A diafilm különleges
mesélés: se nem könyv, se nem mozi, mégis betű, szöveg, történet és kép.
Bensőséges-összebújós együttlét, varázslatos hangulat lehetőségét teremti meg,
téren és időn kívüli állapotot idéz elő, és hangokból, színekből, illatokból,
illusztrációkból álló felejthetetlen emlékképet teremt. Fel lehet nőni nélküle,
de nem érdemes kihagyni.
Az alábbiakban összegyűjtöttem néhány, diafilmben rejlő nevelési, fejlesztési lehetőséget, a másik részben pedig jól bevált családi- óvodai - iskolai gyakorlatokat mutatok be.
1. A diafilm vetítés
bensőséges, minőségi, közös idő, akár családban, akár bölcsődében, óvodában,
iskolában vetítünk.
2. A diafilm vetítés
minden korosztály számára örömteli élmény, összehozza a család-csoport
apraja-nagyját. Apa felakasztja a lepedőt, anya befűzi a filmet, a kicsi még
„csak” nézi, a nagyobb tekeri, a még nagyobb olvassa. A szerepek
cserélődnek-cserélődhetnek. Intézményes nevelés keretei között, vegyes
korcsoportban is jól alkalmazható.
3. A jó diafilm külső
képei segíthetik a belső képalkotási képesség fejlődését. A képzeletfejlődés
reproduktív szakaszában, mások észleléseit, elképzeléseit hallva, látva vagy
olvasva, ezeket a maga számára be és újraépíti a gyerek. A látott képekből új,
belső képek épülhetnek.
4. A diafilm vetítés
közben elhangzó hallott szöveg gazdagítja a szókincset, segíti a szövegértési
képességek fejlődését.
5. A diafilm nézés segíti
a fókuszált, osztatlan figyelemre való képesség megalapozást és fejlődését.
6. A diafilm vetítés
segíti az érdeklődés felkeltését a történetek, az írott szöveg és a könyvek
felé.
7. A diafilm a gyerek
befogadói ritmusának megfelel tempóban mozgó állókép. A filmmel ellentétben nem
ingerli túl az idegrendszert. Visszalapozható, pontosabban visszatekerhető.
8. A diafilm a szülő,
pedagógus által szabadon választható, előre megnézhető tartalom és képanyag. A
televízióval ellentétben saját ízlésünknek, értékrendünknek megfelelő
történetekhez és képekhez jut a gyerek.
9. A 21. századi magyar diafilmek nagyobbik felének tartalmi és képi világa magas művészi színvonalat képvisel mind a kép, mind a szöveg oldaláról, így megfelel az alaptételnek: Gyereknek a legjobbat!
A diafilm nem
helyettesíti a rendszeres könyvből mesélést vagy az élőszavas történetmondást,
de kiegészíti és színesíti a történetekhez, egymáshoz kapcsolódást-közelítést.
10. Iskolás korban a
diafilm alkalmas az olvasás gyakorlására, differenciálásra, tehetséggondozásra.
Utóbbira óvodás korban is.
11. A diafilm kinagyítja a könyv képeit, ami kicsi volt nagy lett, alaposan megfigyelhető az összes részlet az illusztrációban.
11 JÓ GYAKORLAT A
DIAFILMHEZ:
1. Családi-óvodai-iskolai
diafilmnap. Egy kijelölt, így várva-várható nap a hónapban vagy hétben, amikor
vetítünk.
2. Mindenki, aki tud,
olvasson. Ha csak egy képkockát, az éppúgy jó, mint az, ha egy egész filmet.
3. Kicsi gyereknek, a
diavetítés kezdeti szakaszában, akár mutathatjuk is a falon-vásznon,
amiről-akiről mesélünk, éppúgy, mint a könyvben. Ez segíti a megértést,
beszédfejlődést. Hagyjuk-kérjük, hogy ő is mutassa.
4. Óvodában, első
osztályban az olvasni már tudó óvodások-elsősök egyik
tehetséggondozási-fejlesztési eszköze lehet.
5. Amikor nincs benn
még/már a film: kezdődhet az árnyjáték. Ehhez rengeteg ötletet ad: Grátzer
József (1986): SICC. Móra Könyvkiadó, Budapest. Az árnyjáték fejleszti a
képzelet mellett, a kéz és az ujjak finommozgásait, közös nevetésre is alkalmat
teremt.
6. Alakítsunk ki diafilm
nézéshez rítust. Lehet állandó helye, a vetítésnek. Lehet illata. (Az új
diavetítőknél ez már nem az égett film, hanem finom illóolaj.) Lehet
diafilmnéző párnánk.
7. A születésnapok,
pizsama partik egyik csendesítő, nyugtató, záró eleme is lehet a közös
diafilmezés.
8. Ünnepekre készülve,
segíthetik az ünnepre hangolódást. A diafilm oldalán található témakör szerinti
bontás is. Karácsony, húsvét, téli ünnepkör stb.
9. Harmadik osztályban
segíthetik a történelmi tematikájú filmek, a történelmi monda-rege világba a
bevezetést.
10. A diafilm archívum
filmjei a digitális tábla, és egyéb IKT eszközök felhasználói ismereteinek
bővítését teljes biztonsággal szolgálják. (pl: keresési feladatok)
11. Vannak diafilmek idegen nyelveken. Jól használhatóak a nyelvtanuláshoz-nyelvtanításhoz.
Forrás: www.mese.mesepedagogia.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése