A beszéd fejlődése már az anyaméhben elkezdődik, hiszen az édesanya és a környezet hangjainak egy részét már ott hallja. Lássuk, milyen fontosabb történések vannak az első életévben.
Az elsődleges eszköz a sírás
Az 1 év alatti babáknál a kommunikáció elsődleges eszköze kezdetben a sírás, melynek különböző mintázatai különböző érzelmeket, igényeket fejezhetnek ki. - A gyerekek gőgicsélését felváltja a gagyogás,
melyből 7-10 hónapos korra ciklikus sorok jönnek létre (ba-ba-ba,
ma-ma-ma, stb.), melyek bár még nem tartalommal bíró szavak, de a
környezet erősen jutalmazza ezeket a próbálkozásokat és általában
ezekből alakulnak ki az első szavak 11-12 hónapos kor körül - magyarázza
Józsa Fruzsina, logopédus.
A szakember szerint a kommunikáció ilyenkor nem csak verbális
elemekből áll, hanem nagyon fontos az a közös figyelmi helyzet is,
amiben a kommunikáció végbemegy: hogy a szülők szemkontaktust
teremtenek-e a gyermekükkel, figyelnek egymásra, követik egymást
tekintetét, gesztusokat alkalmaznak, majd ezekben a helyzetekben
felhívják egymás figyelmét egy külső dologra mutatással. Ezeket a
helyzeteket az elején a szülő kezdeményezi, de egy idő után a baba is
felhívja a szülő figyelmét külső dolgokra.
Mikor ismeri fel a szavakat a baba?
Ugyan a babák csak 11-12 hónapos kor körül mondják az első szavakat, de már hónapokkal korábban képesek szavak felismerésére. - Az első évben nagy szerepe van a szupraszegmentális jegyeknek:
a picit magasabb hang, lassabb tempó, dallamos beszéd segít a
beszédfolyamból kiválasztani a fontos információt, amelyek így a
nyelvelsajátítást is segítik. Ezek az úgynevezett dajkanyelvi jellemzők -
mondja a szakember.
A baba 1 éves kora körül jellemző a globális beszédmegértés, amikor a beszédhelyzetnek meghatározó szerepe van. Ilyenkor szókincs
tekintetében nagy egyéni eltérések lehetnek, de a környező személyek,
tárgyak nevei, és néhány ige ismerete jellemző a babák szókészletére.
Mit tehet a szülő?
A szakembert kérdeztük arról is,
szülőként hogy segíthetjük a gyermek beszédfejlődését ilyen idős korban.
- A közös figyelmi helyzetek kialakítása elsődleges fontosságú az
ekkora babáknál: ezekre jó alkalom a fürdetés, tisztába tétel, étkezés,
közös játék, amikor is igyekezzünk minden tevékenységünket verbalizálni, szavakba önteni. Emellett mondókázzunk, énekeljünk, meséljünk rövid történeteket a gyereknek - javasolja a logopédus.
Ne csak a beszédfejlődést kövessük!
A szakértő szerint fontos, hogy ne csak a beszéd fejlődését kísérjük figyelemmel, hanem a kommunikáció fejlődését tekintsük alapvetőnek, amit ebben az életkorban a mozgásfejlődés egészít ki.
Ha a gyerekünk nem veszi fel a szemkontaktust, nem követi a
tekintetünket, a mutatásunkat egy éves kor körül, az jelzésértékű lehet.
- Ha a gagyogás ritmustalan, szegényes (kevés hangot hallat a baba, nem
ciklizál, egyszerűen nem játszik a hangjával), ha gyakoriak a középfülgyulladások, ha az első szavak nem jelennek meg 1,5 éves korig, azt mindenképp jelző tünetnek értékeljük.
Ilyen esetben keressünk fel egy fül-orr-gégészt és kérjünk
hallásvizsgálatot, hiszen ha nem hall a gyermek, nem várhatjuk a beszéd-
és nyelvfejlődés megfelelő alakulását sem - figyelmeztet Józsa
Fruzsina.
A baba mozgásfejlődésben is adódhatnak olyan tünetek, melyek valamilyen fejlődési késésre utalhatnak, ilyen, ha a mozgásfejlődést egyes szakaszai kimaradnak
vagy egy szakasznál megreked a gyermek, illetve ha túl gyors a
fejlődés. - Ha a fenti tüneteket tapasztaljuk, igyekezzünk minél
többször kapcsolatot teremteni a babával, sokat mondókázni, játszani vele - tette hozzá -, és kérjünk tanácsot a helyi védőnőtől, illetve az illetékes Pedagógiai Szakszolgálattól.
A beszéd biológiai feltételei
Fodor Tímea logopédustól megtudtuk, hogy a sikeres beszédfejlődéshez a beszéd biológiai feltételeinek is teljesülnie kell. A sikeres beszédfejlődéshez épp beszédszervekre, jó hallásra és látásra
is szükség van, és a központi idegrendszer sértetlensége is
alapfeltétel. - Az újszülött képes egy olyan trükkre, hogy egyszerre
szopizzon és levegőt is vegyen, mert a gégéje nem a torokban van, hanem
feljebb, az orrüregbe vezető utat foglalja el. Hangadási képességei
ezért viszont igencsak korlátozottak, egyfélék.
Örömet okoz a hangadás
A második hónaptól viszont
fájdalmat, éhséget, unalmat és apróbb kellemetlenséget jelző sírásokat
fedezhetünk fel nála, egyre inkább tudjuk azonosítani a sírásából, hogy
mi lenne jó neki - magyarázza a szakértő. A harmadik hónapra ereszkedik
le a baba gégéje a torokba, így a garat is megnyílik, a nyelv pedig
szabadon mozoghat, innentől kezdve pedig a magánhangzók teljes
arzenálját zengheti a gyermek.
- Ebben a korban jelenik meg a nevetés és a gőgicsélés
is. Öt és hét hónapos kor között a csecsemő elkezd játszani is a
hangokkal, míg hét és nyolc hónapos kor között elkezd szótagokat
gagyogni. Ez egyfajta játék, ami örömet okoz a babának, ezért egyre
gyakrabban variálja a hangokat, a saját szórakoztatására. Rájön, hogy
képes hangokat kiadni, létrehozni valamit a saját teste által, és ez
ösztönzi a próbálkozásra. Éppen ezért nem szabad egy kicsi babát állandóan hangkeltő eszközökkel bombázni, mert így a saját hangadási öröme és késztetése csökkenni fog. Ha egész nap megy a TV, rádió, gyakran van okostelefon, tablet előtte, inkább az fogja lekötni - hívja fel rá a figyelmet Fodor Tímea.
Nem csak utánzás a tanulás
A nyelv, a beszéd elsajátítása tehát egyrészt tanulás a baba számára, amiben a környezetnek óriási szerepe van, másrészt a gyermek egy nyelvi előre kódoltsággal születik, ami azt jelenti, hogy az emberi agy fejlődése során
kifinomította a beszédre való alkalmasságot. - Ez azt jelenti, hogy a
gyerek beszédtanulás közben nem csak egyszerűen utánoz, hanem a nyelvi
rendszer praktikáit is próbálja elcsenni. Agyának nyelvi feldolgozó és
létrehozó területe megpróbál felépíteni és működtetni egy rendszert, ami
az adott nyelvtanra érvényes - mondja a szakértő.
A logopédus szerint azzal, hogy
beszélünk babánkhoz, megtanítjuk az adott nyelv szavaira is. - Például
ha azt mondjuk neki, hogy nézd, itt a labda, ez a labda, a labda gurul,
szép piros a labda, stb., a baba fejében összeáll a kép. Anyu ezt a
valamit labdának hívja, mert ezt emelte fel (nézd itt a...), erre
mutatott rá (ez a...), ez jött felém (gurul a...), stb., tehát elhangzik
egy tárgyra vonatkozóan sokszor, különböző helyzetekben ugyan az a szó.
A baba rájön, hogy ha azt mondja
például, hogy egöá, nem biztos, hogy megkapja a labdát, ezért idővel
egyre hasonlóbb variációkat hoz létre, mert figyeli anyu, apu száját is,
hogy mozog, mikor kimondja a szót. Ha neki ezután még csak például úgy
megy, hogy babda, a szülők szeme arra már felcsillan, mosolyognak rá és
meg is erősítik benne: Igen ez labda! Így a baba érzi, hogy
megjutalmazták, büszkék rá és tovább próbálkozik, amíg meg tudja
formázni pontosan a szavakat- magyarázta a logopédus.
Miért jó a dajkanyelv használata?
A szülők részéről segítség a baba beszédfejlődésére, ha a napi tevékenységeket beszéddel kísérik,
nem beszélnek hozzá pöszén, a beszédét nem javítgatják folyton. Sokkal
jobb, ha a szülői viselkedés természetes, szívből jövő, nem pedig a
feladat teljesítése lesz szem előtt, mert a külső sémák és normák
erőltetése hátráltatja a fejlődést.
- Az anyukák sokszor ösztönösen úgynevezett dajkanyelven beszélnek
gyermekükhöz, ami azt jelenti, hogy lassabban, egyszerűbben fogalmazva,
sokszor ismételve, dallamosan szólnak hozzá. Ezt nagyon jól teszik,
mert a baba a ritmust
nagyon szereti, mert a pocakban is sok ütem, ritmus, dallam vette körül
(az anya szívdobogása, stb). Ezért tanácsolom többek között a
mondókákat, gyermekdalokat,
énekes játékokat is, de ne essünk át a ló túloldalára sem, ne kántálva,
énekelve mondjunk mindent a babának. A dajkanyelv azonban nem pöszén
gügyögést jelent a babához, hiszen így milyen jogon várnánk el tőle,
hogy ő helyesen mondja a szavakat, ha így tanítottuk - fogalmaz a
szakember.
Mikor indokolt a fejlesztés?
A nyelv és beszédfejlődés része a
mozgás, a gondolkodás, a figyelem, az emlékezet, valamint más készségek
is. Ezek fejlesztése - az adott életkornak megfelelően - szintén
segítik a beszédfejlődést. - Az ennyi idős babánál a korai fejlesztés
abban az esetben lehet indokolt, ha idegrendszeri sérülés áll fenn - a
terhesség lefolyása nem volt zavartalan, a szülés folyamán komplikációk
léptek fel, oxigénhiányos állapot jelentkezett, koraszülött volt a baba,
stb. -, ha nagy az elmaradása a mozgásfejlődésben, illetve ha a baba rosszul hall, lát - tette hozzá a logopédus.
Forrás: https://www.babaszoba.hu
Szerző: Bordohányi Alexandra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése