dombocska,
Itt szalad a nyulacska.
Erre megyen, itt megáll,
Itt egy körutat csinál,
Ide bújik, ide be,
Kicsi gyermek keblibe.

***

Hétfőn hentereg,
Kedden kecmereg,
Szerdán szendereg,
Csütörtökön csak csücsül,
Pénteken párnára dűl,
Szombaton szundít szorgosan,
Vasárnap horkol hangosan.

4. Alkotás maszatmentesen

Ezeknél a játékoknál víz van a "filctoll/ecset" tartályában, tehát nem kell félni attól, hogy bármit összefirkálna a gyermek színezés közben. Az alkotás élménye garantált. ezek a színezők újrahasználhatók, így, ha megszárítjuk a lapokat, akkor a gyermek újra használhatja.

5. Babrálós játékok

Mindannyian tudjuk, hogy ha valamivel babrálhatnak várakozás közben akkor gyorsabban telik velük az idő.
Ilyen játék pl.: a labirintus mágneses tollal vagy a tekerhető fa kukac, matrjoska baba 

Bármennyire is szeretik a kisgyerekek a pénztárcánkat kipakolni-bepakolni, valljuk be nem mindig kifizetődő. Gyermekünk szeretni fogja, ha saját pénztárcát kap, tele kiselejtezett kártyákkal, játékpénzekkel.

II. JÁTÉKOK NAGYOBB GYEREKEKKEL

5-6 éves gyermekkel már kicsit könnyebb a helyzet, de ettől még jól jöhet ez a pár ötlet.

1. Babrálós játékok

Újra fénykorát éli a zsinóros, kézen átvevős játék. Gyerekkoromban egy idős rokon adta tovább az ő tudását. "Cérnalevevős" vagy "szövés" néven is ismert volt.

- Vcube kockák (Rubik kocka verseny változata)
- Szivárványlabda logikai játék


2. Készségfejlesztő, logikai játékok

Ezek a játékok kicsi méretük miatt nagyon praktikusak és találhatóak közöttük mágnesesek is. Mindegyiknél több feladvány áll rendelkezésre, különböző nehézségi szinteken.


3. Játékok eszköz nélkül

Játékok eszköz nélkül, amiket bármikor, bárhol játszhatunk, ha éppen nincs nálunk semmilyen játék, és várakoznunk kell vagy elütni az időt valamivel. Közlekedés közben, nyaraláson, orvosi rendelőben, étteremben, a gyerekek imádni fogják!

Játékok eszköz nélkül:

Kő, papír, olló: Mondjátok együtt kő, papír, olló, majd mutassátok az egyiket a három közül egyszerre. Az olló elvágja a papírt, így legyőzi azt, a papír becsomagolja a követ, a kő pedig tönkreteszi az ollót. Na, ki nyert?

Barkohba: Találd ki mire gondoltam! Kisebbekkel játsszuk csak állatokkal. Felnőtteknek tipp, nehezítés: tematikus feladványok, játsszátok csak színészekkel, film, mese szereplőkkel.

Szólánc: Mondj egy szót, ami az előző szó utolsó betűjével kezdődik!
Nehezítés: ezt is játszhatjuk tematikusan. Csak állatokkal, csak tárgyakkal, csak filmekkel.

Fekete-fehér-igen-nem: Kérdezz és válaszolj bármit, a lényeg, hogy a fenti szavak ne szerepeljenek benne! Egyáltalán nem egyszerű, próbáld ki!

Furcsa torta „készítés”: Az első játékos mond egy hozzávalót tortához, pl. tojás. A következő játékosnak furcsa, vicces összetevőt kell mondani egy tortához (pl. kolbász, vagy hangya J), majd jön a következő, így az összetevők száma egyre nő.  Ez egyben egy memória játék is, mert mindig meg kell ismételni, amit az előző játékos mondott.

Mondd az ellentétét: Pl. mutass rá egy testrészedre, és másikat mondj helyette. Vagy úgy beszélgessetek, hogy mindennek az ellentétét mondjátok.

Mese kitalálás: Az első játékos mond egy mondatot (Egyszer volt hol nem volt egy király). A következő folytatja (a királynak volt három lánya), így tovább, és így közösen kitaláltok egy mesét.

4. Játékok papírral

Játék ötletek, amiket csupán egy darab papíron és ceruzával vagy tollal lehet játszani. Egyszerűek, de nagyszerűek! Sok ismerős lesz gyerekkorodból!...

Amőba vagy ötödölő: A játékot két játékos játssza négyzetrácsos hálón. A játékosok felváltva rajzolnak egy-egy jelet (X vagy kör) a háló mezőire. Az egyik játékos az X-el van, vagyis ő csak X-et rajzolhat, a másik játékos pedig a körrel.
A játék célja, hogy a játékos a saját jeléből ötöt helyezzen egymás mellé bármilyen irányban (vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan) illetve, hogy ebben megakadályozza az ellenfelét.
Egy játékos nyer, ha sikerül öt jelet egymás mellé tennie.

Akasztófa játék: Az egyik játékos kitalál egy szót, és annyi vonalat húz egymás mellé, ahány betűből áll a kitalált szó. Mellé akasztófát rajzolunk. A játékos tippel egy betűt. Ha a tippje szerepel a szóban, akkor a szóban elhelyezkedő helyének megfelelően be kell írni az adott vonalra. Ellenkező esetben a rossz próbálkozások száma eggyel nő, ami azt jelenti, hogy az akasztófa egy újabb eleme kerül felrajzolásra. (A már mondott, de szóban nem szereplő betűket írjuk a lapra valahová). 
Az akasztófára kerülő elemek száma különböző lehet, leggyakrabban ezeket használják: fej, törzs, bal kar, jobb kar, bal láb, jobb láb.
Ha a játékos úgy érzi, hogy tudja a megoldást, akkor a megfejtés bármikor bemondható: ha kitalálta, megúszta a "felakasztást", ha nem, elvesztette a játékot. 

Vicces mondatok, hajtogatással: – Ki?– Kivel?– Mikor?– Hol?– Mit csinált? Az első játékos leírja a papírra, hogy Ki? (Például egy kutya), majd behajtja a papírt úgy, hogy ne látszódjon, hogy mit írt (kb. 1-2 cm vastagságban). A következő játékos leírja, hogy kivel? (Például törpével), ő is behajtja és adja tovább, így a további kérdésekre is írnak felváltva valamit: Mikor? Hol? Mit csinált? A végén kihajtogatják a papírt, és felolvassák a mondatot. Nagyon vicces mondatok születhetnek.

Foci papíron: Rajzoljunk két focikaput a papír két végére. Majd a saját kapunkból vagy felezővonalból kiindulva a ceruza hegyét egy ujjal fogva "meglökjük" a ceruzát, hogy vonalat húzzon a papíron. Ha lehet, minél hosszabb vonalat. Ezután a másik játékos jön. Mindig az előző húzott vonalunk végéhez állítjuk a ceruzát. A cél, hogy elérjünk a másik játékos kapujához.

5. Játékok, amik nálunk nagyon beváltak:

Az ebben a részben felsorolt játékokat, azért merjük nektek ajánlani, mert saját tapasztalataink szerint alkalmasak a hosszú várakozási idő jó hangulatú eltöltéséhez.

- Geotábla

- Sztorikocka

- Djeco Mini logix játékok közül a Torpedó, Találd ki, Sudoku

- Mini games: különbségkereső fiús/lányos, labirintus

- Karcolós jegyzettömb

- Tilitoli számos, teknősös stb.

Kívánjuk nektek, hogy egészségesen átvészeljétek ezt az időszakot, és ne a rendelőkben telt idő miatt legyen szükségetek ezekre a játékokra!

Forrás: www.okosjatek.hu