2022. augusztus 22., hétfő

A DIAFILM VETÍTÉS MINT A MESEHALLGATÓVÁ ÉS OLVASÓVÁ NEVELÉS, A KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS ESZKÖZE



A diafilm különleges mesélés: se nem könyv, se nem mozi, mégis betű, szöveg, történet és kép. Bensőséges-összebújós együttlét, varázslatos hangulat lehetőségét teremti meg, téren és időn kívüli állapotot idéz elő, és hangokból, színekből, illatokból, illusztrációkból álló felejthetetlen emlékképet teremt. Fel lehet nőni nélküle, de nem érdemes kihagyni.

Az alábbiakban összegyűjtöttem néhány, diafilmben rejlő nevelési, fejlesztési lehetőséget, a másik részben pedig jól bevált családi- óvodai - iskolai gyakorlatokat mutatok be.

1. A diafilm vetítés bensőséges, minőségi, közös idő, akár családban, akár bölcsődében, óvodában, iskolában vetítünk.

2. A diafilm vetítés minden korosztály számára örömteli élmény, összehozza a család-csoport apraja-nagyját. Apa felakasztja a lepedőt, anya befűzi a filmet, a kicsi még „csak” nézi, a nagyobb tekeri, a még nagyobb olvassa. A szerepek cserélődnek-cserélődhetnek. Intézményes nevelés keretei között, vegyes korcsoportban is jól alkalmazható.

3. A jó diafilm külső képei segíthetik a belső képalkotási képesség fejlődését. A képzeletfejlődés reproduktív szakaszában, mások észleléseit, elképzeléseit hallva, látva vagy olvasva, ezeket a maga számára be és újraépíti a gyerek. A látott képekből új, belső képek épülhetnek.

4. A diafilm vetítés közben elhangzó hallott szöveg gazdagítja a szókincset, segíti a szövegértési képességek fejlődését.

5. A diafilm nézés segíti a fókuszált, osztatlan figyelemre való képesség megalapozást és fejlődését.

6. A diafilm vetítés segíti az érdeklődés felkeltését a történetek, az írott szöveg és a könyvek felé.  

7. A diafilm a gyerek befogadói ritmusának megfelel tempóban mozgó állókép. A filmmel ellentétben nem ingerli túl az idegrendszert. Visszalapozható, pontosabban visszatekerhető.

8. A diafilm a szülő, pedagógus által szabadon választható, előre megnézhető tartalom és képanyag. A televízióval ellentétben saját ízlésünknek, értékrendünknek megfelelő történetekhez és képekhez jut a gyerek.

9. A 21. századi magyar diafilmek nagyobbik felének tartalmi és képi világa magas művészi színvonalat képvisel mind a kép, mind a szöveg oldaláról, így megfelel az alaptételnek: Gyereknek a legjobbat!

A diafilm nem helyettesíti a rendszeres könyvből mesélést vagy az élőszavas történetmondást, de kiegészíti és színesíti a történetekhez, egymáshoz kapcsolódást-közelítést.

10. Iskolás korban a diafilm alkalmas az olvasás gyakorlására, differenciálásra, tehetséggondozásra. Utóbbira óvodás korban is.

11. A diafilm kinagyítja a könyv képeit, ami kicsi volt nagy lett, alaposan megfigyelhető az összes részlet az illusztrációban.

11 JÓ GYAKORLAT A DIAFILMHEZ:

1. Családi-óvodai-iskolai diafilmnap. Egy kijelölt, így várva-várható nap a hónapban vagy hétben, amikor vetítünk.

2. Mindenki, aki tud, olvasson. Ha csak egy képkockát, az éppúgy jó, mint az, ha egy egész filmet.

3. Kicsi gyereknek, a diavetítés kezdeti szakaszában, akár mutathatjuk is a falon-vásznon, amiről-akiről mesélünk, éppúgy, mint a könyvben. Ez segíti a megértést, beszédfejlődést. Hagyjuk-kérjük, hogy ő is mutassa.

4. Óvodában, első osztályban az olvasni már tudó óvodások-elsősök egyik tehetséggondozási-fejlesztési eszköze lehet.

5. Amikor nincs benn még/már a film: kezdődhet az árnyjáték. Ehhez rengeteg ötletet ad: Grátzer József (1986): SICC. Móra Könyvkiadó, Budapest. Az árnyjáték fejleszti a képzelet mellett, a kéz és az ujjak finommozgásait, közös nevetésre is alkalmat teremt.

6. Alakítsunk ki diafilm nézéshez rítust. Lehet állandó helye, a vetítésnek. Lehet illata. (Az új diavetítőknél ez már nem az égett film, hanem finom illóolaj.) Lehet diafilmnéző párnánk.

7. A születésnapok, pizsama partik egyik csendesítő, nyugtató, záró eleme is lehet a közös diafilmezés.

8. Ünnepekre készülve, segíthetik az ünnepre hangolódást. A diafilm oldalán található témakör szerinti bontás is. Karácsony, húsvét, téli ünnepkör stb.

9. Harmadik osztályban segíthetik a történelmi tematikájú filmek, a történelmi monda-rege világba a bevezetést.

10. A diafilm archívum filmjei a digitális tábla, és egyéb IKT eszközök felhasználói ismereteinek bővítését teljes biztonsággal szolgálják. (pl: keresési feladatok)

11. Vannak diafilmek idegen nyelveken. Jól használhatóak a nyelvtanuláshoz-nyelvtanításhoz.

Forrás: www.mese.mesepedagogia.hu


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A DIAFILM VETÍTÉS MINT A MESEHALLGATÓVÁ ÉS OLVASÓVÁ NEVELÉS, A KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS ESZKÖZE



A diafilm különleges mesélés: se nem könyv, se nem mozi, mégis betű, szöveg, történet és kép. Bensőséges-összebújós együttlét, varázslatos hangulat lehetőségét teremti meg, téren és időn kívüli állapotot idéz elő, és hangokból, színekből, illatokból, illusztrációkból álló felejthetetlen emlékképet teremt. Fel lehet nőni nélküle, de nem érdemes kihagyni.

Az alábbiakban összegyűjtöttem néhány, diafilmben rejlő nevelési, fejlesztési lehetőséget, a másik részben pedig jól bevált családi- óvodai - iskolai gyakorlatokat mutatok be.

1. A diafilm vetítés bensőséges, minőségi, közös idő, akár családban, akár bölcsődében, óvodában, iskolában vetítünk.

2. A diafilm vetítés minden korosztály számára örömteli élmény, összehozza a család-csoport apraja-nagyját. Apa felakasztja a lepedőt, anya befűzi a filmet, a kicsi még „csak” nézi, a nagyobb tekeri, a még nagyobb olvassa. A szerepek cserélődnek-cserélődhetnek. Intézményes nevelés keretei között, vegyes korcsoportban is jól alkalmazható.

3. A jó diafilm külső képei segíthetik a belső képalkotási képesség fejlődését. A képzeletfejlődés reproduktív szakaszában, mások észleléseit, elképzeléseit hallva, látva vagy olvasva, ezeket a maga számára be és újraépíti a gyerek. A látott képekből új, belső képek épülhetnek.

4. A diafilm vetítés közben elhangzó hallott szöveg gazdagítja a szókincset, segíti a szövegértési képességek fejlődését.

5. A diafilm nézés segíti a fókuszált, osztatlan figyelemre való képesség megalapozást és fejlődését.

6. A diafilm vetítés segíti az érdeklődés felkeltését a történetek, az írott szöveg és a könyvek felé.  

7. A diafilm a gyerek befogadói ritmusának megfelel tempóban mozgó állókép. A filmmel ellentétben nem ingerli túl az idegrendszert. Visszalapozható, pontosabban visszatekerhető.

8. A diafilm a szülő, pedagógus által szabadon választható, előre megnézhető tartalom és képanyag. A televízióval ellentétben saját ízlésünknek, értékrendünknek megfelelő történetekhez és képekhez jut a gyerek.

9. A 21. századi magyar diafilmek nagyobbik felének tartalmi és képi világa magas művészi színvonalat képvisel mind a kép, mind a szöveg oldaláról, így megfelel az alaptételnek: Gyereknek a legjobbat!

A diafilm nem helyettesíti a rendszeres könyvből mesélést vagy az élőszavas történetmondást, de kiegészíti és színesíti a történetekhez, egymáshoz kapcsolódást-közelítést.

10. Iskolás korban a diafilm alkalmas az olvasás gyakorlására, differenciálásra, tehetséggondozásra. Utóbbira óvodás korban is.

11. A diafilm kinagyítja a könyv képeit, ami kicsi volt nagy lett, alaposan megfigyelhető az összes részlet az illusztrációban.

11 JÓ GYAKORLAT A DIAFILMHEZ:

1. Családi-óvodai-iskolai diafilmnap. Egy kijelölt, így várva-várható nap a hónapban vagy hétben, amikor vetítünk.

2. Mindenki, aki tud, olvasson. Ha csak egy képkockát, az éppúgy jó, mint az, ha egy egész filmet.

3. Kicsi gyereknek, a diavetítés kezdeti szakaszában, akár mutathatjuk is a falon-vásznon, amiről-akiről mesélünk, éppúgy, mint a könyvben. Ez segíti a megértést, beszédfejlődést. Hagyjuk-kérjük, hogy ő is mutassa.

4. Óvodában, első osztályban az olvasni már tudó óvodások-elsősök egyik tehetséggondozási-fejlesztési eszköze lehet.

5. Amikor nincs benn még/már a film: kezdődhet az árnyjáték. Ehhez rengeteg ötletet ad: Grátzer József (1986): SICC. Móra Könyvkiadó, Budapest. Az árnyjáték fejleszti a képzelet mellett, a kéz és az ujjak finommozgásait, közös nevetésre is alkalmat teremt.

6. Alakítsunk ki diafilm nézéshez rítust. Lehet állandó helye, a vetítésnek. Lehet illata. (Az új diavetítőknél ez már nem az égett film, hanem finom illóolaj.) Lehet diafilmnéző párnánk.

7. A születésnapok, pizsama partik egyik csendesítő, nyugtató, záró eleme is lehet a közös diafilmezés.

8. Ünnepekre készülve, segíthetik az ünnepre hangolódást. A diafilm oldalán található témakör szerinti bontás is. Karácsony, húsvét, téli ünnepkör stb.

9. Harmadik osztályban segíthetik a történelmi tematikájú filmek, a történelmi monda-rege világba a bevezetést.

10. A diafilm archívum filmjei a digitális tábla, és egyéb IKT eszközök felhasználói ismereteinek bővítését teljes biztonsággal szolgálják. (pl: keresési feladatok)

11. Vannak diafilmek idegen nyelveken. Jól használhatóak a nyelvtanuláshoz-nyelvtanításhoz.

Forrás: www.mese.mesepedagogia.hu